nieuwe ziektekosten

• Greet

ik zou zeggen :

emigreer naar België : géén privé-ziekteverzekeringen en iedereen gelijk voor de wet maar… géén rugzakjes, pgb's, terugbetaling van Ritalin vanaf 17 jaar, géén aftrek van die troep bij de belastingen, alle onkosten voor aanvullende therapieën uit de eigen pocket….(evenmin aftrekbaar)

Kies maar, hè!

Greet uit België (hèt paradijs voor Hollanders : kom eens een kijkje nemen in Brasschaat en omgeving of in Keerbergen ( je waant je in Nederland.) waar de mooiste villa's mèt zwembad bewoond zijn door belastingontduikende Hollanders

P.S. Ook hier geldt : hoe meer je verdient (hogere studies????) hoe meer je aan de belastingen mag betalen (manlief en ik hebben ook verder gestudeerd), behalve de zelfstandigen dan : die klagen steen en been maar geven maar de helft van hun inkomen aan bij de belastingen…

(Sorry Helga….)

• bea veenstra

Hallo breedbekkikker,

Ik kan me wel vinden in je verhaal.

Niemand kiest voor ziek zijn en als je ziek wordt wordt je ook nog gestraft omdat je minder inkomen krijgt en meer moet betalen.

In principe is een basisverzekering geen slecht idee maar idd dan moet dat wel de lading dekken voor idereen

Daarbij vind ik dat de premie naar draagkracht moet worden berekend

Ik vind dat mensen die een riant salaris hebben best iets meer premie mogen betalen dan iemand die misschien net zo hard werkt voor een baas maar minder verdient.

Ik werk zelf in de zorg en ik weet dat t straks de verkeerde kant uitgaat

Mensen met geld kunnen straks zorg genieten (zoals dat zo mooi heet) maar mensen die minder bedeeld zijn gaan niet naar een dokter oid gewoonweg omdat ze er geen geld voor hebben

En dat is het erge, de kloof tussen arm en rijk wordt hier steeds groteer

En dan heb ik t niet alleen over mensen in de bijstand maar ook mensen met een middeninkomen (geen modaal) met kinderen

Wij werken ook allebei en ja zegt men dan haha twee inkomens, nou ik kan je vertellen dat wij geen topsalarissen verdienen hoor maar hard moeten werken om de kop hier boven water te houden met al die stijgende lasten

Ik klaag niet hoor, heb nog te eten en te drinken en zit in een warm huis maar goed..

Ze moeten maar eens flink in de toppen gaan snijden, mijn baas verdient ook kapitalen met op zijn r**t in een dure stoel te zitten

Wij werken met weinig mensen en middelen ons een slag in de rondte en verdienen wel heel wat minder dan hij

Moeten weekenden en feestdagen werken, hij zit dan in zijn luxe villa of op zijn zeilboot

Er zit gewoon teveel geld op de verkkeerde plaatsen hier in nl

Mijn zwager werkt voor een grote verz maatschappij, net een fuzie gehad krijgen ze potdomme allemaal een draagbare dvd speler

Nou sorry maar moet dat nou??

Ik mag blij zijn dat ik dit jaar weer een kerstpakketje krijg…

Ik heb hardmoeten leren om mijn diploma te halen maar niet iedereen is een studiebol en dat mag je ook niet vergelijken vind ik Helga.

Iemand die minder capaciteiten heeft maar wel altijd zijn best doet is toh net zoveel waard

En als iemand die het hoger heeft geschopt en dus meer verdient moet betalen voor iemand die wel zijn best heeft gedaan maar niet meer kan vind ik eigenlijk niet meer dan normaal

• Helga

Dit geldt allemaal niet voor ons Greet, sorry……

Enne ik klaag niet ik reageer!

• Helga

"Ik heb hardmoeten leren om mijn diploma te halen maar niet iedereen is een studiebol en dat mag je ook niet vergelijken vind ik Helga.

Iemand die minder capaciteiten heeft maar wel altijd zijn best doet is toh net zoveel waard"

Oh ja hoor, jij bent net zoveel waard. Dát hoor je mij niet beweren, maar waarom ik of een ander die meer verdient dan jij zou moeten meebetalen vind ik van de zotte. Sorry maar dat zijn groenlinks theoriën waar ik me niet in kan vinden!

Ik betaal 52% beslasting, ik werk tot juni voor die zelfde belasting, en dan zou ik nóg meer moeten gaan betalen omdat een ‘ander’ het misschien minder heeft dan ik? Dan misschien toch maar naar België emigreren.

• Breedbekkikker

Nina,

De situatie waar ik over praat, is 9 jaar geleden. In die tijd hebben ze in Frankrijk (gelukkig) een aantal zaken in sociaal opzicht verbeterd. Alleen, in die 9 jaar dat ik weer hier woon, heb ik het hier zien afglijden en als het zo door gaat is de situatie hier net als in Frankrijk én als je weinig inkomen hebt (want ik heb veel moeite met het woord verdienen) kun je van de belasting ook weinig terugvragen.

