geen recht op rugzakje?

  • adhd moeder

    Hoi,

    Ik heb vanmiddag het coordinatie punt gebeld voor de aanvraag van het rugzakje voor mijn zoon T.

    Wat ik kreeg te horen gaan mijn oren van klapperen.

    Graag jullie advies of ervaring !!

    T. zou niet in aanmerking komen voor een rugzakje cluster 4 omdat de school geen zorgdossier voor hem heeft.

    Op school is er nog nooit iets gedaan om zijn problemen op school op te lossen.

    Tot een half jaar geleden ging het eigenlijk met ups en downs.

    Maar omdat wij zelf merken dat hij nu in de problemen komt in de klas werd er ons aangeraden een rugzakje aan te vragen.

    School had het eigenlijk niet eens zo in de gaten dat T zo snel berg afwaarts gaat, pas nadat wij vertelde dat er pdd-nos om de hoek komt kijken zagen ze onze zorgen.

    School vond het een goed idee om een rugzak aan te vragen!!

    Nu wordt hij op school aangemeld bij een zorgteam waaronder anderen een ICT leerkracht zitten.(de rest ben ik al weer vergeten)

    Pas als hun aanpak niet werkt zou ik aanspraak kunnen maken van een rugzakje.

    Is er iemand die dit ook zo heeft gehad, of zijn de regeltjes per 1 jan. veranderd?

    Hoe kun je nu een aanpak regelen als ze niet eens weten hoe ze met adhd/pdd-nos ers moeten omgaan?

    Krijgen ze dan advies van een cluster 4 school of hoe zit het precies?

    Is er iemand die me kan helpen. Graag jullie advies!

    Groetjes adhd moeder

  • Bernadette

    hoi ,

    Waarschijnlijk bedoel je een remidial teacher !!!!!!!

    Waar in vredesnaam heeft de icter er mee te maken , das een vraag .

    Je komt met je zoon in de cluster vier terecht , dat is wel duidelijk .

    Op 27 jan. word de wet L.G .F geevalueerd in de tweede kamer dus het lijkt mijn sterk dat nu al de regels zijn aangepast .

    Wat ze je daar verteld hebben is voor mij het hek van de dam , want waar is nu dat rugzakje voor bedoeld juist , om het onderwijs te verlichten .

    Hoe is dan het plan van aanpak geregeld, weten ze al wat pdd-nos betekent ???? of adhd op school , lijkt me nogal tegenstrijdig als jullie als ouders aan de bel moeten trekken .

    Heb je het REC gebeld bij jou in de regio , vraag de formulieren aan vul ze in en wacht af dat lijkt mij alsnog de juiste weg , gr Bernadette

  • adhd moeder

    Ja sorry foutje ik bedoel een ICL intern coordinator leerkracht.

    Aanvraag formulieren worden wel thuis gestuurd, dus dan maar gewoon invullen ja en zien waar het schip strand.

    Groetjes adhd moeder

  • adhd moeder

    Ja bernadet de ICL- er zit er ook bij samen met een RT-er, de directie , een orthopedagoge een een maatschappelijk werker van school.

    In de schoolgids stond dat zij zich bezig houden met kinderen die langdurig hulp nodig hebben binnen de school of moeten worden doorverwezen naar een andere vorm van onderwijs.

    Groetjes adhd moeder

  • Sarah

    Hoi,

    Mijn man en zus werken allebei in het onderwijs en wat ik van hun weet is dat de school verplicht is om eerst zelf allerlei stappen en maatregelen uit te proberen door middel van handelingsplannen die om de zoveel weken moeten worden geevalueerd. Wanneer er geen verbetering plaats vind kan er zorg van buitenaf komen. Het lijkt mij ook heel normaal dat school het eerst zelf moet proberen op te lossen en daarna pas kan gaan kijken of er extra hulp van buitenaf moet komen.

    Gr. Sarah!

  • marmar

    hoi

    Ik had eigenlijk ook een vraag over de rugzak.

    Het is namelijk zo dat ik het een jaar geleden gevraag had bij de rt.,of het nut zo hebben dat ik een rugzak aan zou vragen.

    Hij zat toen in groep 2,en waren al veel problemen(maar meer uit de hoek van een juf. waar het absoluut niet mee klikte)

    Toen zei de rt. tegen mijn dat hij met zijn iq niet inaanmerking zou komen voor een rugzak.

    Zijn iq was namelijk 108 dus een gemiddelde.

