puber

• jolanda

mas

ik hoop het.ben blij dat hier tenminste mensen zijn die naar je luisteren en je begrijpen en je proberen te helpen.als ik t even nie zie zitten dan ga ik naar deze site .van me afschrijven doet goed omdat ik niemand heb waar ik mee kan praten.en alle raad die ik krijg probeer ik uit.baat t niet schaad t niet.maar wat bedoel je met pgb en waar moet ik daar voor zijn?ik ben net met mijn zoon in de malle molen terecht gekomen en weet van toeten of blazen en er is niemand die je iets zegt.ze sturen je alleen van t kastje naar de muur.het enigste wa ik nu weet is dat ik zsm hulp nodig heb ebn daarben ik heel hard mee bezig.diep in mijn hart wil ik m nie kwijt,ook al zeg ik dat wel eens.maar soms is het allemaal te veel.daarom brengt me ook niemand er meer van agf dat hij ADHD heeft ook al is t nog niet officieel vastgesteld.maar gelukkig gelooft die vrouw van jeugdzorg me.en ze zou er alles aan doen om zsm bij t riagg of iets dergelijks met hem te komen.dat er hulp komt.maar er zijn een hoop mensen die je niet begrijpen omdat zij ,,normale,, kinderen hebben.je weet wel hoe ik t bedoel.gelukkig heb ik ook nog een lieve rustige dochter met een lieve vriend die dit gelukkig allebei begrijpen en die er ook voor me zijn.ik weet je mag nie op je kids leunen maar soms gaat t nie anders.en zei wil ook dat haar broertje zsm geholpen word want ze heeft m ook zien veranderen.en voor haar is dit ook nie leuk.ze leest samen met mij op deze site.dat is wel mooi.maar we zien wel hoe t loopt.de tranen lopen over mijn wangen als ik zoiets lees wat je me schrijft.blij dat er begrip is.dank je wel

• ria

Haha, je moet eens aan je zoon vragen, als het blowen niet zo erg is, waarom heeft mijn zoon na het blowen dan altijd van die donkere kringen onder zijn ogen. Dan KAN het blowen toch niet goed voor je zijn als je lichaam er zo op reageert, toch?

Ria

• ria

Hij mag geen ritalin ivm tics die hij vroeger had en die weer kunnen komen door gebruik van ritalin. Hij heeft ooit dixarit gehad, op zijn 9de. Maar daar ben IK mee gestopt.

Voordat hij het kreeg (van de psychiater) werd zijn bloeddruk nagekeken en werden zijn longen en hart beluisterd. Ik moest de dosis opbouwen. De eerste twee dagen, ik geloof 2 pilletjes, de volgende 2 dagen, drie pilletjes (of zoiets). Er werd ook bij verteld dat hij niet in één klap mocht stoppen met die medicijnen omdat dat slecht voor het hart zou zijn en oh ja, ik moest de eerste 6 dagen zijn hartslag in de gaten houden, die kon namelijk wel eens te langzaam gaan slaan. Hij gebruikte die troep toen 3 weken toen ik het weer ben gaan afbouwen. Ik had zoiets van….ben ik nou niet goed bij mijn hoofd? Dat kind is pas 9! Ik moet gvd gewoon zijn hartslag in de gaten houden en voor wat?

Nou gebruikt hij dus die wiet, maar meer van zijn vrienden gebruiken het ook maar hebben geen ADHD. Dus …..is het eigenlijk wel een probleem van ADHDers of gewoon van deze wereld?

Groetjes Ria

• ria

Bernadette, dat ben ik helemaal met je eens. Dat is ook iets dat wij hem steeds voorhouden. We praten veel met hem en menig keer komen dit soort dingen naar boven. De meeste keren dat we naar school moeten komen is er niet eens zo heel veel aan de hand, maar ligt het puur aan de reactie die hij heeft gehad op een leerkracht.

Natuurlijk ken je wel dat verongelijkte gezicht dat die ADHDers kunnen trekken (al kijk ik maar naar mezelf van vroeger). Het ligt nooit aan hen, altijd aan een ander. Vaak heeft hij ook best gelijk, maar het ligt bijna altijd aan de manier waarop hij iets zegt. En dan….., nu is het nog school, maar een baas zou dit niet pikken.

