Adhd is goudmijn voor kwakzalvers

  • Greet

    Oei oei Jet,

    nu vind ik dat jij wel erg ‘kort door de bocht’ bent.

    Mij zal je NOOIT horen beweren dat alle alternatieve therapeuten charlatans zijn!

    Wij bezoeken al jaren een (unitaire) homeopatische huisarts met, op sommige gebieden, indrukwekkende resultaten! Ook ostheopathie is ons niet vreemd.

    Ik bedoel alleen maar dat er onder alle koren kaf zit, ook hier in dit geval. En dat net voor die mensen moet gewaarschuwd worden. Niet alle alternatieve therapeuten zijn ter goeder trouw, zeker niet als er een bom geld mee te verdienen valt en DIE bedoel ik.

    Maar het zal wel aan mij liggen met mijn primitief Vlaams boerenverstand want, hoe ik het ook keer en draai, ik kan niks verkeerds vinden in het artikel uit ‘De Morgen’ terwijl ik toch zie hoe jullie fel Nederlanders er op reageren.Wellicht lezen jullie het dan anders dan wij, Vlamingen. Vreemde zaak vind ik…

    Ik vind namelijk dat er best mag gewaarschuwd worden, zeker in België waarvoor dit artikel oorspronkelijk bedoeld is en waar adhd nog maar pas erkend is en er geen sprake is van pgb's en rugzakjes enz…. Jullie staan op dat gebied veel verder en daar kunnen wij alleen maar jaloers om zijn. Alle therapie en medicatie (behalve sinds juni vorig jaar Rilatine TOT 17 JAAR) wordt hier door de ouders zelf betaald en ik kan je verzekeren dat dat niet niks is hoor! En als je dan weet dat er ook hier door mensen die het NIET zo goed bedoelen nog eens nutteloos geld uit de zakken van deze toch al zwaar financiëel getroffen gezinnen geklopt wordt, denk ik dat men wel twee keer mag nadenken en vooral nagaan met WIE men te maken heeft alvorens in zee te gaan met mensen die je de hemel beloven… en net voor deze personen moet er gewaarschuwd worden. Maar daarmee bedoel ik dus NIET dat alternatieve geneeswijzen niet deugen! Integendeel. Maar dan wel de alternatieve geneeswijzen die zoals jij aanhaalde, degelijk onderzocht zijn.

    Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

    Groetjes, Greet

  • Henk

    goedeavond

    Men moet zeker goed opletten dat er mensen zijn die misbruik maken van mensen met bepaalde aandoeningen. Trap hier nooit in mensen.

    Ga nooit naar alternatieve genezers.

    groeten henk

  • peter

    henk van waaruit zeg je dit?

    slechte ervaring misschien

    kan je dit onderbouwen

    hg peter

  • Jet

    Hoi Greet,

    Ik probeer je nu al een paar keer een bericht terug te schrijven maar onze computer valt steeds om onduidelijke redenen uit en dan is alles wat ik getypt heb weer weg. Morgen moet mijn man maar de oude computer weer op zijn plaats zetten en aansluiten.

    Wil eigenlijk nog wel wat toevoegen aan je verhaal maar het lukt gewoon niet….. door die grrrrrrrr computer….

    gr. Jet

  • Jet

    Hoi Greet,

    Om nog even op het onderwerp terug te komen, dit keer zonder dat de computer uitvalt.. Wat ik zo moeilijk vind is om te bepalen wie de “foute” alternatief is.. Wie is dan de charlatan?

    Kijk dit krantenartikel is gewoon geschreven door iemand die maar even iets wilde spuiten wat graag gelezen wordt. Waar ik persoonlijk dus gewoon permanent tegen aan loop zowel als student van een “alternatieve” studie maar ook als moeder die haar kinderen met die zelfde alternatieve methode probeer te helpen is dat mensen gelijk hun commentaar klaar hebben. Er wordt gelijk met een belerend vingertje gewezen of gevraagd naar de wetenschappelijke bewijzen. Op het moment dat je die niet kan overleggen dan wordt er gewoon heel vaak ontzettend negatief gereageerd. Misschien dat ik daarom ook in de boom ben gaan zitten. Neem nou een reactie als van Henk hieronder. Ik kan er dan niet over uit hoe en waarom er op zo'n manier afgekraakt moet worden.

