adhd-ertje met ochtendhumeur, grrrrr

• jacqueline

Goeiemorgen allemaal.

Alhoewel ik deze morgen niet zo heel erg goed vind :P

Ik weet niet wat dennis heeft hoor, al een paar keer is het gebeurt dat er geen land met hem te bezeilen is 's morgens. Vanmorgen dus ook weer. Meneer wou gisteravond niet in bad, dus moest vanochtend. Je raad het al, nog steeds geen zin. ONder dwang in bad gedaan en aangekleed. Al die tijd lopen brullen en gillen. Ik had hem al gewaarschuwd dat als hij niet ophield, hij daarna op zijn kamer uit kon razen. Hij hield niet op dus moest naar zijn kamer. Toen hij de deur ff opendeed (hij blijft dus nooit op zijn kamer als hij moet) zag ik dat hij zich weer helemaal had uitgekleed. Dus ik nog weer boos op hem. Heb de klink van de deur gehaald zodat ikzelf ff kon aankleden enzo. Even later gezegt dat als hij zich ging aankleden de deur weer open mocht. Dat vond dennis goed. Maar toen moest ik hem natuurlijk aankleden. Ik zei dat hij het zelf moest doen, zoniet, terug naar zijn kamer. Dat laatste gebeurde dus. Hij heeft zeker een half uur op zijn kamer lopen brullen en gillen. Toen moest ik hem wel aankleden want hij moest naar school. ONderweg was hij wel aardig rustig, maar vlak bij school begon hij weer te huilen om niks. Uiteindelijk zat hij onder dwang bij de juf op schoot, wnat hij wilde niet blijven, en ik ben maar gauw weggegaan. Pff wat een begin van de ochtend zeg! Vorige week dus prcies zo, maar toen was mijn man er wnat ik moest werken. Hij heeft dennis toen maar thuis gehouden uit school, maar ik heb zoiets van: bekijk het ff, je gaat gewoon naar school. Het zal nu vast wel goed gaan ,anders had de juf vast allang gebeld :P

Zo, ik ben mijn ei kwijt, nu ga ik de jongste ff in bad doen en mijn haar doen, want daar kreeg ik vanmorgen dus de kans niet voor :)

groetjes jacqueline

• nina

Hoi Jacqueline,

Ik heb mijn zoon een keer in pyjama naar school gestuurd omdat hij zich weigerde aan te kleden. Was gelijk afgelopen met dat gezeur. Nu dus eerst eten en dan pas aankleden. Te laat is in pyjama naar school dan heeft hij 2 minuten de tijd om alsnog zijn kleren aan te trekken. Gaat snel joh!! Ze kunnen het wel ;-) Gedaan vanaf dat hij 4 jaar oud was, toen wist ik nog niet dat hij adhd had. In pyjama naar school gaan is een afgang. Huilen en dreinen thuis levert veel aandacht op en in het gunstigste geval thuisblijven.

Soms versloft de boel maar tegenwoordig hou ik het weer in de hand. 's Morgens snel aankleden levert een kruisje op, een hele week kruisjes extra zakgeld en 4 weken volhouden een groter doel.

Doe ik voor alle drie, 2 met 1 zonder adhd en het werkt perfect. De sfeer is beter, minder ergernissen van mijn kant, minder onrechtgevoel bij de kinderen en minder ruzie. Opgeruimde kamers en allemaal snel aangekleed 's morgens. Handhaven en beloon al het goede gedrag ook al is het nog zo normaal gedrag.

Groetjes

Nina

• Annelies

Beste Nina

Ik lees heel regelmatig het prikbord en ben nu al een paar keer iets tegengekomen over een systeem waar jij mee werkt. Dit spreekt mij heel erg aan omdat ik het zat ben om steeds politieagentje te moeten spelen en het dus meer op een positieve manier wil benaderen.

Kun je mij uitleggen wat je precies doet met het kruisje systeem. Mag ook naar mijn eigen email.

Groeten Anneliesnina schreef:

>

> Hoi Jacqueline,

>

> Ik heb mijn zoon een keer in pyjama naar school gestuurd

> omdat hij zich weigerde aan te kleden. Was gelijk afgelopen

> met dat gezeur. Nu dus eerst eten en dan pas aankleden. Te

> laat is in pyjama naar school dan heeft hij 2 minuten de tijd

> om alsnog zijn kleren aan te trekken. Gaat snel joh!! Ze

> kunnen het wel ;-) Gedaan vanaf dat hij 4 jaar oud was, toen

> wist ik nog niet dat hij adhd had. In pyjama naar school gaan

> is een afgang. Huilen en dreinen thuis levert veel aandacht

> op en in het gunstigste geval thuisblijven.

