Hallo allemaal,
Ik zie dat de zaken voor mijn zoontje er alleen maar ingewikkelder op worden.
Het lezen gaat langs geen kanten vooruit en ik begin voor dyslectie te vrezen. Ik weet dat het nog een heel vroeg stadium is, hij zit nu in het eerste leerjaar (groep 3), maar ik heb zelf 5 jaar lang kinderen leren lezen en schrijven in het eerste leerjaar en ik weet tot wat ze in staat zijn op deze tijd van het jaar en mijn eigen zoontje komt daar bijlange niet bij.
Hij heeft nu al de twee methodes doorgemaakt, vorig jaar in de derde kleuterklas de verklankmethode en dit jaar op de nieuwe school de globaalmethode en geen van beide lijkt aan te slaan (het spaanse systeem begint heel erg vroeg met het lezen vind ik vreselijk, daarom hechte ik er vorig jaar ook geen belang aan dat het niet vooruit ging, maar dit jaar vind ik het nu toch wel wat moeilijk worden en de juf heeft het me ook al vermeld) Met een IQ van 101 kan dit lezen toch geen zo'n probleem geven.
Ik las gisteren na op het prikbord van dyslectie en zie toch dat er heel wat verband ligt tussen dyslectie en ad(h)d, zelfs de exeem kwam ook weer ter sprake, heel wat van de symptomen van dyslectie komen ook voor bij kinderen van adhd.
Sommigen wisten niet goed of nu de adhd de dyslectie gaf of omgekeerd. In mijn geval denk ik dat de adhd de hoofdfactor is want daar zijn we nu toch al een tijdje mee bezig en het leesprobleem is nu pas gekomen.
Wat zijn jullie ervaringen met combinatie adhd en dyslectie? Op welke leeftijd kon je de dyslectie al merken of vermoeden? Hebben sommigen grote leesproblemen gehad in het begin die uiteindelijk toch zijn verholpen en dus geen dyslectie waren?
Groetjes Marleen.