Ervaring jonge (6 jaar) kinderen met medicijnen?

  • joyce7

    Hoi Gerlinde,

    Ik heb 3 kinderen, mijn zoon van 12 heeft ADHD en zijn Zusje van 6 ook.

    Beide gebruiken ritalin.

    Ik heb er 3 jaar over gedaan om mijn zoon ritalin te geven.

    Ik was er fel op tegen, vond het rotzooi.

    Wat mij heeft doen besluiten toch over te gaan op ritalin was:

    -Ik heb een medicatie voorlichtingsgesprek gehad en daar werd mij duidelijk, dat als mensen dit gebruiken het gewoon een drugs is, een pepper, maar dat mensen met ADHD gewoon ritalin konden nemen, dat zij het nodig hebben om beter te functioneren en het voor hen dus niet als een drug fungeert.(Heel kort uitgelegd)

    -Dat een kind toch rust in zin hoofd wil, en er tijdens de tienertijd een grotere kans is dat het zelf op zoek gaat naar iets dat hem rustig maakt en dit dus kan zoeken in roken, alcohol of drugs.

    Ik wilde het dan liever zelf gecontroleerd geven in de vorm van ritalin.

    -Het kind zelf had duidelijk last van de slechte concentratie,onrust en zijn gedrag.

    Wie ben ik om hem de kans op een algeheel beter gevoel te ontnemen?

    ik wil toch juist dat hij zich goed voelt!

    Vanaf de dag dat hij het kreeg had ik een ander kind,hij was beter bereikbaar, rustiger en minder agressief. Zijn concentratie ging enorm vooruit.

    Nog steeds merk ik precies wanneer hij de pil vergeten is op school, huiswerk maken is dan al helemaal geen optie meer.

    Mijn dochter krijgt sinds vorig jaar ritalin(6jaar) Deze keuze was makkelijker, we vonden haar eigenlijk te jong, maar zagen dat haar hyperactiviteit haar leven erg beinvloedde.(Omgang met klasgenootjes, concentratie, drukte) Ze ging naar groep drie en daar zou meer van haar geeist worden, en daarom hebben we die keus gemaakt om toch te geven.

    Zij is ook enorm opgeknapt, en ook bij haar weten we precies wanneer het tijd is voor ede volgende pil!!

    ik vind het belangrijk dat ouders psychoeducatie krijgen over adhd, wat het precies is, en hoe het kind functioneerd en dat er gekeken wordt hoe om te gaan met het kind en deze problematiek. De ouderbegeleiding heeft ons hierbij enorm geholpen.

    Ritalin is absoluut geen wondermiddel,maar het kan wel enorm helpen om rust in huis te krijgen en een beter luisterend/functionerend kind!

    Succes met je beslissing,

  • wij3

    mag ik vargen waarom er bij sommige kinderen onder de 6 geen adhd geconstaeerd (mag) worden????

    wij zitten dus nu in het traject om onze zoon ( 5 en een half) op adhd te laten testen, heb binnenkort de eerste afspraak

  • joyce7

    Sommige typische ADHD-gedragingen komen ook bij normale kleuters voor en die gaan dan weer over. Het is niet de bedoeling dat zij een onterechte diagnose krijgen. Verder worden er aan kleuters nog veel minder eisen gesteld, zoals concentratie en bewegingscontrole, als ze naar groep 3 gaan wordt er ineens veel meer van hen verwacht, langer stil zitten, zelfstandig werken etc. Dan ontstaat er vaak een duidelijker beeld van de symptonen.

  • wij3

    ach zo, nou dat is wel duidelijk, maar denk dat je als ouder instinktief wel weet hoe het zit;)

    bedankt voor je snelle reactie

  • salsera

    Ik heb met belangstelling jullie reacties gelezen. Mijn zoontje wordt in mei 4 jaar . En Vorige week heb ik de diagnose ADHD gehoord. Hij zit op een speciaale opvang(MKD=medisch kinderdagverblijf). Hier is hij sinds sept 2009 geplaats vanwegen zijn bijzonder gedrag. De diagnose is gesteld door een gedragsweterschapper van het MKD. door middel van vraagenlijsten die door mij en door de groepsleiding was ingevuld. Ook heeft de gedragsweterschapper mijn zoon af en toe geobserveert in zijn klasje. Ook heeft ze een inteligentietest afgenomen. Volgende week ga ik met de arts praten over mogenlijk medicijn gebruik. Ik sta er niet afwijzend tegen over omdat ik weet dat het mogenlijk is dat hij moeilijk sociaale contacten(vriendjes) kan krijgen doordat hij druk en vlugtig is. Ik zeg altijd dat kinderen van zijn leeftijd drentelen en hij rent…. Daarnaast is hij een pienter mannetje en door zijn consentratiestornis/onrust in zijn lijfje zou zijn schoolperiode wel eens heel frustrerend voor hem kunnen worden. Slim zat, maar geen geduld om de taken te doen die van hem op school verwacht worden.

    Maar ja, wat doen medicijnen met een lijfje en hersens van een kind in de groei? Hij is nog geen 4!!! Dat baart mij toch wel groote zorgen. Op de site van Balans kan ik alleen lezen dat de wetenschap de veiligheid alleen kan aantonen voor een behandeling van 2 jaar.

    Ik heb 1 reaktie gelezen over een kind van 4 jaar. Hoe lang slikt hij/zij al medicijnen? En wat is jullie verteld over de risico's op langer termijn?

    And last but not …. laten we niet vergeten dat naast het soms zo moeilijk gedrag van onze kids die zeker een uitputtingsslag voor ons als ouder kunnen betekenen, ze ook uniek zijn! Ze zijn ook creatief en vaak infentief! Mijn manneke kan soms ook zo ontzettend lief zijn!

  • salsera

    Mijn zoontje moet nog 4 worden en ik ga volgende week praten over mogenlijk medicijn gebruik. Mag ik vraagen hoe lang je zoontje nu al medicijne slikt? En wat is jullie verteld over de mogenlijke risico's op langer termijn omdat hij zo jong begonnen is. Met name de ontwikkeling en groei van zijn hersens en lijfje?

  • Mariska

    Het beste kun je even naar het ADHD forum kind gaan van ADHDblog http://forum.adhdblog.nl/

  • Mariska

    Medicatie voor kinderen vind ik persoonlijk altijd een keuze. Als je meer informatie wilt over ADHD kinderen met medicatie.. verwijs ik je graag door naar het grootste ADHD forum van Nederland en dan vervolgens naar het board ADHD-medicatie te gaan of Ouders en Verzorgers van ADHD kinderen.

    http://forum.adhdblog.nl/boards/adhd-medicatie

    Daar kunnen ze je zeker verder helpen, echt een aanrader!