Voeding belangrijke factor als oorzaak voor ADHD

  • Mitch Plat

    Als je ADHD hebt, kan een gezonde voeding je genezen. Dat zeggen onderzoekers die al jaren kinderen met ADHD een speciaal dieet geven. Ze willen nu een groot

    onderzoek doen met veel kinderen.

    Kinderen die met ADHD zijn gediagnosticeerd zijn vaak erg druk en kunnen zich minder goed concentreren. Ze worden meestal medicijnen toegediend door een psychiater om minder druk te zijn. Sinds een paar jaar kunnen kinderen ook een speciaal dieet volgen. De kinderen doen mee aan een onderzoek naar de relatie van voeding en ADHD. Het is een streng dieet, waarbij ze heel veel dingen niet mogen eten.

    Driekwart van de kinderen die mee hebben gedaan aan het onderzoek, kan zich beter concentreren door het dieet. Zo'n dieet is voor elk kind anders en daarom kan je het dus alleen volgen als je meedoet aan het onderzoek. Het onderzoek is niet gratis, het kost veel geld om eraan mee te doen. Wil je meer weten, klik dan op de link onder dit bericht.

    De onderzoekers wachten nog op meer geld voor een groter onderzoek. Ze willen dat daar zo'n 200 kinderen met ADHD aan meedoen.

    http://www.adhdenvoeding.nl/

    Bron: Jeugd Journaal

    http://nieuws.psychiatrie.nu/82-voeding-belangrijke-factor-als-oorzaak-voor-adhd.html

  • Swartdam

    Bij kinderen van alle leeftijden kan onderzocht worden of de voeding mogelijk de oorzaak is van de gedragsproblemen .

    Beste Mitch ik lees toch echt “mogelijk ” dus de titel van jou topic :

    Voeding belangrijke factor als oorzaak van ADHD lijkt mij enigszins wat voorbarig , maar bedankt voor de link , gr Bernadette

  • Mitch Plat

    Beste Bernadette,

    Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Ik vind persoonlijk dat het de men (de psychiatrie) de symptomen die binnen het ADHD spectrum zijn benoemd valselijk als ziekte aanmerken en daarmee bij veel kinderen veel onnodig schade toebrengen.

    Zoals ik al eerder aangaf in mijn vorige bericht kunnen de symptomen door vele verschillende factoren veroorzaakt worden, mogelijk door de algehele levensloop van een kind, zijn of haar ervaringen, voeding, instelling/mentaliteit van de ouders, leefomgeving, directe vriendenkring, familieleden etc. etc.

    Voeding speelt echter een zeer belangrijke rol om geestelijk sterk te blijven of worden. Het is ook een feit dat voeding een van de meest belangrijke factoren is in de voorkoming van de ziekte kanker.

    Kanker komt in ieders lichaam voor, ook in het lichaam van gezonde mensen maar het immuun systeem dood de opkomende kankercellen direct. Een ongezonde voeding zorgt ervoor dat je immuun systeem verzwakt raakt waardoor de kankercellen een tumor kunnen vormen die het immuun systeem kaapt, een oneigenlijk orgaan die het lichaam uiteindelijk fataal kan zijn.

    Ook bij psychische problemen zijn de voeding maar ook andere factoren zoals roken, gezonde omgeving (luchtkwaliteit) etc. etc. van groot belang om sterk en fit te blijven. Bij chronisch gebrek aan voedingsstoffen lijkt het mij logisch dat je daardoor psychisch minder fit en sterk zal zijn en mogelijk minder goed met problemen om zal kunnen gaan.

  • Tries

    Man echt ik vraag me echt even af waar haal jij dit vandaan lezen internet? of heb je echte bewijzen studie's van jouw zelf zonder dat je geloof wat je nu zegt maar echte bewijzen?

  • Swartdam

    Beste Mitch ,

    Je maakt er hutspot van , gr Bernadette

  • mas

    Ik ben het deels wel met je eens hoor, en een ziekte vind ik het zeker niet, en alle faktoren zijn erg van belang, voor ieder kind maar zo'n gevoelig kind reageerd daar helemaal fel op. Maar als ik naar mezelf kijk, ik ben opgegroeit in een ideale situatie, en aan zoetigheid deden wij niet veel, gezond eten wel, nou, je had mij niet mee willen maken als kind hoor;) Maar het is altijd de moeite waard om eens te kijken of het wel werkt, en als er veel onrust in het leven van een kind is, moet daar ook naar gekeken worden ipv gelijk een diagnose adhd stellen, dat gebeurd volgens mij vaker en vaker.

    mas

  • Lynnie

    Het is goed dat er zulk soort zaken onderzocht worden. In een gezin echter, eet men dikwijls hetzelfde en toch kan er toch slechts één kind ADHD hebben. Erfelijkheid zou dan ook geen rol spelen, want middels voedsel zou men het mogelijk kunnen “genezen”.

