Hoi Gerlinde,
Ik heb 3 kinderen, mijn zoon van 12 heeft ADHD en zijn Zusje van 6 ook.
Beide gebruiken ritalin.
Ik heb er 3 jaar over gedaan om mijn zoon ritalin te geven.
Ik was er fel op tegen, vond het rotzooi.
Wat mij heeft doen besluiten toch over te gaan op ritalin was:
-Ik heb een medicatie voorlichtingsgesprek gehad en daar werd mij duidelijk, dat als mensen dit gebruiken het gewoon een drugs is, een pepper, maar dat mensen met ADHD gewoon ritalin konden nemen, dat zij het nodig hebben om beter te functioneren en het voor hen dus niet als een drug fungeert.(Heel kort uitgelegd)
-Dat een kind toch rust in zin hoofd wil, en er tijdens de tienertijd een grotere kans is dat het zelf op zoek gaat naar iets dat hem rustig maakt en dit dus kan zoeken in roken, alcohol of drugs.
Ik wilde het dan liever zelf gecontroleerd geven in de vorm van ritalin.
-Het kind zelf had duidelijk last van de slechte concentratie,onrust en zijn gedrag.
Wie ben ik om hem de kans op een algeheel beter gevoel te ontnemen?
ik wil toch juist dat hij zich goed voelt!
Vanaf de dag dat hij het kreeg had ik een ander kind,hij was beter bereikbaar, rustiger en minder agressief. Zijn concentratie ging enorm vooruit.
Nog steeds merk ik precies wanneer hij de pil vergeten is op school, huiswerk maken is dan al helemaal geen optie meer.
Mijn dochter krijgt sinds vorig jaar ritalin(6jaar) Deze keuze was makkelijker, we vonden haar eigenlijk te jong, maar zagen dat haar hyperactiviteit haar leven erg beinvloedde.(Omgang met klasgenootjes, concentratie, drukte) Ze ging naar groep drie en daar zou meer van haar geeist worden, en daarom hebben we die keus gemaakt om toch te geven.
Zij is ook enorm opgeknapt, en ook bij haar weten we precies wanneer het tijd is voor ede volgende pil!!
ik vind het belangrijk dat ouders psychoeducatie krijgen over adhd, wat het precies is, en hoe het kind functioneerd en dat er gekeken wordt hoe om te gaan met het kind en deze problematiek. De ouderbegeleiding heeft ons hierbij enorm geholpen.
Ritalin is absoluut geen wondermiddel,maar het kan wel enorm helpen om rust in huis te krijgen en een beter luisterend/functionerend kind!
Succes met je beslissing,