wie heeft er wel eens

• edwin

Emotionele ADHD zou ik dus verklaren als dat er juist in die hersendelen waar emoties worden verwerkt de onregelmatigheden zitten. Vraag ik me eigenlijk wel af waarop de kinderarts deze opmerking baseert??

ik snap het nog niet helemaal jetje..je praat over verschillende oorzaken die de symptonen doen onstaan van ADHD:

Zwangerschap,

Geboorteproces,

Erfelijkheid,

Celbiologie (hoe worden de stoffen uit je eten gehaald en verbrandt),

De werking van de organen (kunnen die wel goed functioneren).

dan opeens laat je dat verhaal links liggen en zeg je dat er waarschijnlijk word gerefereerd naar onregelmatigheden in de hersens waar de emoties dan weer verwerkt worden..emotionele ADHD dus..

Zie ik nu het verband nou niet of is jet enthousiast voor ons wat exstra leesvoer aan typen!? :D:D

• Jet

Hoi Edwin,

Nou ik probeer een verklaring te vinden waarom een arts het heeft over emotionele ADHD. Wat is dat nou? Waar slaat het eigenlijk op? Ja op emotie, nou iedereen heeft emotie ADHDer of niet. Iedereen verwerkt het op zijn eigen manier.

Wat ik zie van een afstand (nou ja hij slaapt iedere nacht naast me dus zo'n afstand is het ook weer niet) en ook aan de kinderen is dat met ADHD je emotionaliteit op een ander manier benaderd, bekijkt en beleefd.

Iets wat voor mij helemaal niets betekend daar kunnen zij zich verschrikkelijk druk over maken en net andersom ook. Iets wat ik echt absoluut niet vind kloppen dan heb ik gewoon gelijk drie man tegen me die allemaal in een deuk liggen.

Als ik het dan terug relateer naar de studie dan zijn juist die delen van de hersen die verantwoordelijk zijn voor perseptie, voor relativering, voor gedrag, voor het herkennen en remmen van ongewenst gedrag* die zo gevoelig zijn voor een verkeerde balans in hormonen en neurotransmitters.

Als je die balans terug kan brengen is een heel groot gedeelte over, weg, daar heb je dan gewoon geen last meer van. Daarom denk ik ook dat een groot gedeelte van de ADHDers gewoon “te genezen” zijn.

Dan hoeft die disbalans niet meer opgevangen te worden door medicatie.

snappie……..gr. Jet

* b.v. mijn oudste zoon die zich verschrikkelijk op kan dringen bij mensen en niet aan de lichaamshouding en woorden van deze personen ziet dat ze er niet van gediend zijn. Of mijn man die af en toe botte opmerkingen eruit gooit op verjaardagsvisite dat hij ongeveer iedereen in de kamer weet te beledigen. Het klopt dan wel wat hij zegt, maar de manier waarop laat te wensen over… dat noem ik ongeremd ongewenst gedrag.

• Jet

“ik denk eigenlijk ook dat je ADHD niet moet zien als één stoornis. Het zijn volgens mij verschillende stoornissen waarvan de verzamelnaam ADHD is, de oorzaak kan verschillend zijn.”

Jij snapt hem, het is bij ieder persoon anders.

Alhoewel je binnen families wel veel dezelfde problemen terug ziet. Maar zeker 70% van deze stoornissen zijn te verhelpen met eenvoudige oefeningen, aanvullingen in voeding en soms een osteopaaten bezoek.

Hier ben ik echt helemaal van overtuigd.

gr. Jet

• edwin

ik denk dat ik gewoon moeite heb met je verhaal..als ik 1 alinea lees moet ik weer de vorige lezen om er weer een geheel te maken..die weer gelezen moet ik weer een andere lezen.ken er niet echt 1 verhaal van maken.heeft met mijn lek aan concentratie te maken(is ook het hoofdpunt wat uit de test kwam toen der tijd),maar thnx voor de voor de reply.en tja wij speculeren maar terwijl die man weet wat hij bedoelde.tenminste dat hoop je dan maar :D

hey jet mail my eens in beknopt wat je nu precies bedoeld zodat het wat duidelijker word voor mij.ik vind dit wel interresant.vind je meeste replys wel interresant.kan nog een hoop van je leren.houw wel van dit soort discussies ;)

Gr Edwin

• Chappy

Hoi Jet,

Zou je mij eens uit willen leggen, hoe en of dyslexie ook in dit verhaal past?

Alvast bedankt.

Chappy

• Jet

Als je me gericht vragen stelt dan kan ik daar gericht en beknopt op antwoorden.

Als ik het hele verhaal beknopt zou moeten vertellen zijn het nog 2 A4tjes. :-)

Kijk ik moet me dan een beetje aan je aanpassen…..

Als je vragen stelt van wat je niet duidelijk is dan is het makkelijker voor mij wat je precies wilt weten.

gr. Jet

• Jet

Dyslectie kan een heleboel oorzaken hebben en ik zal een paar voorbeelden geven om het uit te leggen:

Tijdens het geboorteproces moeten de fontanellen in elkaar schuiven en daarna weer uit elkaar komen. Als dat niet helemaal terug op zijn plaats is gekomen heb je aan de zijkant bij het oor en zijkant oog vaak dat er een kleine beklemming zit. Daardoor kan de oogspier voor het schuin naar beneden kijken niet optimaal werken. Dan is die spier als het ware wat korter, het oog kan dan niet goed van links naar rechts kijken (wat nodig is bij het lezen) en dan krijg je haperingen of het kind gaat met het lezen heel erg met het hoofd mee draaien. (beweegt het hoofd en niet de ogen). Hiervoor zal een osteopaat de belemmering in de schedelbotten moeten opheffen.

