ijzergehalte?

  • Sarah

    Hoi,

    Mijn vader mailde mij een stukje wat in de krant staat vandaag. Ik heb hier zelf nog nooit van gehoord. Misschien zijn er andere die hier iets van af weten?

    Groetjes Sarah.

    Hierbij een stukje uit de Krant

    ADHD -kinderen missen ijzer

    Van een onzer verslaggeefsters.

    Amsterdam, woensdag

    Ouders van ADHD-kinderen moeten de Ritalin-pillen weggooien en ijzerpillen inslaan.

    Dat is de conclusie van franse onderzoekers. Zij hebben ontdekt dat kinderen met ADHD abnormaal weinig ijzer in hun bloed hebben. Volgens hen kan dat de verklaring zijn voor de concentratieproblemen en het gedrag. Een goed ijzergehalte is namelijk onmisbaar voor goed functionerende hersenen.

    Onderzoekers in het Robert Debre Ziekenhuis in Parijs anaalyseerden bloedmonsters van vijftig kinderen met ADHD en monsters van vijftig ?gezonde? kinderen. Die bloedtesten lieten zien dat 84 procent van de ADHD-kinderen een tekort had. Van de gezonde kinderen bleek maar achttien procent zo?n defect te hebben. De oorzaak van het lage ijzergehalte blijft een raadsel.

  • anoniem

    ik heb hier geen ervaring mee, of info over…

    maar vraag mezelf wel af of het niet een beetje een ‘te makkelijk’ onderzoek is…

    als dit verband er echt zou zijn, zou dit dan al niet veel eerder ontdekt zijn?!

    en waarom zijn er alleen kinderen onderzocht…

    het vervelende aan zulke onderzoeken is dat je er eigenlijk altijd te weinig vanaf weet… helaas…

    dat maakt het voor mij vaak wat minder interessant…

    hoop natuurlijk voor jou dat je er wat meer over komt te weten…

    groetjes, m

  • Greet

    Vreemd,

    onze zoon had vroeger steeds ijzertekort : ik keek als bezorgde mama steeds aan de binnenkant van zijn onderste ooglid of dat mooi rood gekleurd was…

    Toeval of niet? Ik weet het niet… maar de Rilatine buiten en de ijzertabletten binnen lijkt me ook wat te eenvoudig!

    Groetjes van Greet

  • Sarah

    Ik had hier ook nog nooit van gehoord en weet zelf ook niet wat ik hier van moet vinden. Wel vind ik het een goede zaak dat er dus onderzoek naar wordt gedaan. Het is alleen de vraag in hoeverre dit betrouwbaar is.

    Gr. Sarah!

  • bea veenstra

    Hallo

    Een te laag ijzergehalte geeft ook andere klachten, bv temperatuurverhoging, vermoeidheid, lustelloosheid en bleek zien .

    Ik vind dit weer een onderzoek waar we niks aan hebben en wat weer veel geld zal hebben gekost.

    Ik had vroeger in de wintermaanden ook altijd een laag H.B. (staat voor ijzergehalte in het bloed)

    Ik heb geen adhd en had ook geen concentratie problemen, sterker nog altijd goede cijfers op school.

    Sorry hoor maar vind het allemaal nergens op slaan…

    Groet

    Bea

  • marmar

    hoi allemaal

    Nu ik dit zo lees denk ik wel, misschien, misschien.

    Het valt mijn en meer mensen op,dat onze zoon heel vaak wit kijkt.

    En zeg altijd maar ja krijg je als je weinig slaapt.

    Maar misschien,heel misschien zou dit weleens kunnen.

    Ik weet het ook niet.

    Maar met elke verhaal die verschijnt, denk je zal het, zal het eindelijk gevonden zijn.

    Het zou zo makkelijk zijn als we wisten waar het aan ligt.

    Dus het zal wel weer een koude douche worden.

    groetjes marmar

  • Albert

    Hallo Allemaal,

    Ik heb eens nagedacht over dit onderwerp.

    Ik ben echter van mening,dat dit een beetje ver gezocht is, want als het zo makkelijk was, was dat al lang ontdekt geweest.

    Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat iemand constant ijzertekort heeft,

    dat fluctueerd volgens mij. Hetzelfde zou dan ook voor de ADHD-klachten moeten gelden.

    Ik heb zelf nooit ijzertekort gehad en heb ADHD.

    Zou het dan niet zo moeten zijn, dat er dan meer vrouwelijke ADHD-ers zijn dan mannelijke?

    Wat mij wel opgevallen is, dat veel ADHD-ers tijdens hun jeugd last hebben van exseem, alergie en bronchitis-achtige aandoeningen.

    Dat kan volgens mij geen toeval meer zijn, want dat schijnt veel voor te komen.

    Er schijnt dan in ieder geval iemand in het gezin of familie, last te hebben of hebben gehad van deze aandoeningen.

    Ik zelf heb vroeger veel last van plooiexseem, alergién en asmatische bronchitis gehad, waar ik op latere leeftijd weer uit ben gegroeid, wat ik helaas niet kan zeggen van de ADHD.

    Groeten, Albert.

  • bea veenstra

    hallo

    Onze zoon had toen hij baby was koemelk allergie en exceem.

    Ook had hij een bronchitisbeeld op de longfoto's

    Hij is dat idd ook overgroeid maar niet zijn adhd…dat heeft ie nog steeds

    Ik vraag me af of daar wel eens onderzoek naar is gedaan, want zoals je zegt je hoort t wel vaker.

    Zijn er meer ouders of adhd-ers die dit herkennen?

    Ben benieuwd..

    Alvast fijne jaarwisseling voor iedereen en voorzichtig met vuurwerk.

    Groet,

    Bea

  • Marielle

    Mijn zoontje had altijd een wat laag HB (+/- 7.0). Totdat hij Ritalin ging gebruiken!!!!! Sinds die tijd zit zijn HB rond de 8,5. Dus onze ervaring is precies tegenovergesteld.

    Achter de conclusie van het aangehaalde onderzoek zet ik grote vraagtekens.

    Uit eigen ervaring weet ik dat je onderzoek zo kunt manipuleren dat er een van te voren vastgesteld antwoord uit te voorschijn komt. Gewoon door dat je selectief met de gegevens gaat stoeien. Ook worden er zeer vaak gewoon foute berekeningen gemaakt. Daardoor wordt soms een precies tegenover gestelde conclusie getrokken dan eigenlijk zou moeten gebeuren. Mensen die regelmatig onderzoek doen weten dit. Daarom worden onderzoeken vaak weer opnieuw door een ander team van onderzoekers gedaan. Met vaak andere uitkomsten. En die worden dan ook weer gepubliceerd… Wie heeft dan gelijk? Team A of Team B? Als het een belangrijk iets is gaan Team C, D, E dan ook aan de gang.

    Dus pas als een ander team (bijvoorkeur meerdere teams) van onderzoekers tot dezelfde conclusie komt dan is het misschien waar…. Niet eerder. Tot die tijd is het ‘rommel’ waar bladen zoals Story, Prive en sommige kranten zich graag op storten. Die zijn ook niet gebaad met de waarheid alleen maar met dingen die een hoop ophef veroorzaken. Daar verdienen ze aan.

  • ria

    hoi bea,

    ja, ik herken het ik heb als kind altijd astmatiscehe bronchitus gehad en nu ben ik er over heen gegroeid.

    er bestaat inderdaad verwandschap tussen adhd en alergische aandoeningen heb ik gelezen

    groetjes ria