> Soms versloft de boel maar tegenwoordig hou ik het weer in de

> hand. 's Morgens snel aankleden levert een kruisje op, een

> hele week kruisjes extra zakgeld en 4 weken volhouden een

> groter doel.

> Doe ik voor alle drie, 2 met 1 zonder adhd en het werkt

> perfect. De sfeer is beter, minder ergernissen van mijn kant,

> minder onrechtgevoel bij de kinderen en minder ruzie.

> Opgeruimde kamers en allemaal snel aangekleed 's morgens.

> Handhaven en beloon al het goede gedrag ook al is het nog zo

> normaal gedrag.

>

> Groetjes

> Nina

• jacqueline

haha nina, vind dat echt een goeie, in pyama naar school. Ik zou het kunnen proberen hier, maar ik denk dat dennis het juist leuk zou vinden als ik dat deed :P Zichzelf aankleden kan hij ook nog niet goed. Zit ook wel wat gemakzucht bij, hij wil het gewoon niet proberen, maar zijn trui ofzo krijgt hij echt zlef nog niet aan. Dus dat maakt het ook best lastig. Ik weet nu dus wel dat hij zichzelf heel goed en heel snel uit kan kleden :P

Ik wil zowieso proberen nog concequenter te zijn enzo. Dacht dat ik dat wel was, maar toen ik dat programma zag van Eerste Hulp Bij Opvoeden, zag ik dat ik dat toch niet zo was. Het is natuurlijk wel een ideaalbeeldje zeg maar wat ze laten zien in dat programma, maar vind het toch wel leerzaam.

Ik zal toch eens gaan kijken om behalve het strafsysteem ook een echt beloonsysteem te gaan invoeren. alhoewel dat nog steeds geen effect heeft met warm eten. (slechts 1 hapje is een ijsje, maar meneer weigert dus om ook maar letterlijk 1 hap te eten, behalve als het patat is :P ).

Maar goed, we blijven ons best doen met alles :)

groetjes jacqueline

• nina

Hoi,

Ik heb in excel een sheet gemaakt met kolommen. Eerste kolom staat de datum en in de kolommen daarna een doel. Ze kunnen een kruisje, nulletje of minnetje halen achter de datum onder het doel. Kruisje is goed, nulletje is twijfelachtig en het minnetje is niet goed.

Een doel is bijvoorbeeld jas ophangen of aan- of uitkleden binnen een bepaalde tijd. Zet er een kookwekker bij zodat hij leert wat bijvoorbeeld 10 minuten is. Adhders kunnen meestal niet goed met tijd omgaan. Zet er ook gelijk een beloning tegenover. Ook al haalt je kind het bloed onder je nagels vandaan, jas opgehangen is een kruisje verdiend. Aangekleed maar wel de boel op z'n kop zetten is een kruisje verdient. Zo beloon je goed gedrag. Na 2 of 3 verdiende kruisjes geef je iets wat je kind graag wil, kunnen kleine dingetjes zijn. Ligt eraan wat je kind gewend is om te krijgen. Of iets leuks wat je samen met hem doet. Je kan hem zelf ook een beloning laten kiezen. Zo hou je de motivatie erin.

Ze zijn hier niet zo jong meer dus gaan ze op voor een hele week kruisjes halen. Ze sparen voor een groot doel maar scoren per week door extra zakgeld. Elk behaald doel levert extra zakgeld op. Zo beloon ik ze direct en blijft de motivatie erin.

Niet te filmen want hun kamers zijn al 2 weken opgeruimd. Zo hebben ze nog wat dingen en stralend gaan ze slapen als de kruisjes van die dag weer binnen zijn :-) Geeft rust en ontspanning in huis.

Mijn oudste zoon heeft een rijtje waar hij niets mee verdient en waar hij alleen minnetjes voor hoeft te halen. Hij pubert. Elke avond lachen we dat we alweer geen ruzie hebben gehad die dag. We steken er de draak mee en complimenteren elkaar met dat feit. Hou vooral de humor erin en blijf optimistisch ook als je het niet meer ziet zitten.

