adhd - dyslectie

• marleen

Bedankt voor de tip Cappy,

maar jammer genoeg kan ik mijn zoontje niet in het nederlands leren lezen, dat zou het voor hem alleen maar moeilijker maken. Ik spreek wel enkel nederlands tegen hem en hij spreekt heel goed nederlands (ben ik heel trots op), maar hij leert dus lezen en schrijven in het Catalaans en nu moet ik hem daar zo bij steunen.

Ik heb wel 5 jaar kinderen in het Engels leren lezen en schrijven in het eerste leerjaar en die leerden ook lezen en schrijven in het spaans en catalaans tegelijk. Velen konden dat echt wel aan, met slechts een klein verschil tussen de kinderen die enkel in het Catalaans leerden lezen. Ik zat toen op een internationale school. Maar dat kan mijn zoontje dus blijkbaar helemaal niet aan. Alhoewel hij toch een IQ van 101 heeft, wat toch zo slecht niet is.

Maar het lukt dus niet en dus lezen we (hopelijk voor het ogenblik) alleen catalaans. Ik lees natuurlijk wel nog altijd het slaapverhaaltje voor in het nederlands, dat is wat anders, en hopelijk komt dan toch wel de interresse.

Ook voor het rekenen waar ik hem wel in het nederlands bij help ben ik ervan afgegaan om de nederlandse benaming te gebruiken voor de getallen. 23, zeg je namelijk eerst de 3 en dan de 2 in het nederlands. In het catalaans is dat andersom en komen de tientallen eerst en dan de eenheden als je het getal zegt (zoals in het engels) dat wordt dus te verwarrend voor hem hij kan de getallen zo al in het catalaans alleen met moeite uit elkaar halen.

Toch bedankt voor de tip. Anderen zullen er misschien wel wat aan hebben, ik heb het trouwens eens bekeken en het lijkt wel een interressante methode.

Marleen.

• Greet

Dank je wel, Marleen

Maar je weet zelf wel dat je voor je kinderen àlles doet! Als ik haar niet zou helpen, werd ze één twee drie uit die Humaniora gedonderd en dat kàn niet!

De school ‘houdt rekening met ’ maar als puntje bij paaltje komt moet ze wel aan de ‘eindtermen’ voldoen en tja… veel keuze is er dan niet hè?

Gelukkig is mijn dochter zo intelligent, anders was er geen beginnen aan en zou ik het ook niet volhouden, al zakt de moed me meer dan eens in de schoenen hoor!

Vooral als ik weer eens een staaltje onbegrip vanwege de school ondervindt.

Het voordeel is dat dit alles me van een klein lief meisje veranderd heeft in een strijdvaardige vrouw die ze best niet te veel in de weg leggen ;) (op schools gebied dan toch!)

Liefs, Greet

• Linda

Hoi,

Da's lastig ja! Had ik dus verkeerd begrepen. Ik weet wel dat Methode de Haan een engelse en franse versie heeft, maar verder gaat het niet. Ook is er een rekenmethode ontwikkeld.

Jammer zeg, de methode is nl. erg goedkoop en heel goed thuis te doen.

Veel succes!

Groetjes,

Chappy

• Jet

Hoi Marleen,

Misschien een hele domme vraag van me, maar weet je zeker of zijn ogen, dus zijn zicht goed is? Het lezen begint bij het goed kunnen zien.

Kinderen hebben op jonge leeftijd heel veel moeite met convergeren. Dat wil zeggen de blik op de juiste manier kunnen richten op het werk en de kleine lettertjes voor je. Binnen de medische HBO opleiding die ik volg om kinderen met leer, ontwikkelings en gedragsproblemen te kunnen gaan helpen komen we heel vaak tegen dat dyslectie soms puur een probleem van het visuele systeem is. Oogfunctie, oogspierfunctie, prikkelverwerking in de hersenen.

Oogartsen controleren de ogen altijd door een kind of volwassene te laten kijken naar een bord met figuren of letters op een afstand. Dus het kan zijn dat de oogarts zegt dat er niets aan de hand is. Toch is er een groot verschil tussen wat je op afstand kan zien of wat je kort voor je ziet waarbij je je oogspieren ook nog eens flink moet aanspannen om naar beneden te kijken. Het is vaak die combinatie die voor kinderen moeilijk is.

Voor deze visuele problemen zijn vele oorzaken te noemen maar het gaat wat ver om hier allemaal te beschrijven. Wat ik als tip zou willen geven is het volgende:

Leg een boek of text niet meer op tafel maar zet het op een schuin lessenaartje op ongeveer 50 cm afstand van zijn ogen. Daardoor hoeft hij zijn ogen niet zo verschrikkelijk in te spannen om naar beneden te kijken. Hierdoor hebben de ogen niet meer zoveel energie nodig voor de spieren en kan die energie worden gebruikt om de informatie sneller bij zijn kijkhersenen aan te laten komen.