Zo zie je, ook wij zijn hem daarvoor aan het klaarstomen, steeds weer gesprekken daarover.

Maar ja, de tijd zal het leren. Ik denk, hoop, dat hij tegen die tijd wel zo veranderd zal zijn dat hij diezelfde grote mond die hij op school gebruikt bij een baas wel zal laten.

Ria

• ria

Momenteel zou dat geen zin hebben. Hij zou dan toch alleen maar naar Maggie luisteren en sorry Maggie, ik ben blij dat het met jou goed gaat, maar ik moet het nog maar afwachten.

Ria.

ps Voor school heeft hij zelfs eens een heel werkstuk gemaakt over roken (het gewone sigaretje) en blowen. Denk je dat hij daar van geleerd heeft? Was het maar waar!

• mas

Hoi jolanda, niets te danken hoor, ik heb er zovaak doorheen gezeten, en door de mensen hier op de prik kon ik de draad weer oppikken. Het is moeilijk als je de hele dag op je tenen moet lopen, en tja, dan schiet je wel eens uit je slof, en vervolgens heb je daar weer spijt van, pfffffft,I know, het is shit allemaal. Maar het zijn ups en downs, en ook voor jou zal de zon weer gaan schijnen, echt waar.

PGB is persoonsgebonden budget, dit is geld dat je krijgt om zelf hulp in te huren. Als je die hulp krijgt in natura, krijg je bv een thuisverzorgster toegewezen voor zoveel uur, met een pgb mag je zelf weten hoe je dat geld besteed, nou ja, je kunt het besteden aan oa ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding, kort verblijf zoals logeeropvang, geef het beestje een naam zou ik zeggen.

Wij hebben bv een via een zorgbureau een hulpverleenster ingehuurd die zoveel uur per week komt om ons de boel uit handen te nemen, ook eens in de maand komt er iemand een hele dag en dan gaan wij weg. Maar je kunt ook ouderbegeleiding ervan inkopen of een logeerhuis ervan betalen. Je hebt dus logeerhuizen voor adhd kids, of een vakantie kamp, maar ook je buurvrouw kun je ervan betalen als die de zorg even op zich wilt nemen. Je kunt zelfs jezelf een aantal uren inhuren, veel mogelijkheden. Kijk even op de site van www.persaldo.nl daar staat veel info. Ook kun je op deze prikpagina zoeken en dan moet je pgb intikken, komt er veel info.

Pgb is voor mensen die hulp nodig hebben, er moet natuurlijk eerst een indicatie gegeven worden, ik geloof dat het tegenwoordig via Jeugdzorg gaat, dus moet je dat eens aan die vrouw vragen.

Een kind die extra zorg vergt heeft ook recht op dubbel kinderbijslag, TOG genoemd, dat kun je aanvragen op de site van de SVB, ook hiervoor krijg je een indicatiegesprek, maar net geschoten is altijd mis. Tik ook TOG eens in op deze prikpagina bij ´zóeken´ dan krijg je ook hierover veel info.

Het opend veel deuren een pgb, meestal is een diagnose wel nodig, maar die zal je wel binnenkort krijgen. Omdat je zelf het geld gaat beheren moet je natuurlijk wel verantwoording afleggen, maar de administratie valt reuze mee. Het is zo fijn, wij willen nu bv ook hulp gaan inhuren voor hulp met huiswerk, ik noem maar wat. Je zou ook iemand in kunnen huren die met je zoon leuke dingen gaat doen, of hem begeleid met sport ofzo, alles kan, het is dus puur wat JULLIE nodig hebben, en niet wat een ander denkt dat jullie nodig hebben, die snappen er toch niets van.

Dusssssss, opper het bij jeugdzorg, vraag een TOG aan, en zie daar het licht aan het einde van die tunnel, met hulp zal je weer kunnen adem halen.

meid, geef de moed niet op en nog een tip, pak de babyboeken uit de kast, zie hoe lief manneke het was, en het zal je rot gevoelens jegens hem doen verzachten.

vergeet niet dat het onmacht van hem is, geen onwil. Focus je op het belonen van zijn gedrag, niet het straffen, geen beloning halen is zijn straf. Doe de beloningen per dag en daarnaast een grote per week. Dus een dag jas ophangen is 5 punten, een dag niet schelden is 10 punten, net wat je maar belangrijk vind dat hij verbeterd. Leg de lat niet te hoog.

