b12 tekort adhd?

  • marmar

    Goede middag

    Ik zit hier eigenlijk al maanden met iets waar ik geen antwoord op kan vinden.

    Het is namelijk zo,er is bij ons in de familie een erfelijke b12 tekort geconstateerd.

    Nu heeft mijn zoontje van 8 jaar ook een b12 defiency.

    Maar hij heeft ook a.d.h.d. .

    Nu hoop ik eigenlijk dat dit de reden kan zijn van zijn adhd.

    Het is misschien meer hoop.

    Maar toch.

    Wie weet of er inderdaad aanwijzingen zijn ,dat b12 tekort iets te maken heeft met adhd?

    Ik weet wel dat door b12 tekort je concentratie af kan nemen (adhd symptoom).

    wie o wie, kan mijn verdere informatie verschaffen, of er inderdaad meer bekend is over b12 , en adhd.

    groetjes Marmar

  • anoniem

    Ik weet er verder niet zo veel van, van vitamine b12.

    Maar bedenk wel, dat adhd meer is dan alleen concentratieproblemen.

    Ook het hyperactieve gedrag, en impulsiviteit.

    En ik neem aan dat dat niet allemaal te wijten is aan b12-tekort. ;)

  • Annemiek

    Ik weet eigelijk niet zo goed wat je bedoeld , bedoelje vitamine tekort B12 of is het een cromosoom of zo??

    groetkjes Annemie

  • marmar

    Het gaat inderdaad over vitamine b12.

    Deze vitamine die onderanderen, in vlees, vis, melk, eieren zit word door ons niet goed opgenomen.

    Dus we kunnen zoveel eten als we willen , maar het helpt niet.

    Aangezien over adhd ook niet bekend is wat de oorzaak is.

    Hoop ik misschien dat je weet maar nooit, misschien de b12 ook veel doet(aangezien de symptomen bij b12 concentratieproblemen, etc,etc, zijn).

    Ik weet dat adhd veel meer is dan concentratieproblemen.

    Maar ze weten ook nog niet precieus wat een b12 tekort doet.

    Mijn zoontje is inderdaad ook hyperactief, impulsief etc.

    Ik kan op internet verschillende studie's vinden over b12, en autisme.(blijkbaar goede resultaten).

    En zijn ook wel site's die beweren dat b12 ook goed is voor mensen met adhd.

    Maar ja ze zeggen zoveel.

    Mijn vraag is daarom ook , of er hier mensen zijn die het wel vaker tegekomen zijn.

    Of toch misschien uit de droom halen,dat het niet zo is.

    Een mensen moet toch kunnen dromen.

    groetjes Marmar

  • ~Janneke~

    Ik weet niet of je deze site al kent? http://www.natuurlijkerwijs.com/vitaminen.htm#vitamine_b_complex

    Hier heb je een hele uitgebreide uitleg over de Bvit.groep.

    B12 is er natuurlijk niet alleen en een tekort is niet alleen een reden voor een kind om adhd te krijgen. Wel is bijna de hele B familie mede verantwoordelijk voor alle stofwisselingsprocessen in het lichaam, en dat zijn er een heleboel. En die zijn van levensbelang. Zonder stofwisseling geen leven.

    Stofwisseling is letterlijk wat het woord zegt…. Een wisseling van stof… Het ene stofje samen met een ander stofje in het lichaam wordt omgezet naar stof nr. 3 en dat kan weer de basis zijn voor verdere processen. Of voeding voor cellen.

    B12 houdt zich veel bezig met de stofwisseling van aminozuren.

    Een aminozuur kan je zien als een bouwsteentje. Ze vormen samen een ketting en dat is bij elkaar een Eiwit. Je hebt 20 verschillende aminozuren en door de opbouw en volgorde van aaneenschakeling van de aminozuren in het eiwit is karakteristiek voor ieder eiwit. Een eiwit bestaat uit enige honderden aminozuren bij elkaar gekoppeld.

    Hier bovenstaand is biologie. Wat ik hier onder zet is meer mijn eigen verdere speculatie zeg maar met het bovenstaande gegeven.

    Oke, laten we zeggen dat er door een vit. B12 tekort een verstoring is in de aanmaak en omzetting naar aminozuren. Daardoor kunnen zich niet of minder die bepaalde eiwitten vormen die afhankelijk zijn van dat type aminozuur. Eiwitten zijn DE belangrijkste bouwstoffen in het lichaam.

    Voor een zenuwprikkeloverdracht heb je stoffen nodig. Zenuwen zitten namelijk niet aan elkaar maar tussen de ene cel en de andere zit een spleet. In die spleet komt een stof vrij (neurotransmitter) en die stof zorgt ervoor dat een prikkel door gaat naar de volgende cel.