    Op dit moment zit hij in groep 3 bij een hele leuke en begrijpende juf,en gaat het nu hardstikke goed(met hulp van diverse remedial teachers).

    Mijn vraag was dus als ik in de toekomst een rugzakje aan wil vragen,of dit inderdaad meetelt(de iq)

    groetjes marmar

  • Rianne

    Onzin, de hoogte van het IQ speelt niet mee voor de aanvraag (mijn zoon heeft een Rugzak en is hoogbegaafd). In kaart gebracht moet worden welke extra zorg je kindje nodig heeft.

  • adhd moeder

    Hoi sarah,

    Heel erg bedankt voor je reactie, zat er echt meein mijn maag.

    Het kind heeft hulp nodig op school en die zien niet eens dat er problemen zijn.

    Heb het leerlingenrapport ingekeken en blijkt dus dat zijn algehele punten(aandacht,uithoudingsvermogen,gedrag,etc) flink naar beneden gedenderd is.

    Het hoogste punt is een 5 op die scooringlijst

    Vorig jaar had hij nog vieren.

    Een half jaar later zaten er een paar drietjes bij.

    Nu zijn het een paar tween en allemaal drieen.

    Ik snap dus niet dat school niet aan de bel trekt.

    Je moet @!#$ overal achteraan.

    Het kind heeft problemen met rekenen, als ik nu geen hulp inroep blijft ie dadelijk zitten, en komt ie met zich zelf nog meer in de knoop.

    Motoriek fijn en grof zijn niet goed en moet naar een fysioloog, geen haan die er naar kraait op school.

    Ze hebben toch een gym juf, of heeft die geen zicht op de motoriek van de kinderen?

    Het is toch belachelijk dat ik de school moet gaan uitleggen wat de problemen zijn bij tim, welek oplossingen er geboden kunnen worden.

    Zoals ik al zij wordt hij nu aangemeld bij dat zorgteam en wordt hij 31 januari pas besproken.

    Zijn er nog tips die je me kunt geven voor op school?

    Heel hartelijk bedankt voor je antwoord.

    Groetjes adhd moeder

  • Rianne

    Klopt. De school moet nu eerst op papier aantonen wat zij zoal hebben ondernomen om je kind te helpen. Dat is het onderwijskundig rapport waar het REC op doelt. Lastig en veel werk voor de school, maar in het verleden was het voor de scholen al genoeg om te klagen dat ‘het zo echt niet langer kon’ zonder dat men precies vertelde WAT er niet goed ging. Deze kinderen kwamen daardoor erg gemakkelijk in het Speciaal Onderwijs terecht zonder dat de school zich echt had ingespannen. Zo van; Opgeruimd staat netjes, dit is niet ons probleem meer. Dit is dus verandert. De scholen worden nu veel meer gewezen op de zgn Inspanningsverplichting die ze hebben. Een goede verandering vind ik dit.

  • bea veenstra

    hoi

    Even voor de duidelijkheid onze zoon was ook aangemeld voor het zorgteam maar dat valt buiten de aanvraag voor een rugzak

    Als je een rugzak aanvraagt is dat via de RENN 4, het zorgteam valt niet onder RENN 4 maar kunnen verwijzen naar een andere vorm van speciaal onderwijs.

    Onze zoon heeft een rugzak en ze zijn nu druk met m bezig op school (eindelijk)

    Want er was wachtlijst voor de ambulante begeleider, dus nu doen we het zelf, kunnen er opeens wel leerkrachten worden vrijgeroosterd om hem wat extra aandacht te geven

    Dubbel hoor!

    Maar wat het belangrijkste is ze doen er wat aan en dat was ons doel

    Hij heeft ook een zwakke motoriek en zijn taal en rekenen zijn ook niet top maar goed wat ik ook vind is dat er teveel prestatiedrang is op de scholen

    Ze moeten zus en moeten zo

    Mijn kereltje mag best gemiddeld zijn hoor hoeft geen uitblinker te zijn maar als het aan school ligt ….

    Dit soort kinderen kan juist niet goed omgaan met die leerdruk en het is jammer dat ze dat niet inzien.

    Wij moesten ook overal zelf achteraan, had het aan school gelegen was hij nu al op een andere school.

    Ze willen geen pottekijkers, doen het al jaren zo dus waarom zullen we veranderen.

    Mentaliteit!

    Het komt je niet op een presenteerblaadje hoor zo'n rugzak maar ga ervoor!

    En adhd moeder je weet mijn mail adres als je nog vragen hebt!

    Succes!

    Bea