tja, ik ben wel moeder, de oudste is 13.5 jaar. Hij rookt en blowt gelukkig niet. Maar ik kan me wel vinden in hetgeen maggie zegt. Als je 17 bent is half 3 idd veel te vroeg, dan begint het net leuk te worden, dat heb ik zelf ook ervaren, zijn jullie niet jong geweest?
Wat blowen betreft, het is echt niet leuk als je kind gaat roken, laat staan blowen of bier drinken maar je kunt het niet tegen houden en verbieden. Het enige wat je kunt doen is voorlichten, films en boeken halen, krantenknipsels op zijn kamer leggen, waarschuwen, meeer kan je niet. Ze gaan het stiekum doen, ik rookte toen ik 14 was, stiekum, mij moeder vond het vreselijk en zei: “op straat roken is ordinair, doe het dan maar binnen”, idem dito met seks, ik was jong en had al vaste verkering maar mijn moeder zei: " liever hier thuis dan in het bushokje. En mijn moeder was oud, ze was 40 toen ik geboren werd! Stappen mocht ik ook al jong, en op mijn 17e mocht ik zelf weten hoe laat ik thuis kwam, het enigste vereiste was dat ik niet alleen naar huis mocht. Ik moest met een groep mee of anders vaders bellen, die kwam me dan halen.
Blowen deed ik toen ik het huis al uit was, maar omdat ik altijd goede voorlichting heb gekregen thuis ben ik nooit verder gegaan en overgestapt op hard-drugs.
Het is K als je kind het doet, bij de gedachte alleen al wordt ik gek, ik hoop dat ik net als mijn moeder kan handelen, ik probeer het in ieder geval.
Het allerbelangrijkste is denk ik toch dat je moet zorgen dat je kinderen eerlijk tegen je blijven, je moet pubers leren vertrouwen, dat vertrouwen aan hen geven, hun keuze's accepteren, niet met alles eens zijn maar onvoorwaarlijke liefde geven.
Draai het om, vrraag hoeveel hij wilt blowen, hoeveel geld per week? Vraag waarom hij dat wilt, wil hij dat zelf of willen zijn vrienden dat? Leg uit dat jatten van je moeder zo'n beetje het ergst is wat je kunt doen. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat pubers recht op privacy hebben, ze moeten niet álles aan hun ouders vertellen, dat is denk ik niet eens gezond. Maar door eerlijk te zijn kunnen ze wel bij je aankloppen als het nodig is. Maak afspraken over dat blowen, zeg dat als hij die hoeveelheid geld niet besteed heeft aan hasj of wiet, hij dat geld per week extra in zijn spaarpot krijgt van jou, als beloning, verzin iets, creatief denken. Zo kun je het trouwens ook met roken of drank doen.
Je weet nu dat hij blowt, dat hij later thuis wilt komen, ga rond de tafel zitten en maak nieuwe afspraken, leg uit dat het jou om zijn gezondheid gaat, dat hij best wel kan blowen als hij het maar binnen de perken weet te houden. Zeg dat hij mag thuis komen zo laat hij wilt als het maar voor 6 uur is en hij zorgt dat hij veilig thuis komt. Spreek af dat zijn cijfers op school er niet onder mogen leiden. Haalt hij goede cijfers, doet hij zijn taken thuis, dan is de beloning dat hij mag thuis komen zo laat hij wilt als hij uit gaat. Zo niet dan moet hij thuis blijven.
Laat hem zelf zijn was doen en strijken als hij zich niet aan de afspraken houd, kan hij gelijk leren hoe het moet als hij op kamers woont. Hij wil als een grote vent behandeld worden? dan moet hij zich ook zo gedragen.
Lieve moeder, je MOET hem loslaten, straks is hij het huis uit en gaat hij ook doen wat hij wilt, zonder dat jij er weet van hebt. Leer hem met dit soort dingen om te gaan, niet verbieden, dat heeft echt geen zin.
sterkte van mas, die wel makkelijk kletsen heeft maar vanuit haar eigen ervaring spreekt, ook ik was zo'n adhd-puber;)