Adhd is goudmijn voor kwakzalvers

  • Thomas

    ADHD IS EEN GOUDMIJN VOOR KWAKZALVERS

    De Morgen 25-04-2005

    Brussel

    Een debat over adhd. In het zeskoppige panel een homeopaat en een zogenaamde evolutiepsycholoog die de meest onzinnige dingen vertellen. ‘Het is verbijsterend hoe vaak zulke gezondheidspanels door dubieuze personen worden bevolkt’, zegt directeur Ria Van Den Heuvel van het centrum ‘Zit Stil’.

    Donderdagavond 14 april, ergens in Vlaanderen. “Adhd-kinderen zijn nieuwe kinderen. Ze brengen ons een boodschap”, zegt een evolutiepsycholoog tegen een nokvolle zaal. De man is stichter van een alternatieve academie, type new age. “Wij moeten de wereld van het kind proberen te begrijpen”, orakelt hij. De zelfverklaarde psycholoog gelooft in chakra's, voetreflexologie, aura's en ziet adhd-kinderen als onderdeel van de zogezegde indigo-kinderen. Dat zijn nieuwetijdskinderen met een speciaal geestelijk aura die geïncarneerd zijn uit lichtwerelden.

    Die evolutiepsycholoog is wat de Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale (Skepp) noemt “alterneut”. Toch doorprikt geen enkel lid uit het publiek of panel zijn woorden. De algemene teneur is er een van: als de ouders zich goed voelen, is elke therapie van waarde. Ook een arts-homeopaat mag zonder protest beweren dat hij kinderen met adhd kan genezen.

    “Adhd is een goudmijn voor charlatans en kwakzalvers”, zegt professor Willem Betz van Skepp. “Net als het Aspergersyndroom en andere ziekten bij kinderen. Ouders zijn bereid om alles te proberen om hun kind te helpen - baat het niet dan schaadt het niet - en daar profiteren zij van. De geneeskunde heeft bovendien behalve rilatine niet veel in stelling te brengen tegen adhd.”

    Het valt Betz op dat kwakzalvers en alterneuten steeds vaker een forum krijgen. “Je zou er versteld van staan wie er op het congres voor vroedvrouwen praat. Ook kranten zondigen vaak. Een vleugje anders en de alterneuten krijgen aandacht. Hun beweringen worden nooit gecheckt. Neem homeopathie, waarvan nu toch bewezen is dat het geen snars helpt. De alterneuten profiteren ook van de vele onbeschermde titels. Iedereen kan zich seksuoloog, evolutiepsycholoog of gezondheidszorgpsycholoog noemen. Onlangs hadden we nog een man die zich professor noemde. Hij had ooit op zondag een lokaaltje aan de Antwerpse universiteit gehuurd.”

    De new-ageacademie van het panellid organiseert heuse lespakketten in een erkend opleidingscentrum waar gegadigden een diploma consulent in gezonde leefgewoonten kunnen krijgen. Betz is daar niet van onder de indruk. “Iedereen kan opleidingen organiseren. In Antwerpen kun je een opleiding volgen tot Heilpraktiker. Geregeld krijgen we vragen van nietsvermoedende mensen die denken dat het om een kwalitatief hoogstaande opleiding gaat. Probleem is onze eigenaardige rechtspraak. Zonder een diploma van arts mag je lichamelijk niets voorschrijven, met de geest mag iedereen rommelen. Oud-minister Marcel Colla (SP) noemde dat ”respect voor alle meningen“. Veel mensen lijden ook aan die postmoderne mentaliteit: alle standpunten zijn waardevol. Nonsens of niet. Bewezen of niet. Kwakzalvers zeggen dat ze zich op experience based medicine beroepen, niet zoals wij op evidence based medicine. Wel, eeuwenlang heeft de ervaring mensen laten voelen dat aderlatingen prima waren voor de gezondheid. Tot iemand het onderzocht. Dat zegt het allemaal.”

