puber

• jolanda

ho mas

bedankt voor de tips

ik ken er wel wat mee en ga ook eens op die sites kijken.alles doe ik voor mijn kid alleen maar dat het weer wat beter gaat.en wat dat van dat baby boek betreft.ik kijk naar de muur en daar hangen van die oude lieve fotos op.daar heb ik ook steun aan als t even tegen zit.en dat ken per 5minuten veranderen.het ene moment is hij druk en agressief.en t andere moment superlief.het ene moment zegt hij dat hij me haat,en dan houd hij van me.en dat is best wel hard.maar als ik jou zo hoor dan komt t allemaal wel weer op zijn plaatsje,tenminste dat hoop ik dan.op dit moment zie ik t weer zitten.meneer is naar bed zonder mopperen en helemaal uit zijn eigen.hij had zelfs super goede zin.heerlijk.hij hoeft voor mij geen modelkind te zijn ik hoop alleen dat hij zijn hyperactiviteit en agressie onder conrolle krijgt.want ik weet voor hem is t ook niet leuk.hij zegt soms zelf;ik ben 2 jongens.de gewone en de stoute.en die stoute haat hij.maar die komt vanzelf zegt hij.en ook zegt hij dat in zijn hoofd alles op volle toeren draait.en dat hij rust wil in zijn hofd.ik hoop voor hem dat tallemaaal niet te lang duurt en dat we gauw geholpen worden.ook al zeg ik wel eens hier dat ik m haat.dat is egt nie zo,IK HOU VAN M,ik haat alleen dat mannetje wat er soms is die watzo agressief en druk is,en doet wat hij wil en brutaal is tegen mij.ben blij dater hier mensen zijn die me begrijpen.dat neemt mijn spanning ook een stuk weg.lang leve internet.groetjes jolanda

• ria

Leuk, herkenbaar. Ik was ook altijd eerlijk en heb ook een groot gevoel voor rechtvaardigheid. Overgevoelig zijn is ook herkenbaar, ik reageer precies hetzelfde. Ik ben me wel gaan wapenen (sinds pas enkele jaren) tegen mensen die misbruik maken van mijn “goedheid” (wat klnikt het stom als ik dat over mezelf schrijf, maar het is wel waar). Vroeger stond ik altijd voor iedereen klaar, vooral voor mensen die mij níet afwezen op mijn drukke praten en/of mijn drukke gedrag. Want jé, je wordt zomaar aardig gevonden en je moet wel aardig gevonden blijven worden want dat is dan weer een compliment (zo pakte ik dat in elk geval op). Wel geleerd in de loop der jaren dat je jezelf over de kop werkt op die manier. Je leeft veel te veel voor anderen, je bent veel te veel bezig met de vraag hoe anderen over je denken. Ik bedoel dat je bezig bent met aardig gevonden worden omdat je zo vaak al op je kop hebt gehad. Je voelt je zo alleen staan. Thuis had ik het overigens goed hoor en inderdaad had ook ik een sterkte band met mijn ouders.

Ja, vertrouwen hebben in je zoon. Ik zou het zo graag willen, maar weer gisteren die troep gevonden. Dan word ik toch weer huiverig voor mijn porte-monnaie, want waar betaalt hij die troep van? En de vraag blijft….waarom nou die troep? Waarom?

Ria

• ria

Wat verkeerd is om naar jou te luisteren, is dat jij al ouder bent en gestopt bent met die rotzooi, wat mijn zoon betreft moet ik het nog maar afwachten of hij niet verder gaat met die troep, want sorry Maggie, ik blijf er tegen wat jij ook schrijft. Als ik kijk naar die kringen onder zijn ogen, ga mij dan niet vertellen dat ik het maar moet toestaan! Ik kan me trouwens niet voorstellen dat als jij straks, als jij misschien ook kinderen hebt, je schouders dan ophaalt en denkt….ach, het gaat wel weer over. Ik zal hem alleen goed voorlichten en verder zoekt hij het maar uit.

Ik ben het wel helemaal met je eens wat je hierboven ergens schrijft over de drank, maar dat probleem heb ik gelukkig niet met mijn zoon omdat hij over zijn nek gaat bij teveel drank, dus dat laat hij wel.

Ria

• mas

Wat geeft hij zelf voor een antwoord op jou vragen? hoeveel geld? waarom die troep?

