puber

• ria

Merel, je hebt voor de 100% gelijk. Ik zou het vreselijk vinden als hij écht de deur uit zou gaan! En dat ook tegen hem zeggen….misschien heb je daar ook wel gelijk in, dat je dat beter niet tegen hem kan zeggen, het is dan ook geen excuus (kleintje dan), maar soms heb je het even gehad en dan zeg je wel eens dingen waar je niets van meent.

Ria

• ria

Maggie, geloof mij, hij IS voorgelicht al vóór dat hij ging blowen. Hij begon met gewoon roken toen hij zo'n 13 jaar was. Sigaretten heb ik afgepakt tot zijn 15de. Toen heb ik gezegd dat hij wat mij betreft mocht roken, maar niet binnen, dat doen wij ook niet.

Wat betreft het op zijn gezicht gaan, prima hoor, maar pas nadat hij zijn middelbare schooldiploma op zak heeft. Dan mag hij.

Dat loslaten heb ik niet zo'n moeite mee hoor. Mijn zoon heeft een eigen leven en dat realiseer ik me heel goed. Hij is nu ook alweer de hort op, prima toch, maar dat houdt allemaal niet in dat er wel degelijk regels worden gesteld. Net als dat IK me aan regels moet houden.

Jij ziet mij, denk ik (en dat bedoel ik niet negatief), als een heel ouderwets type moeder, ik kan je vertellen dat ik mezelf niet eens als een echt moedertype zie. Ik weet niet, maar ik ben in elk geval niet zo'n type (nooit geweest ook) die vanaf kindszijn al achter de kinderwagen wilde lopen. Wel ben ik een moeder die bewust kinderen heeft genomen (gekregen of hoe ze dat ook tegenwoordig zeggen), en die dus staat voor het opvoeden van een kind. Hij kan dan ook met alle problemen bij me terecht en geloof me, dat doet hij ook.

Groetjes Ria

• mas

Hoi edwin, dat is nu juist het probleem, je kunt wel een verbod opleggen, maar als een puber iets écht wil doen, dan doen ze het toch wel, en dan dus achter je rug om:(

Daarom schreeuw ik ook altijd dat voorlichting het allerbelangrijkste is, ook voor later. Verder kun je beter zeggen dat je het wel begrijpt als iemand wil weten wat het is om stoned te zijn, maar dat je het niet kan begrijpen dat iemand zijn lichaam en geest vrijwillig gaat vernietigen en er nog voor wil betalen ook! Kijk, je hoeft het niet goed te keuren, maar verbieden werkt in mijn ogen echt averechts. Leg uit waarom je er op tegen bent, zoek krantenartikelen op die bevestigen wat je hebt gezegd. En als je een kind hebt die moeite heeft met stoppen beloon dan het moment dat het wél lukt, help hem eraf te komen.

Enne edje, ook ik ben ervaringsdeskundige hoor, ik heb én adhd en heb veel te veel geblowt en daarnaast 6 jaar met een coke verslaafde geleeft. Drugs maakt kapot, dat is een ding wat zeker is, het kunnen stoppen op het juiste moment is iets wat heel moeilijk is.

Ff wat anders, het valt me altijd op dat ouders ongerust zijn als hun kind blowt ( begrijpelijk hoor), maar ik hoor nooit iets over alcohol! Overal hoor je hoe ernstig het is gesteld met het drankgebruik van de jeugd, maar schijnbaar is dat geaccepteerd door de maatschappij, dronken zijn hoort erbij ofzo? Kijk, ik vind dus drank nét zo erg als softdrugs, sterker nog, drank is harddrugs! Waarom zijn ouders wel bang voor één blowtje per week en niet voor één biertje per week?

Nog steeds heerst er een gedachte dat als je blowt je over gaat stappen op harddrugs, dit is volgens mij niet helemaal realistisch hoor. Kijk, het licht er een beetje aan met wat voor een viendengroep je omgaat, daarom is ook dát belangrijk voor ouders om te weten.Mijn ex-vriend bv, had nog nooit gerookt! en hup hij ging aan de coke, niets eerst blowen, hij stikte de moord, kon niet eens roken.

Maar jongens die straalbezopen zijn doen rare dingen hoor, gevaarlijke en verboden dingen, zijn zichzelf ook ff kwijt, kunnen trouwens zeer agressief ervan worden, worden ze neergestoken in de kroeg, en ouders snappen het niet, het was zo'n lieve jongen! Ja, zonder drank op wel ja:?

Ik denk dat tegenwoordig het voor jongeren net zo normaal is om een biertje te pakken als een blowtje, hier doen de hangjongeren het ook, en ze doen trouwens niemand kwaad.

Oke, genoeg voor nu.

groetjes van mas;))

• esther

Volgens mij zijn wij uit hetzelfde hout gesneden. Ik heb nu een behoorlijk controversieel idee voor je. Ik weet eigenlijk niet eens of ik daar zelf achter sta, maar schrijf 'm toch maar even op.

