adhd - dyslectie

• marleen

Hallo allemaal,

Ik zie dat de zaken voor mijn zoontje er alleen maar ingewikkelder op worden.

Het lezen gaat langs geen kanten vooruit en ik begin voor dyslectie te vrezen. Ik weet dat het nog een heel vroeg stadium is, hij zit nu in het eerste leerjaar (groep 3), maar ik heb zelf 5 jaar lang kinderen leren lezen en schrijven in het eerste leerjaar en ik weet tot wat ze in staat zijn op deze tijd van het jaar en mijn eigen zoontje komt daar bijlange niet bij.

Hij heeft nu al de twee methodes doorgemaakt, vorig jaar in de derde kleuterklas de verklankmethode en dit jaar op de nieuwe school de globaalmethode en geen van beide lijkt aan te slaan (het spaanse systeem begint heel erg vroeg met het lezen vind ik vreselijk, daarom hechte ik er vorig jaar ook geen belang aan dat het niet vooruit ging, maar dit jaar vind ik het nu toch wel wat moeilijk worden en de juf heeft het me ook al vermeld) Met een IQ van 101 kan dit lezen toch geen zo'n probleem geven.

Ik las gisteren na op het prikbord van dyslectie en zie toch dat er heel wat verband ligt tussen dyslectie en ad(h)d, zelfs de exeem kwam ook weer ter sprake, heel wat van de symptomen van dyslectie komen ook voor bij kinderen van adhd.

Sommigen wisten niet goed of nu de adhd de dyslectie gaf of omgekeerd. In mijn geval denk ik dat de adhd de hoofdfactor is want daar zijn we nu toch al een tijdje mee bezig en het leesprobleem is nu pas gekomen.

Wat zijn jullie ervaringen met combinatie adhd en dyslectie? Op welke leeftijd kon je de dyslectie al merken of vermoeden? Hebben sommigen grote leesproblemen gehad in het begin die uiteindelijk toch zijn verholpen en dus geen dyslectie waren?

Groetjes Marleen.

• Albert

Hallo Marleen,

Ik heb zelf ADHD, maar bij mij is geen sprake van dyslectie.

Wel discalculi, daarom heb ik nu nog steeds een bloedhekel aan dingen uitrekenen.

Gelukkig heb ik op m'n GSM een rekenmachientje anders is het voor mij echt een ramp.

Zelfs met dingen afrekenen bij de cassa, moet ik al oppassen.

Op school bakte ik er met rekenen echt niks van, probeerde dan telkens maar weer op m'n vingers na te rekenen, waar ik me nu nog steeds regelmatig op betrap.

Het lijkt er op dat mijn zoon van 9 daar ook een genetische tic van meegekregen heeft, want ook bij hem gaat het rekenen soms moeizaam. We moeten alles blijven herhalen met hem, b.v. de tafels, anders vergeet hij het weer.

De gemakkelijkste sommen ziet hij gewoonweg niet, terwijl hij soms moeiteloos de ingewikkelder sommen wel gewoon uitrekend. Als je een spelletje kaartpoker met hem speelt, telt hij zonder moeite de punten op.

Ik begrijp er soms niets van, mischien dat anderen dit ook herkennen?

Groeten, Albert.

• M@ria

onze zoon van 12 heeft pdd-nos adhd en dyslectie.

ik kon het al merken met leren klokkijken , dat lukt namelijk erg slecht als je dyslectie hebt.

verschil links en rechts was ook een ramp.

nu nog haalt hij de b en de d doorelkaar en hij is al 12.

de test die ik toen heb aangevraagd was duidelijk.

Nu gaat hij naar het voortgezet onderwijs en zijn we erg blij met de dyslectie verklaring, hij heeft nu recht op andere benadering bij proefwerken ed.

krijgt meer tijd voor proefwerken, nl proefwerk word voorgelezen ipv op papier, net als engels.

En zo zijn er nog meer voordelen als je een verklaring hebt.

• adhd moeder

He albert.

Heb toch eens een vraagje voor je?

Zou je mij kunnen uitleggen wat nou precies de problemen zijn bij discalculie.

Deze naam is bij onze T ook gevallen aangezien hij wel erg veel problemen heeft met rekenen.

De psych heeft het er over dat hij de methodes om een som uit te rekenen niet kan automatiseren.

Tafeltjes is hij al het hele jaar mee bezig maar kent ze echt niet.

Nu hoeft hij op school geen tafelssommen meer uit zijn hoofd te rekenen.

Er is een briefje met alle tafels op zijn buro geplakt zodat hij af kan kijken.

Volgens de psych blijft er op die manier meer hangen dan wanneer hij ze stom weg uit zijn hoofd moet leren.

Gewone plus en min sommen kan hij wel maken tot het getal 50 daarna lukt het hem niet meer.

Albert herken jij dit, en wat zijn zoal de problemen die je zoon en jij zelf hebben gehad op het reken gebied.

Ben wel nieuwsgierig he?

Groetjes adhd moeder

• adhd moeder

He marleen,

Ik heb gehoord ergens dat vooral meisjes met adhd meer kans hebben op dyslectie dan jongens.

Weet echt niet of dit waar is maar heb het gelezen in balans.

Jongens zouden daarin tegen meer kans maken op een pervasieve ontwikkelingsstoornis.

