adhd - dyslectie

• adhd moeder

Heb een handige site gevonden waar je tips van kan afhalen als je rekenproblemen/dyscalculie hebt.

http://www.lantaarn.demon.nl/medemens/rekenen.htm

groetjes adhd moeder

• marleen

Hallo Sarah,

Ja, hier staan we in veel van die zaken nog ver achter bij Nederland of België, als ik van die rugzakjes en andere hulp hoor dan lijkt het wel het paradijs daar. Als men het er in Nederland en België moeilijk mee heeft om adhd te aanvaarden als stoornis en vaak zegt dat het toch aan de ouders ligt, dan kan je je wel voorstellen dat het hier nog wat erger is. Er is toch wel wat vooruitgang de laatste jaren hoor.

Wat dyslectie betreft weet ik nu nog heel weinig. Ik heb me het afgelopen jaar vooral in adhd verdiept en hier is heel weinig hulpverlening en het is moeilijk ‘deftige’ deskundigen te vinden. Ik veronderstel dat het met dyslectie wel hetzelfde probleem zal zijn. Dat zal ik misschien stillaan gaan ondervinden.

Verder vind ik het spaanse leesonderwijs helemaal op niets trekken. Ze beginnen in het tweede kleuter, jawel (groep 1 is dat) met het aanleren van de klinkers en in het derde kleuter (groep 2) worden alle letters aangeleerd en leren ze verklankend lezen. Sommige kinderen lezen dan wel, maar spanje heeft een groot probleem dat zijn bevolking niet leest en slecht scoort op begrijpend lezen en volgens mij ligt hier gewoonweg de oorzaak daarvan. Mijn zoontje is hier ook doorgegaan, ik vond het vreselijk en hij nog erger. We kwamen langs geen kanten vooruit, kreeg zinnetjes mee naar huis om te lezen en ik kon er echt niet achter staan dat hij dat moest lezen. Hij kon amper een aantal letters herkennen. Dit jaar zijn we van school veranderd en daar doen ze de globaalmethode en beginnen in groep 3, eerste leerjaar, dus hij mocht eigenlijk opnieuw beginnen. Dit ging in het begin goed en hij kan enkele woorden echt goed lezen, soms heel lange en moeilijke woorden, maar hij raakt niet verder met die paar woorden, alsof hij het beeldje van die woorden in zich heeft en er geen meer bijkunnen. Na de kerstvakantie is hij niet meer vooruit gekomen. Hier spreken ze normaal gezien niet van dyslectie voor de kinderen in het tweede leerjaar zitten (groep 4). Ik weet ook nog niet goed welke testen ervoor bestaan.

Ik heb wel geluk dat ik op een goeie school zit. Klein schooltje, weinig prestatie druk, ervaringsgericht en experimenteel leren. Dit kunnen volgens mij alleen maar voordelen zijn voor een adhd kind en ook voor dyslectie denk ik.

Even als anekdote vertellen aan Albert dat ik zijn gevoel voor het kloklezen misschien best begrijp en hier zelf ook ondervind. In het Catalaans wordt kwart over vier gezegd als 1 kwartier van 5, kwart voor 5 is dan 3 kwartier van 5. Als ik soms gezegd wordt dat ik om 1 kwartier van 5 of 3 kwartier van 4 iets moet gaan doen of een vergadering of zo, dan moet ik soms echt goed nadenken om te weten hoe laat dat dan wel is. Zij lijken het heel normaal te vinden, hebben het geautomatiseerd veronderstel ik maar ik vind het soms doodmoeilijk. Misschien is dit wel een beetje te vergelijken. Ik voel me dan soms echt een beetje dom en onhandig, hoe kan je nou het uur maar half kennen…..

Groetjes

Marleen

• Greet

Hallo moeder,

kinderen met dyscalculie vallen niet uit op taal hoor, integendeel zelfs!

Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Mijn dochter scoort abnormaal hoog op talen. Ze leerde zichzelf lezen toen ze 5 was!

Vandaar dat het zo lang duurde vooraleer we doorhadden dat het meer was dan ‘minder goed kunnen rekenen’. We dachten dat het normaal was dat, als je een echte taalknobbel hebt, je minder scoort bij rekenen. Maar het extreem groot verschil dat ze vertoonde was volgens de psycholoog van het centrum voor leerlingbeleiding helemaal niet gewoon. Testen geblazen dus… ze was ondertussen al 14 !!!

