Hoi Marjon,
de titel van dit stukje trok me aan dus ik kan het niet laten niet even te reageren. Ik ben m, 18 jaar en zit in 6vwo. Ik ben nog niet blijven zitten, maar daar heb ik erg veel mazzel mee gehad; het ging bij ook in de vierde klas mis. Ik heb mij ook op de middelbare school laten testen op adhd (eind derde klas geloof ik..) en kreeg inderdaad de diagnose. Hierdoor zijn sommige dingen mij een stuk duidelijker geworden. Ik geef er de voorkeur aan geen medicatie te gebruiken. Wat dat betreft herken ik dus geen dingen. Wel dat ik het moeilijk vind om na school nog iets voor school te doen. (vind dat óp school ook moeilijk, maar goed..) Wat Albert zegt helpt inderdaad ook, sporten, maar niet zo denderend. Zolang ik gemotiveerd ben gaat het wel, maar ik heb eigenlijk bijna nooit zin om ook maar iets te doen voor school. Het kost veel moeite om ‘door die tegenzin heen te breken’ en als ik dan eenmaal aan de slag ben, lukt het na een tijdje al niet meer. Dan voel ik mezelf vaak een aansteller, maar het voelt dan gewoon alsof ik ‘mijn portie school voor die dag’ heb gehad.
Ik ben behoorlijk slim (stom om dat van jezelf te zeggen, maar ja…) en heb het daardoor gered tot aan de vierde. Ik vind zelf dat het in de vierde klas allemaal net iets serieuzer word, schoolexamens, bovenbouw, studiehuis, enz. Het verschil was niet eens zo heel duidelijk merkbaar maar vanaf toen lukte het niet meer goed. Een dag van te voren leren voor de toets werd steeds lastiger.. Ik ben twee keer ‘ongeldig’ overgegaan, omdat dat op dat moment waarschijnlijk het beste voor mij was. Toen ik in de vijfde eigenlijk zou blijven zitten, wilde ik naar het mbo gaan.
Wat ik voor mijzelf duidelijk merk is dat het heel belangrijk is dat ik zelf gemotiveerd blijf. Dwang of iets dergelijks helpt niet, ik moet er zelf achterstaan. Bijles ging niet zo goed, had het idee dat mijn ouders dat wilden. Terwijl ik weet dat als ik meer doe, het moet gaan en het niet eens aan te moeilijke stof ligt. Tuurlijk, het is wel pittig, maar dat is niet het grote probleem.
Voor school kun je langere tijd voor een toets aanvragen, ik weet niet of hij daar al van gebruikmaakt? Ik krijg 10 min verlenging bij een toets van 50 min. 100 min –> 15 min verlenging. 150 min (die toetsen vind ik ECHT NIET GRAPPIG!!) –> 20 min Bij een luistertoets mag ik als ik wil een aangepaste toets waar een langere pauze zit tussen de stukjes, dus meer invul en leestijd. Vaak gelden deze aanpassingen automatisch voor mensen met dyslexie, maar moet je voor adhd'ers het apart aanvragen.
Ook bij examens is dit toegestaan vanuit het cito. Waarschijnlijk beginnen de (school)examens dit jaar al, algemene natuurwetenschappen, maatschappijleer, geschiedenis en culturele kunstzinnige vorming zijn vakken die vaak al eerder worden afgesloten. Een negatieve gedachte, maar als hij blijft zitten, is dit in ieder geval al afgesloten en hoeft hij het evt. niet over te doen.
Nu ik dit lees merk ik dat het meer een verhaaltje over mezelf is geworden, dan dat ik iets uitleg. Toch hoop ik dat je er iets aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel…
Liefs en sterkte, anoniempje