Experts waarschuwen voor ADHD-medicijnen

• nina

Hoi,

Iemand onderstaand artikel gelezen? Ben stiekum blij dat niemand hier meer methylfenidaat slikt. Wel eentje dexamphetamine in lage dosering, ik hou hem angstvallig in de gaten. Heb nu ook niet meer zo de behoefte om methylfenidaat te slikken. Dan ben ik maar chaotisch.

Groetjes

Nina

Experts waarschuwen voor ADHD-medicijnen

Uitgegeven: 10 februari 2006 15:43

Laatst gewijzigd: 10 februari 2006 17:00

WASHINGTON - Amerikaanse experts willen een waarschuwing op sommige veelgebruikte ADHD-medicijnen. Een federale adviescommissie is verontrust over meldingen van ernstige complicaties bij tientallen gebruikers. In sommige gevallen is zelfs sprake van een plotselinge dood.

De deskundigen pleitten voor een duidelijke tekst op medicijnen als Adderall, Concerta en Ritalin, meldde de krant The Washington Post vrijdag. Adderall is in Nederland niet verkrijgbaar. Concerta en Ritalin wel, maar het Nederlandse College ter Beoordeling van Geneesmiddelen ziet nog geen aanleiding tot paniek.

Overmatig gebruik

De Amerikaanse deskundigen zijn bezorgd over de bijwerkingen, zoals hartstilstanden en vergiftigingsverschijnselen. Teamleden zeggen dat de aanbeveling ook te maken heeft met zorgen over overmatig gebruik in de Verenigde Staten. Van de Amerikaanse jongens van 10 jaar neemt ongeveer 10 procent een middel tegen ADHD. Het aantal volwassen gebruikers is recent fors gestegen.

De nationale voedings- en geneesmiddelenautoriteit van de VS, de FDA, gaat zich over de aanbeveling buigen. In de regel volgt de FDA adviezen van commissies op, maar de instantie is er niet toe verplicht.

Overdosering

In Nederland hebben naar schatting 100.000 kinderen ADHD. Vier op de tien krijgen daarvoor medicijnen. Het middel Adderall, een soort amfetamine, is in Nederland niet verkrijgbaar. Ritalin en Concerta wel. Maar volgens het CBG zijn deze medicijnen onlangs nog tegen het licht gehouden. Daarbij bleek dat hartproblemen alleen voorkwamen bij patiÿ«nten die al hartproblemen hadden of als er sprake was van overdosering.

Uit het Amerikaans onderzoek bleek dat tussen 1999 en 2003 acht mensen die Concerta of Ritalin hadden gebruikt, zijn overleden. Het betrof zeven kinderen en een volwassene. Daarnaast waren er in die periode negentien meldingen van hart- en vaatziekten of beroertes. Een deel van de getroffen patiÿ«nten had echter al hartproblemen.

Volgens het CBG mogen artsen in Nederland ook geen Ritalin of Concerta voorschrijven aan patiÿ«nten die hartproblemen hebben.

Bespreken

Het CBG verwacht dat de experts van de Europese geneesmiddelenautoriteit EMEA de Amerikaanse bevindingen de komende maanden zullen bespreken.

Bron: www.nu.nl

• mas

Ja, dat is waarvoor we al eerder gewaarschuwd zijn he:) Het kán natuurlijk ook niet anders want het blijft gif wat je in een kinderlijf pompt. Wat goed dat je het volgt en hou ons op de hoogte he? Ik ben ook blij dat het hier niet meer geslikt wordt, de stemming is veel beter, ik heb wel meer wisselingen in de stemmingen maar ben weer regelmatig prettig gestoord. Met Ritalin was ik behoorlijk vlak, niets aan.

groetjes van mas:)

• Edwin

het was al niet geheel onbekend,maar zoals al beschreven staat in dat briefje.het is alleen maar gevaarlijk als er al eerdere problemen zijn,of grotendeels dan.ik geloof echt niet dat nederland met de kennis dat dit gevaarlijke medicijnen zijn het hier verkopen.maar gezond zijn de medicijnen in iedergeval niet,als het zonder kan dan liever zonder,thats for sure!

