adhd-ritalin-pdd help!!

  • Kiki

    Ik ben helemaal nieuw op deze pagina, en zit al een aantal dagen jullie berichten te lezen. Ik ben een moeder van een meisje met ADHD? en een verstandelijke beperking.(een forse verstandelijke beperking!) De diagnose ADHD kennen wij pas sinds een paar maanden, daarvoor heeft ze altijd de diagnose PDD-nos gehad (5 jaar). Nu eindelijk getest door een psychiater is de conclusie ADHD geworden.

    Dus ook direct begonnen met Ritalin, ik heb daar zelf erg veel moeite mee, maar psychiater vond het echt een tekort als we dit niet gingen proberen, om het kind te helpen, omdat zij door haar slechte concentratie vermogen (en dat is volgens mij haar grootste handicap, want hierdoor heeft ze nooit de tijd om zichzelf de tijd te gunnen om iets te leren) op school dus vooral achterblijft, ze zit op een ZMLK school. Verder redt ze zich prima is een heerlijk kind, maar je zag dat vooral de schoolse resultaten achter blijven: het lezen en schrijven, dat is voor mij ook de belangrijkste reden geweest om met de Ritalin te beginnen, omdat ik voor haar toekomst het belang van lezen en schrijven zie, wil ze zich een beetje zelfstandig kunnen gaan ontwikkelen.

    Ze is thuis zonder de ritalin niet echt een groot probleem, ze is lief en sociaal, kan wel veel aandacht claimen maar ze stuitert niet door het huis heen, alleen dus het concentratie probleem, dat vooral voor de schoolse aktiviteiten een belemmering is.(en natuurlijk thuis ook wel als ze met andere kinderen speelt, of met knutselen kan ze ook niet de rust vinden om dit langere tijd vol te houden, alleen thuis is dat niet zo'n probleem als ze weer verder gaat met iets anders, maar met leren natuurlijk wel)

    We zijn nu in de opbouw fase van Ritalin, we zijn nog opzoek naar de juiste dosering, en doen dit dus iom de psychiater.

    Ze slikt nu sinds 4-5 weken, en ik zie dus helemaal geen positieve veranderingen. Ze is een stuk emotioneler geworden, (ze heeft nooit in de gaten gehad dat ze anders is dan andere kinderen en nu maakt ze daar wel opmerkingen over, en vindt ze dat niet leuk) Ze is warrig in haar spreken, ze valt over woorden die ze allemaal tegelijk wil zeggen, en mijn gevoel over het Ritalin gebruik wordt dus alleen maar negatiever, ze is een stuk onrustiger

    Maar ik vind het zo moeilijk om hierover te oordelen, ben ik te bevooroordeeld, ik wil mijn dochter niet zien veranderen in een meisje dat zich opeen bewust wordt van haar handicap, en dat ze daar verdrietig van wordt, want ze heeft zich nooit gerealisserd dat ze anders was, ze is altijd vrolijk, ons leek het een oplossing om haar te helpen met de concentratie te kunnen verhogen.

    Moet ik dit gewoon een aantal maanden volhouden, en dan een eind conclusie trekken, en evt.weer stoppen met Ritalin. Is dit tijdelijke gebruik dan schadelijk geweest?

    Doe ik mijn dochter tekort als ik dus niet doorzet?

    Moeilijk om mijn vraag te formuleren, ik heb er zo veel, omdat je toch wat historie moet vertellen, ik hoop dat mijn verhaal niet te warrig is geworden, en dat jullie begrijpen dat ik op zoek ben naar jullie ervaringen, ik ben ook nog niet veel ouders tegen gekomen van kinderen met ADHD én een verstandelijke beperking. Ben benieuwd naar jullie reacties.

  • maggie

    hoi kiki

    gossie wat een verhaal.

    tja ik weet uit ervaring dat de eerste weken (maanden) van ritalin gebruik je erg emotioneel en depressief kan maken. je kan beter nadenken en alles op een rijtje zetten en tja dan komen er veel dingen naar boven. wat bij mij geholpen heeft vooral in het begin is gesprekken met een psychiater en dit in het begin elke week.

    ik weet niet hoe oud jou dochter is? ik was pas 24 toen ik de diagnose en medicatie kreeg dus voor mij was het waarschijnlijk makelijker te begrijpen mede ook omdat jou dochter een verstandelijke bepreking heeft. mijn vraag is ook op welke niveau functioneer zijn cognitief en empatisch? ( ik werk ook op een instelling met mensen met adhd en pddnos enz die een verstandelijke beperking hebben, misschien kan ik je tips geven)

    tja het blijkt altijd moeilijk om een keuze voor je kind te maken, of ritalin in de loop van de jaren schade aanricht weten de onderzoekers niet ( zijn niet zover met onderzoeken). ik weet wel dat het voor mij een uitkomst is.

    ik wens je veel sterkte toe!

    groetjes maggie

  • Bernadette

    Hoi Kiki ,

    Welkom op de pagina , allereerst vind ik je verhaal niet zo warrig hoor .Ik begrijp dat de psychiater er van uit gaat dat ze pdd-nos heeft en adhd , wat is de hoofdstoornis , adhd .

