Vraagje kind 4 jaar adhd?

  • Isa32

    Hallo,

    Mijn zoontje van 4 heeft nog al concentratie problemen en is erg druk, en word nu al door mensen en school bestempeld als een kind met ADHD,

    Ik en mijn man vinden persoonlijk het een mode naam, maar als ouder wil je het wel zekere weten.

    Mijn vraag is dus wat kan ik als ouder doen met 4 jaar testen?

    Kan dat al met 4 jaar? Anders waneer wel? Tips vooral gevraagd.

    Groetjes Isa

  • Swartdam

    Hallo Isa ,

    Welkom op dit prikbord .Meteen als ik jou vraag zo lees rijzen er vragen in me op . Ervaar jij jou kindje ook zo druk . Vier jaar hij zit dus niet zolang op school hoe kunnen ze dan nu al over adhd gaan denken . Heeft hij op een peuterspeelzaal gezeten kreeg je daar ook dezelfde reactie,s ????? .

    Ik zal me even voorstellen , ben moeder van twee pubers waarvan de oudste een aanverwante stoornis uit het autistisch spectrum heeft met adhd . Mijn zoon is dus vier keer door de molen gegaan , al op zijn tweede de eerste testen . Hij was al onder controle bij een kinderarts vanwege een te zware bevalling en de daarbij opgelopen zuurstoftekort . Toen kwam er al vermoedelijk adhd uit ,maar hij was nog te jong en mij werd gezegd terug te komen wanneer hij zes werd . Dat toen is ook gebeurd en kwam er officieel adhd uit .Later op zijn negende is hij nog een keer getest , inmiddels had ik alles gelezen over adhd en er waren nog te veel vragen , te weing antwoorden . Toen hij als brugpiepertje vastliep op school is hij weer voor de vierde keer getest en toen kwam er autisme bij .

    Eigenlijk beantwoord ik nu je vraag al een beetje , vier jaar vind ik de kleuterpubertijd , nieuwe school , nieuwe regels . Zoveel prikkels ineens en ze kunnen zo,n kleintje moeilijk testen dat doen ze bij mijn weten ook tegenwoordig pas bij zes , zo,n derde groep een beetje wanneer het echte leren begint en hij niet mee kan komen . Geniet van je druktemakertje , wacht het lekker twee jaar af en hou de regie zelf in handen wat school betreft enne hopelijk krijg je wat tips van een jongere moeder , mijn kids zitten nu meer in de liefdesperikkelentijd en dat is ook een echte ervaring , pfffff lijkt wel het liedje van Wim Sonneveld , frans komt kees gaat :D:D gr Bernadette

  • mas

    Hoi Isa, ik vind het als eerste walgelijk dat school jullie kind zomaar een diagnose oplegd en in het hokje adhd stopt, dit mag écht niet hoor! Een vier jarig kind kan gewoon druk zijn, het kan te speels zijn, hoeft echt geen adhd te hebben. Het is wel makkelijk om het dan zo te noemen, alsof er dan een excuus of verklaring voor het gedrag is.

    Een juiste diagnose is pas met 6 of 7 jaar te geven, dan gaan de kids naar groep 3 waar ze van alles moeten, en dan wordt het wel duidelijk en kan je hem laten testen. De diagnose adhd wordt gegeven aan de hand van die 7 eerste levensjaren. Is je kind áltijd al zo druk geweest? Zijn er redenen te bedenken waarom hij nu zo ongeconcentreerd is? enz.enz.

    Goede artsen kunnen ook wel een ‘voorlopige’ diagnose geven. Er zijn artsen die dan die jonge kinderen pillen zoals ritalin willen voorschrijven, ik zou zeggen ‘niet doen’ is de bijsluiter staan niet voor niets dat het niet voor kinderen jonger dan 6 jaar voorgeschreven moet worden, het tast oa de hersens aan. Hoe is jullie kind thuis?

    Kijk, voor een diagnose moet je nog ff wachten wil je het zeker weten, en voor pillen moet je ook wachten, wat is dan nog de reden dat je hem zou willen testen? School moet maar een methode vinden om ermee om te gaan, en in ieder geval stoppen om met stoornissen te gooien waar ze geen verstand van hebben, ik vind dit echt zeer kwalijk. Ik zou zeggen tegen de mensen die zoiets roepen dat ze zelf waarschijnlijk schryzofreen zijn, en overal spoken zien!

    sterkte ermee

    mas:)

  • poko poko

    Wat vind je zelf? Jij bent de moeder en dus de beste deskundige die er is.

