Is er een relatie tussen ADHD en Fibromyalgie?

  • Helma

    Beste lezer,

    Sinds kort weet ik dat ik Fibromyalgie heb.

    Omdat ik ook ADHD heb wil ik graag weten of het vaker voorkomt dat iemand met ADHD later Fibromyalgie krijgt?

    Graag jullie reacties.

    Bedankt en groeten,

    Helma

  • Jet

    Hoi Helma,

    Ik denk dat er zeker een verband tussen die twee zit. Fibromyalgie heeft te maken met de neuropeptide. ADHD ook.

    Nu komt er een vrij moeilijk medisch verhaal. Ik hoop het zo goed mogelijk te kunnen uitleggen.

    Neuropeptide zijn aminozuren die de functie hebben van neurotransmitterstof of samenwerken met neurotransmitters.

    Een belangrijke neuropeptide is vasopressine die belangrijk is voor de nieren, maar ook zijn invloed heeft op geheugen en het leerproces. Maar ze hebben ook een invloed op de pijn en temperatuurs zenuwbanen.

    Neuropeptides daar is nog maar relatief weinig van bekend en daar is op dit moment nog volop onderzoek naar. Wel is het zo dat neuropeptide hun invloed hebben in die delen van de hersenen (o.a. amygdalakernen) die ook verantwoordelijk zijn voor woede, angst, pijn, vluchten. Hele primaire reacties die moeilijk te controleren zijn.

    ADHD kan aan een heleboel factoren liggen en is vaak een combinatie van een heleboel dingen bij elkaar. Wel heeft iemand met ADHD altijd een probleem met de overdracht van de zenuwprikkels in de hersenen. Maar met Fibromyalgie en ADHD zit je een beetje met het kip en het ei verhaal. Wat was er eerder of heb je het over hetzelfde.

    Wat ik me zo voor kan stellen is dat je een probleem hebt met de productie van neuropeptide. Die worden mede gemaakt in de cellen van de hypothalamus (een belangrijk sturingsstuk in de hersenen) Veel ADHD-ers hebben ook een zwak werkende hypothalamus.

    De zwakte in dit systeem heeft bij jou waarschijnlijk eerst ADHD verschijnselen gegeven die later tot Fibromyalgie hebben geleid. Het is bij jou goed mogelijk dat het om één probleem gaat wat zich op de verschillende manieren uit. Dit is echter een veronderstelling van mijn kant.

    Maar ik ben niet goed op de hoogte van Fibromyalgie. Ik heb er een klein stukje over gelezen en ben op deze manier tot de bovenstaande conclusie gekomen. Daarnaast ben ik geen arts en ben ik als zodanig niet in staat diagnoses te stellen.

    Hopelijk heb je hier iets aan…. gr. Jet

  • Greet

    Wat handig dat we jou hebben, Jetje!

    Chapeau hoor!

    Liefs, Greet

  • Albert

    Jemig Jet,

    You did it again, petje af hoor.

    Het lijkt voor mij net alsof je die verhalen zo uit je mouw schudt.

    Ik durfde al niet eens op de vraag in te gaan, want wat is nou in hemelssnaam fibrohupeldepup.

    Dankzij jou zijn we weer bij de les, bedankt.

    Groetjes, Albert.

  • bea veenstra

    hallo

    Wil hier ff wat over kwijt

    Mijn moeder heeft fybromialgie en mijn zoon heeft adhd

    Mijn moeder heeft geen adhd, absoluut niet is de rust zelf

    Ik heb ook spierklachten en grote kans dat ik ook fybromialgie krijg (is een soort spierreuma albert)

    Sorry maar ik zie het verband niet

    groet

    bea

  • seetje

    ik lees Fibromyalgie, en denk????????. Wat is dit nu weer voor iets. Hoe krijgen ze het toch allemaal verzonnen. Maar ben dan toch te nieuwsgierig .En zeker als inderdaad Jet er om de hoek komt kijken. Want vaak kunnen de kronkels in de hersenen van het denken weer verdwijnen .Na het lezen van haar bericht.

    Het is inderdaad ook wel herkenbaar in ons adhd- ertje . En denk dan .och kan ook nog wel bij zijn andere etiketjes komen . groetjes seetje.

  • Jet

    SSSSSTTTTTT, niet doorvertellen….. wist eerst dus ook helemaal niet wat fibromyalgie was… even googelen en daar kwam ik dus gelijk een paar hele duidelijke sites tegen. Met een omschrijving waar het ziektebeeld vandaan kwam, waar het effect op had ed.

    Daarna is het dus gewoon de boel met elkaar vergelijken, aan elkaar knopen, boeken open, flink bladeren, nalezen en opschrijven.

    Of ik het dan ook goed heb is een tweede :D:D:D:D

    gr. Jet

  • Jet

    Hallo Bea,

    Ik heb gereageerd op een bericht van iemand die zowel Fibromyalgie heeft en ADHD. Wat ik op de site heb gelezen van Fibromyalgie is dat het te maken heeft met de neuropeptide. Dit KAN ook een oorzaak zijn van ADHD. Dat wil niet zeggen dat het de oorzaak IS.

    ADHD wordt “gediagnotiseerd” aan de hand van een aantal gedragskenmerken en op basis van uitslagen van testen van therapeuten. Daarmee hebben ze de kenmerken van ADHD op een lijst gezet en als je er aan een bepaalt aantal kenmerken van de DSM voldoet dan krijg je het stickertje ADHD.

