geen recht op rugzakje?

  • Rianne

    Is de schoolbegeleidingsdienst dan nog niet ingeroepen??? Een kindje dat allemaal 4-en en 5-en haalt daar moet toch verder naar gekeken worden??? Maar op zich is het halen van 4-en en 5-en GEEN reden om het kind naar het Speciaal Onderwijs te doen…. Dan moet er echt meer aan de hand zijn. Veel meer.

    Voor de aanvraag van de Rugzak of voor het Speciaal Onderwijs heb je naast het onderwijskundig rapport ook een officiele diagnose nodig van b.v. en kinderpsychiater. Een IQ onderzoek hoort daar standaard bij.

  • bea veenstra

    hoi

    Dat klopt, je hebt voor de aanvraag een officiele diagnose nodig

    Deze mag alleen worden gedaan door een psychiater, dus niet door de kinderarts.

    Probeer dat zo snel mogelijk voor elkaarte krijgen anders wordt de aanvraag niet verwerkt.

    Bij ons op school werken ze met een intern begeleider en die stelt (altijd in overleg met de ouders natuurlijk!) het zorgteam op de hoogte

    Onze zoon is daar ook uitvoerig in besproken, je weet als ouder helaas niet wat er wordt besproken.

    Persoonlijk vind ik niet dat dat iets heeft opgelverd, dat hele zorgteam

    Mijn menig is dat dat een middel was om hem zo snel mogelijk van school te krijgen.

    Er is ook iemand wezen kijken toen in de klas, zei ook dat het geen jongen was voor het s.o. ( geen renn 4, kwam van een mlk school)

    Ik heb zelf veel dingen aangedragen op school, over omgaan met.., adviezen over.., leesvoer om hen te laten lezen wat het is.., enz..enz..

    Nu dan dus de rugzak.

    Tja en nu opeens actie, dus zo'n zorgteam klinkt wel leuk en lijkt wel reuze interressant maar mijn menig is dat t weggegooide tijd en geld is..

    Bea

  • Sarah

    Hoi adhd moeder,

    Het is inderdaad belachelijk dat je als ouders steeds aan de bel moet trekken. En op vele scholen is het niet goed geregeld en/of weten ze te weinig af van bepaalde problematieken. Ik ben zelf heel veel boeken gaan lezen en ook speciaal die hoofdstukken waarin er aandachtspunten voor de leerkracht in stonden beschreven. Ik heb al die adviezen op papier gezet en hun letterlijk mee onder de neus gewreven. Ik stond er gewoon op dat ze allemaal gingen uitproberen omdat ik op die manier kon zien of mijn zoon daardoor beter ging funktioneren. Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn voor een leerkracht maar een goede didactiek, handelingplan en vooral veel struktuur en regelmaat kan al veel doen voor een kind. Mits het dan ook conceqent wordt uitgevoerd. Daar liepen wij nog wel eens tegen aan. Dan zei de leerkracht dat ze het had uitgeprobeerd en gaf het na twee keer al weer op. Tja….dan werkt het dus niet! Verder hebben wij wel het geluk dat er hier op school een goed zorgteam zit die ook welwillend is. Zij waren bij ons ook de gene die ons er op wezen dat er iets met ons kind aan de hand kon zijn. En verder moet je mazzel hebben met een goede leerkracht en daar hadden wij vorig jaar weer niet zulke goede ervaringen mee.

    Mijn advies is dat je jezelf goed inleest in wat er allemaal mogelijk is op school. En sta er op dat hij extra hulp krijgt. Dat er afspraken worden gemaakt met tijdslimiet voor hoeveel weken. Want als dat niet werkt…wat is dan de volgende stap? Verder zou ik eisen dat je een verslag krijgt van alle gemaakte afspraken en van wat er besproken is. Daarmee kun je ook aantonen of ze hun afspraken wel of niet na zijn gekomen. Wij hebben op eigen initiatief fysiotherapie voor hem geregeld die met hem de fijne motoriek ging oefenen. Overigens heeft hij door de ritalin in ene veel minder moeite met schrijven.

