puber

• mas

tja, ik ben wel moeder, de oudste is 13.5 jaar. Hij rookt en blowt gelukkig niet. Maar ik kan me wel vinden in hetgeen maggie zegt. Als je 17 bent is half 3 idd veel te vroeg, dan begint het net leuk te worden, dat heb ik zelf ook ervaren, zijn jullie niet jong geweest?

Wat blowen betreft, het is echt niet leuk als je kind gaat roken, laat staan blowen of bier drinken maar je kunt het niet tegen houden en verbieden. Het enige wat je kunt doen is voorlichten, films en boeken halen, krantenknipsels op zijn kamer leggen, waarschuwen, meeer kan je niet. Ze gaan het stiekum doen, ik rookte toen ik 14 was, stiekum, mij moeder vond het vreselijk en zei: “op straat roken is ordinair, doe het dan maar binnen”, idem dito met seks, ik was jong en had al vaste verkering maar mijn moeder zei: " liever hier thuis dan in het bushokje. En mijn moeder was oud, ze was 40 toen ik geboren werd! Stappen mocht ik ook al jong, en op mijn 17e mocht ik zelf weten hoe laat ik thuis kwam, het enigste vereiste was dat ik niet alleen naar huis mocht. Ik moest met een groep mee of anders vaders bellen, die kwam me dan halen.

Blowen deed ik toen ik het huis al uit was, maar omdat ik altijd goede voorlichting heb gekregen thuis ben ik nooit verder gegaan en overgestapt op hard-drugs.

Het is K als je kind het doet, bij de gedachte alleen al wordt ik gek, ik hoop dat ik net als mijn moeder kan handelen, ik probeer het in ieder geval.

Het allerbelangrijkste is denk ik toch dat je moet zorgen dat je kinderen eerlijk tegen je blijven, je moet pubers leren vertrouwen, dat vertrouwen aan hen geven, hun keuze's accepteren, niet met alles eens zijn maar onvoorwaarlijke liefde geven.

Draai het om, vrraag hoeveel hij wilt blowen, hoeveel geld per week? Vraag waarom hij dat wilt, wil hij dat zelf of willen zijn vrienden dat? Leg uit dat jatten van je moeder zo'n beetje het ergst is wat je kunt doen. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat pubers recht op privacy hebben, ze moeten niet álles aan hun ouders vertellen, dat is denk ik niet eens gezond. Maar door eerlijk te zijn kunnen ze wel bij je aankloppen als het nodig is. Maak afspraken over dat blowen, zeg dat als hij die hoeveelheid geld niet besteed heeft aan hasj of wiet, hij dat geld per week extra in zijn spaarpot krijgt van jou, als beloning, verzin iets, creatief denken. Zo kun je het trouwens ook met roken of drank doen.

Je weet nu dat hij blowt, dat hij later thuis wilt komen, ga rond de tafel zitten en maak nieuwe afspraken, leg uit dat het jou om zijn gezondheid gaat, dat hij best wel kan blowen als hij het maar binnen de perken weet te houden. Zeg dat hij mag thuis komen zo laat hij wilt als het maar voor 6 uur is en hij zorgt dat hij veilig thuis komt. Spreek af dat zijn cijfers op school er niet onder mogen leiden. Haalt hij goede cijfers, doet hij zijn taken thuis, dan is de beloning dat hij mag thuis komen zo laat hij wilt als hij uit gaat. Zo niet dan moet hij thuis blijven.

Laat hem zelf zijn was doen en strijken als hij zich niet aan de afspraken houd, kan hij gelijk leren hoe het moet als hij op kamers woont. Hij wil als een grote vent behandeld worden? dan moet hij zich ook zo gedragen.

Lieve moeder, je MOET hem loslaten, straks is hij het huis uit en gaat hij ook doen wat hij wilt, zonder dat jij er weet van hebt. Leer hem met dit soort dingen om te gaan, niet verbieden, dat heeft echt geen zin.

sterkte van mas, die wel makkelijk kletsen heeft maar vanuit haar eigen ervaring spreekt, ook ik was zo'n adhd-puber;)

• Janny

Lieve Ria en allemaal!

Allereerst… welkom!

