Hoi Helga,
Met dat gedrag bedoel ik dus juist veel meer dan druk zijn alleen, want dat is nu juist de clou, adhd is véél meer dan hyperactief zijn, daarbij kan je prima aan de buitenkant rustig zijn, terwijl het van binnen hyperactief is. En dat gedrag, al de symptonen van adhd, als dat dus vanaf heel klein tot 7 jaar aanwezig is, en andere oorzaken zijn uitgesloten, dan is het zeerwaarschijnlijk ADHD, dat is de naam is bij deze diagnose hoort. En geloof maar niet dat ik vroeger als ´normaal´betiteld werd, oudere adhders hebben zich ook altijd ´anders´ gevoeld, en zijn op zoek gegaan naar de reden, hebben zichzelf de schuld gegeven, enz.enz.en komen dan in een depressie oid terecht. Nee vroeger had het geen naam, maar normaal was het niet. Vroeger gaven de mensen de ouders de schuld, of de zwangerschap, of iets anders.
Het voordeel van de diagnose ADHD is dus dat dit niet meer gebeurd, behalve door onwetende mensen. Kinderen worden in die zin ´beter´ als ze weten dat ze Adhd hebben, dat ze zichzelf niet meer gek hoeven te vinden, dat ze geen schuldgevoel meer hoeven te hebben. Ze kunnen rekenen op meer begrip, lopen minder de kans op scholen uitgekotst te worden, worden niet meer gepakt op hun onvermogens maar geholpen. Natuurlijk is dit altijd het geval, maar zo kán het nu wel gaan, zeker als een leerkracht of een ouder zich verdiept in deze stoornis.
Ik ben altijd een thuismoeder geweest, maar heb wel mijn kind verkeerd aangepakt omdat ook ik onwetende was, totdat ik me in adhd ging verdiepen omdat hij deze diagnose kreeg. Ik voel me over bepaalde dingen nog schuldig….en dan school….wist ik veel, ik dacht dat de juf wel gelijk had, dat ik een etter van een zoon had. Als ik toen had geweten dat veel dingen uit onvermogen gebeurde, uit psies de verkeerde aanpak, dan was er ook bij hem een hoop leed bespaart gebleven, en dát is het voordeel, niet die pil, die hoeft wat mij betreft niet zo vast aan adhd gekoppeld te worden.
Nog een voordeel is de hulp die je kunt krijgen als er een diagnose is, dan denk ik aan pgb maar ook aan ggz of andere hulpbronnen.
Maar aan ieder voordeel zit een nadeel, en ik denk dus ook in deze.
Wat je als laatste zegt daar wind ik me ook vreselijk over op, domme mensen die ook eens iets gehoord hebben, en dan dingen gaan roepen waardoor ze veel verwarring veroorzaken. Oftewel, de voorpagina van de ´Privé´ geloven…
groetjes van mas