    Daarmee heb je dus nog niet gedefinieerd wat de LICHAMELIJKE oorzaken zijn van ADHD. Onder invloed van welke stoffen, welke tekorten enz. enz. is er in de hersenen iets wat de overprikkeling veroorzaakt. Die lichamelijke oorzaken van adhd kunnen heel veel redenen hebben die per persoon anders zijn mede ook op basis van erfelijke factoren.

    Naast adhd is er ook nog add. Je hoeft dus niet hyperactief te zijn om een concentratie en gedragstoornis te hebben. Mijn oudste zoon heeft adhd en die is ook niet hyperactief.

    Adhd heeft grote invloed op de hypothalamus. Fibromyalgie ook. Adhd heeft te maken met neurotransmitters. Een neuropeptide is een vorm van neurotransmitter.

    Een die werkt op de pijn en temperatuurszenuwbaan. Aangezien er bij fibromyalgie heel veel pijnen zijn op specifieke punten zie ik daar dus wel degelijk een verband in. Op de site van fibromyalgie hadden ze het ook over o.a. angstproblemen.

    Aangezien deze neuropeptide hun invloed hebben op dat gedeelte van de hersenen die dat beinvloeden is dat dus ook te verklaren.

    Fibromyalgie heeft ook vele verschillende symptomen die niet bij iedereen het zelfde zijn. (heb ik ook van die site).

    Daarom met de informatie die ik heb opgezocht, met de kennis die ik heb van het lichamelijke stukje van adhd zag ik er wel degelijk een verband tussen.

    Maar het is per persoon verschillend….. Ieder lichaam heeft zijn eigen problemen. Je kan niet het ene lichaam met het andere vergelijken.

    Ik heb het bovenstaande stukje van mezelf nog eens over gelezen en ik denk dat ik die dingen die met elkaar in verbinding staan tussen fibromyalgie en adhd heb proberen te verklaren. Met naam en toenaam heb ik gezegt waar ik denk dat de overeenkomsten KUNNEN zitten. Als jij dan het verband niet ziet dan kan ik er ook niets aan doen. Het zijn hele moeilijke processen om op een simpele manier op te schrijven.

    Adhd kan vele lichamelijke oorzaken hebben, van fibromyalgie ken ik die paar die ik gelezen heb op de site en die staan wel degelijk met elkaar in verband.

    gr. Jet

  • bea veenstra

    hoi jet

    Waardeer je uitleg hoor en bedoelde het ook niet verkeerd toen ik zie dat ik de vergelijking niet zag.

    Fiet is dat wij zowel mensen (mij oma had t mijn tantes hebben t en mijn moeder) in de familie hebben met fybromialgie en dus goed weet wat t is en wat t met je doet.

    Daarbij een zoon met adhd..

    Weet dat het er in de hersenen ingewikkeld aan toe gaat en dat er natuurlijk dingen zijn die met elkaar in verband staan en invloed hebben op

    Vind t knap dat je dat allemaal zo duidelijk kan brengen

    Dat schept voor ons weer duidelijkheid.

    Groet,

    bea

  • gitana

    hoi helma (en anderen!),

    ik ben een lotgenote, want ik heb ook de combi ADHD en fibromyalgie. bij mij is dit vastgesteld bij het jan van breemeninstituut een aantal jaren geleden. het is allemaal vrij vaag wat nou precies de oorzaak is, net als bij adhd, het is in ieder geval wel lastig! vooral omdat alletwee nogal vaag zijn voor andere mensen om te begrijpen. fibromyalgie valt wel onder het kopje “reuma”, maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe het werkt. dit is een reden voor veel (keurings)artsen om het ook niet serieus te nemen net als adhd. gelukkig ben ik als geluk bij een ongeluk wel bij de juiste artsen terecht gekomen, vooral omdat mij vorige huisarts zich iets meer verdiepte in de klachten die ik had en toevallig woonde ik bij het jan van breemen om de hoek. ook voor de adhd ben ik bij een geweldige psychiater terecht gekomen. dus eigenlijk zit het daar wel goed mee. alleen de grote boze buitenwereld wil het vaak niet begrijpen. heb jij dat probleem ook helma? ben blij dat ik een lotgenote heb, dat helpt, echt waar!

    nog even over die fibro; volgens een psycholoog die bij het jan van breemen werkt, komt is fibromyalgie vooral het gevolg van jezelf uitputten, zowel geestelijk als lichamelijk en komt het meestal voor bij mensen die moeilijk nee kunnen zeggen en zichzelf constant volledig voorbij lopen. dat klop in mijn geval absoluut. dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen die dat doet ook fibro krijgt. ik moet zeggen dat zowel adhd als reumatische klachten bij verschillende mensen in mijn familie voorkomen, dus er zal toch wel sprake zijn van een erfelijke aanleg. bij mij is het wel zo, dat ik “vroeger” altijd een soort wervelwind was die constant op de toppen van haar tenen liep te rennen en te vliegen en die 10 dingen tegelijk deed (en ook graag wilde doen omdat ik me er prettig bij voelde) dat heeft met mij adhd te maken, ik had minder last van de negatieve neigingen die ik nu heb. toen ik lichamelijk steeds meer ging sukkelen, kreeg ik ook steeds meer nare neigingen en last van extreme stemmingswisselingen. ik denk zelf dat dit vooral te maken heeft met dat ik mijn energie niet meer zo kwijt kan als dat ik dat vroeger kon en dus meer een snelkookpan ben dan toen.

    groetjes allemaal!