De gedachte erachter is dat je consequent goed of “normaal” gedrag beloont. Een kind wil hoe dan ook aandacht, negatieve aandacht is simpel. Gooi een plant van de vensterbank en gelijk staan een paar boze ouders achter je. Leuk aandacht ! maar wel de verkeerde :-( Niet aankleden is ook zoiets, mama helpt wel, lekker veel aandacht. Als ze klein zijn help je ze wel maar als ze ouder zijn moeten ze het zelf doen.

Voor je het weet zit je constant met een huis vol bonje en als het tegenzit sneuvelt je halve interieur. Straffen werkt om die reden niet. Door belonen en zo min mogelijk straffen blijft de sfeer op peil. Je kan een kind beter even negeren. Dat is de ultime straf want het is geen aandacht!! Hij wordt dan wel heel boos en trekt alles uit de kast om jouw aandacht te krijgen. Niet reageren. Op een gegeven moment koelt hij af en dan komt hij vanzelf weer tevoorschijn.

Ik vroeg dan aan mijn kinderen of het weer ging? Beetje onzeker waren ze dan want ze waren gewend op hun donder van me te krijgen. Dat ik niet boos reageerde was ff wennen. Dan zei ik dat ik blij was dat ze niet boos meer waren. Ik knuffelde ze en ik zei dat ik van ze hield. Dat heb ik met allemaal ongeveer 2 jaar gehad. Op het laatst verdwenen ze zelf naar de gang en kwamen ze even later uit zichzelf vertellen dat ze niet meer boos waren. Dat kostte me veel tijd en energie maar zo leerden ze dat de beest uithangen geen zin had. Mijn jongste zoon was een verhaal apart. Hij is uiteindelijk zwaar depressief en totaal onhandelbaar opgenomen op een psychatrische dagbehandeling ter observatie. Van ouderbegeleiding heb ik geleerd over belonen en gedrag. Het is zo simpel dat je er zelf niet opkomt. Denk maar aan jezelf, hoe zou je het vinden als de hele dag op je gemopperd wordt? Omdraaien dus complimentjes geven dat geeft een goed gevoel :-)

Ze hebben bij mij heel wat buiten op de stoep staan gillen van boosheid omdat ze het te dol maakte naar mijn zin. Door ze uit mijn zicht te zetten beschermde ik de kinderen tegen mezelf en van ff buiten staan koelden ze af. Als het weer het niet toeliet zette ik ze op de gang. Ik liet ze gillen, schreeuwen en schoppen tegen de deur maar gaf er geen aandacht aan. De buren zette dan hun radio of tv maar wat harder. Zo heb ik een negatieve spiraal weten te doorbreken want de boel was hier totaal geescaleerd, compleet slagveld. Was geen land meer mee te bezeilen.

Met belonen sluipt ook een goede gewoonte erin. Als hij een paar weken zijn jas ophangt kan je een ander doel stellen. Het oude doel hou je in stand door een complimentje te geven als hij nog steeds zijn jas ophangt. Beloon echt alles, zo leert hij omgaan met complimentjes en je krijgt ze terug!!!

Van mama ik maak je dood naar mama ik vindt je zooo lief ging het hier. Echt…. in en in triest als ik er nu weer over nadenk. Ships, ik mis het oude prikbord ineens :-(

Vooral kleine dingetjes die normaal zijn leveren een stroom van complimentjes op. Je zal merken dat hij nog meer complimentjes wil en uit zichzelf steeds meer redenen gaat opzoeken om ze te krijgen. Vraag bijvoorbeeld of hij meehelpt zijn onderbroeken uit de schone was halen of zijn sokken bij elkaar te zoeken. Zeg dat je het zo goed vindt dat meehelpt, dat je vindt dat hij zo'n fijne knul is die mama zo goed helpt. Hij voelt zich dan ook steeds meer waard worden. Ongewenst gedrag komt steeds minder vaak voor.

Je schept een beetje eten op. Hij heeft een hap gegeten en zeg je “goed zeg dat je zelf kan eten”, dan kijkt hij je vreemd aan en gaat wellicht met zijn eten gooien. Negeren. Tafel afruimen (geen toetje voor hem uiteraard). Een uur later krijgt hij honger, dan geef je hem een droge boterham. Gaat hij weer stennis schoppen en zeg je dat hij zijn eten had moeten opeten.

