1e keer Ritalin

• Trubbelmam

Hoi

Onze jongste zoon (5jaar) heeft afgelopen maandag de diagnose ADHD gekregen.

De diagnose komt voor ons als een opluchting, omdat er nu tenminste hulp geboden kan worden.

(school->rugzakje etc.etc.)

Omdat het echt niet goed gaat op school en hij in een negatieve spiraal dreigt te komen hebben we na maanden twijfelen toch besloten om met Ritalin te beginnen.

(we zijn al maanden bezig met onderzoeken)

Hij slikt het nu dus vanaf maandag. (1/4 tabletje 2x per dag).

Tot nu toe zie ik alleen nog maar nadelige bijwerkingen.

Hij is heel huilerig (normaal niet) en slaapt slecht in.

Hij is wel iets rustiger, maar als de Ritalin is uitgewerkt krijgt hij een flinke rebound.

Hoe lang moet ik dat af blijven kijken?

Hoe lang kan het duren dat de Ritalin werkt. (als hij werkt)

Welke bijwerkingen zijn normaal?

• Ella

hoe ging het slapen voor dat hij R slikte ?

mijn zoon slikt 2 x 1/2e met 1/4e zagen wij geen resultaat..

mijn zoon word ook heel druk als het uit is gewerkt ,maar eet en slaapt reuze !

gr ella

• Els

Hoi,

Je zit nu dus in hetzelfde schuitje als wij. Onze zoon ging dus heel

veel praten achterelkaar. Droge mond en heel wit zien. Zijn ogen waren

dof, heel eng.

Met slapen hadden wij geen problemen, maar had om kwart voor 12 de

laatste gegeven. Dus was het denk ik al uitgewerkt. Daarnaast krijgt

hij 's avonds altijd Promethazine om in te slapen.

Heel veel sterkte, ik ben ermee gestopt, omdat ik me zo verschrikkelijk

rot voelde dat ik dit mijn kind aandeed. Maar voor iedereen is dat natuurlijk

anders.

Heel veel sterkte ermee, ik weet een beetje hoe je je voelt.

Groetjes,

Els

• Trubbelmam

Ja, heel moeilijk.

Vandaag is hij ook weer zo boos en hij huilt om een “niks”.

Dat boos zijn had hij vantevoren ook al, maar dat huilen is echt nieuw.

Ik heb zo'n medelijden met hem.

Gelukkig is dit weekend zijn broer naar het logeerweekend (9 jaar, met PDD Nos en flink depressieve buien).

Zo kan ik hem de aandacht geven die hij verdient.

Moeilijk hoor

• Maria

Hai Trubbelmam, onze zoon werd erg giechelig de eerste 5 dagen. Hij praatte maar door en vond zichzelf reuze grappig. Wij werden er een beetje gek van, maar goed.Slapen ging niet en al snel begon hij met Melatonine 1 mg. Dat doet het heel goed voor hem (8 jaar) . Sinds juni 04 slikt hij Ritalin en hij is enorm opgeknapt.

En geloof me, we zijn van erg diep gekomen….

Vertrouw op jezelf, jij weet waar je goed aan doet! Sterkte,

Maria

• maartje

hoi

Ik heb een dochter met ADD, dyslexie,informatieverwerkingsproblemen en raakvlakken van PDD nos. Voor de concentratie had mijn dochter ritalin voorgeschreven omdat ze die dubbel nodig had voor haar dyslexie. Op school waren ze reuze positief over het resultaat. Maar zodat ze thuis kwam was ze zo ontzettend druk ( wat we niet gewent waren) en behoorlijke inslaapproblemen. Ze gebruikte 2 x een half tabletje. Als snel zijn we overgestapt naar de laagste dosering concentra. Haar gedrag was een stuk gelijkmatiger maar wij vonden dat ze niet zichzelf was ( alles was een stuk afgevlakter) de inslaapproblemen waren van dien aard dat ze hele nachten wakker was en zelf een keer thuis moest blijven van oververmoeidheid. Blauwe kringen onder haar ogen en een wit gezichtje heeft ons doen besluiten om geen medicatie meer te geven.

groetjes maartje

• Greet

Hallo Trubbelmam (leuke naam trouwens),

ons werd verteld toen onze zoon begon met R. (hij was toen 17) dat er de eerste 10 dagen ‘rare bijverschijnselen’ kunnen optreden zodat je vaak het gevoel hebt dat het net tegenovergesteld werkt. En inderdaad : dat was hier ook het geval. Onze zoon kreeg een soort ‘ingekeerde’ woedeaanvallen : als iets niet ging zoals hij wilde, werd hij wit van woede en begon te beven als een riet zonder ook maar 1 woord te zeggen! Echt iemand om schrik van te krijgen en we waren ook meteen van plan om met R te stoppen zij het niet dat we ten allen tijde naar de arts mochten bellen, wat we dan ook deden. Twee keer heeft hij zo'n aanval gehad. Ook begon hij meteen zijn mening te zeggen tegenover anderen terwijl hij voordien iemand was waarvan men kon profiteren : hij was immers erg impulsief en goed van hart en daar profiteerden zijn vriendjes wel van!

