1e keer Ritalin

• Maria

Gelijk heb je !

Maria

• marcel

Deze onderstaande bijwerkingen hebben ervoor gezorgd dat ik twee jaar ziek ben geweest.

Nervositeit en slapeloosheid; toxische psychose, psychotische episodes

Ik kan me niet voorstellen dat dit GOED kan zijn voor een kind.

Maar goed volgens mij wordt ik van het woord Ritalin tegenwoordig al nerveus

• Jet

Hoi Albert,

Zaterdag las ik in de krant dat er in kruiden een rode kleurstof was gevonden dat kanker veroorzaakt…..

Weet jij waar dit onderzoek is gedaan? Nou ik niet, alleen wordt wel de partij uit de handel genomen. Dit ging ook om muizen waarop getest is.

MPH's kunnen leverkanker veroorzaken..ook op muizen getest, maar ik geloof niet dat het ook aan ouders wordt verteld als zij dit voor hun kinderen mee krijgen.

Over de hele wereld wordt Ritalin voorgeschreven. Moet je dan blind en doof zijn voor uitslagen op onderzoeken uit andere landen? Alleen omdat het niet in Nederland is onderzocht?

Nogmaals voor sommige kinderen/volwassenen is medicatie nodig om te kunnen functioneren.

Roken geeft een grote kans op longkanker. Toch zijn er veel mensen die nog steeds roken en die nemen zelf bewust de keuze om een sigaret op te steken.

Het moet alleen voor iedereen duidelijk zijn dat het inderdaad geen “snoepjes” zijn die voorgeschreven worden. Ik vind dat heel duidelijk door de artsen de bijwerkingen verteld moeten worden en dan kan je zelf beslissen of je dit wilt nemen of aan je kinderen wilt geven. Het moeten hele bewuste keuzes zijn en niet alleen omdat een arts het zegt….

Het kan niet zo zijn dat je later met de opmerking komt; “Had ik het maar geweten”…… Op dit moment heb je als ouders de verantwoording over je kinderen en ik wil ze als ze volwassen zijn recht in de ogen kunnen kijken en vertellen waarom ik bepaalde keuzes wel of niet genomen heb in hun belang.

Het stukje heb ik geschreven zodat iedereen nogmaals kan lezen wat er allemaal aan bijwerkingen kunnen zijn. Van mezelf weet ik dat ik de bijsluiter vaak niet zo goed doorlees als ik medicijnen door een arts voorgeschreven krijg. Zonder oordeel of je het wel of niet moet nemen. Weet alleen goed wat je neemt/geeft en waarom.

gr. Jet

• Jet

Hoi Monique,

Je kan er alles over lezen in de volgende sites. Daar staat een heleboel info over wat het is, voor wie het is, wat het kan doen etc. etc.

www.brainstimulatingmethod.com

www.bsmdejong.nl

De bovenste heeft een lijst van alle therapeuten in nederland.

gr. Jet

• marleen

Greet, niet mogelijk dat je geen wrikkelgat kent. Misschien is het een nogal westvlaams woord. Ja, onze kinderen zijn dus wrikkelgaten.

gat: kontje

wrikkelen: wiebelen

weibelkontjes dus in ‘schoon nederlands’

Marleen.

• Greet

hahaha,

wij noemen dat dus een ‘wriemelgat’ … maar ik ben dan ook van de ‘Antwerpse kant’ van 't land!

Ah Helga, nu valt mijn frank (euro) : elk jaar kiest ‘van Daele’ een woord dat zo ingeburgerd is dat het een algemeen gebruikt woord geworden is. Een een buitenwipper, da's hier de gewoonste zaak van de wereld hoor : die wipt de lastige klanten buiten!

