Strattera

• esther

Hallo,

Vorige week is mijn dochter begonnen met Clonidine. Nu zijn we het al aan het afbouwen want het werkt agressieverhogend en ze wordt er nog actiever van. Verder werkt er niets bij haar, ja, wel dipiperon, maar die is uitgewerkt. Er is verder geen medicijn te vinden dat haar rustiger krijgt.

Krijg ik net van de psychiater te horen dat we met STRATTERA mogen beginnen.

Kan de vlag nu uit of moet hij halfstok?

Vorig jaar hoorden we er al van, en als het op de markt zou komen, zouden we het meteen mogen proberen. Dat is dus NU!!

Maar ja, ik ben geschrokken van het effect van clonidine en het kost drie euro per dag.

Wie weet meer van dit middel? Heeft er iemand een neefje in Engeland of Amerika die het al jaren slikt?

Weet iemand of er een connectie is tussen dipiperon en strattera?

Is er iemand die het ook gaat proberen deze week, kunnen we samen ervaringen uitwisselen?

Speciaal voor Jet: dit medicijn is de neurotransmitter Atomoxitine. Die werkt in het voorhoofd. Het is er maar één. Ritalin schijnt op drie plekken te werken, waarvan óók op deze ene plek.

Groetjes

• mas

Hoi Esther, Strattera komt ook op 100 euro per maand, het is een totaal ander middel dan dipiperon, hier is een site die de bijsluiter ervan heeft.

Voor onze zoon werkt ook niets, nu zijn we bezig met concerta terwijl hij jaren geleden op Ritalan heel slecht reageerde. Dipiperon en Risperdal sloeg wel aan maar vonden we een veel te zwaar middel, het onderdrukte teveel.

http://www.lilly.nl/Nitro/objects/LILLY_NL_bijsluiters/Strattera%20bijsluiter.pdf

groetjes van mas:)

• mas

Ik ken trouwens iemand die mee gedaan heeft met de proef, ze hebben het 6 weken volgehouden maar het werkte niet, ze zijn terug gestapt op de concerta. Het is niet gezegd dat het werkt.

Je kunt mensen in Amerika zoeken via Internet die er ervaringen mee hebben, maar nogmaals, de een beleefd het zus en de anders zo, het zegt weinig over wat het met jou kind zou doen.

medicatie is soms noodzakelijk, het kiezen tussen twee kwaden, een moeilijke keus, maar ik denk als ik jou verhaal zo lees dat het wel beter voor je kind is. Al het andere kwaad wat je opnoemd is echt veel erger. Je kind is toch al ouder dan 7 jaar? Ik weet hoe moeilijk het is als het tegen al je principes ingaat om het tóch te doen, maar soms is het écht beter het toch te doen.

Clonidine vind ik zelf ook niets. Als Dipiperon niet meer werkt kan Risperdal trouwens wel werken, het is hetzelfde soort middel, iets milder dacht is, maar het werkte wel toen ook onze zoon geen baad meer had bij Dipiperon. Je leest het al, wij zijn ook al jaren deze weg aan het bewandelen, het is vreselijk. Maar er is hoop, hou het in de gaten over mijn zoon en zijn concerta hier op de prik, wie weet bewijst het wel dat je wél goed kan reageren op concerta terwjil je absoluut niet goed reageerd op Ritalin. We hebben Ritalin ook nog een week geprobeerd samen met Risperdal, maar hij werd super agressief, gelijk al. En nu, na twee dagen concerta gaat het goed, toeval? Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes van mas:)

• theo

Is het bekend wat voor werking het heeft op adhd volwassene

• mas

nee,

groet, mas

• esther

Minder zin in sex, misselijkheid, minder zin in eten, en flauwvallen en duizeligheid bij mensen met een lage bloeddruk en obstipatie.

• Jet

Ik hoop dat dit zo goed overkomt maar hieronder heb ik een adres geplakt van een site uit amerika met allemaal verslagen van verschillende medische onderzoeken die zijn geweest met atomoxetine/ strattera. Het is allemaal wetenschappelijke engelse tekst dus echt voor de liefhebber.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

Wat ik op de bijsluiter van mas heb kunnen lezen is dat het effect heeft op de neurotransmitter noradrenaline (in amerika norepinephrine)

Ritalin en fam. heeft direct effect op de neurotransmitter Dopamine.

