ritalin, medikinet of concerta?

  • esther

    Ik was laatst bij de psychiater en die zei het volgende:

    Ritalin werkt 3-4 uur, Medikinet 6-7 uur en Concerta werkt de hele dag. Het zijn exact dezelfde medicijnen. Het bestandsdeel is Methylfen.dinges, alleen in medikinet en concerta zitten vertragers.

    Dus als ik zou willen, kon ik net zo makkelijk wisselen van ritalin naar een van die andere twee.

    Ik riep meteen NEE, want ritalin werkt zo goed en als ik een ding heb geleerd, is het wel never change a winning team.

    Maar dan ook weer twijfel..

    Mas zei laatst dat concerta beter is dan ritalin (waarom mas?).

    En straks op de middelbare school is iets dat langer werkt misschien handiger.

    Wat vinden jullie? Wie heeft er ervaring met verschillen tussen ritalin en medikinet of concerta?

  • mas

    Omdat je met concerta helemaal geen last van rebound hebt, en dat kan echt heel vervelend zijn of worden ( had ik eerst ook geen last van) dan het gedoe met de tijd, dat heb je niet meer, ik voelde me gewoon beter met concerta, ook leek het of ik minder last van de bijwerkingen had zoals hartkloppingen en droge mond met stijve kaken, daar kreeg ik vooral na een half jaar gebruik last van.

    Ervaring met Ritalin of ander merk met dezelfde stofindeling, daar is toen een hele discussie over ontstaan, weet det nog wel; In ieder geval was het ten tijde dat andere, goedkopere, fabrikanten met ‘hetzelfde’ middel als ritalin op de markt kwamen zo, dat er veel klachten kwamen. Kinderen die ineens niet meer goed reageerden ( ouders legde de link niet omdat er niet over gesproken werd, gewoon het goedkopere pilletje meegeven) afijn, totdat het natuurlijk wel opgemerkt werd en ik dus ook de huisarts heb gebeld met het verzoek dat ik uitsluitend Ritalin van Novartis wilde, en geen andere. De apotheek was niet blij en moest het appart bestellen voor ons, jammer dan, probleem opgelost.

    Het is toch niet zo hetzelfde als ze beweren, sommige varen er wel bij hoor, maar heel veel ook niet, kwestie van uit proberen. Ik denk dat het te vergeleijken is net Calvé pindakaas en die van AH, bijna hetzelfde, toch ff anders.

    Medikinet ken ik niet.

    mas

  • anja

    Wij hebben met allerdrie ervaring. Of eigenlijk met alle vier ook de methylfenidaat goedkopere vorm. Bij mijn zoon werkt alleen de Ritalin van Novartis goed.

    Ja ook ons loktte de 1 keer pil(Concerta en Medikinet). Veel makkelijker voor school. Maar J werd echt gek ervan en wij dus met hem mee! Psychotisch/agressiever/angstiger/zwaar op de hand.

    Het blijft uitproberen en werkt bij iedereen weer anders. Maar pas op en waakzaam! op een ander forum schreef iemand wel dat het ook van voorbijgaande aard kan zijn (de reakties die het geeft). Maar daar konden wij dus echt niet op wachten. Het was heel eng!

  • MaMaSella & 07-07-'09

    Mijn zoontje heeft ook een paar dagen concerta gehad (voorgeschreven door de kinderpsych) maar kan er niet tegen. Waarschijnlijk is de dosis te hoog voor hem. Hij kreeg wel 4 “tikken” en leek wel een stuiterbal, echt heel vervelend. Op advies van de huisarts zijn we met concerta gestopt.

    Nu heeft hij die methyl………en dat gaat perfect. Hij krijgt maar weinig…2 x per dag een halfje (5mg per keer) en daar doet hij het perfect op.

    Die andere (medikinet) ken ik niet.