Klare Taal, noemen wij dat :)

Groetjes, Greet

• seetje

hoi jet .mijn kind heeft geruime tijd ritalin geslikt. en het was net of ik mijn kind kwijt was.(hij was erg angstig, erg druk, agressief en depressief. hij wilde liever van de wereld af. erge slaapproblemen etcetc,) verschrikkelijk vond ik het. op dit moment zijn wij twee maal bij een osteopaat geweest. en zijn wij met de mrt er van school bezig om langzaam de bsm methode toe te passen. aangezien. dit veel prikkels geeft. en ons kind erg snel overprikkeld raakt. doen wij het met zeer kleine stapjes. hij zit in groep 5 van een gewone basisschool. en het gaat wel goed. hij gebruikt dus op het moment helemaal niets. hij is duidelijk aanwezig in de groep. maar de docenten zijn tevreden. hij is duidelijk aanspreekbaar. en een geheel stuk rustiger. dit wel met de informatie dat hij adhd nld en asperger heeft. even een goed moment om weer nieuwe energie op te doen. want je wwet het maar nooit. maar nu heeft hij bij deze aanpak erg veel baat. en daar gaat het toch om wat het volgende week of volgende maand met zich mee brengt .dat zien we dan wel weer.groetjes

• Bernadette

Hoi ,

Zal maar niet zeggen hoe ze daar een string noemen :D gr B

• A

In je reactie geef je aan dat je sceptisch staat tegenover ritalin. Ik kan me dat helemaal voorstellen maar hoor toch ook erg vaak over de goede effecten die het kan geven. Je geeft aan dat naar jouw idee de BSM methode een goede therapie is om kinderen te begeleiden. Echter ook over de effecten van de BSM methode is wetenschappelijk nooit iets bewezen. In het dyslexieprotocol dat op scholen in Nederland gehanteerd wordt, staat zelfs vermeld dat het een dwaalweg is die niet gebaseerd is op enig wetenschappelijk onderzoek. Zeker zullen er kinderen baat bij hebben, de vraag is echter of dit door de BSM therapie komt of door de indivuele aandacht die ze krijgen tijdens de therapie. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenover staat.

• Jet

Hoi Seetje,

Wat fijn dat het een stuk beter gaat met je zoon. Het is toch geweldig fijn dat hij toch goed kan functioneren op de basisschool.

Wat ik alleen niet snap is dat je met school langzaam de BSM methode doet?? Is dat onder begeleiding van school of van een BSM therapeut? BSM kan niet alleen veel prikkels geven, maar kan het lichaam ook zo stimuleren dat het juist de prikkels remt. Met BSM ben je rechtstreeks bezig om bepaalde hersendelen te stimuleren. Daar heb je echt een afgestudeerde BSM therapeut voor nodig. BSM bestaat uit verschillende oefeningen die helemaal specifiek voor jouw kind is en bepaald wordt. Wat echter voor het ene kind een goede oefening is kan voor het andere kind juist net de verkeerde zijn. Het is verschrikkelijk afhankelijk van een heleboel factoren als zwangerschap, bevalling, erfelijkheidsfactoren, voedingspatronen. Een diagnose gesprek duurt niet voor niets bijna 3 uur. Al denk je misschien dan simpele oefeningen geen kwaad kunnen moet het echt onder goede begeleiding staan. Als het niet onder deskundige begeleiding staat kan je dingen prikkelen die je helemaal niet wil…

Osteopathie is vaak een heel belangrijk onderdeel van de BSM therapie, maar….. Ook hier een aantekening. Mevr. de Jong die de BSM therapie heeft ontwikkeld heeft een hele nauwe samenwerking met Osteopaten die een aanvullende opleiding hebben gehad bij Frank de Bakker. Deze Osteopaten weten precies van de therapie en hebben daar een belangrijke aanvulling aan gegeven. Het is dus als je BSM doet gelijk ook belangrijk dat je een Osteopaat hebt die die aanvulling heeft gehad bij Frank de Bakker.

Heel veel sterkte met de oefeningen.

Groet, Jet.