nova en adhd + medicatie

  • yava

    Rianne

    MIsschien is het geen oorzaak Rianne,maar wel een gevolg van te weinig drinken.

    Want als ik weer een keertje te weinig drink,dan krijg ik het weer. Ga ik gewoon meer drinken,dan heb ik geen last.

  • maggie

    dat bedoelde ik ook bea , misschien heb ik het verkeerd verwoord.

    ik bedoel mijn ma heeft van alles geprobeerd net zoals jij maar niks hielp en wel ritalin dus tja, ik denk ook dat het een modeverschijnsel is (omega 3, visolie)

    en dat het misschien bij sommige helpt .

    groetjes maggie

  • Albert

    Hoi Bea,

    Ik kom uit Lemmer en ben nu een Friese Limbo.

    Groetjes, Albert.

  • Helga

    Ik ben van mening dat ADHD steeds meer een mode-verschijnsel aan het wroden is.

    Helga

  • Albert

    Modeverschijnsel?

    Was ADHD maar een modeverschijnsel, dan zou je zeggen, dat het na een paar jaar mischien wel weer overwaait.

    Helaas is de waarheid anders, tenminste wat de omgang met ADHD-ers betreft.

    Het huidige leerstelsel en de maatschappij vandaag de dag is nou niet echt een systeem waar een ADHD-er mee uit de voeten kan.

    Dat heb je een tijdje geleden op Nova ook kunnen zien, toen zijn een aantal schoolhoofden van basisscholen in verweer gekomen tegen het huidige leerstelsel, omdat veel kinderen zonder diploma van school gingen en een onduidelijke toekomst tegemoed moesten zien. ADHDers zijn in principe erg inventief, maar daar wordt niet voldoende aandacht aan besteedt, daar hebben de leerkrachten zogenaamd geen (zin in) tijd voor, de huidige leerstof biedt geen andere mogelijkheden, of weten ze er te weinig van.

    Maar het belangrijkste zeggen ze niet,“het kost geld”.

    Het gevolg is dat zo'n kind op school niet goed uit de verf komt wat dan zogenaamd de rust in de klas weer negatief beïnvloed en dat is alleen maar lastig.

    Wat betreft medicatie, vind ik ook dat artsen en psychiaters zich er te gemakkelijk van af maken.

    Therapie en begeleiding is nu eenmaal duurder en tijdrovender.

    Dat is te danken aan de huidige regering die de mentaliteit zo hebben gemaakt zoals die nu is.

    De bezuinigen in metname de zorg heeft een grote impact op de huidige maatschappij en dat brengt een negatieve mentaliteitsverandering met zich mee bij diverse instanties.

    In dat opzicht is het misschien wel een mode(tijds)verschijnsel, en dat heet, “het cabinet Balkenende”.

    Ik hoop dat het volgende cabinet daar verandering in brengt.

    Groeten, Albert.

  • Helga

    Hi,

    Wat betreft dat kabinet, dat mag van mij nog héél lang aanblijven zodat áls er straks weer een ander (linkser) kabinet komt, al het puin (van die andere linkse kabinetten)in ieder geval geruimd is. Kunnen we weer van voor af aan beginnen. Maar dit terzijde.

    Ik ben van mening gezien het groeiende aantal ‘gevallen’ ADHD dat het negen van de tien keer een foute diagnose is. Er is vaak niks mis met deze kinderen die als zodanig gediagnostiseerd worden dan dat o.a het huidige schoolsysteem niet (meer) functioneert. Want hoeveel kinderen krijgen niet pas als ze op school zitten het stempel ADHD opgeplakt? OK, je kunt het ook pas op ± 7 jarige leeftijd vaststellen, maar veel en vaak worden, met name jongens, op school “te druk” bevonden.

    Ik heb (helaas is de historie weg) daar vorig jaar een mooi artikel over geplaatst uit de Elsevier dat heette; Onbegrepen Jongens.