    Als je kind problematisch gedrag heeft op school, kan het van alles en nog wat zijn. Maar het is hoe dan ook geen goed teken. Ik heb al heel vaak meegemaakt dat ouders hun ogen sluiten. Alles vergoeilijken, de schuld aan anderen geven of aan de situatie. Goed dat je begrip hebt voor je kind, dat hoort ook zo want je houd van je kind.

    Toch.. Als je kind niet lekker gaat op shool is het nog beter voor het kind als jij uitzoekt hoe je 'm het beste kan helpen.

    Wel laten testen, dat kan op vierjarige leeftijd, maar ze zeggen er altijd bij dat met een jaar of acht nauwkeuriger getest kan worden.

    Staar je niet blind op de testen, ze kunnen het gewoon fout hebben, en er zijn veel meer aspecten dan wel of geen stoornis.

    Succes.

  • mam1971

    AHDH of niet? Ach 4 jaar is nog wel erg jong om zo'n heftig etiket te plakken.

    Al moet ik zeggen dat ik zelf in mijn acherhoofd eigelijk al op 3 jarige leeftijd van mijn zoon wist dat er “iets” aan de hand was.

    Het kan ook gewoon nog wat onreipheid zijn. Het ene kind is sneller aan concentreren toe dan de andere. En druk zijn? Laat kinderen toch gewoon lekker stuiteren op zijn tijd. Zij mogen het tenminste nog.

    Van het hele ADHD is eigenlijk maar 1 ding door de jaren een groot probleem geworden en dat is inderdaad het gebrek aan concentratie.

    Dat was ook de reden dat we op 8 jarige leeftijd hem toch maar hebben laten testen.

    Over de uitslag was geen enkele twijfel. ADHD in een zware fase. We kregen meteen een recept mee voor medicatie.

    Die vervolgens maanden in de kast heeft gelegen. Heftig en een akelige beslissing.

    Het is uiteindelijk heel goed uitgepakt, hij gebruikt concerta en hij heeft de achterstand die hij door het gebrek aan concentreren had opgelopen nu bijna ingehaald. ADHDers zijn vaak behoorlijk slim maar het komt er niet uit.

    Een kind helpen met ADHD bestaat uit veel meer dan medicatie alleen.

    Rust, en regelmaat maar ook acceptatie dat geeft jezelf en je kind veel rust.

    Ik ben persoonlijk heel blij dat we niet te vroeg in die malle molen van instanties zijn gestapt. We hebben het echt samen geprobeerd. We zijn pas gegaan toen we merkten dat we toch wel erg onze kop in het zand aan het steken waren, en hem daarmee te kort deden.

    En nu heeft de diagnose veel rust gebracht. We hebben een PGB waar we super veel mee doen, maar krijgen ook van de school heel veel hulp.

    Groetjes en suc6 hoof

  • Isa32

    Zodan bedankt allemaal

    Er zitten heel wat dingen bij waar ik even goed over na moet denken, en eens even in me op moet nemen.

    Hoe ervaar ik het zelf?

    Als ik de kenmerken zie moet ik antwoorden op alles ja, maar dan gaat de vraag gelijk door mijn hoofd " dat hebben alle kinderen van 4 toch?

    Ik vind het heel moeilijk want als het wel ADHD is (zit in de familie)

    Wil je als ouder er zo snel mogelijk achter komen zodat je er wat mee kan gaan doen.

    Vandaar dat mijn vraag was kan het al getest worden, als ik dit alles zo lees weet ik alleen niet of ik dat nu al wil.

    Ik laat laat jullie antwoorden even bezinken

    Bedankt.

    Isa

  • maria

    hoi.

    ik ben moeder van een dochter van 6 met adhd,sinds maart dit jaar weten we dat.

    en sinds april krijgt ze ritalin(gaat erg goed)

    ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie dacht,dat ik gewoon een sping in het veld had.

    ze was altijd in de weer,aan het hollen en vliegen,en bleef ook maar kletsen.

    ze kon ook geen seconde stil zitten zat maar te wiebelen en draaien of ergens aan te plukken.

    als ze ergens mee speelde was dat maar ff en ging ze vlug door naar het volgende(het liefst deed ze alles tegelijk)

    het enige wat ze wel aardig lang volhield was tv kijken maar zelfs dan was het stilzitten een probleem.

    het was mijn oma die zei volgens mij heeft ze adhd,,ik heb een neefje met adhd en ze herkende heel veel van hem in mijn dochter vandaar.

    ik ben toen gaan lezen over adhd en wat de symtomen zijn nou echt mijn mond viel open,,het was zo herkenbaar ben toen ook terug gaan denken aan toen ze jonger was en alle puzzelstukjes vielen voor ons toen inelkaar.