Als je merkt dat je zoon de verkeerde kant op gaat, als hij drugs gaat gebruiken om rust in zijn kop te hebben.

Als het nu nog net even verder uit de hand gaat lopen… is dit niet een moment om aan ritalin te gaan denken?

• Bernadette

Hoi ,

Een ding mis ik in deze discussie ….

Pubers stoom je klaar voor een maatschappij , die minder tolerant is .

Waar ze gewaardeerd worden op hen capaciteiten en opboxen moeten tegen leeftijdgenoten zonder adhd.

De maatschappij zal minder begripvol zijn dan wij ouders , die toch een hoop met de mantel der liefde gladstrijken .

Dat is denk ik ook wel de grootste realiteit die mij bezig houd , dat mijn adhdertje/autist uitgekots word in een wereld die bikkelhard is en ik vind dat je je als ouders toch een beetje de plicht moet hebben om ook de kids daarin ruggegraat te geven , althans dat doe ik wel , gr B

• Janny

ben het alwéér helemaal met je eens! Veel jongeren worden niet meer opgevoed… hebben geen ‘thuis’ meer, zijn losgeslagen omdat alles kan en mag! Niks mis met streng en rechtvaardig en lief op zijn tijd!

Overigens, mijn zoon rookt NÍET… blowt af en toe (en ik ben daar niet blij mee!)

Gelukkig is zijn baan erg belangrijk voor hem… en wil zijn baas ‘fatsoenlijke’ mensen in dienst.

gr

Janny

ps;

Rick staat nu achter me mee te lezen en zegt dat je je niet zo druk moet maken! Zal ik hem een schop geven????

• Janny

mee eens…

• maggie

tja hoe zit dat met alcohol?

ik zie tijdens het stappen genoeg om me heen! jeetje 100 euro op een avond opzuipen is tegenwoordig normaal! nou ik ben nog nooit dronken geweest.

alle ouders zijn bang voor het blowen maar de gevolgen van alcohol worden onderschat,: korsakov,aggresie een delerium enz.

maja ik zie dat de generatie van mijn ouders (49 en 54 jaar)

het doodnormaal vinden om een fles wijn op een avond op te drinken(mijn pa en ma drinken niet) en deze mensen vinden het dan eng als hun kind een blowtje rookt(wil niet zeggen dat julie het doen moeders). dan denk ik in jullie generatie is alcohol een geapcepteerde drugs en bij onze generatie is het blowen tegenwoordig is dat dood normaal.

groetjes maggie

• anoniem

Uiteraard, Ria, en dat kan ik me heel goed voorstellen…

En hij weet vast ook wel dat áls je zoiets zegt, je het niet helemaal meent…

Maar tóch…

Laat ik het even zo zeggen, het kan een hoop g ezeik besparen, om er goed over na te denken… Waarmee ik overigens niets afkeur of een oordeel vel! Want ik snap het heel goed, hoor, maar weet uit ervaring tot welke ‘toestanden’ dit kan leiden… ;)

• edwin

kan het eigenlijk alleen maar met je eens zijn mas.ik weet dat het averechts werkt,maar heb er zoveel dingen mee meegemaakt dat ik denk ik nooit zou kunnen zeggen van doe het maar,als je het maar niet te veel doet(misschien als je het echt zeker weet)..goede voorlichting zoals jij zegt kan denk ik al het halve werk zijn..

jouw punt over alchohol begrijp ik wel..alleen dat je bier en weed vergelijkt vind ik niet helemaal terecht,hoewel ik je standpunt wel begrijp daarover.het zijn twee totaal verschillende produkten die een totaal andere uitwerking hebben.Ik heb een neefje die psychotisch is geworden van een ‘'simpel’' weedje en zo ken ik er wel meer..ik zie jongens van 13-14 jaar heel de dag stoned die totaal levens moe zijn..geen zin meer in niks hebben.tegen alles en iedereen aanschoppen(letterlijk als figuurlijk)..haast kansloos zou ik willen zeggen :?

de enige vergelijking die je echt kan opmaken is dat ze beide slecht zijn in overmatig gebruik en als ze door de verkeerde mensen gebruikt worden

en wat je zegt over die overstapt is zeer zeker wel realistisch..tis niet voor niks zon sterk cliche..denk dat zon 95% van de mensen die ik ken begonnen zijn met blowen,waaronder ik zelf..blowen zelf speeld nog geen eens zo hele belangerijke rol..tis meer de cultuur waar je dan in begeeft.is ook mijn tweede reden waarom ik geen voorstander van blowen ben..tis op een enkele keer na een slechte cultuur waar weinig winnaars uit komen.

en nee nee..niet iedereen doet het zo,dat weet ik :D

maar toch..sommige dingen zijn niet voor niks zo sterk cliche moet je maar denken

ook voor mij even genoeg :D

Ed ;)