    Juist omdat ik ook zie hoe onrechtmatig sommige “wetenschappelijke” onderzoeken zijn gewoon omdat ze gefinancierd worden door de farmaceutische industrie. Dan is het dus gewoon NIET objectief. En zaken die eigenlijk voor het belang van een hele groep mensen zijn dat niet onderzocht wordt omdat er niet genoeg geld is. Want dan zouden er ineens een heleboel therapieen een grote kern van goed en waarheid kunnen bevatten. Als er dan mensen (waaronder ook artsen) zijn die maar gaan kraken en afwijzen zonder dat ze zich er in verdiept hebben dan vind ik dat niet kunnen. Diezelfde artsen werken soms het onderzoek gewoon bewust tegen (zouden ze bang zijn of zo??) Er komen onredelijke false beschuldigingen naar die therapeuten die wel van goeder trouw zijn en hun vak goed beheersen.

    Helaas worden die ook zo vaak van de tafel geveegd mede door dit soort stemmingmakerij als zo'n krantenartikel. Want de vraag blijft Wie zijn dan de goede en wie de slechte en aan wie om het te beoordelen…. de journalist? De bevooroordeelde verzekeringsmaatschappij of de farmaceutische industrie?

    Als je dan ziet dat er artsen zijn die Ritalin voorschrijven voor kinderen onder de 6 terwijl er nadrukkelijk staat in de omschrijving dat die jonge kinderen het niet zouden moeten nemen dan vraag ik me af of die artsen wel goed bezig zijn. Maar alleen omdat ze een officieel papiertje hebben kunnen ze het doen en ouders gaan erin mee omdat ze verwachten dat die arts er wel verstand van zal hebben.

    Ach, ik weet dat het vechten is tegen windmolens maar ik blijf er commentaar op geven omdat ik het niet vind kloppen.

    gr. Jet

  • Greet

    ok Jet,

    ik snap het. Ik zit niet zo in dat circuit dus ik trek me zulke artikels dan ook niet persoonlijk aan maar ik begrijp best dat jij dat wel doet.

    Wie de goede en de slechte zijn, is volgens mij alleen te achterhalen door mond aan mond-reclame. Omdat onze ziekteverzekering daar niks van terug betaalt, is het hier in België dus gewoon luisteren naar de ervaringen van anderen en daarna proberen maar.

    Wij persoonlijk volgen op dat vlak blindelings een oude dokter, toepasser van de neuraaltherapie. Die is zo vertrouwd met de alternatieve geneeswijzen dat hij je echt wel goede raad kan geven. Zo raadde hij ons, voordat onze zoon getest werd nu 4 jaar geleden, reeds Neuromind aan. We gaven het en inderdaad, het hielp. O werd redelijker, zachter, kortom minder moeilijk voor zichzelf èn voor ons.

    Later kwam hier op het pb de discussie ivm omega 3 op gang. Omdat ik dus ook goede ervaringen had met mijn natuurproduct, dacht ik ‘laat ik dat maar even vermelden’… Toen ik het potje bestudeerde bleek dat het … een omega 3- complex was.

    Mijn zoon gebruikt ondertussen concerta, mijn man blijft z'n vertrouwde omega 3 gebruiken. Tot hij een maand geleden reclame voor Morepa had gezien en dat wel eens wilde proberen . Gevolg : een man die we niet meer herkenden en een week later een pot Morepa in de vuilbak : 25 € zomaar weggegooid. En waarom? Omdat manlief door die reclame overtuigd was dat ook maar eens te gaan proberen.

    Ook die viscapsules van 't Kruidvat zijn hier ook al in huis geweest met hetzelfde resultaat maar met minder weggegooid geld dan, maar toch…

    Als mensen zoals Roy hier de laatste dagen dan komen vragen WELKE visolie hij het beste koopt, vind ik dat een goede zaak. Hier zijn mensen die hem raad kunnen geven zodat hij niet eerst 10 firma's rijker moet maken vooraleer hij het juiste product te pakken krijgt.

    Ik geef je een ander voorbeeld : onze dochter die op 2 -jarige leeftijd na een longontsteking aan mekaar hing van antibiotica, werd door onze huisarts doorverwezen naar een collega -arts, klassiek geschoold met specialiteit unitaire homeopathie. Jarenlang zijn wij daar naartoe gereden als onze kinderen ziek waren. Het was 25 km van ons vandaan maar we hadden het er graag voor over!