Tja, ik heb alles al even gelezen en ik kan slechts zeggen dat ook ik zo'n ‘ervaringsdeskundige’ ben! Zoonlief is nu 20 maar meent nog af en toe te kunnen doen en laten wat hij wil… en walst dan boven over mij heen! Zelfs mijn dochter van bijna 25 is geen lieverdje en die woont niet meer thuis.

Het liefst zou ik je een pasklaar antwoord geven maar die heb ik niet! Voor mezelf niet eens!

Maar vind je het al niet heerlijk dat je niet alleen staat in deze???

Dat doet mij namelijk altijd goed… de wetenschap dat ik niet de enige ben.

Toch denk ik, ondanks dat onze zoon wel eens drinkt en blowt, dat hij toch wel weet wat hij doet en dat hij graag zijn baan wil houden! Want die liggen niet voor het oprapen vandaag de dag. En dat hij drinkt en blowt vind ik VRESELIJK!

Ik vrees echter dat wanneer hij zou stelen van ons of zou gooien met onze spullen…. dat ik me gerust stil kan houden want dat zet zijn vader hem persoonlijk op straat! Zijn mond heeft hij wel groot genoeg… en dat doet mij al wel eens zeer!

Ik denk zelfs dat zijn vader hem zijn benen zou breken, terwijl die níet slaat! Maar wel grenzen heeft…

gr

Janny

• maggie

hoii jolanda

nou ik heb genoeg ervaring met adhd en puberteit omdat ik het zelf meegemaakt heb. je kan soms beter wat losser zijn dan strak want ze blijven overal tegen aan schoppen! en ik kan het weten mijn moeder heeft het ook niet makelijk gehad! Tja ik mocht op me 16 de zelf weten hoe laat ik thuis was als ik maar vertelde waar ik was.tja ik blowde (werd ik lekker rustig van) en tuurlijk vond mij ma het niet fijn maar ben wel altijd open en eerlijk geweest! dat is bij ons een regel je kan alles proberen maar wees wel eerlijk! mijn ma heeft het ook weleens geprobeerd ( zekan er nu wel over mee praten)

tja en ik heb ook harddrugs gebruikt(xtc, speed) was niet verslaafd maar zo af en toe dan was het gewoon leuk om te doen. nu rook iik alleen nog, ik drink niet ( gebruik ritalin dus mag dat niet) en gebruik geen andere dingen.

maar zeg nooit tegen me dat ik het niet kan weten omdat ik geen kinderen heb! ik heb als adhder wel zeker een mening! omdat ik een ervaringsdeskundige ben! en soms heb ik het idee dat de ouders er veel te spastisch mee om gaan dat hun kind adhd heeft en het soms erger vinden dan hun kind zelf.

groetjes maggie

• maggie

jep ben het helemaal met mas eens!

groetjes maggie een ex puberende adhder lol

• ria

Tsja Mas, die adhd puber was ik zelf ook. Maar ik heb nooit geblowt en ga nou niet zeggen dat dat in mijn tijd er niet was, want het was er écht wel. Maar net als nu heb je een keus om dat te gaan doen en mijn keus was…nee, ik ga niet blowen. Tussen de generatie van mijn zoon en mij (ik ben nu 46 jaar) zit niet zoveel verschil. De generatie van nu moet alleen méér oppassen met sex, ivm aids en met xtc. Mijn jeugd vergeten, écht niet. Maar, zoals je zelf schrijft, als hij volwassen behandeld wil worden moet hij zich daar ook naar gedragen en dat laatste is de laatste tijd ver te zoeken, dus….behandel ik hem ook niet als een volwassen iemand. Eén tip vind ik leuk van je, dat hij zelf zijn kleding moet strijken als hij zich niet aan de afspraken houdt.

Hij mag héél veel van mij, maar hij mag pas thuis komen zolaat hij zelf wil als hij bewijst dat hij doorgaat met leren. Met een houding als, komt het vandaag niet, komt het morgen wel, kom je er niet in het leven. Hij is nu over, maar vraag niet met hoeveel moeite door mij. Als ik er niet achteraan had gezeten was hij wéér blijven zitten. En wat dan? Dan van school af, wat voor toekomst heeft hij dan? Nee, makkelijker praten heb je inderdaad, maar ik heb momenteel één doel en dat is dat hij zijn middelbare school haalt, daarna mag hij van mij gaan en staan waar hij wil.

