ritalin , ook zonder adhd

  • carola

    hoi hoi , ik zit met veel bewondering de verhalen te lezen van ouders met kinderen waar adhd is geconstateerd , maar waar ik soms niet goed van word, is dat ritalin altijd word geasocieerd met adhd , mijn dochter van elf , slikt vanaf haar 6 de jaar ritalin , wanwege haar concentratie , heeft absoluut geen ahdh , maar heeft veel baadt bij ritalin , haar schoolprestatie's schoten omhoog, nadat ze een paar maanden bezig was met ritalin , ik ben er geen voorstander voor , maar het helpt voor haar gelukkig wel , ik vraag me alleen af hoelang je dat als kind moet blijven slikken , mee stoppen durf ik niet, want je weet nooit hoe ze er op reageert ,

    maar ik wil wel iedereen die een kindje met adhd heeft veel sterkte wensen , want ik geloof dat het heel zwaar is om hier hele dagen mee om te moeten gaan

    groetjes carola

  • Albert

    Hallo Carola,

    Ik vraag me af, wie voor jou heeft beslist dat je kind Ritalin mag gebruiken, zonder de diagnose ADHD.

    Want zover bij mij bekend, word Ritalin niet voor andere doeleinden verstrekt.

    Bovendien is er eens een moeder geweest op het oude prikbord, die vertelde over een verkeerd gestelde diagnose betreffende ADHD bij haar zoon.

    Deze jongen reageerde totaal verkeerd op Ritalin, juist omdat hij geen ADHD had en heeft daar een aantal jaren lang de wrange vruchten van geplukt.

    ADHD-ers hebben een te kort aan Endorfine, deze stof zorgt er voor dat de juiste connectie's in de Neurotransmitters worden gemaakt.

    Als je deze neurotransmitters zeg maar overstimuleerd door Ritalin te geven aan een kind dat geen ADHD heeft, zou dit juist averechts werken.

    Kun je mij uitleggen waarom dat dat voor je dochter niet opgaat?

    Ik vraag me af, wat er gebeurt, als je dochter stopt met slikken en dan gewoon volgens haar eigen niveau presteert.

    Laat je haar haar levenlang slikken om het huidige niveau vast te houden?

    Heb je haar geen kunstmatige extra intiligentie gegeven, waardoor, als ze op latere leeftijd besluit te stoppen, psychisch in de problemen raakt?

    Ik hoop, dat je je zelf daar antwoord op kan geven, zoniet, zou ik me toch afvragen of je wel goed bezig bent.

    Groeten, Albert.

  • Bernadette

    Hoi Carola ,

    Waarom heeft je kindje concentratieproblemen wat is er met haar aan de hand , want zover ik altijd wist was er ritalin voor adhd .

    Kun je er ons wat meer over vertellen , groet Bernadette

  • disco

    Mijn Dochter heeft de zelfde syntomen concentratie problemen,er naar binnen gekeerd,dromerig etc.

    diagnoze: ADD

    Groeten Theo

  • seetje

    ritalin. Ik heb een vraagje over ritalin. Maar snap de site nog niet goed genoeg om te weten waar ik nu mijn mailtje moet zetten. Vandaar dat ik het hier even zet .Mijn kind krijgt ritalin. Op school werkt het goed.Voor zijn concentratie en rust.Echter thuis gekomen vind ik het dus niets. Het lijkt wel of hij dan ineens alles wat die dag onderdrukt is er in tienvoud uit moet gooien. Waar mijn kind ook zelf er veel last van heeft.En,.Even zijn we gestopt en ik had voor mijn idee mijn eigen kind weer terug. Moeilijk hoor.Wat doe je in zo,n geval.. groetjes Seetje.