    Onze zoon kwam voorlopig niet in aanmerking voor een rugzakje omdat hij opdat moment nog niet voor speciaal onderwijs was gediagnostiseerd. Dat heb je schriftelijk op papier nodig. Want dan pas kun je hulp inkopen om je kind op die manier op het gewone onderwijs te laten.

    Ik wens je veel sterkte toe en GO FOR IT! Het is ook belachelijk….maar degene die zijn mond flink opendoen op school krijgen wel meer voor elkaar! Succes!

    Groetjes Sarah

    ps. Onze zoon moest het jaar dus overdoen. Het was niet leuk omdat hij wel heel slim is en o.a. door fouten van school op achter is gekomen. Zijn grootste handicap was natuurlijk zijn enorme concentratieprobleem en later zijn gedemotiveerdheid. Nu zijn wij alweer 4 maanden verder in deze nieuwe klas en hij heeft het enorm naar zijn zin.

  • nina

    Hoi

    Wat school aanlevert is maar 1 van de 5 rapporten. Daarna moeten nog 4 rapporten en onderzoeken worden aangeleverd.

    School maakt maar een deel uit van het geheel. Via het zorgteam aanmelden is de reguliere weg. Je kan ook direct via het Rec aanmelden als school niet (goed) meewerkt. School hoeft alleen het onderwijskundig rapport in te vullen. Als ouder moet je zorgen dat de rest van de rapporten ingevuld worden door de andere instanties en therapeuten die ook informatie aanleveren.

    Het CvI beoordeelt aan de hand van de verschillende rapporten of indicatie voor so nodig is.

    Ik wilde dat ik direct via het Rec had aangevraagd. Ik zag in groep 3 al dat het mis ging, in groep 4 gingen het verder mis. Ik heb netjes de officiele weg bewandeld. Had ik nooit moeten doen. Krijg inmiddels een bult van dat rugzakje. Wat een ongelooflijk bureaucratisch geneuzel heb ik mee te maken. Ik had mijn tijd wel nuttiger kunnen besteden dan mijn dochter trachten aan te melden. Anderhalf jaar geleden begon het via het zorgteam. Conclusie indicatie nodig. Toen aanmelden bij het Rec. Rapporten ingestuurd, teruggekregen, schoolvakantie dus alles lag stil, daarna aanvullig gevraagd en weer ingestuurd, weer teruggekregen, nog meer aanvullend aanvullend psychologisch onderzoek gedaan, school alweer een rapport ingevuld, weer heel de bups teruggestuurd. Gaat dit voor het nieuwe schooljaar rondkomen? Ik zie het zwart in.

    Nog ff en dan gooi ik het bijltje erbij neer. Dan zoek ik voor haar leerproblemen een oplossing in het particuliere (commerciele) circuit. Daar wordt tenminste snel en adeqaat gewerkt. Snelle en efficiente hulp. Geen wachtijsten. Privatisering is soms heel goed!! Ik zit voor haast alles tegenwoordig in de particuliere hulpverlening. Dat scheelt me veel tijd en stress.

    Kosten? Wordt veel vergoed door de verzekeraars als het medische kosten zijn en anders de belastingdienst. Ik zoek nog ff verder in regelingenland.

    Sorry als ik frustie overkom, maar wat maken instanties en overheden van alles een puinhoop!! Ik heb er haast een dagtaak aan om overal achteraan te moeten gaan. Fouten oplossen, verkeerde berekeningen, bellen met geiten die van niks weten en beloven terug te bellen maar niet doen. Wanhopig word ik ervan. En als het aan diezelfde overheid had gelegen had ik in een inrichting gezeten en mijn kinderen in een pleeggezin. Het gaat weer aardig op de goede weg maar niet heus. Had weer een fantastisch begin van het nieuwe jaar. Beschikkingen waar geen hout van klopt, TOG wat niet overgemaakt is en nog meer zooi. Het wordt steeds gekker. Nu de volgende stap, bureau rechtshulp. Wat een land leven we in :-(

    Groetjes

    Nina

  • adhd moeder

    Hoi Rianne,

    Die punten zijn niet de behaalde punten van proefwerken of rapportpunten!

