ADHD, Ritalin en agressie

  • Sylvia

    Het lijkt wel alsof mijn zoon (10) op het moment dat zijn medicatie begint uit te werken steeds dirftiger en agressiever wordt, zijn lontje is erg kort.

    Vandaag heb ik moeten ingrijpen toen hij aan het knokken was met een groep oudere jongens, hij vloog ze keer opkeer aan en ik had al mijn kracht nodig om hem een winkel in te slepen. daar heb ik echt met hem moeten vechten om hem binnen te houden, hierbij ontving ik een aantal rake klappen.

    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven

  • hyperactief@live.nl

    waarschijnlijk het rebound-effect. zorg dat de medicijnen goed op elkaar aansluiten of eventueel in elkaar overlopen, door bijv 15 min voordat de 1e pil is uitgewerkt de 2e te geven zodat deze de tijd krijgt om te gaan werken. succes gr Marco

    ps denk anders aan een medicijn als concerta, deze werkt 8 uur, en dus geen rebound tussendoor.

  • Sylvia

    Dat idee heb ik ook, de buien komen ongeveer 3 1/2 - 4 uur na de laatste gebruikte dosis. hij krijgt in principe alleen om 08.00 en 12.00 uur 10 mg en bij uitzondering om 16.00 uur 5 mg, dat is meestal als ik er niet ben. Ik was de enige die hem aan kan, maar nu dus tot mijn grote schrik ook niet meer. ik denk dat hij de komende week maar elke dag die extra 5 mg krijgt. volgende week hebben we weer een afspraak bij de psychiater. Bij het volgende bezoek aan haar zouden we kijken ofhij al mocht overstappen naar een langdurend medicijn.

    is het trouwens niet zo dat concerta ok aggressief gedrag kan geven, ik zit er aan te denken om Stratera te vragen

  • mas

    slikt hij al lang ritalin? Mijn zoon werd er ook agressiever door en kreeg last van angsten en depressie, iets om serieus te nemen en de arts in te schakelen.

    sterkte

    mas:)

  • Sylvia

    Sinds half maart, wat slikt jou zoon nu?

  • mas

    hoi, mijn zoon slikt helemaal niets, hij is destijds begonnen met ritalin, na een aantal maanden bleek hij depressief te worden, angstig en agressief. Gestopt met Ritalin, en over op anti depressie omdat hij dood wilde…daarna nog van alles en nog wat geprobeerd, niets hielp hem, toen dipiperon en daarna risperdal, dat werkte wel tegen zijn agressie maar hij werd erg vlak en werd almeer een zombie, daarmee gestopt en strattera geprobeerd, dat leek eerst te helpen maar na een tijdje leek zijn agressie juist weer erger te worden. Weet je, ik ben de tel en de volgorde kwijt, hij heeft zoveel geslikt, en niets hielp hem, we zijn tot de conclusie gekomen dat medicatie niet zijn ding is, hij zal het zonder moeten doen. Hierdoor is het niet makkelijk en zit hij ook op een zmok school, maar ik zie in ieder geval wel wie hij is, met die medicatie wist ik nooit zeker wie hij nu was, of dat het de medicatie was, snap je wat ik bedoel? Ik zelf heb ook adhd en ritalin geslikt, het leek me in het begin te helpen maar ik voelde me er na een aantal maanden toch niet goed meer bij, ook ik ben gestopt.

    In de periode dat mijn zoon die medicatie kreeg zaten wij aan de rand van de afgrond, zagen het écht niet meer zitten, met hem en we kregen samen steeds ruzie enz.een negatieve spiraal. Alle hulp was welkom, dus ook de medicatie, helaas heeft dat voor hem en ons alleen maar verkeerd uitgepakt. Maar toen kregen we pgb, en dat heeft ons geholpen, nu kunnen we het weer aan.