Eten is een klassiek voorbeeld wat ook gebruikt wordt bij opvoedcursussen. Niets is erger dan een onmogelijk kind tijdens het eten. Ze chanteren je gewoon. Zet je hem eventueel apart aan een tafeltje ofzo. Kan jij of jullie lekker rustig eten en hij klungelen met zijn eten, gewoon laten gaan en geen aandacht aan besteden. Klaar met eten, afruimen en geen snoepjes daarna ofzo als hij niet heeft gegeten.Een week later is het over. Hij wint er niets mee. Daarna gaat hij wat anders zoeken. Tot hij inziet dan het allemaal geen zin heeft. Ondertussen ga jij gewoon door met al zijn goede gedrag belonen. Op een dag valt het kwartje bij hem.

Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Van politieagent naar lieve moeder kost zoveel moeite, energie en geduld! Je moet echt zorgen dat je een uitlaatklep hebt en je eigen frustratie elders kwijt kan.

Succes!!

Groetjes

Nina

• mas

Prachtig om te lezen nina, eens schreef ik net zo, weet je dat nog? Nu is het allemaal anders, hij wil het beloningssysteem niet meer en ik kan nog maar met moeite complimentjes opbrengen. Maar door jou posting krijg ik toch weer de motivatie voel ik nu. Ik denk dat ik ook meer moet laten voelen ipv blijven zeggen van dingen. De kunst ook om mezelf niet kwaad te laten maken, ik hou het niet lang vol, ik wil zo graag rustig kunnen blijven en doe keihard mijn best daarvoor. Wat ik zo knap aan jou vind is dat je de humor hebt gehouden, dat je er grapjes om kunt maken met je kids. Ik probeer dat ook, en ik zie ook dat het werkt, maar ik voel me zo depressief dat ik amper nog kan lachen. Nu ik dit type zit ik ook weer met de tranen in mijn ogen. Ik was altijd zo'n spontane vrolijke meid, altijd lachen, echt in een deuk liggen, ik kan me niet eens herrinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb. De lach is van mijn gezicht verdwenen, ik vind dat zó ontzettend erg, ook voor mijn kids. Ik lijk wel een robbot, doe alles zoals het moet, met weinig emotie, totdat de bom barst, die woedeemotie is er dan wel. Ik wil weer kunnen lachen, wanneer komt dat terug?

bedankt nogmaals,

groetje van mas;):)

• jacqueline

Ja vind het ook heel knap zoals jij dat doet nina. Ik zou dat ook wel willen, maar denk dat ik daar de energie niet voor op zou kunnen brengen :P Dat het hier moet veranderen is duidelijk en ik ben ook al wel consequenter met naar de gang sturen, maar echt goed gaat het nog niet.

Vanmorgen trouwens wel een pluspuntje voor dennis. Mijn man wou hem aankleden voor school maar dennis wou dus niet. Dennis gillen en mijn man boos erachter aan ‘hier komen en luisteren’ je kent het wel. Ik was nog boven en hoorde dat zo eens aan, dat ging niet goed had ik door. Dus schreeuwde naar beneden (zat op de wc dus kon niet anders :P ) laat hem maar even.

Dennis kwam huilen met zijn pyama in zijn armen bij mij: papa wil mijn pamya (zo zegt hij dat) uitdoen. Ik moest er stiekem wel om lachen zoals hij dat zei, maar deed dat natuurlijk niet.

Ik deed hem een voorstel: hij mocht nog even de pyama aanhouden als hij niet meer zo gek zou doen en dan strakjes gewoon aankleden.

Nou de deal was gemaakt en meneer heeft zich er keurig aan gehouden :) Het zal niet altijd zo makkelijk gaan misschien, maar was iig weer iets positiefs

groetjes jacqueline

• nina

Hi Mas,

Ja ik weet het. Ging het k.lote spetteren, ging het lekker jubelen. Ups en dows elke overwinning was er een die we deelden tot het weer mis ging. Dan gingen we elkaar weer oppeppen. Zo herkenbaar want er waren veel die dat hadden. Nieuwe ideeen spuien en uitvoeren, afwachten hoe het uitpakte en verslag doen.

Hartstikke moeilijk als je het niet meer ziet zitten. Ik ken dat nog wel idd, als je leven een gebed zonder eind is geworden :-(

Elke keer weer al die zooi op je schouders erbij tot je knieen het begeven. Humor was in die tijd bij mij ook ver te zoeken. Ik werd wel erg cynisch, lag in een deuk als ik weer eens tegen absurde bureaucratie opliep. Dat cynische heb ik nog steeds maar de scherpe kantjes zijn eraf gelukkig.

