Ervaring jonge (6 jaar) kinderen met medicijnen?

  • gerlinde

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier en ik zou graag contact krijgen met ouders van jonge kinderen met ADHD en hun evt ervaringen met medicijnen. Heb een zoontje van 6 waarbij al op vijfjarige leeftijd ADHD met bindingsstoornis werd geconstateerd. Omdat ik hem heel jong vond en de diagnose gesteld werd op een manier waarvan ik het eigenlijk niet eens was ( de psychologe die de diagnose stelde had mijn zoontje zelf nog nooit gezien maar de diagnose werd gesteld aan de hand van wat ze via mij en haar collega's had vernomen) heb ik destijds besloten niet direct in te gaan op het voorgestelde medicijngebruik maar eerst nog bij een kinderarts te raden te gaan. Inmiddels zijn we een heel jaar verder en ik zie steeds meer in dat het medicijngebruik waarschijnlijk wel nodig zal zijn. Ben er alleen nog steeds heel huiverig voor, zeker gezien zijn jonge leeftijd. Graag zou ik in contact komen met mensen die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben, vind de beslissing zo moeilijk! Ook zou ik graag contact krijgen met mensen gewoon om ervaringen uit te wisselen over de problemen/vragen waar je tegen aanloopt in het dagelijkse leven. Ik voel me vaak zo machteloos….

    Groetjes,

    Gerlinde

  • ingeborg2007

    Hallo Gerlinde.

    Lastige keuze is dat want wat je ook beslist………er zitten voor- en nadelen aan.

    Zelf hebben wij nog geen ervaring met medicatie voor onze dochter. We proberen het met ouderbegeleiding enz. Ze is nu ruim 5 jaar en men vermoet als ze ouder wordt ws wel aan de medicatie moet ivm drukte die ze gaat krijgen doordat ze moet presteren op school. Ondervindt jouw zoon er hinder van, van zijn adhd? Dan met overleg toch aan de medicijnen.?

    Ik zie je nog wel.

    Groeten van Ingeborg

  • gerlinde

    Hoi Ingeborg,

    Bedankt voor je reactie. Ikzelf vond vijf jaar zéker ook te vroeg voor medicatie, maar nu mijn zoontje in groep 3 zit en dus veel móet op school heeft hij er heel veel last van. Gelukkig krijgt hij veel extra aandacht op school maar anders zou hij zeker niet mee komen. Bij zijn laatste testen was hij veel achteruit gegaan en dat is echt omdat hij zijn aandacht er niet bij kan houden. Verder heeft hij ook veel moeite met de omgang met andere kinderen, hij ziet alles heel zwart-wit wat heel vervelende situaties met zich meebrengt. Ook thuis heeft hij heel veel last van wisselende stemmingen, van heel vrolijk, tot heel boos…. Hij heeft een heel klein hartje maar het is soms heel moeilijk om geduldig te blijven met hem, waardoor je dan ook weer aan jezelf gaat twijfelen…. Die ouderbegeleiding, heb jij er wat aan en via welke instantie heb je die dan? Gaat het verder wel goed met jullie dochtertje?

    Groetjes,

    Gerlinde

  • Renate1

    Hallo Gerlinde,

    Ik heb 2 jongens met ADHD, een is nu 10 maar werd ADHD vastgesteld op 6 jarige leeftijd en de jongste is nu 7 en hij was bijna 6 bij de diagnose ADHD en een half jaar later kwam de diagnose Autisme erbij.

    Ze gebruiken beide Ritalin en ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat we deze keuze hebben gemaakt. Het gaat nu een heel stuk beter. Ook ik heb het er heel moeilijk mee gehad om te beginnen met Ritalin toen het bij de oudste werd vastgesteld maar zou nu niet ineens zonder Ritalin willen zitten hoor!! Wij zijn van ons gevoel uit gegaan, meestal is dat de juiste keuze.

    Maar misschien telt het ook mee dat wij 2 van die stuiterballen in huis hebben hahaha.

    Ik wens je veel succes en moed met je keuze!