    Hetgeen ik zelf heb ervaren en ik een heel realistisch gegeven vind is dat kinderen met ADHD mogelijk dubbel zo gevoelig zouden kunnen zijn voor ( in ieder geval) kleurstoffen. Ik heb een kind met ADHD en een kind met ADD( absoluut niet druk) en beide toonden onverklaarbaar gedrag na het consumeren van synthetisch gekleurde voedingsmiddelen. Het is zeker zinvol om begeleide eliminatie-dieten toe te passen op kinderen met ADHD, maar voordat er wetenschappelijk aangetoonde conclusies boven tafel zijn, kun je inderdaad beter voorzichtig zijn met concrete stellingen.

  • Mitch Plat

    Ik denk dat niet alleen een gezonde/goede voeding die je fit en geestelijke sterk houdt van belang is, maar tevens je leefomstandigheden zoals leefomgeving (dorp/stad), familiare ontwikkeling en “natuur” (genenonderzoek is erg gevaarlijk, omdat het mensen veel leed en schade kan toebrengen als de kennis door verkeerde mensen wordt gebruikt, maar het is logisch dat familiare biologie een rol kan spelen in de tot stand koming van de psychische gemoedstoestand en geaardheid van kinderen).

    Stel je voor dat je voorouders in de mijnen hebben gewerkt, of zijn opgegroeid in arme buurten. Dan kan het zijn dat je daardoor geestelijk op bepaalde gebieden sterker ontwikkeld/agressiever bent (evolutie van de geest) en je mogelijk meer agressie hebt in bepaalde (moeilijke) situaties die niet in je huidige, zeer rustige omgeving met middestands ouders niet past, en daardoor mogelijk voor problemen kan zorgen en door een psychiater als ziekte wordt aangemerkt.

  • Lynnie

    Wellicht hebben we het over twee zaken. Ik denk, Mitch, dat je eigelijk wilt benadrukken dat er vaak fout gediagnostiseerd wordt( en dat ADHD “over”gaat). In deze gevallen zou het drukke gedrag inderdaad genezen kunnen worden door de juiste voeding omdat het hier om een voedselallergie/ intolerantie zou gaan.

    ADHD is helaas echter meer dan psychisch minder fit en sterk zijn.

    Gezond leven en gezond eten zal overigens niemand schaden dus zeker aan te bevelen aan iedereen.

    Indien jouw vergelijk met kanker zou kloppen en de ongezonde levenswijze ook ADHD zou gaan veroorzaken zou je ADHD dus op latere leeftijd gaan ontwikkelen, als je maar lang genoeg doorgaat met je lichaam schade toebrengen door verkeerd voedsel of roken.

  • Mitch Plat

    —————————————–

    Het is goed dat er zulk soort zaken onderzocht worden. In een gezin echter, eet men dikwijls hetzelfde en toch kan er toch slechts één kind ADHD hebben. Erfelijkheid zou dan ook geen rol spelen, want middels voedsel zou men het mogelijk kunnen “genezen”.

    Hetgeen ik zelf heb ervaren en ik een heel realistisch gegeven vind is dat kinderen met ADHD mogelijk dubbel zo gevoelig zouden kunnen zijn voor ( in ieder geval) kleurstoffen. Ik heb een kind met ADHD en een kind met ADD( absoluut niet druk) en beide toonden onverklaarbaar gedrag na het consumeren van synthetisch gekleurde voedingsmiddelen. Het is zeker zinvol om begeleide eliminatie-dieten toe te passen op kinderen met ADHD, maar voordat er wetenschappelijk aangetoonde conclusies boven tafel zijn, kun je inderdaad beter voorzichtig zijn met concrete stellingen.

    —————————————–

    Het naar mijns inzien belangrijk om respect te houden voor de complexiteit van het kind en dat vanuit dat opzicht bekeken ieder kind totaal anders kan zijn en zich op totaal andere wijze kan ontwikkelen.

    Je kunt ook stellen, al mijn kinderen eten elke dag hetzelfde maar alleen mijn oudste dochter speelt viool op het conservatorium. Of alleen mijn zoon heeft iets bereikt in zijn leven etc.