    Het is een observatie scooren van hoe het kind zich op het schoolplein en in de klas gedraagd.

    Concentratie, allertheid,wedercontact, gedrag tegen over kinderen en leeraar etc.

    Een 5 is maximaal behaald punt, en een 3 is gemiddeld.

    Een 1 is alarmerend, zoals ik al in mijn eerste verhaal schreef is hij in eigenlijk een jaar afgedaald van 4 en naar veel 2 en .

    Ik snap er niets van want de school blijft volhouden dat hij het goed doet.

    Terwijl het leerlingrapport toch een andere indruk geeft.

    Groetjes adhd moeder

  • adhd moeder

    Hoi Bea,

    Kijk dat is nu waar ik zo bang voor ben!!!!!

    Het kind heeft het al niet makkelijk op school, naar mijn gesprek met het coordinatiepunt van het rec werd mij dus duidelijk dat eerst de school dingen moet ondernemen.

    Alles staat stil, er is op school nog nooit iets ondernomen.

    Het is dat ik er zelf ben achter gekomen dat onze T in de knoei zit anders waren we nu ook niet opweg naar een diagnose voor pdd-nos.

    Ja en dat zijn motoriek niet goed was hadden ze wel gemerkt maar konden zich daar niet mee bemoeien.

    NOU MOE!!!!!!!!!!!!!

    Ik heb het idee dat ze dachten die T komt er wel, nou mooi niet.

    Nu wordt hij aangemeld bij een zorg team en zoals je al zei wordt hij besproken.

    Wat ik niet snap is als een kind echt echt in de problemen zit, en die diagnose krijgt moet de school dan een kind gaan begeleiden waarvan hun dachten dat er niets mee aan de hand was.

    Pdd-nos vereist toch speciale behandelingen en uitleg aan die kinderen.

    Zeker qua uitleg van lesstof.

    De directrise vond het heel knap dat T zover goed had gescoord op school, en dat het een echte doorzetter was.

    Ja zeker, maar je moet niet weten hoeveel huiswerk dat ventje mee naar huis krijgt om zijn reken en taal bij te kunnen houden.

    Triest erg triest dat we nu moeten toe zien dat hij waarschijnlijk geholpen wordt op school door mensen die er volgens mij geen kaas van hebben gegeten.

    Dus eerst maar aan modderen en als het dan niet lukt kun je hulp krijgen van een kracht uit het speciaal onderwijs.

    Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben, laat het me weten want ben erg benieuwd hoe het bij jullie loopt?

  • adhd moeder

    Sarah bedankt voor je informatie, kan er veel mee zeker wat betreft dat team op school.

    Ik zal er voor zorgen dat ik op de hoogte ben van wat ze bespreken.

    Ik ben wel een volhouder en een typetje wat alles uitzoekt.

    Maar het doet zo'n verdriet als je ziet dat je kind het niet zonder hulp kan en hun niet in de gaten hebben dat hij zo afglijdt.

    Bedankt voor je steun.

    Iedereen trouwens wat er zijn veel dingen in jullie verhalen die ik herken!

    En nu maar hopen dat 31 januari iets gaat uithalen.

    Groetjes adhd moeder

  • Rianne

    De aanvraag is inderdaad een grote administratieve rompslomp. Bij ons lag de school ook dwars. En mijn zoon zat notabene op het Speciaal Onderwijs!!!!!!

    Niemand op de SO school voelde zich geroepen om het Onderwijskundig rapport in te vullen. En als ik belde over de voortgang dan werd er gezegd dat men er druk mee bezig was… Het formulier ging gewoon van het ene bureau naar het andere bureau…. Daar waren ze druk mee. De directeur, de orthopedagoge, de schoolmaatschappelijk werkster, de Ambulant Begeleider van het SO, allemaal schoven ze het formulier oningevuld weer door naar de volgende collega…..Het onderwijskundig rapport wat uiteindelijk na vele maanden en na heel veel telefoontjes van ons eindelijk op tafel kwam was om te huilen, zo slecht was het ingevuld (was in minder dan 5 minuten ingevuld!).