Ik heb de afgelopen jaren zoveel geleerd dat ik direct ingrijp als het mis dreigt te gaan. Het allerbeste blijft de boel positief benaderen. Als het niet gaat vertel ik waarom ff geen kinderen om me heen wil. De jongens nemen dat gedrag een beetje over merk ik. Zonderen zich af om ff tot rust te komen ipv hun frustratie te botvieren op huisgenoten. Mijn jongste zoon zegt dan dat hij zijn hersen gaat resetten en defragmenteren. Owwkeeee…. wat hij wil. Als hij die warboel in zijn hoofd maar weer geordend krijgt.

Ze kunnen ook goed benoemen wat hun dwars zit. Dat helpt mee om problemen aan te pakken en erger worden voorkomen. We krijgen onze emoties steeds beter onder controle. Waarom ben je boos, sjaggerijnig, blij of dol? Als je dat kan benoemen krijg je meer vat op jezelf en je emoties. Op die manier hou ik de moed erin als ik weer eens doordraai. Ik weet dat het van tijdelijk aard is, waait vanzelf weer over. Bij de kinderen ook trouwens, goed voor het kweken van (zelf)vertrouwen. Maar voordat ik zover was….:? pfffttttt…. wat een gevecht was dat:-( Ik heb veel hulp gekregen en aangenomen, dat heeft me gered.

Door die hulp kon ik weer verder kijken dan dat eeuwige gevecht met mijn kinderen. Ik kon weer iets voor mezelf opbouwen en dat is zo belangrijk. Langzaam aan bouw ik een sociaal netwerk op en ik krijg waardering :-). Daar brak ik mijn nek over toen ik zo in de s.hit zat. Altijd maar knokken om niet te verzuipen maar waardering krijgen?? Homaar!! Dat ondermijnt je zelfvertrouwen verder en ontneemt je een doel om voor te leven. Je moet zien dat je waardering krijgt. Ik ben wat vrijwilligerswerk gaan doen om uit die huiselijke sleur te komen. Ineens mensen die dankjewel zeiden, een compleet nieuwe ervaring want ik deed iets goed :? Hellup!!! Verwarring maar het went :-) Daarom herken ik het effect van complimentjes geven bij mijn kinderen ook zo goed.

Bij mij heeft dat gezorgd voor de omslag. Ik was wel wat waard en geen looser. Daar ben ik verder mee gegaan. Ik leerde om te kijken naar wat wel goed gaat en dat is veel meer dan je beseft. Ook als het leven een diep zwart gat is. Zwarte gaten slurpen energie en licht. Zo ben ik uit dat diepe dal gekrabbeld. Ik werd steeds minder gevoelig voor commentaar en tegenslagen want er ging genoeg goed. Mijn mentaliteit is veranderd, ik zie de dingen niet meer zo zwart, ben positiever geworden en heb vertrouwen gekregen in het leven :-)

Dat het zo goed is gekomen had ik een paar jaar geleden nooit verwacht. Toen het beter ging dan ik ooit had gedroomd kreeg ik daar weer een dip door. Ik werd wantrouwig want ik zag het als stilte voor de storm. Ging het een paar weken goed, dacht je goh lekker :-) …….en KLAAAAAAABAM!!!! Stort door een paar dingen je leven weer in elkaar en zit je weer aan de grond :-( Kan je weer de brokken bij elkaar rapen en opnieuw beginnen. Dat onheilsgevoel ben ik nu kwijt gelukkig. Ik heb weer vertrouwen gekegen in het leven, het beste wat me ooit is overkomen!!

Wat geweest is is voorbij, het heeft z'n littekens achtergelaten dat wel. Maar ik ben er sterker uitgekomen en ik heb mijn oude humor terug. Je weet het he…. “alles waar je niet dood door gaat word je sterker van” ;-)

Belonen, waarderen en begrip tonen en krijgen, daar draait alles om. Aai over een kinderbol, snel knuffeltje of even iets liefs zeggen. Grappig is dat ze dat steeds vaker terug doen. Zo lief joh! :-)

Nou moet je niet denken dat alles hier van een leien dakje gaat maar het is beheersbaar geworden. Mijn kinderen vreten me niet meer kaal tot op het bot. Ik ben zowaar een paar kilo aangekomen, mn bretels liggen nu op zolder. Hmm…. zou ik een superproppenschieter van kunnen maken. Vangnet aan het plafond in het trapgat hangen, de lange stukken van de bretels aan het traphek knopen en dan van benedenaf proppen gemaakt van onzinnige brieven van instaties in het net schieten.

