ervaringen met strattera?

  • tulpebol

    Hallo,

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Strattera? Zoon (10 jaar) heeft ADD maar is ook snel angstig. Daar wil de psychiater hem geen Ritalin oid geven (dat kan angstversterkend zijn), maar Strattera.

    Zelf zien we daar erg tegenop: 6 weken opbouwen, dan 3 maanden proberen juist dosering te vinden etc. Omdat ik op internet veel dingen lees over de ernstige bijwerkingen, vraag ik me af of we dit wel moeten doen… Wie heeft ervaringen?

    groeten,

    Peet

  • mijkie

    Hoi Peet,

    Ik ga jouw berichten effe volgen..Onze zoon heeft ADHD, maar in een zeer lichte vorm…heeft wel ritalin gekregen om te proberen..om de prestaties op school eigenlijk te verbeteren. Hij ging stuiteren van de Ritalin. Nu wordt ons door de kinderpscychiater waarschijnlijk ook Strattera voorgeschreven. Dat gesprek volhgt nog….Maar als je op het internet kijkt wordt je inderdaad niet goed van de ervaringen die je dan leest. Ik heb toch steeds meer het idee dat wij hier niet aan gaan beginnen, Dan maar wat mindere prestaties op school denk ik dan….

    Suc6

    Groetjes M

  • sandra_kool@live.nl

    Hoi,

    Mijn zoon is bijna 11 jaar en heeft een zware vorm van ADHD. Eerst kreeg hij ritalin, waar hij (toen 7jaar) heel erg depri van werd en ook zelfmoordneigingen kreeg. Toen overgestapt op straterra en dat was echt een hele verbetering. Later gaf de arts hem er ook nog wat rispedal bij om het effect nog te versterken, maar dit is gewoon troep en ben daar dan ook mee gestopt.Het maakt hem nog wel wat depri maar lang niet zo erg als met ritaline. Let wel op dat dit medicijn niet vergoed wordt door de verzekering. Je kan eventueel nog bij de gemeente aankloppen voor een aanvullende vergoeding.

    Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

    Grt. Sandra

  • c.werf9@upcmail.nl

    Hallo Ik ben Cor

    Vorig jaar heb (ik ben 57 jaar)ik gevraagd voor Stratera .Het zou voor Nederland een redelijk recent middel zijn; welke niet wordt vergoed door het ziekenfonds.

    Voor mij was het een té heftig middel .Ik kwam mijn bed niet meer uit van de narigheid.Zo ben ik dus echt helemaal niet.

    Ik had geen profijt van meer concentratie en de rust sloeg om in depri en zwaarmoedig.

    Ik ben echt snel gestop .Het bespaart mij een hoop centen .

    Cor Sterkte met de zoektocht

  • tulpebol

    Hoi M,

    Ja, ook wij zitten met de vraag of de (mogelijk ernstige) bijwerkingen opwegen tegen het verbeterde leer/concentratievermogen. Punt is wel (voor mij) dat kinderen tussen de 9 en 15 jaar de leeftijd hebben om leerstrategieën te ontwikkelen. En als dat niet "goed' gebeurt, ze dus niet goed leren hoe ze moeten leren… en gezien de hoge uitval van AD(H)D kinderen op de middelbare school, blijf ik het moeilijk vinden. Zoon heeft ADD in een lichte mate, maar is van nature nogal angstig aangelegd; dus het risico op angsten en depressie ed is volgens de psychiater al vrij hoog… ik kom er niet uit, want ik wil hem ook niet tekort doen.

    groeten,

    Peet

  • tulpebol

    Hoi Sandra,

    Bedankt voor je verhaal. Als ik het goed begrijp, zijn jullie dus tevreden over Strattera (zeker tov de Ritalin). WIl je me laten weten hoelang je zoontje nu Strattera slikt? En merk je bij hem geen bijwerkingen als de depressie, suicidale gedachten ed?

    Door jouw bericht ben ik nog even gaan zoeken naar Risperdal, en dat lijkt me wel akelig spul… Maar ja, sowieso blijft het niet te voorspellen wat een medicijn met je doet… dat maakt het juist zo eng :-)

    groeten,

    Peet

  • tulpebol

    Hallo Cor,

    Bedankt voor je reaktie. Ja, één van de niet zo fijne dingen is natuurlijk die hoge eigen bijdrage voor Strattera… Heb je nog met verschillende doseringen geprobeerd hoe dat werkte? Als ik me goed herinner moet je Strattera 6 weken innemen en kan er dan

    pas gekeken worden of het aanslaat. En dan een maand oid uitproberen met verschillende doseringen, heb jij dt ook gedaan?

    Het lijkt me moeilijk om zo'n besluit te nemen, om er helemaal mee te stoppen, zeker als je je deprie en zwaammoedig voelt, zoals je aangeeft.

    Gebruik je nu wat anders of helemaal geen medicijnen meer?

    hartelijke groet,

    Peet

  • BasV

    ik ben 32, ben toen ik 23 was begonnen met ritalin. Ritalin helpt goed tegen de chaos, alleen ook onrust omdat je heel de dag bezig bent om het op tijd in te nemen, en dat je ze niet vergeet mee te nemen. Dus toen concerta sinds 3 jr. Was ik van die zorg af. Concerta werkt goed, alleen s 'avonds krijg je nog de klap “rebound” maar de onrust blijft met beide medicijnen. Nu strattera… Wie heeft er ervaring mee en kan mij vertellen of die onrust dan minder wordt? Veel wat ik lees gaat over ouders met kinderen. Is er iemand die ervaring heeft met gebruik van ritalin, concerta en strattera op lange termijn?

    Bas

  • aatl@qwik.nl

    Hallo Peet

    Wij hebben heel goede ervaringen met strattera, onze zoon slikt een dosis ‘s ochtends voor de dag concentratie en de rest ’s avonds. wij hebben het in de zomervakantie opgebouwd zodat Lex geen last zou hebben op school. Wij zijn super blij met deze medicatie,

    Annemieke

  • aatl@qwik.nl

    Hoi

    Sorry, nogmaals, Lex heeft ook angsten en dergelijke maar heeft sinds het gebruik geen last extra hiervan, ook hij stuitterde enorm op de ritalin. In de klas gaat het heel goed en voor het plannen van huiswerk endergelijke krijgt hij volgend jaar een hulpplan vanuit zijn rugzak. Lex gaat volgend schooljaar naar groep 7 regulier onderwijs.

    Annemieke