    Ik heb toen het REC opgebeld en verteld hoe het rapport ingevuld was en dat het me leek dat het niet goed was, maar dat ik met de school niet verder kwam en dat ik helemaal gek ervan werd. Want ik werd van het kastje naar de muur gestuurd.

    Ik kreeg toen een contactpersoon bij het REC. Ik moest alles maar opsturen en zij zou er naar gaan kijken. Het rapport was inderdaad onacceptabel en zou weer terug gestuurd worden naar ons. Onze contactpersoon stak hier een stokje voor omdat ik van te voren dit al aan haar had gemeld. Per E-mail kreeg ik toen een formuliertje waarop wij toestemming konden geven voor het opvragen van het volledig onderwijskundig rapport bij de SO school. Toestemming gegeven. De contactpersoon van het REC heeft toen nog in dezelfde week contact gezocht met de SO school en verzocht om een correcte invulling van het rapport. Toen kon het ineens wel! De meester van mijn zoon heeft het uiteindelijk ingevuld met hulp van de contactpersoon van het REC. Binnen een paar dagen was het voor elkaar.

    Doordat wij toestemming gegeven hadden voor het opvragen van ontbrekende informatie ging op diezelfde dag de 8 weken wachttijd van het REC in. 8 Weken later had mijn zoon een Rugzak!

    De allerbeste tip die ik kan geven is; Vul op het aanvraagformulier in dat je toestemming geeft aan het REC om de benodigde informatie te verzamelen. Het REC gaat er dan achteraan i.p.v. jij als moeder (of vader). Scheelt je uren, dagen, maanden geleur om de benodigde stukken te verzamelen. Het gaat dan VEEEEEL sneller en met stukken minder irritatie. Want tot nu toe heb ik het alleen maar gehad over het Onderwijskundig Rapport, maar er moesten nog meer formulieren worden ingevuld en opgevraagd. Die waren in ons geval wel goed, maar anders heb je daar ook een probleem mee. Uit handen geven dus.

  • bea veenstra

    hoi

    Ja dat kan dus via de rugzak

    Dan kan de school iemand krijgen vanuit een RENN 4 school

    In het gewone basisonderwijs weten ze niet hoe om te gaan met zulke kinderen en ze kunnen dus hulp inroepen

    Maar dat kan ook eerder lijkt mij

    En ook buiten de rugzak om

    Ik heb heel wat scholen toen afgebeld hoe dat ging en info ingewonnen

    Was school niet blij mee maar ik stond wel sterk en kon hen op een gegeven ogenblik vertellen hoe het in zijn werk ging

    Erg is dat eigenlijk, dat scholen niet op de hoogte zijn van

    Ik heb ook zelf iemand uit t zorgteam opgebeld en die heeft mij ook veel info gegeven over mogelijkheden

    Via de bobob kun je daar wel achter komen wie je moet hebben

    (bovenschools …..ben ff de verdere naam kwijt)

    Veel succes en ze mogen je kind niet laten voor wat t is hou dat voor ogen!!

    School heeft verplichtingen

    Groetjes

    Bea

  • seetje

    een rugzakje aanvragen . zorg dat je erg veel verslagen en evtuele uitslagen van onderzoeken mee kunt sturen. vraag om begeleiding bij het invullen van de formulieren. een amb.beg. weet hier haarfijn mee om te gaan.vraag voor je zelf meteen de info over . een behaldelingsplan en de rechten voor de ouders aan. want zo te horen zijn ze daar op school niet echt erg helder . en omgaan met kinderen die net even iets anders zijn. daar hebben ze volgens mij ook nog geen kaas van gegeten. en dus is het nootzaak dat jij ze net telkens een stapje voor kunt blijven gaan . en ze niet met de eventuele rugzakje voor je kind gaan sollen groetjes