    Professor Willem Betz van Skepp:

    ' Zonder een diploma van arts mag je lichamelijk niets voorschrijven, met de geest mag iedereen rommelen. Iedereen kan zich seksuoloog, evolutiepsycholoog of gezondheidszorgpsycholoog noemen?

    “Onze strijd tegen de kwakzalvers is om moedeloos van te worden”, gaat Betz verder. “Momenteel heb je bij autistische kinderen de therapie facilitated communication. De kwakzalver legt een arm rond het kind. Hij tikt de gedachten van het kind op een typemachine of computer. Boodschappen als ”mama ik mis je“ en ”ik ben eenzaam“. Het gaat om grof geld en veel verdriet. Let wel: de meeste kwakzalvers geloven rotsvast in hun nonsens, de groep bewuste bedriegers is klein.”

    Ook het adhd-centrum Zit stil reageert verontrust op het stijgende aantal alterneuten dat een publiek forum krijgt. “Ook wij hebben bij dit panel de wenkbrauwen gefronst, en besloten net daarom om een van onze mensen als ouder in het panel haar mening te laten geven”, zegt Ria Van den Heuvel, in een vorig leven Vlaams parlementslid van Agalev/Groen! “Dit soort dubieuze debatten gebeurt verbijsterend veel tegenwoordig. Vaak ook rond de omega 3-hype. Het klopt dat heel veel mensen zoeken, zelf willen dokteren en botsen op complementaire en alternatieve geneeskunde. Wij staan voor een medisch verantwoorde aanpak en evidence based-resultaten. Wat telt is medicatie en psycho-educatieve begeleiding. Onze rol is om mensen tegen kwakzalverij en tegen zichzelf te waarschuwen. Naar een kwakzalver stappen kan grote gevolgen hebben, want hoe sneller adhd ontdekt en behandeld wordt, hoe beter. Te veel mensen denken dat hun kinderen adhd hebben. In realiteit gaat het maar om 3 tot 5 procent van de kinderen.”

    Bron: De Morgen 25-04-2005, Peter Dupont

    www.skepp.be

    Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale

  • Albert

    Beste Thomas,

    Heel bedankt voor deze uitgebreide info.

    Maar nu moet je me toch eens uitleggen wat wij als ervaringsdeskundigen, zoals ouders van en volwassen ADHD-ers hier mee moeten?

    Je verkondigd iets, maar je zegt niets, denk je nu werkelijk dat je ons iets verteld wat voor ons nieuw is, hoe schat je deze ouders en volwassenen met ADHD eigenlijk in? Het is heel gemakkelijk iets te verkondigen, maar wat hebben we daar aan?

    De grootste kwakzalvers, vind ik nog steeds die mensen die iets zeggen en niet weten waar ze over praten.

    Hoe kom je aan je wijsheid, wat is jou professie?

    Als je dat eens duidelijk kunt maken en je komt met goede alternatieven om bijvoorbeeld mijn ADHD op te lossen, na 50 jaar en al de strubbelingen die ik daardoor heb ondervonden, dan heb je recht van spreken.

    Anders moet je ons maar fijn met rust laten, want je hebt hier met mensen te maken, die alles al meegemaakt hebben of nog steeds meemaken.

    Hoe sta jij in het leven, ook veel ups en downs, of verloopt alles gladjes voor je.

    Als ik je verhaal lees denk ik het laatste, je levert absoluut geen positieve bijdrage aan dit prikbord.

    Groeten, Albert.

  • Greet

  • Greet

    Oei Albert,

    Nu schrik ik toch even van je en kan je niet helemaal volgen.

    Ik denk dat Thomas helemaal niks verkeerd bedoelt, integendeel : het nut van dit artikel is om ouders te waarschuwen voor de kwakzalvers die ons beloven, meestal voor een smak geld, onze kinderen te ‘genezen’ van hun adhd ZONDER de medicatie die we allemaal schuwen maar waarzonder ze vaak niet kunnen.