Aan het einde van de dag tel je samen de punten op, neem een haalbaar getal, zeg bv 50, en bij 50 punten mag hij later naar bed, extra chips, doe je een spel met hem, weet ik veel wat, iets wat hij leuk vind en waar hij moeite voor wilt doen. Bij meer punten meer beloningen en bij minder punten natuurlijk minder of geen. Aan het eind van de week de hele week optellen, en dan kan hij bv bij 350 punten een playstationspel gaan huren, of macdonalds, of iets anders, als het maar iets is wat hij erg leuk vind, het hoeft natuurlijk geen geld te kosten. Wij hebben op het moment karten als beloning, maar dat is best duur.

Op deze manier verban je het gevit in huis, niet 10x herhalen wat hij wel of niet moet doen, gewoon 1 keer waarschuwen en als hij het niet doet krijgt hij geen punten voor dat gedrag of taak maar een kruis, klaar. Als de beloning maar goed is zal hij vanzelf gaan balen, en natuurlijk doet hij alsof het hem niets kan schelen, maar let maar een op! Onze zoon kan hiermee ook zijn zakgeld verdienen, anders krijgt hij het gewoon niet.

Een heel verhaal, ik hoop dat je er iets van snapt, het werkt echt heel goed als je je er maar consequent aan houd, en samen een leuke-goede beloning bedenkt. Om nog een voorbeeld te noemen, als onze zoon in de loop van de dag een bepaald aantal kruizen heeft behaald dan mag hij ´s avond niet naar buiten. Let er wel op dat het haalbaar moet zijn en dat het duidelijk is. Scheldwoorden bv is duidelijk, maar slecht gedrag helemaal niet, snap je? Op onze lijst staan makkelijke taken zoals jas ophangen, pil nemen, tanden poetsen, dat is veel makkelijker dan gedrag.

Oke, tot zover, sterkte er maar mee, ik hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes van mas

• mas

Ik was de schrik van de school en de nachtmerrie van iedere ouder, maar ik ben er goed uitgekomen hoor, en de band met mijn ouders is heel erg sterk. Mijn moeder heeft me altijd geprijst dat ik eerlijk was, ze zei dan ´ het is wel een lastig kind, maar in ieder geval is ze eerlijk´ dit heb ik me altijd aangetrokken, ik wilde dat vertrouwen niet schaden. Natuurlijk waren er de leugentjes om bestwil, maar geen ernstige dingen.

Een puber kan je ook niet vergelijken met een volwassen mens die naar zijn werk gaat, een puber moet gewoon zijn weg vinden. Meestal moeten adhders gigantisch op hun muil gaan, het zelf ontdekken, helaas. Mijn ervaring van mezelf en van mijn zoon is wel dat we heel gevoelig zijn, dat zou je niet zeggen als je die grote bek hoort, maar ondertussen….

Zo gevoelig voor een compliment, en als je iemand teleursteld beukt dat erin, zeer groot gevoel van rechtvaardigheid. Als ik iemand tegen kwam, en nog, die in me geloofd, dan ga ik ervoor, zo niet, dan zal ik ook nooit mijn best voor die persoon doen.

Geloof in je zoon, hij komt er wel, blijf uitleggen waarom je zo bang bent voor die troep, dat helpt. Het tast namelijk je hersens aan, het wekt verslaving op, en wil je wel afhankelijk zijn van die troep? hoe moet je dat betalen? enz.enz. Kijk een blowtje op zijn tijd is echt niet erg, gewoon na het stappen ofzo, liever niet natuurlijk, maar dat is ook met roken zo.

nou ja

groetjes van mas

• maggie

dat is helemaal waar en wat is er verkeerd aan om naar mij te luisteren?

misschien accepteerd hij meer van mij, en door mij verhalen kan hij veel leren en besluiten dingen niet te doen!

groetjes maggie

• maggie

lieve det

ik bedoelde alleen blowen, ik kan je genoeg verhalen vertellen over harddrugs en misbruik hiervan zie genoeg op de feesten waar ik heen ga. maar mijn mening is dat van blowen niet altijd harddrugs gebruik tot gevolg is. en van blowen kan je niet dood gaan.

aan misbruik van harddrugs wel degelijk!

groetjes maggie

• Janny

je bent een lieverd!