    De strekking kwam hier op neer; dat er in het basisonderwijs tegewoordig bijna louter door vrouwen wordt lesgeven en dat deze (bewust of onbewust) minder geduld hebben met jongens in die leeftijd. Jongens willen (sinds jaar en dag) ravotten, klauteren, elkaar uitdagen en dat wordt tegenwoordig al snel als ‘druk’ ervaren.

    Terwijl jongens tegenwoordig niet anders zijn als jongens vroeger. Ik weet uit eigen ervaring dat ik vroeger op school ook regelmatig onderuit gelopen werd door zo'n ‘kudde’ achter elkaar aan rennende gozers. Dus wat dát betreft niks nieuws onder de zon.

    Alleen tevens in mijn schooltijd (jaren 70) hadden we op de basisschool wel 5! onderwijzers. Dus mannelijk. Dus werd er anders met die jongens omgegaan omdat mannen nu eenmaal anders met kinderen omgaan als vrouwen.

    Tegenwoordig komt het hebben van ADHD vaak van school. Dus een juf die zegt; heeft uw kind misschien….?

    Het zou wel makkelijk zijn als alle kinderen een soort robotjes waren die stil komen en stil vertrekken en tussentijds rustig op hun stoel bleven zitten, maar zeg nou zelf, was jíj vroeger zo? Ik niet, en ik heb géén ADHD en al mijn dukke klasgenoten van toen ook niet.

    Dús zeg ik modeverschijnsel, de échte gevallen daargelaten, maar volgens mij zou het cijfer behoorlijk omlaag gaan als er eens naar bovenstaand werd gekeken.

    Hoe verklaar jij dan het ver 10! voudigen van het aantal jeugdige Ritalin-gebruikers de afgelopen jaren alléén al in het noorden vh land??!!

    Helga.

  • maggie

    dit komt mede ook dat er nu meer onderzoek naar is helga.

    ik zou willen dat ik in mijn jonge jaren wist wat er aan de hand was ipv dat ik een rotjong was die maar uit huis geplaats moest worden(dankzij mijn moeder nooit gebeurt).

    dat had heel wat ellende gescheeld in mijn leventje maar ook ind at van mijn broertje,zusje en moeder, jeetje wat heeft mijn moeder moeten vechten tegen al dat onbegrip.

    dus wees blij dat er nu goed onderzocht word, we weten ondertussen dat iemand niet zomaar adhd heeft dat er daar flink wat testen aan vooraf gaan. dus tja of het een echte modeverschijnsel is weet ik niet (doet me ook pijn om dit te lezen) door de jaren heen heb ik geleerd om met mijn adhd om te gaan, dus loop je heel vaak tegen mensen aan die zeggen goh dat is toch maar een modeverschijnsel! en dat doet pijn heel veel pijn we zijn jaren aan het vechten voor een beetje begrip. en nu krijg je dit

    groetjes maggie

  • Helga

    HI,

    Je moet mijn topic wél goéd lezen Maggie.

    groetjes,

    Helga

  • mas

    Ik denk dat de meeste die de diagnose adhd hebben, het ook wel daadwerkelijk hebben, maar dat er gewoon eerder aan de bel getrokken wordt dan vroeger. School speelt zeker en belangrijke rol hierin, maar daar zien ze ook goed de verschillen van kinderen, terwijl een moeder al gauw denkt dat háár kind niets mankeerd, ze weet immers niet beter. Ook is de term ADHD veel bekender als een jaar geleden geworden, de populariteit groeit met de dag, daardoor voelen ouders zich niet meer zo beschaamd, ze weten dat veel kinderen last van ADHD hebben.

    Net als autisme wat eerder een negatieve klank had, nu met de pdd-nos, de bekendheid van de verschillende vormen van autisme is het meer geaccepteerd, eerder herkenbaar dus eerder een diagnose gesteld.

    Vroeger was dit niet, er lopen dan ook legio adhders rond zonder de diagnose te hebben.