Greet

• nina

Hoi

Of een hele andere benadering namelijk: neuro-fysiologisch psychologie. Is niet alternatief of pallitatief maar logisch en goed te plaatsen als je nadenkt.

http://www.inpp.nl/frame.html

Mijn dochter met adhd staat al maanden op de wachtlijst voor dyslectieonderzoek. Ze heeft 2 jaar leerachterstand en moeite met lezen. Ik werd gek van die wachtlijsten en bureaucratie en ben daarom een andere richting op gaan zoeken. Daarbij stuitte ik op neuro-fysiologisch psychologie. Ik kwam er terecht via officiele wegen van logopedie en een psycholoog die (op mijn verzoek) mijn dochter onderzocht naar een mogelijk andere oorzaak voor haar leerproblemen. Haar adhd alleen is voor mij geen excuus voor haar lees- en leerproblemen, wat de verschillende deskundigen ook zeggen. Uit eigen ervaring weet ik dat adhd geen belemmering hoeft te zijn voor onderwijs. Het is moeilijker, okee maar daar zijn (wettelijke) voorzieningen voor. Zowel voor basisschool, middelbaar onderwijs als hoger onderwijs.

Ik had het idee dat er nog iets anders speelde omdat ik het bij al mijn kinderen zie. Daarbij is een van mijn kinderen een paar jaar geleden bij een kinderfysiotherapeut geweest omdat zijn fijne motoriek onvoldoende “gerijpt” was. De schoolarts had dat vastgesteld en stuurde me via de huisarts naar een kinderfysiotherapeut. Dat sluit precies aan bij het verhaal over neuro-fysiologisch psychologie. De puzzelstukjes vallen in elkaar. Toen was er officieel verder nog niks aan de hand met hem. Officieus wel en die kwamen pas echt goed aan het licht in de loop van groep 3 toen de boel zowel op school als thuis escaleerde. Hij deed/kon niets meer op school en thuis was geen land meer met hem te bezeilen. Resultaat was opname op psychiatische dagbehandeling.

Bij de overgang van groep 2 naar 3 kon hij nog geen pen vasthouden, laat staan leren schrijven. Om die reden had hij nog een jaar langer in groep 2 moeten blijven, terwijl hij wel toe was aan groep 3 omdat hij zich te pletter verveelde in groep 2. Hij heeft adhd (en in het verleden respectievelijk een pervasieve ontwikkelingsstoornis, mogelijk autisme, pddnos, mogelijk een hechtingsstoornis en mcdd) en dyslectie. Door omstandigheden is hij door 4 verschillende psychiaters gezien, die blijkbaar allen een eigen kijk hadden op zijn problematiek. Vandaar al die verschillende diagnoses. Om het nog te kunnen volgen heb ik mezelf maar verdiept in deze materie, omdat ik niet langer van plan was me van alles te laten wijsmaken. Voor de mcdd (die hij niet heeft) had hij medicatie (een antipsychotica) kunnen krijgen want hij was “zorgwekkend angstig”. Ik merkte er niets van thuis. Hij maakte zich zorgen over sommige zaken maar dat is iets heel anders dan een angststoornis wat verwant is aan schizofrenie. Ik wees dat resoluut van de hand, ze leerden maar om te gaan met mijn nadenkende zoon die alles aan de kaak stelt. Lijkt op zijn moeder in dat opzicht. Dat hij een lastpak is dan jammer, karakters zijn niet allemaal makkelijk en meegaand.

Bij beide kinderen is nu een informatieverwerkingsstoornis vastgesteld. De een heeft ADHD, de ander niet. Nummer 3 (de lastpost, veel te slim en kritisch kind) komt later aan de beurt als de resultaten bij de andere 2 goed zijn.

De informatie wat door zien, horen enz “binnenkomt” wordt niet goed verwerkt. ADHD/dyslexie/dyscalculie heeft ook met informatieverwerking- en automatiseringsproblemen te maken.