    Neurotransmitters komen ook weer van stofwisselingsprocessen en zijn vaak aminozuren of op eiwit gebaseerde stoffen. Door het tekort van de ene kan je weer problemen krijgen met de volgende en ga zo maar door. Je zou dus kunnen zeggen dat door het vit B12 tekort je aansluitend specifieke neurotransmitterstoffen te kort zou kunnen komen.

    Door de neurotransmitter tekorten kan je verstoringen krijgen in de hersenen in het verwerken van zenuwprikkels.

    Maar als je dan zou vragen WELKE zenuwprikkels verstoord zijn….. Geen flauw idee. Ik geloof ook niet dat dat makkelijk uit te zoeken is.

    Daarnaast… even vanuit farmaceutisch oogpunt bekeken… Onderzoek daarna zou heel veel geld kosten. En dan zouden ze er achter komen dat inderdaad met alleen vit. B toevoegingen ADHD verschijnselen zouden verdwijnen voor die groep die daar tekorten aan heeft. Nou kassa, dan wordt er minder Ritalin en familie omgezet. Aangezien de farmaceutische industrie zo goed als alle wetenschappelijke onderzoeken financiert denk ik niet dat ze daadwerkelijk deze onderzoeken zullen gaan doen.

    Maar wat belet je om je zoon een goed vit.B complex te geven? Evt. met extra aanvulling op de B12. Baat het jouw zoon ben je er mee geholpen toch?

    Wat ik wel weet is dat toen ik een postnatale depressie had ik extra vit. B kreeg en dat hielp. Dus voor het geestelijk evenwicht heeft het zeker zijn positieve kant.

    groetjes, Jet

  • marmar

    hardstikke bedankt voor je uitleg.

    Maar aangezien de vitamine b ,veel doet voor de hersens,zit ik er misschien nog niet zover naast.

    Als er door b12 gebrek,die b12 niet in je hersens komen,dan is het niet zo vreemd,dat je hersens niet meer doen wat jij wilt.

    Aangezien adhd iets is wat in de hersens zit,kun je misschien daar toch een link leggen.

    Door een b12 tekort kun je ook psychische problemen krijgen(ook neurologische)dus waarom geen stoornis als adhd.

    Wie zal het zeggen.

    Misschien weten we over een jaar meer.

    Onze zoontje moet eerst nog naar een kinderarts(om te kijken waar de opnameprobleem ligt),en daarna krijgt hij b12 injectie's.

    pillen hebben bij ons geen nut (omdat er een opnameprobleem is).

    Die injectie's zijn natuurlijk ook niet alles (moet in de spier gespoten worden).

    Maar ik hoop.

    Hoop doet leven .

    groetjes Marmar

  • mv1

    ik krijg b12 spuiten en heb adhd…toeval..geen idee weet wel dat er meer zijn idd.

  • mv1

    http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/symptoom.htm

  • Franca

    Als je hier meer over te weten komt dan ben ik zeer geinteresseerd. Ik heb zelf ook een chronisch tekort aan B12 en krijg elke paar maanden een spuit om dit aan te vullen. Wat daarbij hoort is een tekort aan foliumzuur, dus dat slik ik nu ook. Mijn zoon heeft ook ADHD én is geboren met een kaak- en lipspleet (een sluitingsdefect, waarschijnlijk door het tekort aan foliumzuur). Omdat ik ook gehoord heb dat dit tekort mogelijk erfelijk is, ben ik heel erg nieuwsgierig. Zal het in ieder geval bij mijn volgende bezoek aan de internist eens voorleggen.

    Franca

  • marmar

    hoi Franca,

    Het is meer denken.

    Waarom?

    Omdat bij ons de b12 defiency heel veel voorkomt,nagenoeg iedereen in onze familie heeft het.

    Dus bij ons is heel erfelijk.

    En aangezien er heel veel mensen al spuiten krijgen ,hoor ik heel veel informatie wat die b12 doet.

    Ik hoor ook van veel mensen,dat ze meer rust in de lijf krijgen, door de b12 spuiten.

    En ook de concentratie verbeterd, maar dan moet ik er wel bij zeggen, dit gaat over volwassenen.

    Ik weet dus niet wat het doet met kinderen.

    En omdat onze zoontje met a.d.h.d. ook b12 tekort heeft, hoop ik hierop.

    Ik had dit ook al aangegeven bij de psychiater (was toen nog niet bekend dat mijn zoontje het ook had, b12 defiency),en die gaf toen eigenlijk meteen aan, laat hem ook eens op b12 testen,want misschien is dit wel mede oorzaak.

    Daarom hoop ik,je weet maar nooit.

    groetjes Marmar