Partner met ADHD

  • Nonna Manis

    Hallo allemaal,

    Zijn hier ook mensen die partners hebben met ADHD en hoe gaat dat in jullie relatie?? Ik ben nu namelijk erg hopeloos aan het worden en weet niet meer zo goed wat ik ermee aan moet.. :( Als we ruzie hebben gaat het er vaak heftig aan toe, met schreeuwen, en voor ons mannetje van 14 maanden vind ik dat niet erg verstandig. Ik ben erg verdrietig, boos, eigenlijk heel erg in de war. Help me!

    En niet alleen “partners van” hoeven te reageren, iedereen mag reageren. :)

    Nonna Manis

  • boe-rin-et

    Hallo Nonna,

    ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, maar het lijkt me een goed idee dat jullie samen begeleiding krijgen. Jij vooral om handvaten te krijgen hoe je je partner tegemoet kunt komen en je partner hoe om te gaan met jou en jullie kindje. Wat goed kan werken: afspraken maken, structuur in je huis/huishouding en elkaar er aan houden. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe!

  • Nonna Manis

    Hallo boe-rin-et,

    Bedankt voor je reactie, niet gedacht dat er nog iemand zou reageren, hahaha… We zijn ook al bij een relatie-therapeut geweest en zoals jij ook al benoemt met afspraken maken en je eraan houden, dat deden zij dus niet, dus ja, waarschijnlijk is dat ook de reden waarom m'n vriend het afgekapt heeft. Want het gebeurde niet 1 of 2 keer, maar elke keer weer, is dat typisch ADHD dan?? En ik had al gebeld in mijn regio naar V.I.P. voor een soort van praatgroep of instantie waar je hier hulp voor kunt krijgen, hebben ze hier niet eens, moet ik naar een andere regio, maar ja, we hebben het op het moment niet zo breed en om elke keer op en neer te gaan reizen, pfff!! Soms zit het echt allemaal niet mee! Ondanks dat we tijdens een woordenwisseling/ruzie heel veel naar elkaar schreeuwen, elkaar kwetsen, zo erg dat de 1 bijna weggaat bij de ander. Kunnen we heeeeel af en toe wel met elkaar praten (dat is ook ons probleem, communicatie) en zijn we gewoon tot de conclusie gekomen, dat ik misschien het beste naar een psycholoog ga, om mijn ei kwijt te kunnen (want het heeft ook een beetje met mijn jeugd en opvoeding te maken) en mezelf daarmee weer terug te vinden. En om op internet maar met lotgenoten te praten over hoe met ADHD-partners om te gaan, want als ze hier geen praatgroep hebben, dan maar op internet naar info zoeken en genoeg mensen die een Homepage hebben of open en bloot over hun ADHD praten ;) Ik zou het anders ook niet weten namelijk…

    In ieder geval heel erg bedankt voor je tips!

    Nonna Manis

  • nell.verhoeven@gmail.com

    Hallo Nonna,

    Pfffff wat lijkt me dat allemaal vreselijk moeilijk.

    Ik zie ook vooral hier het probleem om hulp te zoeken, lotgenoten, effe spuien.

    Het is wel grappig eigenlijk want ik ben een creatieve groep aan het opzetten voor kinderen met A.D.H.D en Pdd-NOS, maar ik merk steeds meer hoe groot de behoefte er ook is voor partners, de moeders etc.etc.

    Zo belangrijk dat je een uitlaatklep kan vinden voor jezelf, de rust kunt vinden.

    Ik wens je heel veel sterkte.

    groetjes

    Nell

  • Mirjam01

    Beste Nonna,

    Ik was op internet op zoek naar informatie over ADHD in verband met mijn dochter, en terwijl ik aan het lezen was, realiseerde ik me dat ik niet alleen over haar maar ook over mijn man zat te lezen. Ik herken heel goed wat je schrijft en ook ik ben me al jaren aan het afvragen wat ik moet doen: weggaan om die vreselijke taferelen te voorkomen - ook voor de kinderen -, of blijven, omdat ik ergens wel aanvoel dat hij het niet expres zo doet en hij wel van ons houdt.