De een met adhd is nu een paar maanden onder behandeling met zeer goede resultaten. Ze leest beter, is geconcentreerder en heeft minder last van onrust. Verder merk ik dat ze meer “openstaat”, beetje lastig om uit te leggen. Ze luistert beter, is meer met haar gedachte bij mij ipv overal behalve bij mij, als ik met haar bezig ben. Haar pf iq is laag 75 tegen 99 2 jaar geleden. Dit duidt op een informatieverwerkingsprobleem, ze “leert” onvoldoende bij. Daar heb ik vrede mee was het niet dat ze weldegelijk constant leert en het geheugen van een olifant heeft. Het komt er alleen onvoldoende uit, is een chaotisch ongeorganiseerd zooitje bovenin. Inmiddels heb ik begrepen dat dit ook weer verband houdt met dyslexie en dyscalculie. Haar verbaal iq is 89, toch is ze zo bijdehand als wat. Ze had 2 jaar geleden een hoger performaal iq dan performaal. Toen kon ze dus wel snel verwerken, nu niet meer blijkbaar. Ik weet niet wat ik moet vinden van die iq scores:? De psych kom me er ook geen antwoord op geven. Duh…?? Mede op basis van iqtesten worden psychiatrische diagnoses vastgesteld!!! Hij wist het niet??? Ik ben zelf maar gaan zoeken en de verklaring heb ik inmiddels waarvoor ze dus mede onder behandeling is. Psych wist van niets, triest want het is wel een hulpstuk voor vaststelling van psychiatrische stoornissen. Daar kwam ik bij bij zoon zonder adhd achter.

Bij hem start binnenkort behandeling, heeft ook allerlei leer- en gedragsproblemen maar geen diagnose. In het verleden wel een depressie en een lichte vorm van ODD door een psycholoog vastgesteld. Dat bleek gelukkig van voorbijgaande aard, hij heeft nu geen ODD meer en is niet langer depressief. Hij is nu een puber met opstandige buien. De behandelend psychiater van beide ADHDertjes stelde “proefmedicatie” voor toen ik zijn concentratieproblemen noemde. Hij had het over ADD. Ik verklaarde hem voor gek en vroeg waar add staat want dat is geen officiele stoornis. Hij gaf me gelijk, het is namelijk een subgroep van adhd, het overwegend onoplettend type zonder hyperactiviteit. Chaos in je hoofd is ook een vorm van hyperactiviteit, dus “zonder hyperactiviteit” is gericht op uiterlijk vertoon:? Nadat ik dat had gezegd was hij ineens klaar met de kinderen, moest naar de volgende patient. Jaja….. Ik leerde gelijk hoe makkelijk het is een “diagnose” te krijgen. Onbegrijpelijk! Ik overweeg weg te gaan bij deze psych met de kinderen. Daarom ga ik er maar niet verder op in. Volksverlakkerij noem ik het. Methylfenidaat (de stofnaam) is een te zwaar medicijn om op proef te geven voor alleen concentratieproblemen. Bovendien is er geen onderzoek gedaan naar (langdurig) medicijngebruik bij kinderen die geen adhd hebben. Ik neem dat risico dus niet. Zal mezelf nooit vergeven als hij door medicijngebruik later in zijn leven problemen krijgt. Methylfenidaat is verslavend met alle gedragsproblemen van dien, voor kinderen die geen adhd hebben. Ik wil dat niet op mijn geweten hebben.

Door mijn (recente) ervaringen ben ik heel anders tegen adhd, pddnos, pervasieve ontwikkelingsstoornis, mcdd en andere psychiatrische problematiek gaan aankijken. Ik twijfel er nu aan of mijn dochter wel echt adhd heeft. De resultaten zijn zo opmerkelijk beter dan toen ze startte met medicatie. Ze krijgt hoofdpijn als ze geen methylfenidaat krijgt…..hmmm… stemt mij tot nadenken. Ik wil stoppen zo snel als mogelijk, hou niet van kinderen die bedenkelijke verschijnselen krijgen als ze niet die opiumzooi krijgen. Ik ben zeer betrokken bij het welzijn van mijn kinderen.

Pas nu gaat ze echt vooruit op het gebied van gedrag en leren. Ik heb het idee dat een oorzaak wordt aangepakt ipv van symptoombestrijding door medicatie. Mijn zege haal ik als ze ook vooruit gaat op school. Dan he…. Wat een tijd en energie heb ik mijn kinderen gestoken, ik ben erdoor in de WAO terecht gekomen, heb er gezondheidsproblemen door opgelopen en nog veel ellende door meegemaakt.