    We kennen ze allemaal, deze charlatans en hebben ze zelfs een paar keer hier op het pb op bezoek gehad…

    Hoe vaak proberen ouders niet eerst alle andere middelen en methodes uit vooraleer ze naar R of aanverwanten grijpen. En van deze radeloze ouders wordt dan zonder blikken of blozen geprofiteerd want , en dat weet jij ook, voor je kinderen heb je alles over : in het slechtste geval verkoop je je hele hebben en houden! En dan heb ik het nog niet eens over ouders waarbij medicatie niet aanslaat bij hun kinderen en voor wie deze alternatieve methodes wellicht de laatste spreekwoordelijke strohalm zijn…

    Heel vaak gaat het niet om ouders zoals wij, die hier al jaren prikken en/of meelezen maar om mensen die als leken in de adhd- problematiek gegooid worden doordat er bv op school het vermoeden uitgeproken wordt dat hun kind wel eens adhd zou kunnen hebben. Hoe vaak hebben we hier op ons pb trouwens niet vragen gekregen over omega 3 of andere medicijnen of therapieën?

    Dit artikel bevestigt alleen maar dat er inderdaad flink geprofiteerd wordt van radeloze ouders en daar moet voor gewaarschuwd worden en nog niet eens een klein beetje ook! En dàt is nu net wat dit artikel doet. Niks mis mee, zou ik zo zeggen…

    Eerlijk gezegd zou ik, als ik het artikel zelf eerst gelezen had (het komt immers uit een Vlaamse krant) het ook hier neergezet hebben.

    Ik vergelijk het een beetje met de uitzending die laatst op Ned. was ivm medicijnen geven aan je kinderen (de titel schiet me niet meteen te binnen) : dat was ook een uitzending waarin men geen oplossingen gaf want DIE ZIJN ER OOK NIET. Ik werd er dan ook niet wijzer van maar dat wil dan nog niet zeggen dat men zulke programma's niet mag uitzenden.

    Ik vind het dan ook jammer dat je Thomas, die ik ook niet ken en misschien een ouder is die hier al even meeleest en voor het eerst iets neerzet, meteen gaat veroordelen en zelfs persoonlijk gaat aanvallen. Ik snap het echt niet Albert want zo ken ik je namelijk helemaal niet.

    Groetjes, Greet

  • adhd moeder

    Ga lekker met de meester fietsen en vertel het aan de koeien die in de wei staan.

    Boeeeeeeeeeeeeeeeee

  • seetje

    hoi thomas. ik weet inderdaad ook niet zo goed wat je met je artikel wil vertellen. en daarbij komt dat wij in het“ alternatieve ”zijn gedoken met onze zoon en hier gigantisch tevreden over zijn. dus de groetjes seetje.

  • peter

    vind dat albert kritietse vragen stelt

    heb een vraag aan thomas

    wie ben je?

    wat is je doel met dit artiekkel ?

    waar ik ook niks mee kan

    heb wel de ervaring dat ik met alternatieve hulp veel meer handvaten krijg

    dat onbreekt in het reguliere cicuit.

    die laat je zwemmen.

    paar voorbeelden school hoeveel kinderen is geen plaats op school .door verstoringen of comunicatie is niet goed argressie

    kunnen daar niet mee omgaan

    in de jeugtzorg zijn grote problemen omdat er niet addeqaat word opgetreden

    en ouders uit ouderschap is gezet of zelf storingen heeft.

    volgensmij heeft het met de opwarming van de aarde te maken

    de wereld draait door letterlijk en figuurlijk.

    wij zijn verbonden met deze aarde .

    onderhevig zijn we er aan

    hartelijke groet peter

  • Albert

    Tsja dan sorry Thomas,

    Mischien heeft Greet wel gelijk.

    Als dat inderdaad je bedoeling is, heb ik je mischien verkeerd benadert.

    Weet je ik ben zelf ADHD-er en heb jou verhaal mischien verkeerd begrepen.