Bij mijn zoon (10jr) is dat een verschil tussen AV6-7stotterend en haperend lezen of AV9 vloeiend. In het ene geval heeft hij geen idee wat hij net heeft gelezen en in het andere geval weet hij ook waar het verhaaltje over gaat.

Sterkte, Jet

• marleen

Goeie tip Jet, ga ik echt eens proberen, misschien ook wel eens aandringen bij de arts dat dit nagekeken wordt.

Heeft dit iets met ‘optometrie’ te maken? Als ik het goed voor heb is dat hier de term ervoor.

Marleen.

• marleen

hallo Jet,

Jawel, een hele goeie tip, zal ik zeker eens uitproberen, misschien ook eens aandringen bij de arts.

Heeft dit met ‘optometrie’ te maken?. Ik denk toch dat ze dat hier zo noemen.

Marleen

• Jet

Hoi marleen,

Ik was een berichtje aan het typen, was even naar een andere pagina en weg was het berichtje. Ik blijf me verbazen over de computer….

Met optometrie heb ik helemaal geen ervaring dus kan daar niets zinnigs over zeggen.

Wel over een oogarts die onze zoon een keer of 3 weg stuurde met oogdruppels. Hij klaagde ontzettend over branderige ogen/hoofdpijn met het kijken-lezen. Kreeg vervolgens een tic waarbij hij met zijn ogen ging draaien.

Volgens de oogarts niets aan de hand. Tic, ja jammer dan, maar mee leren leven. Tot een keer zijn dossier zoek was en er opnieuw een onderzoek kwam. Blijkt hij ineens toch een “afwijking” te hebben. Ogen die zich permanent om en om aan het scherpstellen zijn. Een + bril voorgeschreven.

Aangezien hij volgens diagnose in twee ziekenhuizen ADHD + Dyslectie + ontwikkelingsachterstand had, zijn wij verder gaan zoeken. Voordat hij aan de Ritalin of andere medicijnen zou gaan wilde we alle mogelijk opties geprobeerd hebben. De medicatie werd ons bijna opgedrongen, dat zouden wij ons kind moeten “gunnen”

Onze oplossing is de BSM-de Jong therapie geworden.

Daar kreeg hij in het onderzoek mede een bril op (die je ook op krijgt voor een 3-d movie) met een groen en een rood glas. Dit is een officieel TNO onderzoek dat tegenwoordig, helaas, niet meer gebruikt wordt bij de schoolarts. Bleek dus dat hij onderste boven- achterste voren het beeld in zijn hersenen kreeg (nooit gezien door de oogarts of opticien). Daarom waren zijn ogen ook contstant aan het scherpstellen. Daarom kon hij ook niet goed lezen. Wij zijn met deze therapie begonnen en we zagen kleine wonderen gebeuren. Binnen 2 weken was zijn tic weg, na een maand begon hij Harry Potter te lezen en las het boek in twee weken uit. Na 2 maanden had hij zijn + bril niet meer nodig. Hij werd een stuk socialer, kon zich veel beter concentreren en was veel minder druk. Hij blijft een ADHD-er maar zonder medicatie en in onze ogen gaat het super.

Wij zijn door de foute diagnose van de oogarts en alle andere onzin ( Een tic, leer er maar mee leven en nog vele andere dingen van het Sofia kinderziekenhuis) niet verder gegaan binnen de ziekenhuizen en met de artsen. We zijn zo tevreden dat ik de HBO studie ben begonnen voor BSM-de jong therapie. Niets vaag alternatief, maar 3 jaar hard studeren in erkende medische boeken.

De tip voor de boekensteun heb ik als moeder meegekregen (en er direct de voordelen van ervaren), en als student geleerd wat het voordeel er van is. Om terug te komen op jou zoon, kan ik je verschillende vragen stellen die voor jezelf een beter beeld zouden geven. Dat is te uitgebreid om via het prikbord te doen. Als je me een mailtje stuurt wil ik met alle plezier er veel verder en dieper op in gaan.

ons mailadres is marcel.kuil@hccnet.nl

gr. Jet

• Sarah

Dag Jet,

Leuk om te lezen dat jij ervaring hebt met de bsm-de jong therapie. Een paar maanden terug had ik eens een topic geplaatst met de vraag wie er daar ervaring mee heeft maar niemand die daar wat van wist.

De manuele therapeut die naar mijn zoon heeft gekeken verwees hem dus door naar de bsm de jong therapie. Hij zag ook dat hij een hapering in zijn ogen had wanneer hij een potlood moest volgen en hij had nog een paar andere opmerkelijkheden waargenomen. Mijn zoon heeft adhd en mogelijk dyslectie. Bij mijzelf is sinds kort ook een zware prisma afwijking geconstateerd bij dezelfde therapeut die ook vestubulaire therapie geeft. En ik begreep dat je hiermee ook dyslectische eigenschappen mee kunt verklaren. Het enige wat mij nu nog tegenhoud is toch wel de grote bedragen die je voor de therapie moet neertellen. En ik begreep dat je wel heel gemotiveerd moet zijn zowel als ouders als het kind.

