ritalin, medikinet of concerta?

  • ekofan

    Alle medicijnen werken niet zo lang als de fabrikant beweert

    Ritalin is snel en makkelijker te doseren en in de gaten te houden. Medikinet zijn we net mee begonnen om een langduriger effect te hebben zodat hij geeen pil op school meer zou hoeven te slikken, ze beweren dat het 8 uur werkt, voorschrijvers houden al rekening met 7 uur en eerlijk gezegd kreeg onze zoon een pilletje om 8 uur en begon om 11.30 al weer tics te vertonen en onrust. Dus hoe lang werkt het nu echt? Ook concerta werkt niet de hele dag, hoe lang wel weet ik niet precies. Het is zelf proberen, kijken naar het effect op je kind en hoe lang je de rust in je kind ziet (dus geen rebound effecten als tics, pijn en evt drukker en prikkelbaarder zijn)

    Karin

  • ekfoan

    Onze behandelaar zei dat de werkzame stof wel het zelfde is, maar het de vulstoffen zijn die verschhillen en het officiele Ritalin heeft de meest schone vulstoffen met de minste bijwerkingen. Wij hebben het nu (na wat oprispingen bij de apotheek - waar anders ??) nu ook voor onze zoon.

    Karin

  • virginia

    Hoi,

    Ik lees je bericht over de verschillen. Mijn dochter van 9 heeft adhd en we zijn in eerste instantie gestart met ritalin, omdat dit maar kort werkt en de rebounds van ritalin vele malen groter waren zijn we overgestapt naar Concerta.

    Ik kan niets anders zeggen dan dat het top werkt. Ze hoeven zelf niet te denken aan het innemen van de medicijnen omdat het gedurende 10 uur lang werkzaam is en de rebound aan het einde van de dag vind ik veel minder als bij Ritalin.

    Gr. Virginia

  • steenbok

    Ritalin, onhandig omdat als je adhd hebt dit gweeonweg vergeet in te nemen. er is wel een oplossing allemaal klokjes en wekkers zetten als reminder voor je zelf( om in te nemen) ook moet je altijd je ritalin bij je hebben dus niet vergeten !

    dit is voor mijzelf een probleem. dan laat ik mn strip met ritalin weer tuis liggen waardoor stress. en je het zo niet voor de rabound in kan nemen.

    erg lastige momenten voor jezelf.

    concerta is vind ik veel makkelijker je neemt een tablet en je bent voor heel de dag klaar.

    voor de vergeetachtigen onder ons dus een uitkomst.

    zo hoef je nooit bang te zijn dat je t niet vergeet.

    verder vind ik dat concerta een betere werking heeft omdat de stof van het medicijn de hele dag word afgegeven dus gedoseerd.

    ritalin vind ik heftig werken , dit omdat het direct word afgegeven en dus niet gedoseerd.

    ik zelf voel me bij concerta veel beter.

    maar dit verschilt denk ik per persoon.

    met medicinet heb ik zelf geen ervaring.

    suc6 met een keuze maken in ritalin-concerta-medicinet!

    steenbokje

  • ferdinand

    hallo anja,

    de incubatietijd van concerta heeft bij mij 4 a 5 mnd geduurd, ik was erg onrustig en bewegelijk, echter de slaap problemen zullen blijven, als je concerta zoals ik s'ochtends

    in neemt en s'middags nogmaals, dan raakt het om 12u s''avonds uitgewerkt net als je naar bed gaat, bij mij gaat het als volgt, inslapen geen probleem, na 1 u weer wakker

    lekker liggen woelen en maar draaien tot je klem zit in het dekbed, na enige uren val ik in slaap en slaap dan door tot 9u en voel mij dan echt niet uigerust, dit probleem zul je met adhd altijd houden.

    mvgr: ferdinand

  • Donald

    Het verhaal dat concerta de hele dag zou werken is klinkklare onzin. Hoewel het langer werkt als zowel ritalin als medikinet werkt het ongeveer een uur of 7. Natuurlijk heeft het met de dosis te maken maar de tablet is zo ontworpen dat er door een soort uitzettend sponsje steeds wat methylfenidaat naar buiten gedrukt wordt door een klein gaatje aan een kant van de tablet. Het is geen capsule zoals medikinet. Ook zit er aan de buiten kant een laagje methylfenidaat om de werking op korte termijn te laten starten. Daarna moet het systeem van de tablet het overnemen. Mijn ervaring met de drie varianten is dat de ritalin van Sandoz het best werkt. De pil lost iets langzamer op dan de overige merken waardoor het tóch iets langer werkt als de overige merken. Met zowel medikinet als concerta is mijn ervaring dat de dosis verhoogt moet worden om hetzelfde effect te verkrijgen.

    Bovendien is concerta belachelijk duur en wordt maar voor een klein deel vergoed tenzij er zo'n hoge verzekeringspremie betaald wordt dat ze net zo goed direct betaald kunnen worden. De reden daarvoor zou zijn dat het geen therapeutische meerwaarde zou hebben. In sommige gevallen is dit ook klinkklare onzin. Vaak is er behalve ADHD ook sprake van verslavingsproblematiek. Concerta is niet te misbruiken door het bijvoorbeeld te snuiven of kapot te kauwen. Derhalve heeft concerta wel degelijk een therapeutische meerwaarde. Dat dit nooit uitgevochten is voor de rechter is me een raadsel. Volgens mij is er een goede kans dat de rechtbank in deze de cliënt het gelijk geeft en zal de verzekering tot vergoeding moeten overgaan.

    Post was bewerkt op 12-07-2017 13:26 door Donald