Na tien dagen begonnen inderdaad die bijverschijnselen te verdwijnen.

Volgens de arts kan je pas na 3 weken zien of de R aanslaat en na 6 weken hoe de uiteindelijke werking is.

Onze zoon kreeg wel meteen de max.dosis omdat de arts er vanuit gaat dat iemand van zijn leeftijd anders helemaal geen verschil zou merken… Ze zeggen wel dat de omgeving het merkt maar het is erg belangrijk dat ze er ook zelf iets van ondervinden anders heeft het weinig zin. Het gaat toch om henzelf en zeker als ze al wat ouder zijn, zodat ze zelf kunnen beslissen ermee door te gaan of niet.

Vergeet niet dat een 20 à 30% van de kinderen/ mensen niet of verkeerd reageert op R en dan moet er naar alternatieven gezocht worden.

Onze zoon werd wel slecht gehumeurd van die R en daarvoor gaven we hem omega 3 bij. Maar die rebounds waren nog het ergste : als het pilletje na een uur of 4 uitgewerkt was, was hij drukker dan ooit voorheen.

Na ongeveer 2 jaar kwam Concerta op de markt en probeerden we dat om de verschillende voordelen die eraan verbonden zijn : slechts 1 keer per dag innemen (dus geen sms-jes meer tijdens de middagpauze op school) en gedaan met de rebounds! Ook dat humeur is opnieuw ‘gewoon’! Hij voelt zich er stukken beter mee!

Nu hij gestopt is met studeren, neemt hij nog 1 capsule concerta per dag (ervoor waren dat er 2 ) en ook dit gaat prima. Wat ons sterk opvalt, is dat HIJZELF die concerta nooit vergeet in te nemen! Moest je er vroeger blijven bijstaan omdat hij het anders gegarandeerd vergat, is daar nu geen sprake meer van! Ik denk dus dat hij zich enorm goed voelt met die C want hij is een ‘vergeetezel’ ;) eerste klas!

Alleen die prijs natuurlijk hè : in België is er geen enkele tusenkomst voor Concerta dus betalen wij de vollen pot maar dat hebben wij er graag voor over!

Groeten, Greet

• Helga

Hi,

Sorry maar ik vind dat je een kind van 5 waarvan nog alles (met name de hersenen) in volle groei is/zijn niet kunt vergelijken met een ‘jong volwassenen’ van 17.

5 jaar ís gewoon veel te jong voor die troep. Als er nu al zulke heftige reacties zijn, zou ik wel eens willen weten wat het op langere termijn doet met zo'n kind.

Helga

• Sarah

Hi,

Onze zoon begon op 8-jarige leeftijd met de ritalin omdat hij op school zich totaal niet kon consentreren. Het duurde bij hem echt 3 maanden eer de ritalin goed aansloeg. In de begin periode had hij ook veel bijwerkingen van overvloedig praten, inslaapproblemen, rebounds en extreem emotioneel reageren en daar zelf ook niet meer uit kunnen komen. Ik vond het echt verschrikkelijk al die bijwerkingen en wij zagen ook nog niet eens resultaat van de ritalin. Dat kwam dus na 3 maanden en vanaf dat moment ging het op school heel erg goed. En alleen het moeilijke inslapen bleef en dat lossen wij op met melatonine. Thuis merk ik overigens geen verschil of hij nu wel of geen ritalin heeft genomen. Maar in zijn hoofd is het een wereld van verschil. Want nu met ritalin kan hij gewoon meekomen op school en zonder ritalin nam hij bijna geen enkele leerstof tot zich. En dat is heel frustrerend wanneer je in aanleg een slim mannetje bent.

Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik wachten met de ritalin tot wanneer hij echt moet gaan leren op school. En ik snap dat het moeilijk is om al die bijwerkingen aan te zien….maar als je echt wilt weten of het aanslaat dan moet je doorzetten.

Groetjes Sarah.

• Greet

Helemaal mee eens, Helga!

Die discussie is hier op het pb al ten voeten uit gevoerd. Ik wilde alleen even antw op de vraag hoe lang het duurt vooraleer R werkt en of er inderdaad een eind komt aan die vervelende bijwerkingen!

Vaak lees je hier dat dat spul meteen werkt en dat is niet in alle gevallen zo.

En een kind van 5 jaar al aan de R zetten, vind ik een spijtige zaak, vooral omdat ook hier weer de ouders waarschijnlijk gewoon de raad van de arts opvolgen terwijl zelfs de fabrikant van R aangeeft dat het absoluut niet kan/mag onder de 6 à 7 jaar, tevens de leeftijd waarop men pas een echte diagnose kan stellen!

Maar wie ben ik om ouders te veroordelen? Ik snap best dat je op bepaalde momenten ten einde raad bent en àlles wil uitproberen…waarschijnlijk ook omdat je niet beter weet.En gelukkig zijn er dan steeds opnieuw mensen zoals jij om dat duidelijk te maken… en terecht!

Groetjes, Greet