  • mas

    ja, en zo zie je maar weer dat ieder er anders op reageerd en het niet zomaar een pilletje is.

    hoe is het verder bij jullie?

    groetjes

    mas

  • mas

    dat komt natuurlijk ook omdat concerta vanaf 18 mg is, dat is bijna het dubbele van wat hij nu krijgt, dan gaat het niet goed nee. Bij mij was het juist net een goede dosis, ietsje lager dan met ritalin.

    mas

  • Hennjor

    Mijn zoon kreeg totaal 20 mg Ritalin verdeeld over 3 x p/d en sliep hier goed op

    en bij de 18 mg concerta valt hij heel moeilijk in slaap(zie topic hieronder)

    Je zou toch denken dat als hij 2 mg minder krijgt, toch het zelfde zou moeten reageren als op de ritalin maar dat gaat mooi niet op:?

  • Tries

    Nee want concerta werkt langer ongeveer 12 uur dus als hij bv om 8 uur inneemt werkt het ook tot ongeveer 20:00 uur, soms wat korter

    Ik weet niet hoe laat je/hij het geeft/neemt?

    Helaas werkt het niet echt zo als je bv 20mg ritalin krijgt ook 20 concerta moet hebben of in dit geval 18 tenminste niet bij iedereen

    gr Tries

  • anja

    Ja wel goed. Lief dat je het vraagt.Deze week was J wat langer thuis (meer dagen omdat hij 2 dagen snuffelstage loopt bij zijn vader). Het draait meteen allemaal wel weer om hem, dat is lastig te doorbreken. Op het moment van opstaan (druk/overal aanzitten-ook aan dingen wat niet mag) tot aan het moment van naar bed gaan (rekken, nog even dit-nog even dat!) Het rustige is weg op het moment dat hij binnen is! Moeilijk hoor!

    We zijn inmiddels begonnen met intensieve thuisbegeleiding en het is een geweldig mens! Vol grapjes, maar meteen too the point! Prettig en duidelijk!

    Meteen de eerste week kregen we allemaal een opdracht om aan te werken.

    Maar zoals ze het aanpakt heb je er ook zin in! En het werkt bij 3 v.d. 4!

    Tja bij J dus niet; die gooit zijn kont weer in de kribbe! Had ook niet anders verwacht. Hij gebruikt haar nu ook om onder dingen uit te komen. (-ja maar zij heeft gezegd dat….-) Lastig, maar goed als je dingen wilt doorbreken kan dat ook niet in een week natuurlijk.

    J geniet van zijn weekje thuis en vind het allemaal reuze gezellig! Dat is wel heerlijk om te zien!

    En bij jullie? Gaat het goed nu O weer thuis woont?

    Is het voor hem voldoende geweest om die paar maanden even ergens anders te zijn geweest??

    En kun je nog wat proberen bij het leger? Of is dat echt een dood spoor nu?

  • mas

    wat fijn dat het klikt met die vrouw, dat is wel essentieel, en ik herken zoveel van J. zijn gedrag, zo zou O. het ook doen. Hier draait ook alles om hem maar dat laat ik niet meer toe, dat kost wat moeite maar het gaat wel beter. Hij heeft wel wat inzicht gekregen, maar dan vooral wat zijn ‘vrienden’betreft, dus hij zit de hele dag en avond achter de computer of tv, nou ja, beter dan op straat. Het leger krijgen we nog een uitnodiging van, ik verwacht er niets meer van maar stiekem is toch nog wat hoop, tegen beter weten in want die gaan daar écht hun fouten niet toegeven lijkt mij.

    gesprek op school gehad, ik wordt terug gebeld voor concrete afspraken, hij krijgt waarschijnlijk Engels voor een paar maanden, veel thuis werk, 1x naar school, 1x naar de ambulant begeleider, en hopen dat hij dan toch nog een certificaat kan halen, misschien ook een soort van dagbesteding, maar het is nog onduidelijk.

    Volgend schooljaar wil hij dan zorg en welzijn, pedagogisch medewerker;) tja, soort zoekt soort en ik denk dat hij daar ook wel geschikt voor is.

    Hij is bijna 17, over een jaar is er geen hulp meer voor hem, ik hoop dus dat we dit jaar de boel een beetje op een goed spoor krijgen bij hem, maar tot nu toe wil hij niets, helemaal niets, ik moet hem uit bed slepen en mee naar de sportschool slepen, alles onder dwang, niets uit zichzelf, we ergeren ons dood het is je kind anders was je allang van hem gescheiden:D:D

    Morgen gesprek met de gedeputeerde van de provincie over jeugdzorg, duimen dus.

    groetjes

    mas