nieuwe ziektekosten

• nina

Hoi bbk,

Ligt verder ook nog aan je persoonlijke situatie. Ben je alleenstaande ouder? Of 65+ of ziek/gehandicapt? Maak je (veel) reiskosten ivm ziekte of handicap van je zelf en/of je kinderen? Heb je kinderen die bedplassen of meer dan gebruikelijk hun kleding verslijten door een ziekte of handicap? Levert allemaal extra aftrekposten en/of heffingskortingen op.

Heb je medicijnen of medische zorg nodig die je meer dan 305,– kosten? Levert ook weer een extra aftrekpost op naast die werkelijke kosten. Alles is èn het één èn het ander èn veelal ook nog per persoon.

Sommige aftrekposten zijn forfaitair, oftewel je hoeft het niet altijd te bewijzen door bonnetjes alhoewel dat soms wel nodig is als je echt hoge kosten hebt, dan heb je namelijk recht op een hogere aftrekpost. Het is meestal voldoende om de gemaakte kosten aannemelijk te maken.

Levert al met al een vracht aan aftrekposten op die bij goed toepassen kunnen oplopen tot in de duizenden euro's !!!

Zelfs met een hoger inkomen kom je zo boven de drempel om ziektekosten te verrekenen en zak je en passant onder de drempel om in aanmerking te komen voor zorg- en/of huurtoeslag. Premie voor (aanvullende) ziektekostenverzekering telt ook mee in het geheel.

Alle kosten die direct en indirect met een ziekte en/of handicap te maken heeft zijn aftrekbaar. Melatonine of andere “alternatieve” medicijnen mits voorgeschreven door een arts of behandelaar tellen ook mee. Als er maar een medische verklaring is dat het nodig is. Overspannen ouders die op doktervoorschrift naar een kuuroord gestuurd worden om ff bij te komen? Telt ook mee ;-)

Op het oude prikbord is hier meer dan eens uitgebreid aandacht aan besteed. Juist omdat mensen met hoge ziektekosten vaak weinig weet hebben van wat mogelijk is op fiscaal gebied. Vele mensen denken namelijk dat ze nergens voor in aanmerking komen. Denken dat ze te laag inkomen hebben of juist te hoog of te weinig ziektekosten hebben. Hoe mis kun je het hebben !!!

Veelal hoef je ziektekosten niet gelijk te betalen. De kosten voor de orthodontist worden door mijn verzekeraar binnen een paar weken vergoed, waardoor binnen de betaaltermijn de rekening betaald kan worden. Stel je de behandelaar op de hoogte dat je wacht op vergoeding en dan pas betaalt (en je doet van de vergoeding geen boodschappen ofzo) dan is er nmeestal niets aan de hand.

Maar ik geef toe, de mensen met een echt hoog inkomen zijn de grote winnaars. Voor mensen met een laag inkomen die van goede wil zijn, is van alles en nogwat geregeld. De grootste verliezers zijn de mensen met een modaal inkomen, die betalen overal de volle mep voor.

Groetjes

Nina

• Franca

Niet dus! Moet je een “gewoon” inkomen hebben en toevallig een auto van de zaak (die wordt nl ook bij je inkomen geteld), dan kun je ook die zorgtoeslag vergeten.

Terwijl je dus ook al via de belastingaangifte extra betaalt voor die *** auto

• nina

Klopt wat je zegt dat de belastingdienst je weet te vinden als je inkomen krijgt. De belastingdienst weet echter niet wat je aan persoonsgebonden aftrekposten hebt. Daar valt dus veel op te verdienen!!!

Een rekenvoorbeeld.

Stel een gezin bestaat uit 1 ouder en 3 kinderen waarvan 1 kind en de volwassene adhd hebben. Het gezinsinkomen is € 29.000,–. Met dat inkomen zit dit gezin ruim boven de grens om zorgtoeslag te krijgen.

Het kind slikt Concerta 36 mg en de volwassene 54 mg. Het kind verslijt extra kleding en heeft regelmatig ongelukjes (bedplassen bv). Het gezin reist regelmatig naar behandelaars.