Kan me goed voorstellen hoor hoe je in paniek raakt als ouder, moet er ook niet aan denken, het maakt je zo bang. Maar vergeet je opvoeding niet, die is echt niet voor niets geweest en jou woorden komen zo nu en dan toch weer boven bij hem.

groetjes van mas

• maggie

tja helaas begrijp je niet wat ik bedoelt en ik vind het te warm om het weer uitteleggen! ik heb het idee dat je alleen openstaat voor je eigen mening en die van gelijkgestemde! waarom vraag je dan advies?

• mas

http://www.trimbos.nl/default642.html

Hoi ria, kijk eens op deze site, en wist je dat roken schadelijker voor je is dan hasj/wiet? Het is ook nog verslavender, canabis is zelfs als medicijn goedgekeurd. Ik wil hiemee niet zeggen dat het goed is om te blowen, maar door te zeggen ‘hij zoekt het verder maar uit’ help je hem niet, blijf interesse tonen en blijf op de hoogte, alleen dan kan je ingrijpen als het nodig is.

groetje van mas

• mas

hoi jolanda, blij dat het weer iets beter gaat. Probeer toch niet meer te zeggen dat je hem haat, hoe moeilijk dat ook is, maar geloof me, hij haat die kant van hem net zo zeer als jij. Ik ben ook zo'n kind geweest, en juist doordat mijn moeder me altijd voorgehouden heeft ‘ lieverd, ik weet dat je het ook niet zo wilt, ik weet dat je wel van me houdt" ben ik er doorheen gekomen. Ik wilde echt niet meer in dit leven, het lukte me gewoon niet, daarnaast heb ik jaren last gehad van schuldgevoelens jegens mijn moeder. Ze heeft me nooit iets verweten, gelukkig. Maar als kind hoorde ik wel termen als ’rotkind' en dat hakt er onbewust heel erg in.

Benoem liever de goede dingen, want als die kids zich beter voelen over zichzelf zullen ze zich ook beter gaan gedragen, als het kind een laag zelfbeeld heeft komen er nog meer problemen bij.

groetjes van mas

• Janny

en hoe moeilijk ik het ook vind dit te zeggen, maar zelfs mijn huisarts heeft me dit wel eens verteld wat Mas nu zegt!

• jolanda

mas

ik zal t proberen,maar ik zeg nie tegen hem dat ik m haat.dat zegt hij wel vaak genoeg tegen mij.een week geleden kon ik goed met m praten.toen zei hij dat hij uit 2 personen bestaat.de ene lieve jonge en de andere die altijd brutaal is en nie luisterd.en die wil hij nie zijn die haat hij.toen zijn we samen fotos gaan kijken en dan zie je precies aan zijn ogen welke hij is,de lieve of de wilde.hij heeft dan ook zo een wilde blik in de ogenen hij weet van de lieve hou ik maar die ander haat ik.precies zoals hij.ik heb m ook duidelijk gemaakt dat hij er nix aan doen kan en dat begreep hij heel goed.hij zegt dan zelf dat hij hulp wil want hij wil die drukte in zijn hoofd nie.hij wil normaal zijn.vandaag was t weer mis.hij moest om 21.00 thuis zijn.bel ik om 21.15 is hij nog niet onderweg.vraagt hij aan mij wil je me wat te eten make als ik er ben.ik denk ben niet gek.heb ik gezegd als jij luisterd en doet wat ik vraag doe ik t ook.dan la maar zei hij.komt hij eindelijk om 22.45 thuis,voelt hij zich nie lekker wat de laatste tijd nogal gebeurt.hij is dan duizelig,licht in zijn hoofd en kiept bijna om.(hij gebruikt geen drugs,t gebeurt ook als hij gewoon thuis is en achter de pc zit.er loopt nu een onderzoek bij de dokter)ik zeg als jij gewoon op tijd was maakte ik je wel wat.nu nie meer.hij bleef heel rustig,ik denk omdat ik dat ook was en accepteerde t maar.en ging zich zelf wat te eten maken.hiephiep 1-0 voor mama.heeft gewoon gegeten,nog even op de pcen toen naar bed.heerlijk.gen stress.omdat ik lekker rustig bleef.is wel moeilijk hoor.maar t hielp wel.ben benieuwd wat morgen weer brengt(niet in de negatieve zin hoor)voel me nu kiplekker.ik ga lekker slapen en morge weer vol goede moed ertegen aan.gr jolanda,en bedankt voor je luisterend oor::):):):)

• edwin

en ik hoor weer dat het 16x schadelijker is..wie nou te geloven :?