    Groetjes,

    Renate

  • mijkie

    Hoi Gerlinde,

    ZIt ook voor het eerst hier op deze site… Heb een zoontje van 5 jaar, hij wordt in mei 6 jaar… jong dus nog. Hij zit in groep 2, maar heeft op school zwakke concentratie en is snel afgeleid. Ook daarbij op momenten komt de hyperactiviteit. We kregen vanuit school deze signalen, na veel vragenlijsten en gesprekken zijn we bij een kinderpsycholoog terecht gekomen. Hij zei na het bekijken van de vragenlijsten en testen van mijn zoon dat hij de diagnose onder de 6 jaar niet stelt. Maar als hij buiten zijn boekje gaat zegt hij dat hij vermoedt dat hij ADHD heeft. Om erachter te komen of Ritalin bij hem werkt zijn we een begonnen met Ritalin dubbelblind op proef. Dit is via de apotheek die de indeling bepaald..Zij maken 4 week potjes klaar met daarin placebo s en Ritalin. Niemand behalve de apotheek weet wat er in welk potje zit.. Het was voor ons als ouders heeeel moeilijk om ermee te starten, want het is idd nogal wat…Maarja, als hij hierdoor beter op school gaat presteren dan moet je wel. We zijn inmiddels aan week 3 begonnen en het helpt voor geen cent, dus wij balen hier als een stekker… Maar je kan dus ook Ritalin op proef gaan doen, om te kijken of het geschikt is voor je kind… dan is deze proef met placebo s wel een optie om te kijken of e verschil ziet…

    WIj helaas dus niet.

    Sterkte!

    Groetjes Marijke

  • anja

    Heey Marijke, je moet toch nog een week?

  • vensas

    Hoi Gerlinda,

    Lijkt wel of ik een stuk van mezelf lees. Onze zoon is 5 en half en we hebben ook vermoedens van ADHD, dat zijn we ook aan het onderzoeken. Maar voor de diagnose vinden ze hem nog te jong. We zijn bij een speciaal ADHD behandelcenrum geweest waar we weinig aan hadden. Vorig week ook bij een kinderneurolog, daar hadden we iets meer aan. Ze willen geen medicijnen voorschrijven zoals ritalin. Hij heeft nu wel een lichte dosering clonidine zodat het wat rustiger in zijn hoofd word. Hij klaagde al een tijd over hoofdpijn en drukte in zijn hoofd, zo sneu. Maar ik zie nog niet echt veel verbetering.

    Ik ben zelf ook geen voorstander bij medicatie, maar als je kind echt ongelukkig word dan weet ik het ook niet.

  • mijkie

    Hoi hoi,

    Ja ik begin morgen met week 4, ik maak het ook wel af…maar ik sta hier niet meer achter. Ben ook benieuwd wat de kinderpsycholoog straks gaat zeggen wanneer ik vertel dat mijn kind thuis en op school nog veeeel drukker is en dat is niet als de ritalin bijna uitgewerkt kan zijn… Ik denk nu, laat mijn kind maar naar speciaal onderwijs gaan…

    groetjes Marijke

  • mijkie

    Machteloos voel ik me ook wel ns, vooral als de mensen die dichtbij je lijken te staan zeggen": Je moet hem harder aanpakken als hij druk is… Of: mijn kind wordt druk van jou kind…Gelukkig zijn er ook mensen die ons steunen..maar idd het valt niet mee…Alsof wij of ons kind er wat aan kunnen doen…

  • MaMaSella

    Mijn zoontje heeft al vanaf dat hij 4 is ritalin en risperdal. Hij heeft ADHD en ODD.

    Ook bij mijn zoontje is de diagnose voor beide stoornissen gesteld door de kinderpsych terwijl hij er zelf niet bij was. Dit is gegaan naar aanleiding van gesprekken met mij en mijn man en vragenlijsten ingevult door school.

    Had bij mijn zoontje ook geen zin gehad om hem naar de kinderpsych te laten gaan. Mijn zoontje uit zich namelijk alleen thuis of bij mensen waar hij op zijn gemak is. Bij een arts kan hij zich prima gedragen en ook op school gedraagt hij zich beter dan thuis.

    Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik hem zo jong al aan de medicijnen heb gedaan. Wij zaten echt met onze handen in het haar ! En er moest echt snel iets veranderen binnen ons gezin. Met de medicijnen is het thuis weer leuk en gezellig.