Groetjes adhd moeder

• Greet

Hallo moeder,

ook mijn dochter heeft dyscalculie. Omdat er meerdere vormen van bestaan, geef ik hieronder een aantal links. Voorwaarde is wel dat er een grote kloof bestaat tussen het verbale en het performantiële iq. Mensen met dyscalculie hebben een opvallend laag performantieel IQ. Mensen met dyscalculie hebben geen algemeen laag IQ. Het totaal IQ moet normaal zijn (boven de 100 liggen) anders spreekt men van minder-of zwakbegaafdheid. Bij dyscalculie kloppen de resultaten voor rekenen, aardrijkskunde en ruimtelijke ordening helemaal niet met de rest van hun resultaten op andere vakken. Men spreekt ook alleen maar van dyscalculie als jarenlang geprobeerd is te remediëren op gebied van rekenen maar zonder resultaat. Ik denk daarbij aan bijlessen. Het rekenen wordt niet geautomatiseerd.

http://www.dyscalculie.org/

http://www.tbraams.nl/dyscalculie.htm

http://www.tbraams.nl/kids_dyscalc.htm

http://www.orthopedagogiek.com/dyscalculie.htm

http://www.paedwizer.nl/Folders/dyscalculie.htm

http://www.opvoedadvies.nl/dyscalculie.htm

Groetjes, Greet

• Sarah

Hoi Marleen,

Ik heb ook al vaak gehoord dat adhd en dyslectie vaak samen gaan. Mijn zus doet daar nu een studie voor en zei zegt dat alle dyslectische kinderen ook beelddenkers zijn. Via de google kun je daar een aantal sites over beelddenken vinden. Ik herken daar zeker mijn zoon van 9 jaar in. En ook ik heb vragen over het wel of niet dyslectisch zijn van mijn zoon. Hij leest op een veel te laag niveau, draait bepaalde letters om. Hij raadt en gist veel in het over hard lezen en zo zijn ern nog wel een aantal opmerkelijkheden. De vraag is:“Wat doe je eraan?” En het verschilt ook erg per school in hoe aktief ze dit willen aanpakken. Wat zijn jouw ervaringen in Spanje met betrekking tot dyslectie?

Groetjes Sarah

• Albert

Hallo ADHD moeder,

Het is eigenlijk het zelfde als met dyslectie, maar dan met cijfers.

Iemand met discalculi, kan bijvoorbeeld de formules voor een bepaalde som gewoon niet onthouden, waardoor je de oplossing niet kunt uitrekenen.

Ook het automatiseren van tafels gaat moeizaam en als je ze niet blijft herhalen vergeet je het gewoon weer.

Verder komt er ook nog bij, dat als je gespannen raakt door bijvoorbeeld tijdsdruk, of omdat er tegen je gefit wordt als je niet snel genoeg opschiet,klap je dicht en dan ontstaat er een blokkade waardoor het helemaal niet meer gaat, tot aan de simpelste sommen toe.

Kloklezen kan moeilijk zijn voor mensen met dyslectie, maar ook met discalculi heb je er problemen mee, vooral met een klok 24uurs aanduiding.

Dat was voor mij vroeger ook moeilijk, omdat ik dan moest omreken, ik zat dan vaak op m'n vingers te tellen om die klok te kunnen lezen.

Ik kreeg het in mijn hoofd gewoon niet geautomatiseerd en daar ligt denk ik het grootste probleem, dat geld ook voor telefoonnummers, ik kan er hooguit 3 onthouden.

Mijn zoon is nu 9 en zit in groep vijf, de leraar zegt dat het met rekenen moeizaam gaat omdat hij vaak met andere dingen bezig is tijdens de les en steeds op zijn vingers zit te tellen.

Met taal is hij echter weer een kei, zowel op schrift als mondeling en heeft avi 9+.

Ik wijt zijn problemen met rekenen aan desinterresse omdat hij rekenen niet leuk vind, simpelweg, omdat hij veel dingen niet snapt, ook na herhaling van de leerstof.

Ook hij heeft moeite met klokkijken, ik herken mezelf hier in.

Gelukkig is er bij hem geen sprake van ADHD.

Als je wat meer informatie wilt kun je onder google, discalculi intikken en op de pagina die dan volgt, “speciaal rekenen”.

Groeten, Albert.

• Albert

O ja, was ik nog even vergeten.

Het kan zijn, dat je zoontje een beelddenker is en dat die briefjes met de tafels er op inderdaad beter kunnen werken omdat hij dan de beelden van de tafels wel kan opslaan.

Ik ben ook een beelddenker, met andere woorden, ik kan beelden wel in mijn hoofd opslaan, wat dan in mijn geheugen blijft, kan ik vrij gedetailleerd na lange tijd weer oproepen.

Groeten, Albert.

• adhd moeder

Bedankt voor jullie tips ga zeker even kijken en googlen.

En greet wat je schrijft klopt helemaal.

Het iq van Tim is normaal geloof 98, alleen op rekenen, taal, en begrijpend lezen valt hij ontzettend uit.

De andere vakken scoort hij gewoon normaal gemiddeld.

Zou binnekort een uitgebreid verslag krijgen van al haar bevindingen in de onderzoeken van T.

Ben erg benieuwd of daar dyscalculie bij genoemd wordt.

Alhoewel ze het mondeling er met ons wel over heeft gehad, en hij inderdaad ook geen klok kan kijken sta ik er niet van te kijken als ook dit officieel is vastgesteld.

En inderdaad albert het komt me allemaal wel weer erg bekend voor!!

Zijn enorme rekenproblemen hebben dus waarschijnlijk een hele andere oorzaak dan dat ze op school zeggen.

Ik ga eerst eens lezen, en de berichten van de psych afwachten.

Groetjes adhd moeder