Het prikbord blijft me inspireren :+:D

Liefs

Nina

• nina

Hoi Jacqueline,

Weet je?

Het kost helemaal geen energie als je kinderen luisteren en in het gareel te houden zijn. Een kind die nee accepteert is veel makkelijker. Discussie vooraf, afspraken maken en handhaven ook als er vreemden bij zijn. Door consequent zijn hou je juist veel energie over, heb je meer tijd en puf om leuke dingen te doen met je kinderen.

Je kind komt vanzelf op z'n pootjes terecht als die liefde, warmte en duidelijkheid van huisuit meekrijgt. Het prikbord wemelt van de volwassenen met adhd die (mag ik generaliseren??) vast klieren en een bron van zorgen waren voor hun ouders, maar toch hun verantwoordelijkheden kennen nu ze “groot” zijn. Hou je daaraan vast, vertrouw op jezelf en je kind. Zorgen beginnen als je aan kinderen begint, kom je nooit meer vanaf zei mijn oma die 9 kinderen had.

Kinderen en hun onwijze ideeen. Doe als ouders mee, je wordt weer jong en komt daardoor op dezelfde golflengte als je kinderen terecht. Dan weet je gelijk wat wel werkt en wat niet. Kinderen zijn zo optimistisch van nature, pas je aan en doe mee. Het geeft je leven een heel andere demensie.

Okee, ik heb makkelijk praten. Ik kan zelf een lijn uitstippelen zonder dat een vader mijn methode doorkruist. Voor mij makkelijk ivm consequent zijn. Voor de kinderen minder want die kunnen niet klagen bij hun vader omdat ze het niet eens zijn met mijn uitgestippelde lijn. En omdat ze weten dat het hun pa geen moer intereresseert hoe het met ze gaat. Tis altijd wat, nooit goed hoe goed je je best ook doet. Maar het komt uiteindelijk toch goed. Kan wel jaren duren. Zegen van deze tijd ik bent niet gek, ik hebt adhd. Vroeger spoorde je niet, luisterde je niet, was je een ramp, kwam er geen pest van je terecht. Ohnee?? Dus wel!! ;-)

Hou vertrouwen in jezelf en je kinderen met en zonder adhd. Laat dat je kracht zijn.

Groetjes

Nina

• Annelies

Nina

Het doet me geweldig goed om jouw stukjes te lezen. De beloninglijst ga ik zeker invoeren en verder print ik jouw verhaal uit zodat ik het nog eens door kan nemen als ik er doorheen zit.

Ik ben er nog niet aan toe om zo te uiten op het prikbord zoals jullie doen maar ik lees het wel enige tijd en dat er zoveel te herkenbaar is dat doet met goed.

groeten

nina schreef:

>

> Hi Mas,

>

> Ja ik weet het. Ging het k.lote spetteren, ging het lekker

> jubelen. Ups en dows elke overwinning was er een die we

> deelden tot het weer mis ging. Dan gingen we elkaar weer

> oppeppen. Zo herkenbaar want er waren veel die dat hadden.

> Nieuwe ideeen spuien en uitvoeren, afwachten hoe het uitpakte

> en verslag doen.

>

> Hartstikke moeilijk als je het niet meer ziet zitten. Ik ken

> dat nog wel idd, als je leven een gebed zonder eind is

> geworden :-(

> Elke keer weer al die zooi op je schouders erbij tot je

> knieen het begeven. Humor was in die tijd bij mij ook ver te

> zoeken. Ik werd wel erg cynisch, lag in een deuk als ik weer

> eens tegen absurde bureaucratie opliep. Dat cynische heb ik

> nog steeds maar de scherpe kantjes zijn eraf gelukkig.

>

> Ik heb de afgelopen jaren zoveel geleerd dat ik direct

> ingrijp als het mis dreigt te gaan. Het allerbeste blijft de

> boel positief benaderen. Als het niet gaat vertel ik waarom

> ff geen kinderen om me heen wil. De jongens nemen dat gedrag

> een beetje over merk ik. Zonderen zich af om ff tot rust te

> komen ipv hun frustratie te botvieren op huisgenoten. Mijn

> jongste zoon zegt dan dat hij zijn hersen gaat resetten en

> defragmenteren. Owwkeeee…. wat hij wil. Als hij die warboel

> in zijn hoofd maar weer geordend krijgt.