    Ritalin op deze leeftijd , volgens de bijsluiter mag dat niet eens en is over het algemeen toch zo dat kinderen voor een jaar of 7 nog niet getest worden .

    Heb jij een diagnose op papier , duidelijke diagnose en geen vermoeden van of neiging tot !!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dat is van belang er zijn n.l nog meer wegen dan alleen ritalin .

    Is het de school begrijp ik dat goed die de meeste hinder van jou kind heeft , zit ze nu in groep een of twee .

    Als ik jou zo begrijp is het thuis redelijk , dan zal de school moeten beginnen met een bepaalde aanpak , lees het verhaal over het rugzakje .

    Tegenwoordig is het zo als ik dat begrijp , dat de school al het een en ander gedaan moet hebben voordat je bijv. een rugzakje aanvraagt , dat vermakkelijkt de situatie want dan leg je het probleem weer terug waar het hoort en moeten ze eerst de weg bewandelen die de wetgever aandraagt , ik hoop dat Rianne jou verhaal ff leest die zit daar meer in als ik op dit moment.

    Je doet je kind past echt tekort als je je eigen intuitie opzij gooit en klakkeloos het verhaal van de psychiater aanneemt , met andere woorden , ritalin op deze leeftijd , tja ,

    Kom maar op met je vragen hoor beter tig vragen stellen en dat je het antw weet , als in het ongewisse blijven sterkte Bernadette

  • Sarah

    Hoi,

    Onze zoon van 9 jaar zit nu een half jaar aan de ritalin. Het heeft bij hem zeker 4 maanden geduurd eer het goed aansloeg en vooral de bijwerkingen wat afnamen. Hij werd er zeer emotioneel van en had buien dat hij niet meer kon stoppen met huilen. Hij zei ook letterlijk dat hij er gewoon in bleef hangen. Dat kon hij meer dan 1 uur vol houden en bijna niets hielp hem om het te doorbreken. Ook de spraakwaterval herken ik. Ik wist eerst niet wat mij overkwam want mijn zoon was daarvoor nogal stil en gesloten. Hij is nu opener geworden en de waterval van woorden is gelukkig weer wat afgenomen want dat bracht hele andere onrust met zich mee. Ik zie ook dat hij nu gevoeliger is geworden door de ritalin en dat vind ik opzich wel positief omdat hij voorheen zich enorm afsloot voor de wereld om hem heen. Hij is nu veel sociaalvaardiger geworden. In jullie geval is het nadelig omdat ze er nu in ene bewust van is dat ze anders is en vooral dat ze dat dus niet leuk vind. Mijn zoon maakt het helemaal niet uit dat hij anders is en dat maakt het wel makkelijker. Het kan hem niet schelen wat andere van hem vinden!

    Onze uitkomst is dus dat de bijwerkingen meer naar de achtergrond zijn verdwenen en dat hij vooral op school zich nu veel beter kan concentreren. Het verschil is wel dat jullie nog een heel jong kind hebben voor ritalin.

    Succes in ieder geval met welke beslissing je ook gaat nemen.

    Groetjes Sarah!

  • seetje

    hoi kiki . een heel verhaal maar zeker niet onbekend. ik heb een zoon van 9 .met de diagnose.ADHD,PDD_NOS,NLD

    . een hele kuif. hij zit met de nodige begeleiding en zijn rugzakje op een gewone basisschool.En heeft voor school ritalin. maar ik vindt dit niet prettig.en ben in dit zeker nog zoekende. om dit anders te kunnen doen. wij zijn gestart met vi

    solie.en andere vitamine. en wachten even af wat dit doet. ik hoor van mijn vriendin. waarvan haar dochter pdd-nos heeft. dat de clonidine het goed doet . en minder bijwerkingen heeft,. afijn het blijft zoeken en proberen. maar ook van deze kant. sluit je eigen gevoel er zeker niet bij uit. jij kent je eigen kind het beste. wat

    andere ook zeggen of verwachten. heb je vragen . stel ze gerust. sterkte en groetjes seetje.

  • kiki

    Hoi Bernadette,

    jeetje wat snel al reacties, fijn hoor. Maar misschien moet ik nog iets duidelijke zijn. Onze Dochter is 9, is eerst naar een gewone basisschool gegaan, maar daar ging het “mis”. De diagnose is toen gesteld op PDD, met een verstandelijke handicap. Nu is er dus een paar maanden terug een diagnose gesteld door een psychiater, en deze zegt dat het een verstandelijke handicap is met ADHD, en dat we het PDD helemaal moeten laten varen. Daar heb ik ook moeite mee, dat je 5 jaar je kind benaderd en helpt met de handgrepen die je geboden worden uit de PDD hoek, en dat het nu ADHD blijkt te zijn, en ze direct aan de medicijnen is, hier is in de afgelopen 5 jaar nooit iets over vermoed of gezegd. Daarom ben ik opzoek naar andere ervaringen van ouders. Bedankt alvast voor jullie reacties, ik vind het fijn om andere ideen en ervaringen te lezen.