Groetjes edwin

• Edwin

zit me wel te bedenken als je natuurlijk niet weet dat je kind aan hart of vaatziekten leid je wel een probleem hebt..

• Greet

da's dan iets dat men zal moeten gaan onderzoeken vooraleer men R voorschrijft, denk ik.

Groetjes, Greet

• bea veenstra

onze zoon heeft een ECG gehad voor hij aan de R ging.

is verder ook gecontroleerd en ik denk ook wat Edwin zegt, hier in NL zijn ze streng met medicijnen dus..

Maar goed zonder is natuurlijk altijd beter maar geld dat niet voor alle medicijnen??

Bea

• Edwin

ja inprinciepe wel.alleen ritalin is volgens mij wel wat ongezonder goedje als de meeste andere medicijnen.

• Albert

Er word hier wèl gesproken over overmatig gebruik.

Dat betekend, dat er dus willens en wetens, of per abuis teveel op langere termijn van deze middelen worden geslikt.

Ik vraag me dan nog steeds af, of deze middelen dan echt zoveel gevaarlijker zijn dan andere.

Ik gebruik nu ongeveer 4 maanden Oxicontin tegen de pijn, welke opiaten bevat.

Op een avond had ik niet zoveel pijn en dacht wel een keer zonder te kunnen.

Ik werd op een gegeven moment midden in de nacht zwetend en met hardkloppingen wakker. Ik had dus last van afkikverschijnselen en die zijn niet prettig, dat kan ik je verzekeren. Gelukkig heb ik een sterk hart, maar stel dat als je een zwak hart zou hebben, dan zou het wellicht ook verkeerd kunnen uitpakken.

Ik blijf daarom een beetje sceptisch. Men heeft tot nog toe in mijn ogen nog niet kunnen bewijzen dat Ritalin en verwante middelen zoveel gevaarlijker zijn dan andere geneesmiddelen of pijnstillers.

Groeten, Albert.

• Msstery

Overmatig gebruik cq. langdurig gebruik! Zéker als er begonnen wordt op zéér jonge leeftijd, hoevaak lezen we dat hier niet, 3,4 jarigen die al aan de R zitten?! Als je dan 14 bent en je gebruikt nóg, vaak een aantal x verhoogd in dosis, en een aantal ‘middeltjes’ ernaast voor de bijwerkingen, dan kan je dat volgens mij vergelijken met wat er in dit stuk van Nina geschreven staat.

Helga

• nina

Ja erg is dat he? Je bent rustiger met methylfenidaat maar ook afgevlakt. Enerzijds wel lekker maar met adhd is ook heel goed te leven. Als je maar weet op welke punten je makkelijk op bek gaat. Voel me nu vaak poinkpoink en opstandig, zal ook wel met mn karakter te maken hebben, ben niet zo conformistisch.

Ben wel blij dat ik ervaring met medicijnen heb. Weet nu dat zonder ook gaat. Snap nu helemaal wat adhd met me doet. Dan is het helemaal niet zo verkeerd.

Wij wisten al dan medicijnen gevaarlijk kunnen zijn. Draaien al een poosje mee. Tis geen wondermiddel maar iets waar je verdomde voorzichtig mee moet zijn. Mijn zoon stond vaak naast me “mama, voel mn hart eens”, ding rammelde haast uit zijn borstkas. Nu heeft hij dat niet meer. Hij is veel levendiger, heeft last van stemmingswisselingen maar ach…. is menselijk, moet kunnen èn mogen. Mag hier. Iedereen leeft zich uit. We zijn niet de rustigste, nou en? Ik heb er geen last van, hoef geen modelkindjes die zich gedeist houden.

Dat gif in kinderlijfjes en in mn eigen lijf. Heb er ooit bij gezworen, het heeft me ook wel geholpen maar dat was tijdelijk. Geen troep meer voor mij en mn kids mogen zelf weten of ze het willen of niet. Alleen als ze zich beter voelen en zo niet, niets. Ze mogen zichzelf zijn of dat maatschappelijk geaccepteerd is of niet. Dan leren ze maar omgaan met vooroordelen en bekrompen, hypocriete mensen. Ze zijn waardevol, vertel ik ze elke dag weer.

Liefs

Nina