> Ze kunnen ook goed benoemen wat hun dwars zit. Dat helpt mee

> om problemen aan te pakken en erger worden voorkomen. We

> krijgen onze emoties steeds beter onder controle. Waarom ben

> je boos, sjaggerijnig, blij of dol? Als je dat kan benoemen

> krijg je meer vat op jezelf en je emoties. Op die manier hou

> ik de moed erin als ik weer eens doordraai. Ik weet dat het

> van tijdelijk aard is, waait vanzelf weer over. Bij de

> kinderen ook trouwens, goed voor het kweken van

> (zelf)vertrouwen. Maar voordat ik zover was….:?

> pfffttttt…. wat een gevecht was dat:-( Ik heb veel hulp

> gekregen en aangenomen, dat heeft me gered.

> Door die hulp kon ik weer verder kijken dan dat eeuwige

> gevecht met mijn kinderen. Ik kon weer iets voor mezelf

> opbouwen en dat is zo belangrijk. Langzaam aan bouw ik een

> sociaal netwerk op en ik krijg waardering :-). Daar brak ik

> mijn nek over toen ik zo in de s.hit zat. Altijd maar knokken

> om niet te verzuipen maar waardering krijgen?? Homaar!! Dat

> ondermijnt je zelfvertrouwen verder en ontneemt je een doel

> om voor te leven. Je moet zien dat je waardering krijgt. Ik

> ben wat vrijwilligerswerk gaan doen om uit die huiselijke

> sleur te komen. Ineens mensen die dankjewel zeiden, een

> compleet nieuwe ervaring want ik deed iets goed :? Hellup!!!

> Verwarring maar het went :-) Daarom herken ik het effect van

> complimentjes geven bij mijn kinderen ook zo goed.

> Bij mij heeft dat gezorgd voor de omslag. Ik was wel wat

> waard en geen looser. Daar ben ik verder mee gegaan. Ik

> leerde om te kijken naar wat wel goed gaat en dat is veel

> meer dan je beseft. Ook als het leven een diep zwart gat is.

> Zwarte gaten slurpen energie en licht. Zo ben ik uit dat

> diepe dal gekrabbeld. Ik werd steeds minder gevoelig voor

> commentaar en tegenslagen want er ging genoeg goed. Mijn

> mentaliteit is veranderd, ik zie de dingen niet meer zo

> zwart, ben positiever geworden en heb vertrouwen gekregen in

> het leven :-)

>

> Dat het zo goed is gekomen had ik een paar jaar geleden nooit

> verwacht. Toen het beter ging dan ik ooit had gedroomd kreeg

> ik daar weer een dip door. Ik werd wantrouwig want ik zag het

> als stilte voor de storm. Ging het een paar weken goed, dacht

> je goh lekker :-) …….en KLAAAAAAABAM!!!! Stort door een

> paar dingen je leven weer in elkaar en zit je weer aan de

> grond :-( Kan je weer de brokken bij elkaar rapen en opnieuw

> beginnen. Dat onheilsgevoel ben ik nu kwijt gelukkig. Ik heb

> weer vertrouwen gekegen in het leven, het beste wat me ooit

> is overkomen!!

> Wat geweest is is voorbij, het heeft z'n littekens

> achtergelaten dat wel. Maar ik ben er sterker uitgekomen en

> ik heb mijn oude humor terug. Je weet het he…. "alles waar

> je niet dood door gaat word je sterker van" ;-)

>

> Belonen, waarderen en begrip tonen en krijgen, daar draait

> alles om. Aai over een kinderbol, snel knuffeltje of even

> iets liefs zeggen. Grappig is dat ze dat steeds vaker terug

> doen. Zo lief joh! :-)

> Nou moet je niet denken dat alles hier van een leien dakje

> gaat maar het is beheersbaar geworden. Mijn kinderen vreten

> me niet meer kaal tot op het bot. Ik ben zowaar een paar kilo

> aangekomen, mn bretels liggen nu op zolder. Hmm…. zou ik

> een superproppenschieter van kunnen maken. Vangnet aan het

> plafond in het trapgat hangen, de lange stukken van de

> bretels aan het traphek knopen en dan van benedenaf proppen