Mijn zege haal ik als er sprake is van reflexen die de oorzaak zijn van al die problemen. Niks stoornissen en medicatie. Wist ik dit maar eerder, dat had zeker weten veel ellende voorkomen. De volgende stap is stoppen met medicatie want het gaat wel om medicijnen die vallen onder de opiumwet. Als het ff kan niet die zooi voor kinderen. Dan maar kinderen met karakter die voor leven in de brouwerij zorgen, die het karakter van hun moeder hebben. Ik ervaar zelf geen verslavend effect van methylfenidaat, vergeet ze te vaak om het gevoel te hebben er afhankelijk van te zijn. Kinderen waarvan de hersens nog volop in ontwikkeling zijn zijn een ander verhaal. Methylfenidaat is zo gevaarlijk, zoek eerst al het andere af.

Groetjes

Nina

• M@ria

Greet ,

dit is verschillend .

Mijn zoon is juist in rekenen heel goed en valt door zijn dyslexie uit in taal.

omdat hij dyslexie heeft wil hij niet lezen , hij wil niet lezen omdat hij niet kan lezen, en hij kan niet lezen omdat hij na de eerste 2 letters de rest van het woord raad en dan dus verkeerde zinnnen krijgt.

Bij rekenen gaat het goed , tot dat er sommen komen als , er zitten 10 mensen in de bus er stappen er 7 uit hoeveel zitten er nog in de bus?

dit lukt dus niet omdat hij moet lezen, zeggen ze gewoon hoeveel is 10 -7 dan is het goed.

vandaar dat hij dus met wiskunde ook erg veel probl;emen gaat krijgen komend jaar.

aardrijkskunde en geschiedenis is dus ook niet te doen voor hem, het moet voorgelezen worden en dan kan hij het.

• monique

mijn docher heeft ook adhd dyslexie en ook dyscalculie

ik heb sinds kort voor kinderen met dyslexie ook een forum opgezet waar ook ouders terecht kunnen mischien is het ook iets voor jou en je kind

http://uniform.messageboard.nl/10016/index.php

groetjes monique

• Greet

Hallo Marleen,

je leest of hoort inderdaad dat dyslexie een aanverwante stoornis van adhd kan zijn. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Mijn zoon heeft, volgens ons dan toch, geen dyslexie. Wel vlotte het lezen niet zoals bij mijn dochter en dan heb ik het niet over woordjes lezen. Enkele voorbeelden : elk jaar moesten ze in de basisschool als proefwerk een stuk luidop voorlezen. O. deed dat steeds stuntelend en het was dan steeds oefenen geblazen. Hij las woordje voor woordje en zag de samenhang van de zin niet, zodat er flink op intonatie moest geoefend worden. Ik weet nog dat ik hem probeerde aan te leren zijn ogen vliegensvlug over de ganse zin te laten gaan om dan pas, begrijpend wat erin stond, de zin te lezen met de juiste intonatie.

Begrijpend of verklarend lezen liep hier ook niet van een leien dakje en dat, heb ik me laten vertellen, hoort wel bij adhd : ze kunnen de hoofdpunten niet van de bijzaken onderscheiden - alles is even belangrijk.

Boekbesprekingen… helleeeeeeep! : het lezen op zich was al een ramp en dan nog een bespreking ervan maken…. moet ik er een tekening bijmaken?

Uiteindelijk liet ik hem steeds mondeling antwoorden op een vraag bv ‘vertel waar het verhaal over gaat’ en daarna moest hij wat hij mij geeantwoord had ‘gewoon’ op papier zetten.

Pas toen hij aan de Rilatine ging, leek dat allemaal vanzelf te lukken : hij kon er zijn gedachten bij houden en er kwamen prachtige volzinnen op papier.

Het probleem om hoofd - en bijzaken van elkaar te onderscheiden EN verbanden te zien (al lezend dan) is volgens mij één van de grote redenen waarom, ondanks een IQ van 127 , het studeren niet lukt. Hij heeft het dan nu ook opgegeven. Gelukkig heeft hij z'n diploma middelbaar op zak zodat hij nog steeds de draad opnieuw kan oppakken.