• Greet

Ik zeg ook niet dat JIJ klaagt, Helga. Ik heb het over de zelfstandigen die ik ken en die klagen wel!

Maar inderdaad, kleine zelfstandigen hebben het ook hier moeilijk om het hoofd boven water te houden.

Groetjes, Greet

• Breedbekkikker

Hoi Nina,

De restitutie-polis is geen optie voor mensen met een laag inkomen/weinig reserves.Als je een laag inkomen of geen reserves hebt, kun je het jezelf niet veroorloven om bv. een tandartsrekening van 600 euro (zoals mij pas overkomen is vanwegen een wortelkanaalbehandeling met alle bijkomende zaken) hebt, voor te schieten.

Mensen met een inkomen net boven de 25.000 hebben over het algemeen weinig aftrekposten en ook voor medische kosten moet je behoorlijk wat kosten hebben om aan de grens te komen.

• Greet

Ik kan het niet laten maar ik moet jullie iets vragen : betalen jullie ook een ‘solidariteitsbijdrage’ voor de minderbedeelden? Bij ons wordt dat namelijk al een tiental jaren rechtstreeks van ons loon afgehouden!

En als ik mijn brutoloon bekijk, blijft daar net iets meer dan de helft van over.

Greet

p.s. mocht je naar België emigreren,Helga, mag ik dan eens komen zwemmen in je ‘private pool’ volgende zomer? ;)

• nina

Niet helemaal waar. De belastingdienst biedt soms uitkomst.

Het glijdt af in Nederland omdat alles zo hopeloos bureaucratisch is geworden. Om je recht ergens op te verzilveren moet je je meestal eerst bij het juiste loket melden en je vervolgens door een stapel papierwerk heen worstelen. Daar hebben veel mensen geen zin in of geen verstand van en lopen dus van alles mis. Hartstikke zonde !! :-(

Groetjes

Nina

Tegemoetkomingsregeling buitengewone uitgaven

Het kan zijn dat u ziektekosten of andere buitengewone uitgaven mag aftrekken. Maar als u weinig of geen belasting hoeft te betalen, heeft u weinig of geen voordeel van deze aftrekpost. Het belastingvoordeel dat u door uw aftrekposten heeft, kan namelijk niet hoger zijn dan het bedrag dat u aan belasting betaalt. Om het belastingvoordeel dat u hierdoor mist te compenseren, is er vanaf 2004 de tegemoetkomingsregeling buitengewone uitgaven.

Deze regeling houdt in dat u in bepaalde gevallen een tegemoetkoming krijgt voor de niet-benutte aftrekposten in verband met ziekte of andere buitengewone uitgaven. De tegemoetkoming wordt gebaseerd op de aangifte inkomstenbelasting over het voorgaande jaar. Wilt u in 2004 dus in aanmerking komen voor de tegemoetkomingsregeling buitengewone uitgaven, dan moet u wel aangifte doen over het belastingjaar 2003.

De Belastingdienst stelt op basis van uw aangifte vast of u in aanmerking komt voor een tegemoetkoming. Als dit het geval is, stort de Belastingdienst het bedrag op uw bank- of girorekening. U hoeft hiervoor geen apart verzoek te doen.

Bron: www.belastingdienst.nl

• Breedbekkikker

Ook al zou je dit doen (in drievoud en met honderd stempels)ik vraag me af wat het oplevert.

De drempel voor ziektekosten is erg hoog. Wij kunnen (in principe) ziektekosten aftrekken, maar je moet wel erg veel ziektekosten hebben (ook al reken je je premies van werkgever en werknemer mee) om er iets aan over te houden.

Zelfs al kom je over de drempel heen, dan gaat het niet om bedrag dat in verhouding staat met de werkelijk gemaakte kosten. Dat wordt dan van je belastbaar inkomen afgetrokken en is dus echt geen netto bedrag wat je terugkrijgt!

Bovendien vind ik het hele systeem van belastingen innen ronduit idoot.

Toen ik belasting terug kon krijgen, kreeg ik nooit een brief van de belasting (T-biljet in mijn jeugd bij bijbaantjes). Ik ben daardoor zo'n 2 jaar aan centjes kwijtgeraakt. Gelukkig wees mijn pa me er op en kreeg ik ook nog een jaar achterstallig, de rest was “verjaard”. Kreeg het volgend jaar echter niet automatisch een T biljet teruggestuurd.

Toen ik “echt” geld ging verdienen wisten ze me opeens zomaar te vinden omdat er geld te halen viel en kreeg ik een brief van ze. Typisch he!