Hoi jolanda, niets te danken hoor, ik heb er zovaak doorheen gezeten, en door de mensen hier op de prik kon ik de draad weer oppikken. Het is moeilijk als je de hele dag op je tenen moet lopen, en tja, dan schiet je wel eens uit je slof, en vervolgens heb je daar weer spijt van, pfffffft,I know, het is shit allemaal. Maar het zijn ups en downs, en ook voor jou zal de zon weer gaan schijnen, echt waar.
PGB is persoonsgebonden budget, dit is geld dat je krijgt om zelf hulp in te huren. Als je die hulp krijgt in natura, krijg je bv een thuisverzorgster toegewezen voor zoveel uur, met een pgb mag je zelf weten hoe je dat geld besteed, nou ja, je kunt het besteden aan oa ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding, kort verblijf zoals logeeropvang, geef het beestje een naam zou ik zeggen.
Wij hebben bv een via een zorgbureau een hulpverleenster ingehuurd die zoveel uur per week komt om ons de boel uit handen te nemen, ook eens in de maand komt er iemand een hele dag en dan gaan wij weg. Maar je kunt ook ouderbegeleiding ervan inkopen of een logeerhuis ervan betalen. Je hebt dus logeerhuizen voor adhd kids, of een vakantie kamp, maar ook je buurvrouw kun je ervan betalen als die de zorg even op zich wilt nemen. Je kunt zelfs jezelf een aantal uren inhuren, veel mogelijkheden. Kijk even op de site van www.persaldo.nl daar staat veel info. Ook kun je op deze prikpagina zoeken en dan moet je pgb intikken, komt er veel info.
Pgb is voor mensen die hulp nodig hebben, er moet natuurlijk eerst een indicatie gegeven worden, ik geloof dat het tegenwoordig via Jeugdzorg gaat, dus moet je dat eens aan die vrouw vragen.
Een kind die extra zorg vergt heeft ook recht op dubbel kinderbijslag, TOG genoemd, dat kun je aanvragen op de site van de SVB, ook hiervoor krijg je een indicatiegesprek, maar net geschoten is altijd mis. Tik ook TOG eens in op deze prikpagina bij ´zóeken´ dan krijg je ook hierover veel info.
Het opend veel deuren een pgb, meestal is een diagnose wel nodig, maar die zal je wel binnenkort krijgen. Omdat je zelf het geld gaat beheren moet je natuurlijk wel verantwoording afleggen, maar de administratie valt reuze mee. Het is zo fijn, wij willen nu bv ook hulp gaan inhuren voor hulp met huiswerk, ik noem maar wat. Je zou ook iemand in kunnen huren die met je zoon leuke dingen gaat doen, of hem begeleid met sport ofzo, alles kan, het is dus puur wat JULLIE nodig hebben, en niet wat een ander denkt dat jullie nodig hebben, die snappen er toch niets van.
Dusssssss, opper het bij jeugdzorg, vraag een TOG aan, en zie daar het licht aan het einde van die tunnel, met hulp zal je weer kunnen adem halen.
meid, geef de moed niet op en nog een tip, pak de babyboeken uit de kast, zie hoe lief manneke het was, en het zal je rot gevoelens jegens hem doen verzachten.
vergeet niet dat het onmacht van hem is, geen onwil. Focus je op het belonen van zijn gedrag, niet het straffen, geen beloning halen is zijn straf. Doe de beloningen per dag en daarnaast een grote per week. Dus een dag jas ophangen is 5 punten, een dag niet schelden is 10 punten, net wat je maar belangrijk vind dat hij verbeterd. Leg de lat niet te hoog.
Aan het einde van de dag tel je samen de punten op, neem een haalbaar getal, zeg bv 50, en bij 50 punten mag hij later naar bed, extra chips, doe je een spel met hem, weet ik veel wat, iets wat hij leuk vind en waar hij moeite voor wilt doen. Bij meer punten meer beloningen en bij minder punten natuurlijk minder of geen. Aan het eind van de week de hele week optellen, en dan kan hij bv bij 350 punten een playstationspel gaan huren, of macdonalds, of iets anders, als het maar iets is wat hij erg leuk vind, het hoeft natuurlijk geen geld te kosten. Wij hebben op het moment karten als beloning, maar dat is best duur.
Op deze manier verban je het gevit in huis, niet 10x herhalen wat hij wel of niet moet doen, gewoon 1 keer waarschuwen en als hij het niet doet krijgt hij geen punten voor dat gedrag of taak maar een kruis, klaar. Als de beloning maar goed is zal hij vanzelf gaan balen, en natuurlijk doet hij alsof het hem niets kan schelen, maar let maar een op! Onze zoon kan hiermee ook zijn zakgeld verdienen, anders krijgt hij het gewoon niet.
Een heel verhaal, ik hoop dat je er iets van snapt, het werkt echt heel goed als je je er maar consequent aan houd, en samen een leuke-goede beloning bedenkt. Om nog een voorbeeld te noemen, als onze zoon in de loop van de dag een bepaald aantal kruizen heeft behaald dan mag hij ´s avond niet naar buiten. Let er wel op dat het haalbaar moet zijn en dat het duidelijk is. Scheldwoorden bv is duidelijk, maar slecht gedrag helemaal niet, snap je? Op onze lijst staan makkelijke taken zoals jas ophangen, pil nemen, tanden poetsen, dat is veel makkelijker dan gedrag.
Oke, tot zover, sterkte er maar mee, ik hoop dat je er iets aan hebt.
groetjes van mas