Hallo,
Ik wil graag praten over hoe het gaat bij psychologen en andere hulpverleners. Ik heb wel redelijk slechte ervaringen.
Als ik mijn verhaal wil doen krijg je het gevoel dat je niet moet ‘zeuren’ en dat je zo opimistisch voor moet doen als mogelijk, terwijl je je alles behalve zo voelt, psychologen kunnen zich nauwelijks inleven in hoe het is om met een ernstige stoornis te leven als ADHD. Sommigen, dat weet ik zeker, laten blijken dat ze verveeld zijn over het onderwerp en vragen dan ook weinig persoonlijks, ze hebben geen zin in contact met hun clienten vooral als ze wat moeilijker communiceren (door hun stoornis) als ze maar het lijstje afgewerkt hebben met standaard klachten dat ze in hun niet kloppende slechte psychologisch rapport zetten. Zodat ze snel naar huis kunnen. Ze hebben een indruk en gaan niet na of het daadwerkelijk klopt vaak bespreken ze de uitkomst van onderzoeken niet eens met je. Dan heb ik het over het GGZ.
Er zitten maanden tussen de afspraken en je wordt niet eens ingelicht over de verloop en de bedoeling van het ‘behandeltraject’ waar je nog erger van wordt. Echt schandalig triest is dit laatste, er is geen enig medeleven, ze vragen niet dieper door en zijn vervolgens merkbaar beledigd als je niet genoeg interesse toont in hun wel en wee.
Dan denk ik wat doe je als psycholoog op het GGZ. Je wordt gewoon afgescheept met beloftes dit en dat is zogenaamd mogelijk, maar er gebeurd niets. De client moet zelf heel goed weten wat hij of zij nodig heeft, maar de psycholoog vergeet dat dat juist is waar de client voor daar komt! Vooral ADHDers weten dat niet en aangezien er behoorlijk wat psychische klachten bij komen vind ik dit echt kwalijk. Hoe zit dat eigenlijk met het GGZ? Wat zijn dat voor mensen en waarom doen ze zo afstandelijk en plannen ze enkele afspraken over jaren uitgespreid wat is het nut hiervan? Je wordt ook van psycholoog naar psycholoog gestuurd, ook om het maar zo kort en zakelijk mogelijk te houden dat is zeker! En dat na MAANDEN wachten op hulp! Is dit overal in het land zo of ben ik een afgescheepte uitzondering, ik zit omg Utrecht.
Cyclops.