adhd-ritalin-pdd help!!

  • mas

    Hoi Kiki, de psychiater van mijn zoon zegt dat hij alleen medicatie moet slikken als hij dat zelf wil, als hij of ik me daar niet goed bij voel moeten we het niet doen of stoppen.

    Probeer eerst andere methoden zou ik als advies geven, helemaal omdat het thuis zo goed gaat met haar en ze een vrolijk kind is. Misschien begeleiding bij de dingen waar ze moeite mee heeft, via pgb zou dat ook kunnen. Ook zijn er wel trainingen die helpen bij concentratie, maar daar weet ik niet zo veel van.

    groetjes van mas

  • kiki

    Hoi Rianne,

    Ben misschien niet duidelijk geweest, maar wij hebben 5 jaar gedacht dat onze dochter een PDD-nos stoornis had, maar nu zegt dus de psychiater dat het ADHD is en we echt NIET op het autistische-vlak moet zoeken. Verstandelijk beperkt met ADHD. Ze is nu 9 jaar! Ik ben dus ook niet bang dat ze opeens andere emoties krijgt en zich realiseerd dat ze anders is, maar deze reactie is gekomen nadat we Ritalin zijn gaan gebruiken, dus daarom vond ik die reactie niet fijn, omdat ik nog geen POSITIEVE veranderingen heb gemerkt aan het Ritalin gebruik, (en dan bestempel ik dus deze nieuwe kijk op zich zelf dus als negatief, omdat deze reactie voortkomt uit het Ritalin gebruik, was ze dit uit zichzelf gaan doen had ik het niet als negatief ervaren) ook op school hebben ze nog geen duidelijke veranderingen gezien, maar misschien is daar het gebruik nog te kort voor, de dosis is sinds deze week verhoogd van 8.00 1 heel pilletje, 12.00 1 pilletje, en 16.00 1/2 pilletje. (op school wordt ook een lijst ingevuld, iedere 2 weken)

    Maar ik twijfel dan zo, omdat sommige ouders direct effect zien, en dat dat ook van Ritalin gezegd wordt dat het eigenlijk op heel korte termijn al resultaat geeft.

    Twijfel, twijfel, want daar ze nu pas met ADHD gediagnostiseerd is, twijfel ik daar ook al weer aan, omdat ze al die tijd PDD had??

    De medicatie geven wij 7 dagen per week, op advies, anders zou het rebound effect te groot zijn, maar ook daar lees ik weer andere mogelijkheden.

    De twijfel bij mij ontstaat ook omdat ik zo weinig van medicijnen af weet, vandaar ook mijn zoektocht om zoveel mogelijk kennis en ervaringen te verzamelen,

    bedankt, groetjes, Kiki

  • Rianne

    Er is vaak een overlap tussen ADHD en PDD hoor. Mijn zoon heeft dit ook. Als ik je nu goed begrijp dan krijgt je dochterje van 5 nu 25 mg Ritalin per dag? Best fors. Mijn zoon van 12 krijgt maar 15 mg. per dag. Maar da's wel weer weinig, maar voor hem genoeg. Ik zou ook mijn vraagtekens zetten bij het wel of niet doorgaan als er geen positieve reactie merkbaar is. Ritalin werkt n.l. snel. Of het werkt niet.

  • Rianne

    Sorry, ik schreef automatisch weer 5 jaar.

    Wij geven de Ritalin alleen maar voor op school. Mijn zoon krijgt dus alleen maar een pilletje als hij naar school gaat. Op de andere dagen niet. Dus niet 's-avonds, in de weekenden en in de vakanties. Van een Rebouned-effect heeft hij geen last. Maar hij krijgt de Ritalin voor de concentratie en niet voor hyperactiviteit. Misschien dat dat het verschil uitmaakt?

    Eerst hadden we een kinderarts die vond dat onze zoon 3 keer per dag een pilletje moest hebben. Ook in de weekenden en in de vakanties. Hij benadrukte toen de continuiteit. Later bleek deze kinderarts er erg weinig verstand van te hebben. Het gegeven advies klopte niet en bovendien was de dosering veel te hoog.

    Nu hebben we een goede kinderpsychiater via het Centrum Autisme die geen echt voorstander is van medicatie, maar als het moet dan moet het, maar wel blijven opletten vindt zij. Zij legde ons uit dat je met Ritalin ‘kunt spelen’, juist omdat het effect direkt merkbaar is. Zij adviseerde ons om de Ritalin alleen maar te geven op de momenten dat mijn zoon een ‘extra steuntje in de rug’ kan gebruiken. Dus voor op school en niet op andere momenten.

    Door de Ritalin is zijn concentratie stukken verbeterd. Zo veel zelfs dat hij nu weer op het gewoon onderwijs zit na jaren in het Speciaal Onderwijs gezeten te hebben. Het effect was vrij snel merkbaar op school.

  • seetje

    hoi kikki ja wij zijn gestart met visolie en tryptofaan en vitamine b .. en op school houd ik er even op de ochtend en de middag een have tabletje ritalin bij. dit alles wel onder begeleiding van deskundige,. wat ik erg belangrijk vind. deze week zijn we bij een ostriopaat geweest. en wat ik al vanaf de geboorte denk . heeft zij bevestigt. ik merk verbetering bij mijn kind. en hoop zo de ritalin te kunnen laten vallen. want hier doe ik het allemaal voor. ook deze week is mijn kind weer door de molen gegaan bij GGZ. dit wil de school. oke, zelf verwacht ik hier niet veel van. alles is in het begin stadium en wat het verder allemaal gaat doen is dus nog even afwachten. mijn kind heeft er gelukkig zelf plezier in. in alle onderzoeken. we lachen heel wat af. en dat maakt het wel een stuk makkelijker.op school ,een gewone basisschool heeft mijn kind de nodige begeleiding van mrt en rt

    . en zijn rugzak. tja eigenlijk is het allemaal erg veel info. en denk ik dat als je iets wil weten. gericht wat vragen kunt stellen .die ik graag wil beantwoorden. groetjes seetje

    schreef:

    >

    > beste Seetje,

    >

    > hoe ga je dan andere dingen proberen? Start je met de visolie

    > , samen met Ritalin? Ik zit er ook over te denken om daarmee

    > te gaan proberen, maar hoe meet je het effect!

    > En wat is clonidine? Echt er gaat weer een hele nieuwe wereld

    > voor me open.

    > groeten, Kiki

  • seetje

    hoi kikki clonidine is een medicijn wat vaak gebruikt word . als ritalin niet werkt. wel bij de pdd-nos verwant erbij.toets clonidine in . en er is van alles over te lezen . en wie je de ritalin voorschrijft. zal ook zeker meer kunnen vertellen. groetjes seetje.

  • seetje

    hoi kiki wat het effect betreft. mijn kind is 9 jaar. en al 9 jaar zijn wij intensief bezig met alles. de effecten zie ik aan mijn kind,. hij reageert erg sterk op alles. en nu zie ik positiever gedrag. zodra de ritalin in het geheel voor komt. is de school positief over een betere concentratie en contact met de andere kinderen.zelf ben ik dan mijn blijlachse kind weer kwijt. en merk dat hij buiten zich zelf om handelt. en hier zelf ook niet gelukkig mee is. ook is hij dan veel angstiger. dus zeker de moeite waard. om er alles aan te doen . om van de ritalin af te komen.groetjes.