Heb een probleem met onze zoon op school, en wil graag jullie mening horen hoe pak je dit tactisch en verantwoord aan?
Hij zit op een cluster 4 school, prima school niets op aan te merken,doet het er erg goed en gaat goed vooruit…………totdat de juf ziek wordt na de herfst vakantie en er een inval kracht komt op ma-di en woe.
Op do en vrij dag heeft hij een vaste meester een schat van een vent die werkelijk met de kinderen kan lezen en schrijven.
Krijg schriftjes terug van hem met het commentaar dat hij het zo goed doet in de klas en dat hij weer een dag lekker gewerkt heeft.
Niets dan lof dus.
Maar nu..op de andere drie dagen……………het is een ramp.
Hij is bang voor de juf, en heb hier contact over gehad, zelfs de meester en de directeur zijn op de hoogte.
De juf houdt zich niet aan de afspraken die ze maakt met de kinderen, gebruikt een sticker belonings systeem niet en dan weer wel.
Kinderen worden naar een aantal waarschuwingen de klas uitgestuurd en moeten dan in een andere klas bij een vreemde meester of juf hun werk gaan maken/ of ze staan op de gang.
De juf is erg streng en geeft geen complimentjes, wat de meester wel doet.
De time out bank wordt niet gebruikt bij de juf, maar bij de meester weer wel.ik kan zo nog wel even doorgaan.
Op maandag speelt zich het volgende af:
De klas was erg druk en de juf had al een paar keer gewaarschuwd dat het stil moest zijn in de klas.
De eerste de beste die nog sprak mocht niet buiten spelen, iemand maakt een scheet geluid, onze zoon moet lachen en …..jawel mocht dus niet buiten spelen.
Nou als je m ergens mee kan straffen dan is het wel dat hij niet buiten mag uitrazen!
Hij praten niet eens zei hij, en de boos doener die het geluid maakte kreeg geen straf.
Hij was hier ontzettend boos over en snapte de hele straf niet!
Terwijl hij van de juf zelfs nog eens de waarschuwing moest herhalen, om te kijken of hij het wel begreep, stond er in het schriftje geschreven.
Om 12 uur vond de juf hem te druk om in de klas samen met alle andere kinderen te eten , en stuurt hem zonder drinken naar een kamertje met voor hem een vreemde vrouw erin.
Hij riep nog “en mijn drinken dan”.
Daar mocht hij zijn boterham opeten.
Nu moet je weten dat hij vorige week een niersteen heeft gehad, en dus veel moet drinken, de juf is hiervan op de hoogte.
Foute boel dus, heb de juf gebeld en gevraagd of het verhaal klopte ze bevestigde inderdaad dat hij alleen om 12 uur een bekertje water op had bij zijn ritalin.
Op dinsdag, gister dus, werd hij weer de klas uit gezet, dit keer omdat hij wederom te druk zou zijn, het was zelfs zo erg dat de directeur in de klas moest komen om de klas te bedaren.
Er waren zelfs kinderen die huilde in de klas omdat de juf de regels weer had veranderd, en nog strakker had aangetrokken!
Zijn gezicht stond op onweer toen hij thuis kwam, en zijn broek….werkelijk helemaal zeik nat, pure ontlading.
gilt s'nacht in zijn slaap………….
Omdat dit probleem al vanaf november speelt, en het steeds erger wordt hebben we maandag een gesprek met deze juf op school.
Wij nemen onze psycholoog mee omdat ze op school denken dat de angst die hij voor de juf heeft bij hem zelf ligt.
Het probleem is echter in onze ogen iets heel anders…………………
De juf is niet consequent, de kinderen worden onrustig doordat ze telkens de les uit worden gestuurd.
Regeltjes worden niet nageleefd.
De juf schreeuwt, en doet boos tegen de kinderen zegt hij.
De kinderen krijgen de kans niet om regels na te leven omdat de juf ze telkens weer veranderd wat erg frustrerend werkt.
Nu had hij de juf gister dus een grote mond gegeven,“ waarom ben jij zo boos op de kinderen” had hij geroepen in de klas, en jawel ……………….hij kon de klas weer uit.
Ik herken hem er helemaal niet in.
Wat ik wel knap vind van hem is dat hij eerlijk is, en zegt wat hem dwars zit, iets wat hij voorheen niet deed, hij heeft dit geleerd bij de therapieen.
Dit zijn emoties, en die moeten eruit, maar om ze dan gelijk te bestraffen.
Of ben ik nou een watje???
Dus…….deze week die drie dagen oud is, is hij al iedere dag de klas uit gestuurd.
Hij is de weg helemaal kwijt, weet totaal niet meer wat hij moet doen, of wat er van hem verwacht wordt.
Ik weet niet wat ik mee maak, onze zoon de klas uit gestuurd, als er iemand luisterd is hij het wel.
Thuis gaat het zo goed, en bij de therapie bij de psycholoog gaat hij ook goed vooruit, gaat er 2 keer per week naar toe.
De meester zegt zelfs dat hij een van de rustigste is van de klas.
Morgen is het donderdag en is er weer geen vuiltje aan de lucht.
Jongens wat moet ik hier nou mee???
En hoe kunnen we dit maandag op een TACTISCHE manier duidelijk maken, dat wij denken dat het probleem niet bij de kinderen ligt .
Hij is nu weer naar school, en ben benieuwd wat de ochtend nu weer teweeg zal brengen.
Pffffff morgen lekker weer naar de meester, weer een vrolijke opgewekte zoon.
Geen vuiltje aan de lucht………………..
groetjes adhd ma