nova en adhd + medicatie

  • yava

    Ik zag deze nacht een reportage bij NOVA over medicatiegebruik van ADHD kinderen.

    Schandalig dat men kinderen al zulke medicijnen toeschrijft.

    Ik denk dat je beter dat kinderen vitamine kunnen krijgen oa omega 3.

    Omega 3 is een essentiele vetsoort

    Je kunt regelmatig ook vette vis op het menu gooien.

    Maar helaas is het te weinig.

    Onze hersenen bestaan een groot gedeelte uit vetten.

    Omega 6 hebben ze niet zoveel nodig omdat dit via de voeding al genoeg wordt binnen gekregen.

    Uit vlees en olie.

    Omega 9 kun je vooral vinden in oa olijfolie

    Ik denk dat een heleboel kinderen eerst dit kunnen proberen en als dat niet helpt.

    Eens kijken naar voeding of integratieve kindertherapeut (www.vit-therapeuten.nl)

    En echt als laatste redmiddel medicatie moet nemen.

    Hoewel je na ongeveer een half jaar van extra omega 3 resultaat geeft.

    En als men depressive psychische klachten heeft kan men volgens mij beter nog sint-jans kruid nemen. Dat is een natuurlijke anti-depressiva.

    Hier wordt je tenminste niet dik van. Wel goed laten voorlichten voordat je kinder Sint-jans kruid geeft zeker over de hoeveelheid.

    Ook blijkt soms dat kinderen een overgevoeligheid hebben voor granen/glutten en suiker.

    Zodra je dat stopt. Blijken uit sommige onderzoeken dat ze rustiger worden.

    Natuurlijk zal het niet bij ieder kind helpen,vandaar om eens te kijken als ouder of er voeding is zoals melk (lactose),noten,transvetten (dat laatste is stukken beter om niet te gebruiken) Het is echt troep.

    Transvet wordt heel vaak verward met transvacceenzuur.

    Transvacceenzuur komt veel voor in melk etc.

    Het is verzadigd vet. Verder krijgen kinder vaak veel te weinig vet binnen.

    Vooral de essentiele vetten.

    Maar er wordt maar liever zoveel mogelijk medicatie voorgeschreven. Wat kunnen die artsen het nou schelen of een kind misschien levenlange schade zal ondervinden. Als je een adhd kind hebt. Probeer eens te kijken of het kind geen dingen tekort komt of ergens allergische voor is bepaalde voeding eventueel met begeleiding van een goede integratieve therapeut

    En daarna heel ernstig over de medicatie denken voordat je het neemt.

    Vertrouw de arts niet al te veel. Maar zoek eerst op of je genoeg alternatieven hebt onderzocht voordat je naar die arts luistert.

  • maggie

    ik heb het ook gezien, en wist het eigenlijk ook wel. maar ws zijn er ook kinderen gebaad bij het gerbuik van risperdal, dit is maar een greep uit een heleboel kinderen.

    oke ik zal ook nooit ieand risperdal aanraden , ik kon een man die was gelijk zo mak als een lammetje van 1 risperdal. kan je nagaan wat het bij kinderen doet.

    en dat verhaal van omega 3 zie ik zelf nniet zitten. iedereen spreekt er nu vol lof over maar over een jaar is het weer uit de mode.

    ik heb al 26 jaar adhd en mijn moeder heeft vroeger ook van alles met voeding uitgehaald maar niks werkte en nu ook niet.

    maggie

  • bea veenstra

    Hallo

    Moet nu ff wat kwijt

    De latste tijd wordt hier veel gesproken over visolie vetzuren eetgewoonten enz..

    Tuurlijk allemaal geweldig hoor maar krijg een beetje de indruk dat ik als moeder met een adhd zoon aan de ritalin de verkeerde keus heb gemaakt volgens jullie

    Onze zoon had en koemelk allergie, mocht veel dingen niet eten en drinken.

    Zijn gedrag bleef echter onveranderd.

    Ook denk ik aan kleurstoffen enz, zijn gedrag blijft onveranderd.

    Sinds een jaar is hij aan de ritalin, we hebben een andere jongen teruggekregen.

    Sorry hoor dat ik hiervoor koos!

    Sorry dat ik mijn kind die rotzooi geef!

    Wat ik wil zeggen is dat ieder kind en iedere situatie anders is..

    Hij vrat en vreet heel veel energie en heus wij bieden R R R, al vanaf de wieg..

    Maar zonder ritalin is het geen leven hier, gaat ons gezin erondoor

    Is dat dan de bedoeling??

    Werk zelf in de zorg en weet heus wat medicatie is en heb me er ook tegen verzet, maar dit was was voor ons geen wondermiddel maar een redmiddel.

    Laat aub iedereen in zijn /haar waarde wat betreft medicatie.

    Ben ook geen voorstander van klakkeloos voorschrijven hoor en ben ook van mening dat veel kinderen de stempel adhd krijgen terwijl dat niet zo is.