    Medicatie wordt ook eerder voorgeschreven, waarschijnlijk boekt school goede resultaten hiermee en prijzen het daarom aan, wat natuurlijk niet goed is.

    Ik ben het verhaal wel met je eens over school en die kinderen, jij zegt dan jongens maar ik was zo'n meisje;). Maar er was toen geen naam voor dit gedrag, ik kwam niet in aanmerking voor MBD diagnose, daar was ik te slim voor, dus gingen ze vroeten in mijn opvoeding, maar daar konden ze niets vinden, o ja, toch wel….ik was een nakomertje, dát kon de oorzaak wel eens zijn!

    Ik heb meegemaakt dat ze bij mijn zoon het ook op de opvoeding wilde gooien, ik was immers niet getrouwd destijds en alleenstaand moeder….ik wist beter maar ik werd niet gehoord.

    Het is geen modeverschijnsel, de náám ADHD misschien wel. Een druk kind wordt een ADHDertje genoemd, iets wat mij heel kwaad maakt, maar nog steeds denken mensen dat het hyperactieve kind gelijk maar adhd heeft, snappen er dus niets van.

    En ja, de maatschappij heeft zeker invloed, deze kinderen worden er gek van, ik trouwens ook, helaas is het nu eenmaal zo, weinig aan te doen.

    Ik hoop trouwens dat we blijven bij de grens van 7, ik vind het reuze eng dat er al veel jonger een diagnose gesteld wordt, maar nog erger dat er dan ook al medicatie voorgeschreven wordt.

    Van mij hoeft die diagnose niet meer zozeer, het heeft best iets engs, alsof je bij iedere mistap in je leven de naam krijgt ‘ooooo die heeft adhd’ en zodoende het een zeer negatief beeld krijgt, een paar verkrachters die adhd hebben, als dat bekend wordt….is algauw iedere adhder een verkrachter of crimineel.

    Helaas is de diagnose nodig om hulp te krijgen, of je moet een hoop geld hebben en het zelf op kunnen hoesten. Dus ik vraag me dan af….wat is de bedoeling van al die hoge pieten die de wereld runnen? best eng..

    groetjes van mas;):)

  • Helga

    HI Mas,

    Ben het gedeeltelijk met je eens.

    Jij zegt ‘vroeger was er geen naam voor dit ’gedrag' wélk gedrag bedoel je dan precies? Druk gedrag?Rennen? Vliegen?, Klauteren?, Vallen?. Da's toch kinder eigen?

    Dát bedoel ik nu juist. Vroeger ging men daar anders mee om, had ‘het beestje’ geen naam nodig. Was het gewóón kinderen gedrag.

    Tuurlijk wordt er onderzoek gedaan en komen ‘ze’ dingen aan de weet. Maar tegenwoordig gaat het wel erg gemakkelijk

    U heeft een druk kind? Oh dat is dan zeker adhd! daar hebben we tegenwoordig pilletjes voor. Heus Mas, al die kids die Ritalin krijgen, hebben die volgens jou ook daadwerkelijk ADHD? Dacht het niet.

    En dat bedoel ik. Tuurlijk was vroeger niet alles beter, maar wel een stuk relaxter. Moeders waren thuis als de kids uit school kwamen en hadden tijd voor ze. Tegen woordig is iederéén druk druk druk!!

    Ik heb ook van niemand antwoord op mijn laatste vraag. Dus moraal; zouden al die kinderen er nu echt beter van worden nu ‘men’ weet dat er zoiets als ADHD bestaat………..??

    Groetjes van Helga

    ps. Er staat nu aan het begin een topic, weet nu zo even de naam van de plaatster niet meer, maar die moeder vraagt of haar kindje van drie!! adhd heeft. Nu schrijft ze dat iedereen in haar omgeving dat zegt/denkt omdat haar kindje druk(ker) is. Kijk dat bedoel ik nou. Wie zijn die mensen die zoiets zeggen, hebben die er verstand van?, nee waarschijnlijk niet, maar een druk kind betekend tegenwoordig ADHD!