Toch hebben al deze neurotransmitters met elkaar te maken namelijk:

Tyrosine samen met een enzym vormt DOPA. De volgende stap van het lichaam is om van DOPA - Dopamine te maken. In bepaalde cellen wordt vervolgens Dopamine omgezet in Noradrenaline en van Noradrenaline wordt Adrenaline gemaakt. Het zit dus allemaal als een keten aan elkaar.

Dopamine heeft in de hersenen twee functies. Direct als 1. neurotransmitterstof om een zenuwimpuls door te geven en als 2. neuromodulator. Je kan het misschien een beetje vergelijken met een voordeur. De neurotransmitter is de voordeur van een eensgezinswoning - een op een. Een neuromodulator is de voordeur van een flatgebouw. Als je door de deur bent dan kan je naar een heleboel huizen toe.

Noradrenaline werkt hoofdzakelijk als neuromodulator. Daarmee werkt het veel meer diffunderend in zijn hele omgeving.

Esther schrijft: dit medicijn is de neurotransmitter Atomoxitine. Die werkt in het voorhoofd. Het is er maar één. Ritalin schijnt op drie plekken te werken, waarvan óók op deze ene plek.

Dit is dus niet helemaal juist volgens mij. Atomoxitine is meer de werkzame stof en het heeft invloed op de noradrenaline. Noradrenaline zit toch ook door de hele hersenen en niet alleen in het voorhoofd. Wel zitten in de frontale corticale gebieden de aan gedrag, emotie en humeur gerelateerde gebieden.

Noradrenaline speelt een rol bij waakzaamheid van het lichaam en zorgt voor aandacht- en gedragreativiteit als reactie op opvallende stimulatie als b.v. een wekker. Als atomoxitine of strattera er voor zorgt dat er minder noradrenaline is dan kan ik me zo voorstellen dat de reacties op provocaties zullen verminderen. Een wekker zou je natuurlijk ook kunnen vergelijken met een provocatie in de vorm van een scheldpartij of zo. Daarmee zal het lichaam minder snel in de hoogste boom gaan zitten. Zeker weten doe ik dit niet. Het is alleen een veronderstelling van mijn kant.

Affijn, geen idee of jullie hier ook daadwerkelijk iets aan hebben en of het duidelijk is :?.

Als het werkt en minder bijwerkingen heeft kan het alleen maar een verbetering zijn. Toch! Jullie zullen zelf allemaal wel gemerkt hebben dat het ene middel wel en het andere middel goed aanslaat en dat het voor iedereeen anders is. Ik denk dat je het alleen maar kan weten door het uit te proberen. Het ene lichaam heeft namelijk andere behoeften en tekorten dan het andere.

gr. Jet

• esther

Het is allemaal zo moeilijk. Ik was eens op een bijeenkomst voor hoogbegaafden, omdat we lid zijn van Pharos, de oudervereniging van slimme kinderen. Er was een man die zei dat medicijnen niet werkt bij hoogbegaafdheid. Iedereen beaamde dat. Ik dacht: wat een onzin, alsof de werking van ritalin afhankelijk is van de hoogte van je iq. Maar nu ben ik drie jaar verder, en inderdaad, niets werkt.

Hou me op de hoogte van je concerta-avontuur, wie weet zal mijn dochter het ook nog gaan proberen.

Waarom vind jij dipiperon een zwaar middel? Ik had het idee dat het rustgevende druppels waren, die juist minder zwaar waren dan ritalin. Dat idee kreeg ik van de psychiater en ook van internetinfo en de bijsluiter had ik niet het idee gekregen dat het zoveel zwaarder was, wel dat het iets heel anders was.

Weet jij wat het verschil is tussen concerta en ritalin?

Groet, ivm verjaardag pas morgen laat bericht terug.

• Jet

Als je op de site kijkt nog even een zoekopdracht geven voor atomoxetine, dan krijg je de lijst publicaties.

gr. Jet

• mas

pfffffffft, gaat me te ver hoor, jij moet arts worden!!;)

maar heel goed dat je het zo uitgelegd hebt.

groetjes van mas