Ik weet dat jij met je zoontje nog die hele weg te bewandelen hebt maar als ik alles kon overdoen, zou ik aangedrongen hebben op een minder theoretische studierichting, zo eentje waar ‘lettertjevreten’ niet op de eerste plaats komt en waarbij ze al in het middelbaar een vak leren. Of onze zoon dat zou gewild hebben, is een ander paar mouwen… ik vrees ervoor!

Ik weet wel dat ik met mijn verhaal afwijk van de door jou gestelde vraag maar ik wilde gewoon aantonen dat adhd op zich ook ‘leesproblemen’ kan geven.

Liefs, Greet

(die nu naar de bijles wiskunde gaat om geheugen te spelen voor de dochter met dyscalculie zodat IK haar het ‘chinees’ uit de wiskundeles kan bijbrengen… of wat een moeder lijden kan! ;) maar we zullen dooooorgaaaaaaaan )

• Rianne

Hoi Marleen,

Misschien zie je het goed en heeft je kindje inderdaad dyslexie. In dat geval moet je het goed uit laten zoeken door een orthopedagoog. Aan de andere kant is het misschien nog wel wat vroeg om op basis van de schoolleesresultaten dit te vermoeden. Het is waar dat de meeste kinderen zo halverwege groep 3 aardig beginnen te lezen. Maar er zijn ook genoeg kinderen die dat pas in groep 4 of zelfs in groep 5 gaan doen! Toch is er bij deze kinderen geen sprake van dyslexie. Ze doen er alleen wat langer over. Dit kunnen ook ‘slimme’ kinderen zijn! Ze zijn er dan gewoon nog niet aan toe. Over het algemeen gaan de kinderen op de leeftijd van groep 3 lezen, maar er zijn er ook die al veel eerder er aan toe zijn net als er kinderen zijn die er later mee beginnen. Op school gaat men echter uit van ‘algemeenheden’. Een individueel kind is echter geen algemeenheid.

Heel veel kinderen in groep 3 draaien b.v. de b, de d en de p om. Dit hoort bij het normale leerproces. Dit zegt op dit niveau (groep 3) nog niet veel. Blijft het probleem bestaan dan kan het wel een belangrijke aanwijzing zijn.

Weet je overigens dat er in groep 3 ook kinderen zijn die al heel mooi perfect technisch kunnen lezen, maar die totaal niet begrijpen WAT ze lezen???? In eerste instantie denk je bij deze kinderen dan ‘Wat kunnen die al goed lezen.’ De schijn bedriegt dan echter. Want het is wel de bedoeling dat je begrijpt wat je leest en niet ‘als een aapje’ in staat bent om een stelletje letters in de juiste volgorde uit je mond te laten komen. Dit soort ‘vroege lezertjes’ komt later in grote problemen als hier onvoldoende aandacht voor is op school..

Maar als je blijft twijfelen dan moet je het laten uitzoeken. Hiervoor moet je dan een orthopedagoog benaderen. De kosten voor het onderzoek moet je voor, zover ik weet, zelf betalen.

• adhd moeder

Hoi greet,

Nee, ik heb het echt goed begrepen hoor.

Onze T is meerdere dagen getest en er zijn meerdere dingen uitgekomen dan alleen slecht kunnen rekenen.

Het automatiseren van informatie kan hij niet, en dat heeft natuurlijk ook zijn uitwerking in rekenen , maar ook in taal en begrijpend lezen.

Als je met rekenen de formules die je moet gebruiken om een som uit te rekenen niet begrijpt, kun je die som niet maken.

Maar als je niet begrijpt wat je leest , kun je een vraag over dit verhaal ook niet begrijpen.

T kan maar 1 ding tegelijk maar komt er een tweede of zelfs een derde opdracht bij dan kun je het vergeten want hij is alles kwijt.

Denk dat het zo wat duidelijker voor je is.

Ook klok kijken kan tim niet, hij is de enigste in de klas die echt niet weet hoe laat het is.

We hebben er al menige uren in gestoken, maar ook hier zijn we maar mee gestopt omdat hij het gewoon niet begrijpt.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

groetjes adhd moeder

• Greet

Ja Maria,

maar jouw zoon heeft DYSLEXIE en mijn dochter DYSCALCULIE : een groot verschil!!!

Groetjes, Greet