Dat levert de volgende aftrekposten op (op basis van de cijfers van 2004)

12 x € 47 = € 564,– (C 36 mg)

12 x € 79 = € 948,– (C 54 mg)

Op basis van alleen persoonsgebonden aftrek ziet dat er als volgt uit:

Huisapotheek 4 x € 23 € 92,– (forfaitair)

Uitgaven voor medicijnen € 1.512,–

Stelpost reiskosten € 400,–

Extra uitgaven voor kleding

of beddengoed € 320,– (forfaitair)

—————————–

Totaal € 2.324,–

Verhoging met 65% € 1.511,– (forfaitair)

——————————

€ 3.835,–

Wegens chronische ziekte

2x € 776,– € 1.552,– (forfaitair)

Overige ziektekosten

als tandarts ed (stelpost) € 500,–

Ziektekostenverz. (stelpost) € 2.000,–

—————————–

Totaal ziektekosten € 7.887,–

Af drempel 11,2% € 3.248,– (van € 29.000)

—————————–

Aftrekpost € 4.639,–

Inkomen was € 29.000,–

Aftrekpost € 4.639,– -/-

——————–

Fiscaal inkomen € 24.361,–

Fiscaal inkomen is nu onder de € 25.000,– dus recht op zorgtoeslag en indien van toepassing huurtoeslag. Bovendien krijg je een behoorlijk wat belasting terug. Nou scheelt het wel per persoon en de situatie. Met heffingskortingen heb ik geen rekening gehouden. Dat veranderd het zaakje weer waardoor het inkomen nog veel lager wordt.

Je moet gewoon ceatief zijn en goed gebruik maken van de mogelijkheden die het belastingstel biedt. Met name mensen met hoge inkomens maken daar flink gebruik van. De lage inkomensgroepen doen dat vaak niet terwijl ze ook veel kunnen terughalen. De belastingdienst helpt je daar zelfs ook mee. Die lui weten nog veel meer van aftrekposten.

Dus aangifteformulier downloaden en een avondje gaan hobby'en.

• esther

Kunnen we jou inhuren?

• esther

Als ik al deze postings zie, duizelt het me. Wat een onbenullen zijn wij. Vier studies hebben we afgerond, maar vraag twee van de aangifteformulieren vormt al een stuikelblok.

Ik ben allergisch voor formulieren, rekeningen en getallen en dat is een hele dure ziektekostenpost.

• Breedbekkikker

Ik moet zeggen, creatief ben je wel!

Misschien hebben lezers er wat aan.

Wij komen echter niet aan de drempel omdat we gelukkig weinig extra kosten (medicijnen, kleding, reiskosten etc… hebben), ben ook goed verzekerd, dus dat zou ik misschien niet moeten zijn….

Heb het echt uitgerekend met alles wat je er standaard op kunt zetten, maar ik kan er nu eenmaal niet iets bij zetten wat niet aan de orde is (druist tegen mijn gevoel in en ik heb al eens een steekproef gehad dus…).

• Helga

Vrees dat het een bovenwoning in Antwerpen wordt, Greet:(

• nina

Is ook niet verstandig om posten op te voeren die je niet hebt. Als de belastingdienst bij controle daar achter komt ben je zuur, naheffing + boete behoort dan tot een reële mogelijkheid en gaat je “winst” in rook op.

Waar het mij om gaat is dat veel mensen geen idee hebben van de mogelijkheden en ten onrechte op een houtje zitten te bijten. Of door gebrek aan geld besluiten niet aan bepaalde medicijnen of behandelingen te beginnen.

Adhd'ers zijn vaak krukken als het gaat om administratie voeren en formulieren invullen. Deze groep heeft vaak ook veel ziektekosten, al is het door al die medicijnen en/of behandelingen die niet of slechts deels vergoed worden. De belastingdienst biedt dan een goede mogelijkheid om de draagkracht op te krikken.

• nina

Maak gewoon een afspraak bij de belastingdienst. Er zitten daar niet alleen citroenknijpers. Ze helpen je gratis met je aangifte en kennen vele hoekjes en gaatjes in de aangifte.

Ik ken verschillende mensen die dat doen en hoor daar alleen maar goede berichten over.

Misschien ff wennen maar het is niet zo eng meer in het hol van de leeuw ;-)

• Greet

oeioei,

heb je de prijzen daar al 's bekeken? :)