  • aletta

    ik had dat ook met m,'n zoontje .Klopt denk ik wel dat ze de energie er thuis toch even uit moeten gooien.Ik liet hem altijd maar even gaan.Is waarschijnlijk ook de re-bound van de ritalin.Weet niet of je met je kindje bij psychiater loopt misschien daar het probleem neerleggen en is er wat op te vangen met verschuiving van medicatie.groetjes aletta

  • carola

    hoi hoi , wat fijn dat jullie hebben gereageert op mijn mailtje , want jullie geven mij (en zeker albert ) info waar ik toch eens goed over moet gaan nadenken , wat ik overigens toch al deed hoor , en zeker omdat ik mijn dochter ritalin geef zonder dat ze ( gelukkig) geen adhd heeft ,

    ik heb ook wel eens gedacht dat het averechts bij haar werkt omdat ze wisselende stemmingen heeft , heb ik wel eens gedacht dat dat door die ritalin komt , maar ja voor haar concentratie werkt het weer uitstekend , ik heb er een dubbele mening over , en zeker wat albert ook schreef , wat gebeurt er als ik stop met die pillen, ja wist ik het maar , want dat is het nu juist ik durf er niet mee te stoppen , want wat dan…… , en ja wat je zegt of ik wel goed bezig ben…. ik loop bij een kinderarts die toch wel weet wat die doet en geeft aan mijn kind , want dit geef ik natuurlijk niet uit mijzelf , dus of ik goed bezig ben , denk ik voor mijn kind wel , tja wanneer ben je als ouder goed bezig…..als alles goed op rolletjes loopt met je kind , maar ja dat kan je als ouder jammer genoeg bij de geboorte niet mee geven , dat is altijd maar afwachten .

    maar er is nu niemand en zeker de artsen niet , ik heb het al aan zoveel doktoren gevraagt , wat ritalin nu voor schade of juist niet kan geven , niemand die mij daar een goed antwoord op kan geven , omdat ze het niet zeker weten, ik geef het mijn kind ook liever niet , maar ja wat moet ik ze dan geven (of juist niet )……liefs carola

  • M@ria

    De meeste adhd kinderen , en ook mijn zoon adhd/pddnos houden zich buiten de vertrouwde omgeving in.

    pas als dit soort kinderen weer in de vertrouwde omgeveing zijn , meestal is dit huis, maar sommigen vinden het op school ook vertrouwd, dan barsten ze los.

    Ga maar op visite , kinderen zijn meestal rustig( of ze moeten al door andern worden druk gemaakt) maar kom je dan weer thuis, of soms al onderweg naar huis in de aut, dan barst de bom.

    Ik denk dat bijna iedereen dit wel bekend voorkomt.

    wij hebben op zolder een afreageer hoek gemaakt, met boksbal, trapzak ed

  • carola

    hoi maria, wat herken ik dit zeg , precies hetzelfde als bij mijn dochter .

    carola

  • Albert

    Hallo Carola,

    Fijn dat je nog even reageert, want ik voelde me achteraf toch een beetje schuldig, dat ik misschien een beetje te hard overkwam.

    Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling, maar nu ik dit lees, heb je die zorg bij mij weggenomen.

    Weet je, wat betreft het niet durven stoppen met Ritalin, omdat je bang bent voor eventuele gevolgen, zouden des te meer reden moeten zijn om het toch eens te proberen.

    Je kan het voor de zekerheid met je huisarts bespreken.

    Weet je, ik gebruik zelf ook Ritalin en stop af en toe wel eens.

    Ik heb daar nooit negatieve gevolgen van ondervonden, maar ja ik ben volwassen en heb dus wel ADHD.

    Wat natuurlijk wel lastig voor mij is, dat als ik stop, de negatieve effecten van de ADHD weer naarboven komen.

    Ik bekijk dan ook de situatie wanneer ik er even mee stop.

    Misschien is het voor jou dochter voldoende om eens visolie, zoals al zoveel hier besproken is eens te proberen.

    Je moet alleen even gedult hebben, want het duurt ongeveer 2 a 3 maanden voor het effect merkbaar wordt.

    Ik gebruik het zelf ook naast de Ritalin.

    Mischien kun je de Ritalin langzaam afbouwen als je de visolie ongeveer 2 maanden

    hebt gegeven.

    Het is het proberen waard nietwaar?

    Groetjes, Albert.