    Geen verlossende woorden dus; ik heb ook geen idee wat te doen. Sterker nog, ik begrijp volgens mij uit jouw berichtje dat jouw partner zich ervan bewust is dat hij ADHD heeft. Mijn partner is dat niet, en ik weet ook nog niet precies hoe ik het ter sprake zou kunnen brengen. Eigenlijk zou ik hopen dat die erkenning al zou helpen. Maar als zoals jij beschrijft begeleiding ook moeilijk te krijgen is (en ik woon niet in Nederland!) dan zie ik nog niet één twee drie hoe ik het aan moet pakken.

    Hoe dan ook, ik wens je veel sterkte, en hoor graag hoe de situatie zich verder ontwikkelt bij jullie - wie weet kan ik er nog wat van leren!

    Groetjes,

    Mirjam

  • lsvh

    Hallo allemaal,

    wat een verademing om te lezen dat er nog meer mensen zijn die in het zelfde schuitje zitten als ik!

    Ik ben een echtgenote en moeder van 41 jaar, en heb een partner en een dochter met ADHD. Mijn tweede dochter lijkt geen afwijking te hebben.

    Bij het vaststellen van de diagnose ADHD bij mijn dochter, werd ook meteen bekend dat ADHD in bijna alle gevallen een erfelijke aandoening betreft. Vanwege deze erfelijkheid was het bij ons vrij snel duidelijk dat dit van de kant van mijn echtgenoot moest komen. Uiteraard was er eerst veel verzet en ontkenning, maar uiteindelijk heeft hij het ingezien, met name door het lezen van het boek “ik en mijn ADHD”, een boek dat het leven een man met ADHD beschrijft. Een boek dat 1 grote herkenning was voor mijn man, alsof hij zijn eigen leen aan het lezen was!

    Toch lost erkenning niets - of heel weinig - op. Verlaagde betrokkenheid, vluchtgedrag, enorme boze aanvallen, minachting en egoisme zijn mijn deel t.a.v. mijn partner. En elke keer weer verleg ik mijn grenzen, verlies ik mezelf om dan maar meer taken op te pakken, en heb zelfs mijn werk er voor opgezegd omdat ik alles alleen moest den en ik dat niet meer trok.

    Maar toch…scheiden….. Dat is ook heel wat! Dat impliceert namelijk ook dat mijn kinderen een evenredig deel alleen met mijn partner moeten zijn, zonder dat ik kan ‘ingrijpen’ in conflictsituaties. En kunnen mijn meiden dat wel?? Dus dan verlies ik mezelf meer om hen te kunnen beschermen en hou ik me weer vast aan de loze beloften, die keer op keer geschonden worden.

    Ik hoop dat jullie - als lotgenoten - sterk blijven, maar niet (teveel) jezelf verliezen. je moet tenslotte zelf ook geluk blijven zoeken!

    Alle sterkte.

    Lsvh

  • marieke.pots

    Hoi Nonna,

    goed plan om een psycholoog te bezoeken om jezelf een beetje terug te vinden. Werken aan jezelf is altijd belangrijk, of je partner nu wel of niet ADHD heeft. Maar wees waakzaam dat de kennis die de partner heeft over bijvoorbeeld je jeugd niet “misbruikt” wordt in problemen die eigenlijk onstaan door de ADHD. ADHD'ers zijn heel vindingrijk om aan het einde van de rit niet zelf “de schuld” ergens van te krijgen maar het balletje terug te gooien naar de ander, want…en dan komt bijvoorbeeld het verhaal over jouw jeugd weer bovendrijven. Dat bedoel ik niet dis-respectvol naar de ADHD'er toe, maar het is mijn ervaring. Ik heb in mijn situatie al allerhande situaties zien ontstaan die natuurlijk alles met mij te maken hadden (jeugd, leeftijd etc.) maar zelden of eigenlijk nooit met de partner.

