Hoi Sarah,
Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik ben een tijdje niet op het prikbord geweest. BSM (brain stimulating method) de Jong therapie gaat er van uit dat er een lichamelijke oorzaak is voor bijna alle leer- ontwikkelings- en gedragsproblemen.
Die oorzaken worden op werkelijk alle vlakken van het lichaam gezocht. Naast 2 kinderen die de therapie volgen ben ik met mijn man bezig met de studie voor BSM de Jong therapie. Nou dat is 3 jaar zwaar in de medische boeken.
Oogarts gaat niet veel verder dan de ogen, neuroloog is voor de zenuwbanen en hersenen, internist voor de orgenen ed. Helaas zijn er weinigen die alles aan elkaar hebben gekoppeld. Mw. de Jong dus wel en alles is op pure medische wetenschap gebaseerd (ook al is het niet wetenschappelijk erkend).
Dyslectie is in zeer vele gevallen een probleem van de ogen, oogspieren, zenuwbaan van de ogen naar de hersenen en de verwerking van de hersenen van de beelden.
Tijdens het geboorteproces kunnen de fontanellen niet helemaal voor 100% goed op zijn plaats zijn teruggekomen. Dit kan vele belemmeringen geven voor ogen, oren (vertraagd horen, kinderen die contstand Hé zeggen) en evenwichtsorgaan in de oren (niet stil kunnen zitten en constant opnieuw evenwicht zoeken en motorische ontwikkelingsstoornissen).
Oogspieren hebben genoeg “voeding” nodig. Je benen gaan ook verzuren als je 20 trappen op moet lopen. Oogspieren doen dat ook en daardoor krijg je haperingen in het lezen als de spieren niet genoeg voeding krijgen. De juiste voeding voor de spieren moet je terug gaan zoeken in de celfysiologie. Is een celwand soepel genoeg om stoffen door te laten (visolie zorgt voor veel verbetering). Maar het is ook van groot belang dat de juiste voedingstoffen uit het voedsel opgenomen kunnen worden. Daarvoor moet je weer weten of het spijsverteringsstelsel goed werkt. Hier komen weer veel erfelijkheidsfactoren om de hoek kijken.
Dan moet de zenuwprikkel goed doorgegeven kunnen worden. Daar heb je neurotransmitters voor nodig. Ook die moeten goed door het lichaam aangemaakt kunnen worden.
Met de BSM de jong therapie is een heleboel hier aan te doen. Zelf zou je ook goed geholpen kunnen worden (gezien de prismabril die je hebt gekregen). Door oefeningen stimuleer je het lichaam om de stoffen die het nodig heeft zelf aan te laten maken. Dit wordt aangevuld door voedingssuplementen als visolie, gerichte vitamines ed. Soms is het nodig om naar een Osteopaat te gaan als er belemmeringen zijn bij de hersenvliezen of bij de organen in de buik.
De combinatie van ADHD en dyslectie komt vrij vaak voor en dat is goed te verklaren. Met ADHD is er “kort door de bocht gezegt” een verstoring in de overbrenging van zenuwprikkels. Ritalin is een vervanger voor een neurotransmitter. Neurotransmitters zorgen voor stimulering maar ook voor remming van een zenuwprikkel. Als een kind of volwassene dus een tekort heeft aan deze neurotransmitters (ADHD) heb je dat ook bij de ogen en de prikkel van de ogen naar de hersenen. (dyslectie)
Brain Stimulating Method gaat terug naar waar het lichaam problemen heeft, zoekt de oorzaak (en dat kan aan vele dingen liggen) en helpt het lichaam dat zelf te herstellen.
Het kan dus goed zijn dat als je kind voor zijn ogen en dyslectie de therapie zou gaan volgen zijn ADHD problematiek ook voor een groot gedeelte kan verdwijnen.
De kosten vallen mijns inziens wel mee. Een intake gesprek duurt vaak 3 uur omdat werkelijk alle zaken als bevalling, zwangerschap, ontwikkeling van het kind, erfelijkheids factoren en nog veel meer uitgezocht moet worden. Zo'n gesprek kost éénmalig 190 euro. Daarna heb je veelvuldig telefonisch contact (te beginnen met één maal per week tot als de oefeningen goed gaan een maal per 3 weken) deze telefonische consulten zijn gratis en gaan door tot een half jaar tot jaar na het intake gesprek. Soms is een kort herhalingsbezoek noodzakelijk na ongeveer een half jaar maar dat bezoek is vaak maar een uur en ongeveer 65 euro.
In het voorgaande bericht van mij staat mijn e-mail adres. Mocht je meer vragen hebben of een ieder ander die dit leest en vragen heeft neem gerust contact op.
gr. Jet