    Je hoort wel eens van die positieve verhalen over Ritalin, ik heb ze zelf niet mogen ervaren, ik heb wel ervaren hoe je van het ene medicijn in het andere rolt omdat je van het ene medicijn bijwerkingen krijgt die met het andere medicijn verholpen moeten worden. Daarom moet je er goed bovenop blijven zitten, en als jij je er niet goed bij voelt, of je zoon niet, gewoon de arts bellen en kappen. Als het de rebound is wat dit effect geeft zal ik zeker overstappen op concerta, zoek een verzekering die dit vergoed, het is de moeite waard. Ik zelf heb ook die rebounds ervaren, en vond dat ook heel vervelend, ook dat om de zoveel tijd slikken is vervelend.

    groetje van mas:)

  • nina

    Hoi Sylvia,

    Dat is wel mijn ervaring met Concerta ik heb het zelf geslikt. Ik werd er hypernerveus van en had voor mijn gevoel geen lontje meer. Knettergek werd ik ervan en aan de rebound wil ik niet meer denken. Slikte methylfenidaat om de rebound te onderdrukken.

    Mijn kinderen hebben ook niet goed op Concerta gereageerd, ze werden er depressief van. Mijn zoon slikt thans dexamfetamine. Een ouderwets middel naar het schijnt maar het werkt goed en kost niks, elke verzekering vergoed het.

    Strattera is net op de markt, kost ca € 100 per maand en word door weinig verzekeraars vergoed. Ben persoonlijk voorzichtig met medicijnen die net op de markt zijn. Heb liever een middel wat al jaren oud is (of nog liever geen medicijnen), dan zijn de meeste bijwerkingen over langere termijn wel bekend, iets wat ik wel belangrijk vind als het wordt voorgeschreven aan jonge kinderen.

    Eens met Mas, vraag PGB aan en haal mensen in huis om je zoon te helpen zijn gedrag te reguleren. Helpt vele malen beter dan medicatie. Jij als moeder staat te roepen maar als jij nog maar de enige ben die vat op hem heeft krijgt hij (een probleem als jij geen mogelijkheid heb om voor hem in de bres te springen.

    Ervaring hier is dat goede hulpverleners beter helpen dan medicatie als het gaat om regulering van het gedrag.

    Groetjes

    Nina

  • anja

    Ook J onze zoon van nu 12 werd steeds agressiever en hij slikt er nu pipamperon

    bij 2 keer daags een halfje.

    dat gaat nu echt veel beter!

    Ritalin wel korter ook op elkaar 7, 11 en 14, 17.30 uur ingesteld.

    Wel balen dat hij al zoveel slikt, maar is gelukkig niet down of depri.

    functioneert op het moment ook redelijk op school.

  • petra

    Hoi sylvia

    Het is lang geleden dat ik hier gereageerd heb.Lees nog altijd veel mee.

    Mijn zoon nu 10 was 7 toen hij met ritalin begon.Het zou zo goed helpen voor zijn ADHD.Nou daar ben ik van terug gekomen.Was altijd een vrolijk ventje maar door die pillen werd het een afstandelijk mannetje.En hij wordt wel altijd snel boos als het niet gaat zoals hij het wil,maar door die medicijnen werd hij als maar erger.Op een geven moment wou hij dus ook niet meer buiten spelen en hij is een echt buiten kind.En de psygoloog maar zeggen gewoon blijven geven hoor,hij heeft het nodig.Toen over gestapt op de Concerta(nog langer dat gif in zijn lichaam).Niet meer eten, slapen.Oja dat hadden ze ook wel iets voor.Het ene gaatje vullen met het ander.Hij werd ook steeds witter.En hij zelf maar aangeven zo van mama ik ken niet meer zoveel lachen als eerst.Hij is er vorig jaar meegestopt,en het is weer een heerlijk ventje in mijn ogen wel met ups en downs maar daar gaan we dan ook wel weer mee om.Voor mijn KIND nooit geen medicijnen meer.

    Groetjes Petra

  • michieln1995@gmail.com

    Concerta Medikinet Ritalin en dergelijke zijn gewoon merknamen van verschillende soorten pillen die methylfenidaat bevatten.