adhd?(beetje lang)

  • roos79

    hoi jet,

    dat hoofdbonzen kan natuurlijk fysiek zijn, maar mijn dochter met ppd-nos was ook altijd aan het hoofdbonzen tot ze een jaar of vier was en ik heb in verschillende boekjes gelezen en ook van een kinderpsychiater gehoord dat veel autistische kinderen dit doen om rustig te worden. nu bonst ze niet meer, maar ze schudt zich nog wel in slaap. dat bonzen kan dus verschillende oorzaken hebben.

  • roos79

    hoi,

    mijn dochter die pdd-nos heeft, heeft ook al jaren slaapproblemen. vorige week heb ik nog met handen in het haar geprikt op het autisme prikbord en daar veel tips gekregen! ik ben uiteindelijk met melatoninetabletjes van de da begonnen en ze heeft nu al 2 nachten normaal geslapen. valt heel vaak pas rond 12en in slaap soms ook nog veel later. toen mijn dochter jonger was hielp het vaak als ik haar voor het slapen in baby en kinder bad van weleda deed en daarna lekker in smeerde met lavendelolie. het lijkt misschien simpel, maar het werkte wel. bij ons heeft het ook een tijdje gewerkt om haar met rustige muziek in te laten slapen. zorg in ieder geval dat je zelf af en toe bij slaapt, anders is het echt te zwaar. mijn dochter gaat af en toe een of twee nachtjes naar opa en oma en dan slaap ik echt heel veel en ik merk dat ik daarna veel makkelijker met alles omga, me minder druk maak dat ze niet meteen slaapt en dat is voor haar ook beter natuurlijk. dat midden in de nacht wakker worden hebben wij ook gehad en dan hielp het vaak nog het best om haar in bed te nemen. maar als je niet wilt dat dat een gewoonte wordt, moet je daar ook mee uitkijken.

    veel sterkt, roos

  • Jet

    Weet je, ik draai het om. Ieder kind wat met zijn hoofd bonkt heeft teveel spanning op zijn hersenvliezen. Dat is in 95 % het geval. Ik denk dat een stoornis als PDD-nos en autisme juist mede veroorzaakt wordt doordat er een ongelijke spanning op de hersenvliezen staat. Juist ook omdat je ziet dat heel veel kindjes dit doen die deze stoornissen hebben. Een kinderpsychiater weet misschien over de hersenen, maar niet over de werking van de schedelbotten. Dat is weer het stukje van de fysiotherapeut of een craniaalsacraal therapeut of osteopaat. Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat iedere PDD-nosser of autist die bonkt spanning op zijn schedel heeft en dat dit mede de stoornis juist veroorzaakt.

    Gedrag, het reageren op andere mensen, leerbaarheid ed dat zijn functies van de hersenen die achter het voorhoofd zitten en die aan de zijkant bij de slapen zitten. Tenminste in de stukjes hersenen die daarachter liggen.

    En waar zitten de grote fontanellen? Juist bij het voorhoofd, over het midden met een grote scheur richting je oren. Ieder koppie van ieder kind dat via de natuurlijke weg geboren wordt moet door het bekken van de moeder en daardoor worden de fontanellen ingedeukt. Het hoeft maar een minimaal verschil te zijn dat die fontanellen niet helemaal terug schieten op hun plek. Daardoor is de doorbloeding van de hersenvliezen minder en weer daardoor heb je dat het weefsel stugger wordt en de onderliggende hersendelen niet optimaal kunnen functioneren.

    Het bonzen en het rustig worden van de kinderen heeft ook een verklaring. Dit kind heeft een belemmering. Daardoor krijgen die hersenen permanent een soort prikkel dat het niet in orde is. Daardoor krijgen de hersenen geen rust. Door te gaan bonken veroorzaak je een soort algehele siddering en prikkeling in de hersenen. Die hersenen slaan zo op hol dat vervolgens het “remsysteem” in werking wordt gezet. Dat remsysteem schakeld zo goed als alles voor een moment uit en daardoor krijgt een kind inderdaad rust. Maar als je de oorzaak aanpakt is dat natuurlijk veel beter voor de hersenen en het kind.

    Hopelijk geeft dit je wat meer duidelijkheid.

    Gr. Jet

  • roos79

    hoi jet,

    dank je voor de uitleg, ik zal me er eens in gaan verdiepen! ik moet wel zeggen dat bij de bevalling van mijn dochter het persen nogal lang duurde, weet je misschien of dat er iets mee te maken kan hebben?

    wat ik me trouwens wel af vraag is hoe het dan zit met erfelijkheid e.d. de vader van mijn dochter heeft het namelijk ook. het is ingewikkeld allemaal, het zal een combinatie van verschillende factoren zijn denk ik

    groetjes roos

  • Jet

    Het is de geboorte, het is de erfelijkheid, het is het kind zelf, het is de voeding, het is de spijsvertering. Zo kan ik er nog een paar noemen. Allemaal hebben ze hun invloed.