    In het begin reden we alleen met onze dochter daar naartoe omdat O niet zo vaak

    ziek was maar op een keer vertelde ik haar over O. die nog steeds bedwaterde hoewel hij ondertussen al 9 was. Alles hadden we al geprobeerd maar niks hielp.

    TOT zij na een reeks vragen, bepaalde dat hij een "Belladonna - kind' was en hem een eenmalige dosis Belladonna granules liet innemen….

    Ikzelf geloofde niet eens in zoiets ‘belachelijks’ maar : BINGO !

    NOOIT heeft hij nog gebedwaterd.

    Je mag er zeker van zijn dat deze huisarts door mij flink wat patiënten heeft bijgekregen : collega's van mij waren maar wat blij met deze alternatieve manier van genezen voor hun kinderen die, net als de mijne voordien, wandelende antibiotica-tabletten waren.

    Ik had en heb vertrouwen in de alternatieve geneeswijzen ALS het om degelijk geschoolde mensen gaat, in dit geval dus klassiek geschoolde artsen. Ook mensen zoals jij, die een jarenlange opleiding gevolgd hebben, zijn voor mij ok.

    Maar er zijn ook genoeg mensen die bv naar gebedsgenezers gaan en, het spijt me, maar die kan ik niet aanvaarden als alternatieve therapeut. Toch trappen heel wat mensen daarin!

    Mijn vader bijvoorbeeld, stierf aan darmkanker nadat hij jarenlang ‘behandeld’ werd door een kwakzalver voor de ziekte van Chron. Mijn pa verging van de pijn maar reed liever naar Duitsland (de ‘therapeut’ mocht in België niet meer werken!!!) om daar zijn ‘druppeltjes’ te kopen dan zich hier verder te laten behandelen voor een ziekte die ‘chronisch’ was. Mijn pa kon zich bij dat ‘niet te genezen’ niet neerleggen en ging dus de alternatieve toer op met alle gevolgen vandien….

    En daar gaat het mij om : het kaf van het koren scheiden! En dat is natuurlijk helemaal niet gemakkelijk, zoals jij ook al zei.

    Ik denk dan ook dat wij hier op het pb een bel

  • Greet

    Hallo Jet,

    ik had daarnet een heel epistel getypt en ineens… ‘fout op de pagina’ en hupsakee…alles weg! Het lijkt dus wel besmettelijk, die computers die op tilt slaan! :D

    Ik heb niet meer de moed om helemaal opnieuw te beginnen dus laat ik het maar zo samenvatten :

    Ik denk dat wij hier op het pb een belangrijke rol spelen door onze ervaringen met alternatieve therapie of medicatie (wat adhd betreft) te delen met andere ouders. Neem nu bv een Roy die ons vraagt waarop hij moet letten als hij visolie koopt : op deze manier moet hij niet eerst 10 merken kopen om er tenslotte achter te komen dat hij steeds de verkeerd gekocht heeft.

    Zo is het ook met alternatieve therapieën volgens mij : als je van andere ouders hoort dat hun kinderen er baat bij hebben, sta je er veel meer voor open en loop je veel minder kans om van een kale reis terug te komen…

    Groetjes, Greet

  • Greet

    Da's dus al de tweede keer dat mij dit overkomt : ineens is het bericht dat ik aan het type ben, verdwenen en begin ik opnieuw en … later blijkt het doorgestuurd te zijn en staat het op het prikbord!

    Enfin Jet, hier zie je dus mijn ‘epistel’ waaraan ik nog volop bezig was…. ;) en dat dus nog niet af was!

    Groetjes, Greet

  • Jet

    K-heb ze allemaal gelezen en ben het helemaal met je eens….

    gr. Jet

  • marleen

    Hallo Greet,

    Welke Omega 3 gebruik jij dan voor je man. Ik heb hier ook Morepa voor mijn zoontje en ik ben er eigenlijk niet zo zeker van of het wel werkt. Als ze op zijn wil ik graag wat anders proberen.

    Is die Neuromind de naam? Weet je of het teunisbloem heeft? Misschien ligt het bij mijn zoontje wel daar aan….

    Mag dit Bernadette?? Of is dit reclame?

    Trouwens ik vond het een heel interressante discussie om te lezen.

    Waar is Thomas trouwens gebleven??

    Marleen.