Een andere oorzaak kan zijn de tekorten aan neurotransmitterstoffen, of de grondstoffen voor de neurotransmitters.

In het oog zitten staafjes en kegeltjes die voor het beeld zorgen. Op het belangrijkste focuspunt in het oog heeft ieder staafje en kegeltje zijn eigen zenuwverbinding. Voor iedere kijkimpuls moet die zenuw aan het werk en daar is neurotransmitter voor nodig. Als je dat dus niet genoeg hebt dan geeft het de impuls vertraagd door of helemaal niet en dan krijg je dat er letters of kleine woordjes worden over geslagen. Hiervoor zal je uit moeten zoeken welke voedingstoffen tekort komen door evt. zwak werkende organen. Met oefeningen en die voedingsaanvullingen kan je zorgen dat het lichaam zelf genoeg neurotransmitter gaat aanmaken.

Dat kan ook zijn als de oogspieren niet sterk genoeg zijn. Als het niets met de fontanellen te maken heeft kan er toch spiervermoeitheid komen. Na een grote sportieve prestatie gaan spieren verzuren. In de ogen zitten de kleinste spiertjes van het lichaam. Als die niet genoeg voedingstoffen en zuurstof krijgen zullen ze niet optimaal kunnen functioneren.

Je hebt sommige kinderen waar het taalverwerkings gedeelte gewoon niet goed is ontwikkeld/aangelegd tijdens de zwangerschap. Die kinderen hebben echt dyslectie en die kunnen er ook niet echt mee geholpen worden. Maar al het andere kan worden verholpen.

Ook hier moet je uitzoeken:

1. Wat werkt er niet

2. Waarom werkt het niet

3. Wat moet je doen om het weer werkend te krijgen.

Heel veel kinderen hebben dus geen dyslectie maar gewoon een oogprobleem. (wat overigens niet gezien en herkend wordt door oogarts en optometrist omdat je dan op een afstand naar een bord moet kijken met plaatjes. Dat belast dus niet die schuine spieren. Kinderen zien dus wel 100% maar hebben toch een probleem)

Kinderen met ADHD hebben vaak problemen met de neurotransmitters dus bij ADHD zie je dat de dyslectie vaak daar een stuk van de oorzaak heeft liggen.

Los je het neurotransmitter en hormoon probleem op dan gaat het lezen ook vaak gelijk een stuk beter.

gr. Jet

• Albert

Hallo Jet,

Dat er een ervelijke factor in meespeelt is mij duidelijk, metname omdat het in onze familie van bijde kanten voorkomt, in verschillende gradatie's.

Ik ben het echter niet met je eens, dat je 70% van alle ADHD-ers zou kunnen genezen op de wijze die jij beschrijft, zou ik dan toevallig bij die andere 30%horen?

Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen, kan ik alleen maar zeggen dat ik een gezond levenspatroon hanteer en daarbij zorg dat ik voldoende gezonde voedingstoffen tot mij neem.

Het experiment, dat in Amerika is uitgevoerd met voeding in gevangenissen, is niet representatief voor alle ADHD-gevallen.

Als het inderdaad zo gemakkelijk zou zijn, dat je 70% van alle gevallen zou kunnen genezen, had men daar al lang meer energie in gestoken vermoed ik.

Ik zou het liever omdraaien en zeggen, dat misschien 30% van alle personen met ADHD-achtige verschijnselen te genezen is.

Wat mij ook intrigeerd, is de relatie van allergiën met ADHD, want deze combinatie schijnt veelvuldig voor te komen, zoals ik kan beamen uit eigen ervaring.

Ik vraag mij dan ook af, of dit te maken kan hebben met het niet voldoende aanwezig zijn van de neurotransmitters, wat dan misschien ook weer invloed heeft op het immuumsysteem. Aangezien voedselallergie hier ook onder valt, kan het verklaren dat dit misschien ADHD-achtige verschijnselen kan veroorzaken. Of is het andersom?

Het is en blijft een moeilijke materie.

Groeten, Albert.

• Jet

Het is alternatief, dus is het fout….. Dus verdiept de huidige medische wetenschap er zich niet in… Plus er is geen geld om het te onderzoeken, want het huidige voldoet toch.

Ik blijf nog steeds bij mijn 70%. Jij kan heel goed “goed en gezond” leven met genoeg beweging etc. Weet jij of jouw schildklier het goed doet? Pas bij een uitval van behoorlijk wat van de schildklier zie je dat pas na 3 maanden binnen de huidige geneeskunde….Toch is deze heel erg belangrijk voor hormonen voor mede de vertering van voedsel. Heb je dus al minder hormonen dan heb je dat je het gezonde voedsel al niet allemaal tot je kan nemen.

Weet jij van welke vitamines die je allemaal hebt gegeten je uitpoept en piest..?????

Weet jij of de klier in je hersenen die de hormonen reguleert wel goed werkt?????

Toch is die mede ook verantwoordelijk voor allergische reacties….

Zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan.

Je zegt dat jij dan bij de 30 % hoort waarbij het niet werkt……Ben je al eens in contact geweest met de BSM..???? Hoe weet je dan of het werkt of niet????

Echt ik WEET dat heel veel mensen geholpen zouden kunnen worden. Maar ja het is ook mijn stokpaardje……

gr. Jet

• esther

Vind je het goed als ik dit kopieer en naar een collega stuur?