    Ik zag weer zo'n doemdenker voor me die alleen maar critiek en verder geen positieve bijdrage te leveren had. Ik haalde namelijk zo vel uit, omdat ik vaker zulke mensen heb meegemaakt, die met hun stemmingmakerij ouders van kinderen de stuipen op het lijf joegen. Als je bedoelingen goed zijn, dan bied ik je mijn excuses aan.

    Probeer je verhaal anders nog eens toe te lichten en vertel eens waarom je het hier geplaatst hebt, dan kan dat mijn en wellicht ook de mening van anderen doen veranderen.

    Ondanks dat, denk ik toch dat de meesten hier niet over één nacht ijs gaan en niet met de eerste de beste sharlatan in zee gaan het gaat tenslotte om hun kindjes.

    De weg naar medicijnen is vaak langer dan je denkt, met alle ups en down's die er aan vooraf gegaan zijn.

    Groeten, Albert.

  • Greet

    Kijk, zo ken ik je weer Abert! ;)

    Groetjes van Greet

    P.S. Ik zou het natuurlijk ook leuk vinden als Thomas zich voorstelt…

  • Jet

    Hoi Greet,

    Ik vind het allemaal wel heel erg kort door de bocht wat je zegt. Wie zijn dan die charlatans? Waarom zou alle alternatief fout zijn? Omdat er geen wetenschappelijk onderzoek is geweest?????? Nonsens.

    Weet je hoe hier wetenschapelijk onderzoek gaat? Het wordt grotendeels gesponsord door de farmaceutische industrie….. En wie hebben daar baat bij…. de pillenboeren.

    Weet je hoe Ritalin is getest toen het uit kwam……het is NIET getest. Pas in 1995 kwam er onderzoek op ratten en is gebleken dat het kankerverwekkend is. Nadat het al meer dan 20 jaar voorgeschreven is en was.

    Weet je wat er in Nederland op dit moment gebeurt. Mensen krijgen zonder dat ze het weten TWEEDEHANDS spullen ingeplanteerd als pacemakers en oorprotese. Omdat de verzekering vind dat het te duur is…. Dat is dan de WETENSCHAPPELIJK verantwoorde manier van doen!!!!!!!!

    Waarom wordt er niet een grondig NEUROLOGISCH onderzoek gedaan naar de oorzaken van ADHD???? Omdat er geen geld voor is…. Een heleboel zaken die heel goed wetenschappelijk bewezen zouden kunnen worden worden gewoonweg niet onderzocht door gebrek aan geld. De enige die geld hebben zijn de Farmaceutische industrie en de verzekeringsmaatschappijen. En die zijn blij met het huidige pillen gebruik van de mensen en gaan echt geen onderzoek financieren waar uit zou kunnen komen dat hun pillen misschien wel helemaal niet nodig zouden zijn.

    Kijk op zo'n manier krijg je ook een alternatieve manier van werken niet bewezen…. Er is een arts die door middel van een EEG bepaalde hersendelen kan vinden waar bij kinderen de stoornissen zitten. Dit is een hele andere manier van EEG en zou een diagnose van ADHD kunnen verkorten tot 3 uur. Dan heb je gelijk het wetenschappelijke bewijs WAAR het in de hersenen van dat kind niet goed werkt. Wordt daar wat mee gedaan????? NEE want de verzekeringsmaatschappij ziet niets in een nieuwe manier van EEG. Er is er toch al een????

    Ik studeer al twee jaar in mijn ogen medicijnen. En moet nog een jaar en daarna ben ik een alternatieve therapeut….. Vergruist door allen en een charlatan… Kul, ik denk dat ik dan een beter beeld heb van de LICHAMELIJKE oorzaken van ADHD dan welke psycholoog dan ook. En ik kan er dan ook wat aan doen.

    Wees heel erg voorzichtig met wie en wat je afkraakt want als je er geen verstand van hebt, dan ben je net zo erg als alle artsen die zich niet in een andere visie hebben verdiept. En maar brullen zonder dat ze weten wat ze zeggen.

    gr. Jet