ADHD op school

• Wijzer Onderwijs

Het Pedologisch Instituut in Rotterdam ontwikkelt een wijzer met informatie en tips voor leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs. Het doel is om leerlingen met ADHD zo een passende schoolomgeving te kunnen bieden.

De wijzer gaat in op zowel de beperkingen als de kwaliteiten van leerlingen met ADHD. Er worden tips gegeven over o.a. hoe de werkplek en het dagprogramma er uit kan zien. Ook zijn er tips zodat de leerkracht de leerling indien nodig kan helpen met sociale contacten in de klas.

Om er een bruikbare wijzer van te maken, zijn wij op zoek naar mensen die onze wijzer willen lezen. We hebben al een aantal leerkrachten gevonden, maar we vinden het fijn als ook ouders van leerlingen met ADHD en mensen met ADHD naar onze wijzer kijken.

Meelezers krijgen 4 keer een gedeelte van de wijzer opgestuurd. Hierop kunnen ze schriftelijk commentaar geven. Dit verwerken wij dan in de wijzer. De wijzer onderwijs ADHD zal eind 2006-2007 gereed zijn.

Wilt u met ons meelezen? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Judith Vos (j.vos@cedgroep.nl).

• adhd-algemeen.pagina.nl

Wat zou het een ideale wereld voor onze adhd kinderen worden als deze wijzer standaard /verplicht werd opgestuurd naar alle basischolen /voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs …….

Wat zou het fijn zijn als de PABO wat meer tijd zou besteden om hun aankomende leerkrachten meer voorlichting te geven over kinderen met stoornissen , doelgerichter te werk gaan in de behandeling met deze kinderen , inplaats veel tijd te besteden hoe ze mondige ouders op een afstand moeten houden .

Wat zou het kostendbesparend zijn als dit werkelijkheid zou worden , moet je voorstellen worden rugzakjes overbodig .Krijgen psychologen en aanverwante eerste zorg het wat minder druk .

Want is het niet zo dat de meeste ellende onstaat op het moment dat de kinderen de basisschool leeftijd bereiken , de leerkracht ons ouders de schoenen grijs laat sloffen omdat we om de have klap op school worden geroepen .

Wat zou het fijn zijn als er iets minder geoordeeld zou worden over , ons ouders , het gebrek aan opvoeding wat meteen de conclusie is van deze pabo gestreste leerkracht .

Waarom heb ik nu het idee dat bovenstaande topic mosterd na de maaltijd is .

Oke ben het meteen met jullie eens als jullie de conclusie trekken dat dit mijn mening is .

Ben ook nogal geschrokken van het item wat ik gisteren zag op een van de journaals .

Abortus verplichten en antieconceptie voor slechte ouders , weet het totaal off topic maar waar gaat het naar toe in dit land , gr Bernadette

• miriam ma van tim,sanne en rik

jammer dat men nu pas wakker wordt,en dat terwijl adhd toch al enige jaren een onderwerp van gesprek is……

mischien kunned onze toekomstige leraren en leraressen er wat mee.

gr,miriam.

• bea veenstra

hoi Det,

Had t niet mooier kunnen zeggen

Zo voelde ik het ook toen ik de toppic las.

Sluit me daarom ook helemaal bij je aan..

Liefs

bea

• petra

Inderdaad wat zou het allemaal mooi zijn.Dan had ik me kind gewoon op z'n oude basischool kunnenlaten.Maar ja als er een juf voor de klas staat die er helemaal geen zin in heeft en het heerlijk vindt om mijn kind lettterlijk en figuurlijk de grond in te boren.Want dat ze hem heeft beschadigd dat is een ding wat zeker is.Ja en dan krijg ik het stempeltje dat ik een koele moeder ben?? maar ja zij hoeft mij niet te vertellen wat me kind heeft.Als zij zich ernu wat meer in verdiepen, hoeven de ouders zich niet elke keer komen te verantwoorden.Maar ja hij zit nu op een andere basisschool,nog niet zo lang hoor een maandje pas.Maar vanaf dag 1 had hij het naar z'n zin.Er is daar meer structuur.Er is daar een intern begeleidster die haar werk verstaat waar op z'n andere school geen sprake van was.En zijn schrijven is voor uitgegaan en alleen omdat z'n juf er aandacht aan geeft en hem wil helpen op een positieve manier.

Groetjes Petra

• Msstery

Het valt en staat allemaal met de juiste leraar(es). Wijzer of geen wijzer. Die tips hebben wij, ik mag denk ik voor iedereen hier spreken, allang aangedragen aan alle leraren verspreid over heel Nederland. Wordt/werd er naar ons geluisterd?! En dan zou zo'n ‘ wijzer ’ wél helpen?. Dacht het niet!

Het probleem bij de wortel aanpakken, zoals hier al gezegd, op de Pabo beginnen. Maar ach, daar moet al zovéél aangepakt dat dit nog wel even zal duren.

Helga.

• bea veenstra

klopt, ook wij hebben heel wat adviezen naar school gebracht.

Idd werd er geluisterd??

Nee never niet

Wij waren te bemoeizuchtige ouders, en zij hadden er toch voor geleerd?

Nou was dat maar waar.

Het is niet opgelost met zo'n wijzertje, weer een boekie erbij, ze gunnen zich toch geen tijd om t te lezen.

En idd wat petra ook zei danhad ookonze zoon gewoon op de basisschool kunnen blijven

maar een ding waar hij nu zit is hij 10 keer beter af dan bij die eigenwijzers hiero

Gr

Bea

• Jet

He meiden, ligt dit nou aan mij of hoor ik hier een behoorlijke negatieve ondertoon…

Mijn vader zei altijd: “Kennis is macht”…..

Het feit dat er op dit moment een paar mensen wakker worden dat er bij ouders een heleboel kennis te halen is, is in mijn ogen alleen maar heel positief.

Door er in mee te lezen kan je alleen maar een naar mijn mening extra positieve sturing aan geven. Juist door onze ervaring.

gr. Jet

• bea veenstra

klopt wel jet maar weet je eerlijk gezegd heb ik er de energie niet voor om daar aan mee te doen.

Door al die negatieve ervaringen met het onderwijs hiero heb ik er geen zin meer in.

En ik voel t ook als mosterd na de maaltijd

Laten ze dit vertellen op de pabo idd daar is t begin, daar moet je zijn.

Wij hebben als ouders al zoveel aangedragen en dat werd van tafel geveegd, het wil er bij mij moeilijk in dat we nu wel serieus worden genomen, sorry dat ik wat negatief overkom maar ervaring doet ook ene hoop.

Verder geef ik je wel gelijk hoor

Gr.

Bea

• Dollmaker

Ja absoluut een negatieve ondertoon , de zaak omdraaien is dit en wie zegt dat ze er wat mee doen , !!!!!!! det