    Maar de kinderen die t wel hebben zijn vaak heus gebaat bij goede medicatie en begeleiding daarvan.

    Op school helpt t hem en daardoor kan hij op zijn eigen school blijven wat ook belngrijk is.

    Ieder zijn keus hoor maar veroordeel geen mensen die wel gekozen hebben voor ritalin of wat dan ook

    Bea

  • Greet

    Ik kan je zo goed begrijpen, Bea…

    Soms HEB je gewoon geen keuze.

    Greet

  • bea veenstra

    Klopt Greet,

    Fijn dat je soms niks hoeft te zeggen om begrepen te worden..

    Bea

  • Albert

    Hallo Bea,

    Ik kan me je frustraties en moedeloosheid goed voorstellen hoor.

    Als ouders hun kinderen Ritalin geven, is dat het laatste redmiddel en dat doe je niet voor de lol.

    Niemand kan je dat kwalijk nemen, ik besef maar al te goed dat ouders daar zelf al schuldgevoel genoeg over hebben en dat hoeft door een ander niet te worden aangewakkerd.

    Ik wens je sterkte er mee, doe wat je hart je ingeeft,

    en mischien wel oant moarn.

    Groetjes, Albert.

  • franca

    Lieve Bea,

    Je hebt zo verschrikkelijk gelijk.

    Het geluk van je kind gaat vóór alles, en als daar medicijnen voor nodig zijn: so be it!!!

    En eerlijk is eerlijk, soms ben je er zelf toch ook heel erg aan toe dat het kind even rustig iets doet, dan maar mét pilletje.

    Onze energie kan ook op, helaas.

    groetjes, Franca

  • yava

    Bea

    Maar dat vind ik ook goed dat het je laatste redmiddel is.

    Waar ik een beetje boos om ben is dat artsen vaak te snel medicatie voorschrijven.

    Dat werd ook gedaan een tijd geleden bij anti-depressiva en kinderen. Hup gooi maar aan de anti-depressiva. Of het een snoepje is. Nog steeds worden volwassene veel te snel aan de anti-depressiva gegooid. Artsen kunnen geen werkelijke oorzaak vinden en dan schrijven ze maar pilletjes voor.

    Nu is er bewijs dat anti-depressiva toch niet zo goed is voor kinderen.

    En wordt het minder snel voorgeschreven.

    Zelf had ik vroeger 10x per jaar blaasontsteking. Ik kreeg elke keer anti-biotica. Nooit werd er gekeken naar een oorzaak. en wat bleek ik dronk te weinig 1.5 liter aan vocht per dag. Voor mij te weinig. Ik heb minstens 2 a 3 liter per dag nodig. Ga ik minder drinken dan dat. Dan kan ik je op een briefje geven dat ik weer blaasontsteking krijg.

    Dat bedoel ik. Er is mij nooit gevraagd hoeveel ik op een dag drink.

    Dan had zoeveel anti-biotica niet nodig hoeven zijn.

    Kijk ook eens naar voeding ipv altijd een poeder,pilletje of tabletje voor te schrijven.

    Ik vind dat die artsen eens beter moeten gaan kijken dan hun neus lang is.

  • bea veenstra

    hoi

    Is oke, zei ook al ik ben er niet voor dat er maar klakkeloos iets wordt voorgeschreven.

    Maar wat ik kwijt wilde is dat het voor ons het laatste was..

    Ook voor ons.

    Wij zijn soms ook zo op, zo moe

    en als er dan dingen in je prive leven gebeuren dan is het helemaal op….

    Wil en kan niet alles uitleggen nu maar het is op dit moment hier geen rozegeur en maneschijn eerder rozeshit en maansverduistering…

    Maar goed blij dat jullie het snappen…

    Alle goeds en albert hahah oant moarn (mag ik vragen waar je vandaan komt?)

    bea

  • Rianne

    Blijkbaar heeft je arts nog steeds niet aan je uitgelegd wat de oorzaak van blaasontsteking is…. Te weinig water drinken is n.l. geen oorzaak.

    De oorzaak van blaasontsteking is niet dat je te weinig drinkt maar dat er een darmbacterie in je blaas terecht komt. Drink je zoals jij weinig dan spoel je die darmbacterie niet weg. Die darmbacterie voelt zich erg prettig in een warme vochtige blaas en jonkt dus wat aan en in en mum van tijd zijn ze er met z'n zeer velen. Met als gevolg een blaasontsteking. Oorzaak en Gevolg dus.

    Dus ter voorkoming van een blaasontsteking; een betere persoonlijke hygiene!!!!!! Zorg dus dat de ontlasting NIET in de buurt komt van de plasgebied. Daarnaast is goed en genoeg (water) drinken voor ieder mens goed. En goed uitplassen natuurlijk.

    Mocht je toch nog eens een beginnende blaasontsteking krijgen dan kun je vaak erger voorkomen door extra veel te drinken (b.v. thee). De bacterien plas je dan vanzelf uit.