    Het is alleen uit te vinden hoe groot die invloed is en op welke manier “wat” precies de grootste boosdoener is.

    Een geboorte en uitdrijving wat lang duurt hoeft op zich niet rot te zijn. Wat wel van belang is is: Viel de hartslag terug, was er meconium in het vruchtwater, zat de navelstreng om het hoofdje, op welke manier lag het koppie bij de geboorte (dus kwam het achterhoofdje eerst of het voorhoofd), is jouw bekken gelijk (dat kan je weten als je een beenlengte verschil hebt), kwamen er hulpmiddelen aan te pas (vacuum, tang).

    In al deze gevallen is er een mogelijke oorzaak. Maar ook dit is maar één puzzelstukje in een groot geheel.

    Maar als je kindje zoveel last heeft gehad van hoofdbengen dan zou ik zeker een keer langs de osteopaat gaan.

    gr. Jet

  • Msstery

    Hoi Jet,

    Ons werdt destijds verteld dat het een soort bevrediging was. Andere kinderen gaan duimen, die van ons ging bonken. Zou trouwens door zoveel procent van de kids gedaan worden.

    Wij hebben op een gegeven moment zelfs nedeltran gegeven (héél kort) omdat mijn man 'smorgens gewoon in slaap viel onder het auto rijden. Het niet slapen holt je uit. En zéker als dat jaren achteréén is.

    Maar ik weet dus niks van hersenvlies oid. En hij heeft op dit moment nergens last van behalve dan een zéér lastige puber zijn;)

    Groet

    Helga.

  • Msstery

    Mijn zoon is bijna 15 en bonkt nog steeds, alleen het ‘zingen’ is opgehouden. En de buurvrouw van mijn vader, een zestiger, bonkt ook al haar hele leven.

  • Cindy

    Mijn is zoon 6 jr heeft een diagnose adhd in erge vorm , en er is besloten dat hij naar een speciaal onderwijs gaat ( tijdelijk) in de hoop dat hij weer terug kan naar gewoon onderwijs in combinatie met medicatie waarvoor ik in februari naar de kinderarts moet . 

    Eerst was ik er tegen maar omdat hij wel goed slaapt en overdag zga zo tegendraads , stuiterbal ochtend tot slapen gaan en alles erop en eraan en concentratie problemen . En alles al geprobeerd hebben met Cjg en school was dit het beste besluit . 

    En met wat we nu gaan doen hopelijk weer rust in ons zoon , en thuis bij ons te krijgen .

  • Cindy

    Anonymous

    hoi jet,

    dat hoofdbonzen kan natuurlijk fysiek zijn, maar mijn dochter met ppd-nos was ook altijd aan het hoofdbonzen tot ze een jaar of vier was en ik heb in verschillende boekjes gelezen en ook van een kinderpsychiater gehoord dat veel autistische kinderen dit doen om rustig te worden. nu bonst ze niet meer, maar ze schudt zich nog wel in slaap. dat bonzen kan dus verschillende oorzaken hebben.

    Mijn zoon (6) doet dat hoofd bonken ook al vanaf 2e jaar . En die van mij doet puur uit frustratie en als hij zn zin niet krijgt , en soms als het hard genoeg is gebruikt hij iets harders tot aan bulten toe . Wat weer heel frustrerend voor de gene is waar hij bij is , want op school doet hij dat ook .

  • Cindy

    Cindy
    Anonymous

    hoi jet,

    dat hoofdbonzen kan natuurlijk fysiek zijn, maar mijn dochter met ppd-nos was ook altijd aan het hoofdbonzen tot ze een jaar of vier was en ik heb in verschillende boekjes gelezen en ook van een kinderpsychiater gehoord dat veel autistische kinderen dit doen om rustig te worden. nu bonst ze niet meer, maar ze schudt zich nog wel in slaap. dat bonzen kan dus verschillende oorzaken hebben.

    Mijn zoon  6 jr doet dat hoofd bonken ook al vanaf 2e jaar . En die van mij doet puur uit frustratie en als hij zn zin niet krijgt , en soms als het hard genoeg is gebruikt hij iets harders tot aan bulten toe . Wat weer heel frustrerend voor de gene is waar hij bij is , want op school doet hij dat ook .