  • sasja

    hoi kiki,

    ook voor mij een heel bekend verhaal. er is bij ons dochtertje van 8 jaar net vorige week eindelijk officieel vastgesteld dat ze ADHD heeft. In de kleutergroepen liepen ze er op school al over te zeuren maar toen was ze nog te jong. Toen zeiden ze we wachten even af hoe het in groep 3 gaat. Maar in groep 3 had ze de pech dat ze in een hele moeilijke groep zat en hadden ze niet echt tijd voor haar. Ze zat nog maar een week in groep 4 en die juf heeft er toen gelijk werk van gemaakt. We zijn in de molen gekomen en hebben nu eindelijk het bewijs. We waren al wel voor de testen met ritalin begonnen omdat dus ook in ons geval de school problemen had. Het ging niet goed met haar. Het gaat dus nu ook heel goed op school nu ze dat slikt. Voor de thuissituatie was het voor ons ook niet echt nodig. We zijn nog een beetje aan het proberen met de hoeveelheid van medicijnen. We zijn begonnen met om 8 uur en om 12 uur een heel tabbletje. Daarna is er om half 4 een halve bijgekomen. En onze ervaring thuis was dus dat ze TE rustig werd. Ze zat maar te zitten er zat helemaal niets meer in. Nu hebben we dus alleen voor de ochtend een heel tabbletje en om 12 uur en 4 uur een halve en dat gaat al een stuk beter ze heeft nu ook weer zin om te gaan spelen uit school.

    Als je nog vragen hebt dan hoor ik ze graag misschien kunnen we elkaar een beetje helpen. Ik ben ook nog zoekende in deze nieuwe wereld.

    groetjes

    sasja

  • kiki

    beste Seetje,

    hoe ga je dan andere dingen proberen? Start je met de visolie , samen met Ritalin? Ik zit er ook over te denken om daarmee te gaan proberen, maar hoe meet je het effect!

    En wat is clonidine? Echt er gaat weer een hele nieuwe wereld voor me open.

    groeten, Kiki

  • Rianne

    De Rugzak is niet van toepassing omdat jullie kindje al in het ZMLK onderwijs zit. De Rugzak is voor het Regulier onderwijs en voor kinderen met een gemiddeld of hoger iQ. Dat is dus hier niet van toepassing.

    Wat de Ritalin betreft; Hoe gaat het op school? Tenslotte hebben jullie, begrijp ik uit het verhaal, vooral voor de school de Ritalin want thuis gaat het best wel. (Je geeft je kindje dan ook geen medicatie als het thuis is? Zoals in de weekenden en in de vakanties?) Soms hebben ze op school een invullijst waar iedere dag allerlei dingen m.b.t. bijvoorbeeld de concentratie wordt ingevuld. Na verloop van tijd kun je dan zien of er een verandering is waar te nemen. Dat kan dan b.v. de invloed van de Ritalin zijn. Zo kun je dan zien of het wel of geen effect heeft. Voor het waarnemen van het effect ben je dus afhankelijk van de school omdat jullie thuis weinig problemen hebben….

    Je hebt overigens groot gelijk hoor; leren lezen, schrijven, rekenen, klokkijken enzovoort is voor iedereen die het kan leren erg belangrijk, ongeacht het IQ. Het zorgt later voor een beetje zelfstandigheid. Maar 5 is wel wat vroeg voor Ritalin, vooral omdat er andere mogelijkheden in het ‘alternatieve’ circuit zijn. Maar je moet maar net een kinderpsychiater hebben die dit weet. De meeste trekken gewoon hun recepten-boekje. Jammer genoeg.

    Verder jullie kindje is nu 5. Je bent bang dat het straks door heeft dat het anders is dan anderen en dat het lijkt of ze zich dat al iets bewust wordt. Tja, je wilt altijd je kind bewaren voor vervelende dingen. Verdriet wil je verre houden van je kind. Maar ook daarmee zal ze om moeten leren gaan… Hoe moeilijk het ook is. Daar komt een flink stuk acceptatie bij kijken, ook van jullie. Waarschijnlijk is dit het moment waarop jullie ermee geconfronteerd gaan worden…. Je kindje wordt ouder en zal steeds meer doorkrijgen hoe de wereld eruit ziet en dat haar wereldje toch iets anders is dan bij anderen. En jullie zelf ook. Je zult haar hierin moeten begeleiden en steunen. Maar eerst moet je voor jezelf wel alles op een rijtje hebben staan. Volledig accepteren dat mijn kind anders is dan andere kinderen kan ik ook niet. Echt niet. Dat zal wel blijven…. Maar daar is het kind-zelf niet meegebaad…. Je zult als ouder weer je grenzen moeten verleggen. Je zult het wel moeten accepteren, of je nu wilt of niet….

    Als je nog vragen hebt dan lees ik ze wel. Groetjes, Rianne

  • Greet

    Beste kiki,

    clonidine is een geneesmiddel dat men gebruikt als Ritalin niet aanslaat. Dit is het geval bij zo'n 20% van de kinderen en volwassenen met adhd.

    Op verzoek van Greet zelf is dit bericht aangepast in even googlen , over dit geneesmiddel Ben B

    Groetjes van Greet