Ria

ps

Eén ding zal ik NOOIT doen, vragen hoeveel hij wil blowen en hem daar nog geld voor gaan geven ook. Als hij dan zo nodig daarmee door wil gaan, gaat hij er zelf maar voor werken.

• ria

Weet je Maggie, het is veel makkelijker als het om jezelf gaat. Ook eigen ervaring. Ik had vroeger een vriendinnetje die zomaar stopte met haar school. Zij loog tegen haar moeder en ze pikte ook geld uit haar moeders porte-monnaie. Mijn moeder was bang dat ik hetzelfde zou gaan doen. Ik had toen dezelfde reactie als jij nu. Waar maak je je druk om mam? Ik zal écht nooit met mijn school stoppen, gaan liegen of geld gaan pikken omdat mijn vriendein dat doet. Maar…dat wéét JEZELF, maar de angst van mijn moeder was terecht. Dat ervaar ik nu zelf als moeder.

Je schrijft dat je af en toe harddrugs hebt gebruikt maar dat je niet verslaafd was. Ik wil je best op je woord geloven, maar nu als het om JOUW kind zou gaan. Heb je daar dan zoveel vertrouwen in dat dat kind er op dezelfde manier mee om zou gaan als jezelf? Ben je dan niet bang dat je achteraf moet denken….jé had ik er maar iets tegen gedaan, als jouw kind straks WEL verslaafd is? Wacht maar af.

Het enige dat WIJ moeders willen is dat onze kinderen straks goed terecht komen. En vertrouwen naar mijn kind toe? Altijd gehad, maar die krijgt toch écht wel een deuk op het moment dat je geld mist uit je porte-monnaie. En ja, we gaan verder héél goed en open met elkaar om, geen spanningen verder.

Ria

• ria

Ja, vreselijk moeilijk. Even een vraagje, heb je wel ergens hulp gehad? Wij hebben indertijd hulp gehad van het Riagg toen ik net wist dat hij ADHD heeft. Dat heeft ons toen best geholpen, ivm hoe met hem om te gaan. Het is en blijft een strijd en altijd maar praten, praten en nog eens praten en inderdaad denken dat je tegen een muur praat, maar al met al was het toch geen muur, maar voor je daar achterkomt ben je alweer een tijdje verder.

Wij leerden bij het Riagg hoe we hem moesten “leren” wat de consequenties waren (zijn) van zijn eigen gedrag. Maar natuurlijk ook, hoe we hem konden belonen voor goed gedrag. Veel aan gehad toen.

Sterkte jij Jolanda,

Ria

• ria

Ja Janny, toevallig heeft mijn man gisteren een heel rustig, maar hartig woordje met hem gesproken. We hebben goede afspraken gemaakt. Dat is goed overgekomen. Hij, mijn zoon, is alweer helemaal de “oude” om het zomaar te zeggen, je kon ook zien dat hij opgelucht was. We, mijn man en ik, kregen allebei een zoen toen hij 's avonds de deur uitging om te stappen.

Het is nu dus weer gewoon een lief en aardige jongen. Nu maar hopen alleen dat het (voorlopig) weer zo blijft. Kijk die ADHD dingen op zich kan ik aardig mee leven, maar diefstal vanuit mijn eigen huis………………….Vreselijk!

• Janny

ik ben het in grote lijnen met Ria eesn… ik ben 49!

• maggie

hai ria

tja als het om mijn kind zal gaan, zou ik hem goed voorlichten maar verbieden kan ik het niet. een kind maakt op een bepaalde leeftijd zijn eigen keuzes en soms de keuzes die jij niet fijn vind helaas. je kan hem wel dwingen en regels op leggen maar hij gaat dan juist harder trappen en schoppen. want als je 17 ben heb je gewoon shit aan je ouders dat besef kom later en dan kan je jezelf wel voor je hoofd slaan. een adhder (en een gewoon kind) moet het ook leren met flink op zijn gezicht te gaan.je kan niet altijd een vangnet zijn soms moet je ze los laten heo pijn het ook doet.

groetjes maggie