Kun je de therapie ook volgen met ritalin gebruik? En heeft het ook invloed gehad op het automatiseren?

Groetjes Sarah

• Jet

Hoi Sarah,

Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik ben een tijdje niet op het prikbord geweest. BSM (brain stimulating method) de Jong therapie gaat er van uit dat er een lichamelijke oorzaak is voor bijna alle leer- ontwikkelings- en gedragsproblemen.

Die oorzaken worden op werkelijk alle vlakken van het lichaam gezocht. Naast 2 kinderen die de therapie volgen ben ik met mijn man bezig met de studie voor BSM de Jong therapie. Nou dat is 3 jaar zwaar in de medische boeken.

Oogarts gaat niet veel verder dan de ogen, neuroloog is voor de zenuwbanen en hersenen, internist voor de orgenen ed. Helaas zijn er weinigen die alles aan elkaar hebben gekoppeld. Mw. de Jong dus wel en alles is op pure medische wetenschap gebaseerd (ook al is het niet wetenschappelijk erkend).

Dyslectie is in zeer vele gevallen een probleem van de ogen, oogspieren, zenuwbaan van de ogen naar de hersenen en de verwerking van de hersenen van de beelden.

Tijdens het geboorteproces kunnen de fontanellen niet helemaal voor 100% goed op zijn plaats zijn teruggekomen. Dit kan vele belemmeringen geven voor ogen, oren (vertraagd horen, kinderen die contstand Hé zeggen) en evenwichtsorgaan in de oren (niet stil kunnen zitten en constant opnieuw evenwicht zoeken en motorische ontwikkelingsstoornissen).

Oogspieren hebben genoeg “voeding” nodig. Je benen gaan ook verzuren als je 20 trappen op moet lopen. Oogspieren doen dat ook en daardoor krijg je haperingen in het lezen als de spieren niet genoeg voeding krijgen. De juiste voeding voor de spieren moet je terug gaan zoeken in de celfysiologie. Is een celwand soepel genoeg om stoffen door te laten (visolie zorgt voor veel verbetering). Maar het is ook van groot belang dat de juiste voedingstoffen uit het voedsel opgenomen kunnen worden. Daarvoor moet je weer weten of het spijsverteringsstelsel goed werkt. Hier komen weer veel erfelijkheidsfactoren om de hoek kijken.

Dan moet de zenuwprikkel goed doorgegeven kunnen worden. Daar heb je neurotransmitters voor nodig. Ook die moeten goed door het lichaam aangemaakt kunnen worden.

Met de BSM de jong therapie is een heleboel hier aan te doen. Zelf zou je ook goed geholpen kunnen worden (gezien de prismabril die je hebt gekregen). Door oefeningen stimuleer je het lichaam om de stoffen die het nodig heeft zelf aan te laten maken. Dit wordt aangevuld door voedingssuplementen als visolie, gerichte vitamines ed. Soms is het nodig om naar een Osteopaat te gaan als er belemmeringen zijn bij de hersenvliezen of bij de organen in de buik.

De combinatie van ADHD en dyslectie komt vrij vaak voor en dat is goed te verklaren. Met ADHD is er “kort door de bocht gezegt” een verstoring in de overbrenging van zenuwprikkels. Ritalin is een vervanger voor een neurotransmitter. Neurotransmitters zorgen voor stimulering maar ook voor remming van een zenuwprikkel. Als een kind of volwassene dus een tekort heeft aan deze neurotransmitters (ADHD) heb je dat ook bij de ogen en de prikkel van de ogen naar de hersenen. (dyslectie)

Brain Stimulating Method gaat terug naar waar het lichaam problemen heeft, zoekt de oorzaak (en dat kan aan vele dingen liggen) en helpt het lichaam dat zelf te herstellen.

Het kan dus goed zijn dat als je kind voor zijn ogen en dyslectie de therapie zou gaan volgen zijn ADHD problematiek ook voor een groot gedeelte kan verdwijnen.

De kosten vallen mijns inziens wel mee. Een intake gesprek duurt vaak 3 uur omdat werkelijk alle zaken als bevalling, zwangerschap, ontwikkeling van het kind, erfelijkheids factoren en nog veel meer uitgezocht moet worden. Zo'n gesprek kost éénmalig 190 euro. Daarna heb je veelvuldig telefonisch contact (te beginnen met één maal per week tot als de oefeningen goed gaan een maal per 3 weken) deze telefonische consulten zijn gratis en gaan door tot een half jaar tot jaar na het intake gesprek. Soms is een kort herhalingsbezoek noodzakelijk na ongeveer een half jaar maar dat bezoek is vaak maar een uur en ongeveer 65 euro.

In het voorgaande bericht van mij staat mijn e-mail adres. Mocht je meer vragen hebben of een ieder ander die dit leest en vragen heeft neem gerust contact op.

gr. Jet

• Sarah

Dag Jet,

Bedankt voor je reaktie en leuk om nu eens een positieve reaktie over deze therapie te horen. Ik hou het voorlopig nog even in gedachten.

Gr. Sarah