Voeding belangrijke factor als oorzaak voor ADHD

  • Lynnie

    Daarom ben ik ook voorzichtig met stellingen en heb ik de naam van de topic hierop aangepast.

  • mas

    ja, dat zou goed kunnen, en de leefomgeving ed is zeker van belang, dat bedoel ik ook, maar in mijn geval, alles uiterst ideaal, zelfs mijn voorouders;)

    mas

  • Mitch Plat

    ———————————————————-

    Wellicht hebben we het over twee zaken. Ik denk, Mitch, dat je eigelijk wilt benadrukken dat er vaak fout gediagnostiseerd wordt( en dat ADHD “over”gaat). In deze gevallen zou het drukke gedrag inderdaad genezen kunnen worden door de juiste voeding omdat het hier om een voedselallergie/ intolerantie zou gaan.

    ADHD is helaas echter meer dan psychisch minder fit en sterk zijn.

    Gezond leven en gezond eten zal overigens niemand schaden dus zeker aan te bevelen aan iedereen.

    Indien jouw vergelijk met kanker zou kloppen en de ongezonde levenswijze ook ADHD zou gaan veroorzaken zou je ADHD dus op latere leeftijd gaan ontwikkelen, als je maar lang genoeg doorgaat met je lichaam schade toebrengen door verkeerd voedsel of roken.

    ———————————————————-

    Het kan iets natuurlijks zijn, dat in de huidige maatschappij (voornamelijk door de psychiatrie) niet geaccepteerd wordt. Eigenlijk ieder kind heeft wel enige vorm van problemen met zijn of haar ouders, bij sommige kinderen kan dit door omstandigheden of door de grenzen van de ouders voor meer ernstige problemen zorgen.

    Kinderen die met ADHD zijn gediagnosticeerd zijn allemaal weer totaal anders. De psychiatrie tracht het tot een ziekte te maken om het makkelijker te maken om de problemen van de kinderen te kunnen aanwijzen en (met medicijnen) “behandelbaar” te maken.

    Veel van de symtomen die kinderen met ADHD ervaren kun je ook bij andere kinderen in meer of mindere mate terugvinden.

    Je stelling dat ADHD meer is dan alleen een gezonde voeding is dus niet geheel juist, de symtomen die als probleem worden ervaren en onder de noemer ADHD worden geclassificeerd kunnen “mogelijk” wel voornamelijk veroorzaakt worden door een onvolledige voeding.

    Wij eten in Europa heel erg slecht, we krijgen niet voldoende van bepaalde voedingsstoffen binnen en om een klein voorbeeld te geven: zuivel is een van de hoofdoorzaken van de vele fatala hartziekten, de ziekte waaraan in Nederland de meeste mensen (1 op 6) overlijden. Harvard voedingswetenschappers stellen dat dat te maken heeft met zuivel, zij adviseren om maximaal 2 glazen melk per dag te nuttigen. Meer heeft geen positief effect op de sterkte van botten, het is zelfs zo dat botten in zuivel landen brozer zijn dan in andere landen zoals in Japan, het gezondste land in de wereld.

    http://img165.imageshack.us/img165/8669/vetetenhartziektenop5.jpg

    Het volgende schema is opgesteld door voedings wetenschappers van Harvard Universiteit in Amerika en voorziet bij navolging van een wetenschappelijk onderbouwde gezonde voeding. Zij kijken alleen specifiek naar wat voor mensen gezond is en niet naar wat voor bijvoorbeeld de politiek of boeren van belang is.

    http://img110.imageshack.us/img110/1459/voedingschemajq6.jpg

  • Swartdam

    Op het moment dat je de stoornis A.D.H.D gaat vergelijken met de zeer ernstige ziekte kanker is voor mij het discussierren een brug te ver . A.D.H.D dat zal ik niet ontkennen kan zeer lastig zijn voor de persoon zelf of voor de omgeving , als persoon moet je handvaten hebben om door een wereld van onbegrip te gaan als je A.D.H.D hebt , dit is echter geen ziekte .

    Dat is kanker wel en daarmee geen vergelijk , ook de vergelijk van kolenmijnen snap ik niet t.a.v A.D.H.D , mijn mening , gr Bernadette

  • Swartdam

    Hetgeen ik zelf heb ervaren en ik een heel realistisch gegeven vind is dat kinderen met ADHD mogelijk dubbel zo gevoelig zouden kunnen zijn voor ( in ieder geval) kleurstoffen. aldus Lynnie

    Praten we hier dan niet over voedselintolerantie inplaats van A.D.H.D , gr Bernadette

  • Mitch Plat

    Je zal het niet altijd kunnen bevatten, stel je eens voor dat jij als ouder veel aanwezig bent in het gezin en in je leven veel presteerd en jij en omstanders in zekere zin (onbewust) bepaalde verwachtingen uitten bij het kind, en hij of zij door bepaalde vervullingen door broertjes en zusjes daardoor niet geheel zijn of haar plaats vindt, ook al is de gezinssituatie ogenschijnlijk “perfect”.

    Mogelijk kan het kind daardoor “hyperactief” worden. En mogelijk zou een andere ouder het gedrag van het kind helemaal normaal vinden waardoor ook het kind dat aanvoelt en er mogelijk helemaal geen problemen door ervaart. (stabiele basis

  • Swartdam

    Dat vonden de ouders van Mozart ook Mitch , alleen een paar eeuwen later kwam aan het licht dat de jonge Mozart Asperger had , je weet wel autisme , gr Bernadette

  • Mitch Plat

    ———————————————

    Op het moment dat je de stoornis A.D.H.D gaat vergelijken met de zeer ernstige ziekte kanker is voor mij het discussierren een brug te ver . A.D.H.D dat zal ik niet ontkennen kan zeer lastig zijn voor de persoon zelf of voor de omgeving , als persoon moet je handvaten hebben om door een wereld van onbegrip te gaan als je A.D.H.D hebt , dit is echter geen ziekte .

    Dat is kanker wel en daarmee geen vergelijk , ook de vergelijk van kolenmijnen snap ik niet t.a.v A.D.H.D , mijn mening , gr Bernadette

    ———————————————

    ADHD is mogelijk eenvoudigweg een psychiatrische bundeling van door psychiaters omschreven gedragingen van kinderen die voor anderen zoals ouders en leraren of het kind zelf als problematisch kunnen worden ervaren, desondanks gaat het (indirect) om een lichamelijk “probleem” evenals ziektes zoals kanker dat zijn.

    Een gezonde geest heeft een gezond lichaam nodig.

  • Mitch Plat

    Stel je eens voor dat een psychiater Mozart had behandeld, ik verwacht niet dat we Mozart in dat geval gekend zouden hebben.

  • Swartdam

    ADHD is een stoornis waarop de maatschappij een etiketje heeft geplakt , niets meer , niets minder . Nogmaals als moderator van deze pagina gaat voor mij en ook voor andere het vergelijk met kanker niet op . Dus verzoek ik je vriendelijk doch dringend om dit soort opmerkingen voor je te houden .

    Een gezonde geest geeft een gezond lichaam en vice versa , dat is een andere benadering , gr Bernadette