nova en adhd + medicatie

  • mas

    Hoi Helga,

    Met dat gedrag bedoel ik dus juist veel meer dan druk zijn alleen, want dat is nu juist de clou, adhd is véél meer dan hyperactief zijn, daarbij kan je prima aan de buitenkant rustig zijn, terwijl het van binnen hyperactief is. En dat gedrag, al de symptonen van adhd, als dat dus vanaf heel klein tot 7 jaar aanwezig is, en andere oorzaken zijn uitgesloten, dan is het zeerwaarschijnlijk ADHD, dat is de naam is bij deze diagnose hoort. En geloof maar niet dat ik vroeger als ´normaal´betiteld werd, oudere adhders hebben zich ook altijd ´anders´ gevoeld, en zijn op zoek gegaan naar de reden, hebben zichzelf de schuld gegeven, enz.enz.en komen dan in een depressie oid terecht. Nee vroeger had het geen naam, maar normaal was het niet. Vroeger gaven de mensen de ouders de schuld, of de zwangerschap, of iets anders.

    Het voordeel van de diagnose ADHD is dus dat dit niet meer gebeurd, behalve door onwetende mensen. Kinderen worden in die zin ´beter´ als ze weten dat ze Adhd hebben, dat ze zichzelf niet meer gek hoeven te vinden, dat ze geen schuldgevoel meer hoeven te hebben. Ze kunnen rekenen op meer begrip, lopen minder de kans op scholen uitgekotst te worden, worden niet meer gepakt op hun onvermogens maar geholpen. Natuurlijk is dit altijd het geval, maar zo kán het nu wel gaan, zeker als een leerkracht of een ouder zich verdiept in deze stoornis.

    Ik ben altijd een thuismoeder geweest, maar heb wel mijn kind verkeerd aangepakt omdat ook ik onwetende was, totdat ik me in adhd ging verdiepen omdat hij deze diagnose kreeg. Ik voel me over bepaalde dingen nog schuldig….en dan school….wist ik veel, ik dacht dat de juf wel gelijk had, dat ik een etter van een zoon had. Als ik toen had geweten dat veel dingen uit onvermogen gebeurde, uit psies de verkeerde aanpak, dan was er ook bij hem een hoop leed bespaart gebleven, en dát is het voordeel, niet die pil, die hoeft wat mij betreft niet zo vast aan adhd gekoppeld te worden.

    Nog een voordeel is de hulp die je kunt krijgen als er een diagnose is, dan denk ik aan pgb maar ook aan ggz of andere hulpbronnen.

    Maar aan ieder voordeel zit een nadeel, en ik denk dus ook in deze.

    Wat je als laatste zegt daar wind ik me ook vreselijk over op, domme mensen die ook eens iets gehoord hebben, en dan dingen gaan roepen waardoor ze veel verwarring veroorzaken. Oftewel, de voorpagina van de ´Privé´ geloven…

    groetjes van mas

  • Joy

    Hi Mas,

    Tja, moeilijk onderwerp hé?

    Ik doel eigenlijk meer op jongens in dit geval.(daar ging ook dat artikel over).

    Tuurlijk heb je gelijk wanneer je zegt dat het fijn is om te weten dat je niet ‘anders’ bent en dat je het een naam kunt geven, hulp kan krijgen enz.

    Maar nog te veel naar mijn mening wordt een drukke jongen als zijnde ADHDer bestempeld, en dát moet een halt worden toegeroepen vind ik.

    Wij hebben onze beide zoons vanaf het prille begin zéér streng opgevoed, dat werd vaak met vreemde ogen bekeken, maar toen bleek na zeven jaar dat de jongste ADHD had, hadden wij al een enorme voorsprong, zodat hij medicijn loos door het leven kan.

    Waarmee ik wil zeggen dat die vrije opvoedingen van tegenwoordig, vaak té vrij zijn. Waarmee ik wederom niémand (van hier) wil aanvallen, maar ik zie het om mij heen.(Kind uit groep 8 basisschool gaat om kwart over drie niet naar huis of gewoon met een vriendje spelen, nee richting winkelcentrum oid en lekker keet trappen,de boel vernielen en anderen lastigvallen en geen ouder te bekennen) Jongens zijn wildebrassen(sommige meiden ook:)) maar als je maar vanaf het begin de juiste weg bewandeld kan je in mijn ogen veel problemen voorkomen. En de scholen moeten zich gewoon bemoeien met datgeen waar ze voor opgeleid zij;nl. les geven!

    Ik vind de cijfers erg verontrustend(pas weer bij Nova) dat het Ritalin gebruik ver -tienvoudigd is, en dat alleen in Noorden van ons land!

    Dat kunnen nooit allemaal diagnoses ADHD zijn, dan heeft over 5 jaar het hele land ADHD!

    Groetjes, Helga.

  • Helga

    Sorry, mijn alias staat er nog boven! Moet natuurlijk gewoon Helga zijn:)

  • mas

    Hoi Helga, ik had wel begrepen dat jij het was hoor. Ik ben het ook met jou eens, en ik begrijp helemaal wat je bedoeld. Daarom vind ik ten eerste dat een diagnose niet aan ritalin vast moet zitten, gelukkig zijn niet álle psychiaters daar te snel mee.

    En opvoeding ed is natuurlijk ook heel belangrijk, vooral stabiliteit denk ik ook. Maar ik ben dus hét voorbeeld ervan dat dit niet persé hoeft uit te maken, daarom voelde ik me ook altijd zo rot en schuldig, ik zelf kon ook nooit een reden vinden om mijn gedrag te verklaren. Het is fijn dat jou zoon het goed doet, hij kan daardoor zonder medicijnen, maar een ander kind in diezelfde situatie en opvoeding kan dat misschien toch niet, gewoon omdat ieder kind weer ander is.

    Ik erger me dus ook aan hetgeen jij zegt. Aan de andere kant erger ik me ook aan mensen die zeggen “ach, ieder kind van die leeftijd is toch druk” of “ mijn kinderen waren ook zo lastig”. Die onderschatten de boel, en nemen het helemaal niet serieus ( vertelde ik laatst nog, over mijn eigen zus:(). Ik vind ook dat je adhders niet kunt vergelijken, ik bedoel, ook zij kunnen totaal anders zijn. De een heeft er meer last van dan de ander, bij de een ontwikkeld odd zich, bij de ander valt het wel mee. De een rent en vliegt, de ander wiebeld continu met zijn tenen, of is heel druk bezig in het koppie, je snapt wel wat ik bedoel.

    Het is daarom zeer belangrijk dat er juiste en veel informatie komt over adhd, zodat mensen wéten wat het nu eigenlijk is. Misschien is dat wel de enige oplossing voor al die misverstanden. Want nu krijgt het drukke kind gelijk de reputatie adhd te hebben, en wellicht ritalin voorgeschreven, en het kind dat daadwerkelijk adhd heeft maar bv niet zo heel opvallend druk is in de zin van rennen en vliegen wordt over het hoofd gezien, of die krijgt een totaal andere diagnose opgestempeld, denk aan hechtingsstoornis oid.

    Juiste informatie, veel informatie, zowel bij de ouders als de artsen en leerkrachten, en natuurlijk ook over Ritalin, wat de risico's zijn als je kind dit gaat slikken, ipv, het middel is heel veilig, eigenlijk net een smartie.

    groetjes van mas:)

  • Helga

    Amen Mas :) Je hebt helemaal gelijk.

    Nu maar hopen dat die juiste info er snel komt en dat onze kids eindelijk eens begerepen gaan worden.

    Groetjes van Helga.