Hoi edwin, dat is nu juist het probleem, je kunt wel een verbod opleggen, maar als een puber iets écht wil doen, dan doen ze het toch wel, en dan dus achter je rug om:(
Daarom schreeuw ik ook altijd dat voorlichting het allerbelangrijkste is, ook voor later. Verder kun je beter zeggen dat je het wel begrijpt als iemand wil weten wat het is om stoned te zijn, maar dat je het niet kan begrijpen dat iemand zijn lichaam en geest vrijwillig gaat vernietigen en er nog voor wil betalen ook! Kijk, je hoeft het niet goed te keuren, maar verbieden werkt in mijn ogen echt averechts. Leg uit waarom je er op tegen bent, zoek krantenartikelen op die bevestigen wat je hebt gezegd. En als je een kind hebt die moeite heeft met stoppen beloon dan het moment dat het wél lukt, help hem eraf te komen.
Enne edje, ook ik ben ervaringsdeskundige hoor, ik heb én adhd en heb veel te veel geblowt en daarnaast 6 jaar met een coke verslaafde geleeft. Drugs maakt kapot, dat is een ding wat zeker is, het kunnen stoppen op het juiste moment is iets wat heel moeilijk is.
Ff wat anders, het valt me altijd op dat ouders ongerust zijn als hun kind blowt ( begrijpelijk hoor), maar ik hoor nooit iets over alcohol! Overal hoor je hoe ernstig het is gesteld met het drankgebruik van de jeugd, maar schijnbaar is dat geaccepteerd door de maatschappij, dronken zijn hoort erbij ofzo? Kijk, ik vind dus drank nét zo erg als softdrugs, sterker nog, drank is harddrugs! Waarom zijn ouders wel bang voor één blowtje per week en niet voor één biertje per week?
Nog steeds heerst er een gedachte dat als je blowt je over gaat stappen op harddrugs, dit is volgens mij niet helemaal realistisch hoor. Kijk, het licht er een beetje aan met wat voor een viendengroep je omgaat, daarom is ook dát belangrijk voor ouders om te weten.Mijn ex-vriend bv, had nog nooit gerookt! en hup hij ging aan de coke, niets eerst blowen, hij stikte de moord, kon niet eens roken.
Maar jongens die straalbezopen zijn doen rare dingen hoor, gevaarlijke en verboden dingen, zijn zichzelf ook ff kwijt, kunnen trouwens zeer agressief ervan worden, worden ze neergestoken in de kroeg, en ouders snappen het niet, het was zo'n lieve jongen! Ja, zonder drank op wel ja:?
Ik denk dat tegenwoordig het voor jongeren net zo normaal is om een biertje te pakken als een blowtje, hier doen de hangjongeren het ook, en ze doen trouwens niemand kwaad.
Oke, genoeg voor nu.
groetjes van mas;))