    ben op school gaan praten over hoe ze daar was en een van haar leerkrachten met wie ik het gesprek had zei,,nee hoor dat heeft ze niet want ze kan zich wel concentreren,ja als het alleen dat was dan was het makkelijk,maar het bleek dus ook later dat ze nooit echt aandacht aan haar hadden besteet en eigenlijk niet wisten hoe ze inelkaar zat,pas toen ik ze erop atendeerde gingen ze er op letten.

    en de leerkracht van het gesprek is tot het einde toe dwars gebleven.

    we moesten maar naar een opvoedcursus gaan.

    kijk zo kan het dus ook gaan op school en dat is ook niet leuk.

    ik ben verder gegaan en heb mijn gevoel gevolgd,en dat moet jij ook doen dat is altijd het beste.

    dat is hier bij ons ook wel gebleken,,had ik het advies van de leerkracht gevolgd had ik een cursus gedaan en nu nog niks opgeschoten.

    wij waren er redelijk vlot bij dat zeiden ze ook bij het centrum waar wij waren,maar het is bij haar zo overduidelijk dat er geen twijfel mogelijk was.

    suc6.

    groetjes maricha

  • maria

    hoi.

    ja alle kinderen hebben er wel wat van maar in zekere mate en niet continu.

    ik hoorde ook zoveel ouders zeggen als ik wat symptomen opnoemde,,ja dat heb mijn zoon/dochter ook.

    maar de vraag is dan zit er een rem op,mijn dochter was/is onvermoeibaar.

    en sliep ook erg slecht altijd laat inslapen en snachts vaak wakker.

    ik heb wel is gezegt als ik een week doe hoe zei doet en ook nog met dat weinig slapen heb ik 6 weken nodig om bij te komen.

    het gaat maar door en door we zeiden wel is het is net een duracel konijn,er zit geen stop op alsof ze op een motortje loopt die maar blijft gaan.

    en ik denk dat bij kinderen zonder adhd het motortje toch wel is moet bijtanken.

    daar zit op een gegeven moment een stop op bij mijn dochter was dat zeker niet het geval.

    groetjes maricha

  • Annemiek

    Hoi,

    Mijn zoontje is 6 jaar.

    Ik wist eigenlijk al van af hij 1 1/2 jaar was dat hij anders was dan de meeste kinderen.

    toen de crech, de peterspeelzaal en later ook de basisschool er allemaal iets over gezegt hadden zijn wij er mee aan de gang gegaan.

    hij is toe (4 jaar ) getest op ADHD en PDD-nos bij de GGZ.

    Daar kwam ADHD van het gecombineerde type uit en een niet duidelijk beeld van PDD-nos, MET EEN KANT TEKENING : dat de uitslagen niet geheel te rechtvaardige waren aan gezien zijn leeftijd.

    Daar bedoelden ze mee dat veel van zijn gedrach en concentratie problemen , leeftijds belast waren en met zijn ontwikkeling temaken konden hebben.

    Mijn man en ik , konden ook niet goed aanvaarden dat ons kind ADHD of wat dat ook zou hebben, (je wilt toch allemaal dat je kind gewoon met de meute mee gaat).

    Wij kregen toen het ve zoek om hem na 1 1/2 jaar weer te laten testen. met 5 1/2 jaar.

    In de tussen tijd hebben wij veel ondernomen , zo als opvoedkundig coaching , bioresunantie: waar ze vooral naar de voeding kijken.

    en thuis begeleiding.

    hij is in maart weer getest en dit keer werdt PPD-nos definitief uit gesloten en ADHD vast gesloten.

    hij slikt sinds 4 weken Straterra en het gaat best goed met hem.

    Ik hoop dat je aan mijn verhaal iets hebt,

  • mam1971

    Nou Isa ik kan me best voorstellen dat er met deze verhalen veel op je afkomt. Inderdaad doe je er goed aan om het even te laten zakken allemaal.

    Ik ben het helemaal eens met Maria en Annemiek, mijn zoon kent geen stop. De batterij is nooit leeg. Echt nooit. Hij heeft een heftige vorm van astma. Het is zelfs voorgekomen dat hij opgenomen was in het ziekenhuis, spaansbenauwd en zwaar zuurstof tekort. Hij ging op zijn driewieler door de lange gangen en ik maar rennen achter hem aan met de zuurstoffles en slang. Hij ging maar door, door geen griep of longontsteking te stuiten. Toen al gaf de kinderarts aan dat hij een boon was als dit kind geen ADHD had. Maar hij is zo lief verder, zo'n lekker cadeautje echt net tijgetje van Winny the Pooh. Als hij ADHD heeft Isa kijk dan vooral naar de leuke kanten van je kind want die zijn er echt, en laat je niet gek maken door je omgeving.

    Je innerlijke stem heeft het meestal goed, volgens mij is dat je echte moederinstinct.