Is er een relatie tussen ADHD en Fibromyalgie?

  • hans1066@kpnmail.nl

    Beste Helma,

    Ook ik zit met de zelfde vraag. Ik heb al mijn hele leven ADD, dus ADHD. Pas sinds een aantal jaren heb ik last van fibromyalgie.

    Omdat fibromyalgie weke delen reuma is en dus bij mij in ieder geval zich overal openbaart, vraag ik mij af of dat ook niet op mijn

    hersenen zit. Beetje lastig misschien, maar ik hoop dat je mij begrijpt. Ik heb pas in 2010 bij mijzelf ADD ontdekt en dit door een

    psychiater laten bevestigen. Eind 2009 heb ik last gekregen van reuma aanvallen en daar een darmontsteking aan overgehouden.

    De ontsteking is gewoon onder controle, maar sinds die tijd heb ik regelmatig aanvallen van Fibromyalgie. Dus ik zit met dezelfde

    lastige vraag, is er een relatie? Iemand ander die hier wel eens van heeft gehoord?

    Groet Hans Masselink

  • Carla

    Hallo allemaal 

    ten eerste wat fijn dat er een forum is wat over de combi gaat want je vind vel info over add en over fybro maar samen dat is zeldzaam 

    zelf ben ik nu 31 jaar en heb zelf add wat op 26e jarige leeftijd pas is geconstateerd en daar kwam een jaar later fybromyalgie bij.

    ik merk aan mezelf dat ik continu aan t vechten ben met mezelf 

    de energie is momenteel erg laag.

    en als het dan psychisch goed gaat dan werkt mijn lichaam niet mee.

    ik merk ook dat de hulpverlers langs elkaar afgaan.

    zo zegt de add training maak af waar je mee bezig anders ben je te snel afgeleid.

    en zegt de revalidatie pak regelmatig pauzes en rust.

    pff wat is het nu.

    nu zit in een nieuw psychologisch traject waar ik gelukkig als mezelf naar binnen kwam en niet als iemand met een van de 2 stempels.

    En word er gekeken naar het totaalplaatje.

    pff ik ben er ook wel en depressief van geweest maar gelukkig ook al voel ik me kut sorry voor míjn woordgebruik van die antidepressiva af.

    door de bijwerkingen en doordat ik totaal emotioneelloos was gestopt.

    hebben jullie evt nog ervaringen en tips waar ik wat mee kan want vind t een enorm lastige combi wanneer luister je naar je lichaam en wanneer naar je hoofd want samenwerken tussen die 2dat lijkt soms onmogelijk pfff

    in elk geval alvast bedankt dat ik hier even mijn verhaal kwijt kan 

    gr carla

  • Lesley

    Dag allemaal

    ik ga proberen om een zeer lang verhaal kort te schetsen. 

    Ik ben een 44-jarige man die 5 jaar geleden ben ‘gecrashed’ ten gevolge van een burn-out.

    20 jaar lang heb ik verschillende jobs gecombineerd omdat ik dit nodig had. Ik was o.a. Planningsinspecteur, prof. DJ/producer, creatief manager in een club terwijl ik een eigen radioprogramma had en met mijn broer een eigen bedrijf runde om talenten te ontdekken en in te zetten. Je snapt het plaatje denk ik wel…

    Dus 5 jaar geleden gecrashed en een jaar op zoek gegaan omdat ik niet beter werd. Na alle testen te hebben doorstaan (ziekenhuis, enz.) is er fibromylgie vastgesteld.

    aangezien ik niet bij de pakken wou blijven zitten, heb ik beslist om terug te studeren. Ik ben begonnen aan bachelor leraar lager onderwijs. En lukte de eerste 2 jaar aardig goed, mits de nodige pijn, vermoeidheid enz. Maar het viel me op dat ik enorm hard schommelde in pijn en vermoeidheid. Maar de schommelingen volgden elkaar sneller en sneller op. Tot oktober vorig jaar. Dan ben ik in depressie gevallen omdat ik zelf geen uitweg meer vond. Niks lukte nog, cognitief steeds meer uitval enz.

    doordat er een crisisteam werd toegewezen, heb ik daarboven op de diagnose van add gekregen. Op 44-jarige leeftijd ????.

    hierdoor ben ik gaan experimenteren met medikinet (trage afgifte van rilatine). Ik moet zeggen dat dit een zeer gunstig effect heeft op mijn algehele welbevinden, pijn en vermoeidheid. Dit zorgt voor mij voor rust in mijn hoofd en ben minder moe. Dit geeft mij in de voormiddag echt een kickstart. 

    ik moet ook wel zeggen dat ik dit combineer met pijnstilling en antidepressiva. Maar de laatste paar maanden ervaar ik veel minder pijn en heb ik mijn pijnstillers drastisch kunnen verlagen.

    Ik ben voor de rest momenteel nog heel hard zoekende en kan het (nog) niet aanvaarden dat ik beperkt ben in eender welke zin, en doe er alles aan om een zo normaal mogelijk leven te leiden of te kunnen leiden. 

    Zijn er nog mensen die zelfde ervaringen hebben?

    groetjes

    Lesley