    Succes, en je moet maar zo denken, ze hebben ADHD, ze zijn het niet. En in bijna alle gevallen zijn het ontzettend leuke mensen die altijd wel in zijn voor een lolletje. En zoals die van mij, heerlijke appeltaarten bakken :)

    Marieke

  • Es

    Ik doe ondertussen al heel wat jaren mee op dit bord, en nog nooit heb ik zoiets herkenbaars gelezen. Pijnlijk herkenbaar. Ik strijk de oververhitte emoties weer glad en de problemen los ik op. Zodat de rest van het gezin een prima leven kan hebben. Ikzelf ben een niemand geworden, de figuurlijke boksbal. De bezemwagen achter de adhd-carnavalsoptocht.

  • Hayati

    Dames,

    Uiteraard veel herkenning gevonden in jullie verhalen. Es, jouw beschrijving is precies zoals ik mij nu voel.

    Mijn partner heeft mij vanochtend laten weten dat hij besloten heeft om niks aan zijn ADHD wil doen.

    Ik wist al dat hij geen medicatie wilde gebruiken, maar had gehoopt dat hij iets in de vorm van coaching.

    We zijn 1,5 jaar getrouwd en ik heb mijn kinderwens al laten varen. Een kind laten opgroeien in een huis waar iemand om de haverklap een woede aanval krijgt?

    nee, dat is niet verantwoord!

    Voor diegene die al wel kinderen hebben kan ik alleen maar zeggen, respect! Ik hoop dat jullie kinderen hier in de toekomst niet onder gaan lijden.

    (wat waarschijnlijk wel het geval is, aangezien het genetisch is!).

    Ik heb de volgende website gevonden voor partners van adhders:

    http://www.deblauwedriehoek.nl/default.asp?articleid=79

    Ik heb geen idee of dit gaat helpen, maar ik kan geen kant meer op. Als hij geen hulp wil gaan zoeken dan moet ik dat wel.

    En geloof me, ik heb alles al geprobeerd. We zijn bij 2 verschillende psychologen in relatietherapie geweest. Ik zelf ben ook nog eens bij 2 psychologen geweest.

    Want adhders zijn ERG goed in ´de schuld aan een ander geven´. Lange tijd heb ik gedacht dat alle problemen aan mij lagen. Toen de eerste psycholoog na een aantal sessies

    zei dat ze niks voor mij kon doen en dat er niks met mij aan de hand was, moest ik van mijn man naar een ander psycholoog, toen zij hetzelfde constateerde, moest ik weer naar een ander. Toen heb ik gezegd, dat ik dat niet meer wilde doen. Het was tijd dat HIJ eens ging. Hij gaat nu naar een psycho om ´met mij te leren leven´ , zegt hij.

    Hij wil niks weten van de problemen die zijn adhd geven en al helemaal niks van zijn agressie.

    Ik ben vaak bang voor hem, hij gooit ook met voorwerpen. Je weet nooit hoe lang het duurt, het kan 5 min duren of een uur. In de auto ben ik het meeste bang, omdat ik geen kant op kan. We hebben al meerdere malen bijna een ongeluk gehad.

    Ik heb ook al vaak mijn spullen gepakt en elders gelogeerd om tot rust te kunnen komen. Om even aan mijzelf te denken. Maar heb nog niet het lef om er een punt achter te zetten.

    Ik heb vaak medelijden met hem, wetend dat hij er ook mee worstelt, dat hij het ook moeilijk heeft. Dat hij er niks aan kan doen dat hij zo is.

    Maar ondertussen leef ik vaak in angst, ben ik overspannen, ben ik mijzelf kwijtgeraakt.

  • Tim.F

    Partner met adhd… Kan en wil je zeker wat nuttige info geven maar dan zal je meer details moeten geven… medicijnen of niet…blowt ie of gebruikt hij speed,coke? is hij veranderd sinds de kleine..hoe oud is hij en hoe lang zin jullie samen…enz..gr TIM GOES