Normen en waarden

  • Jet

    Tijdens een gesprek met een vriendin zaten we een beetje te brainstormen over normen en waarden. Wat probeer je je kind mee te geven. Hoe hoop je dat je kind later als volwassene gaat worden.

    - Je mag niet stelen……dat wil ik absoluut niet dat mijn kinderen dat doen. Maar….mijn kinderen spelen vaak hier op het schoolplein na school. Daar vinden ze af en toe een verdwaalde bal. Wat moet je dan? De bal mee nemen? Is dat stelen? Moet je proberen het bij de rechtmatige eigenaar terug te brengen, maar hoe doe je dat met een bal? Wordt hij dan niet snel door iemand anders gepikt? Tja….

    - Je mag niet liegen……dat wil ik absoluut niet dat mijn kinderen dat doen.

    Maar….ik heb ze beide toen ze nog klein waren eens voor me gehad….Ja hé mamma, als wij het nou allebei niet aan je vertellen weet jij het lekker niet hé. En wat nou als ze je betrappen op een leugentje om bestwil…Tot hoever gaat dat? Als ze op school en in hun omgeving zien dat sommige mensen gewoon met hun leugens weg komen? Er nog hun voordeel mee doen ook?

    - Je mag geen geweld gebruiken…..dat wil ik ook niet dat mijn kinderen dat doen. Maar een half jaar geleden is mijn oudste zoon slachtoffer geworden van zinloos geweld. Nou wat had ik die gozer die dat gedaan heeft graag een gigantische dreun voor zijn knar gegeven….Hoe zinloos is dat terugslaan dan? Als ze door een klasgenootje gepest worden en geschopt of geslagen….Moeten ze dan maar weerloos aan de kant blijven staan? Naar de Juf gaan. Tja, maar als die er dan maar luchtig overheen stappen en geen actie ondernemen tegen de dader? Welk voorbeeld geef je dan…Hoe werk je niet in de hand dat kinderen zelf het heft in handen nemen en terug gaan meppen?

    - Je mag geen kwaad spreken over een ander….dat wil ik van mijn kinderen. Dat ze niet achter de rug om over iemand zitten te roddelen.

    Maar dat komt toch vaak in de beste families voor…dat er over anderen gesproken wordt. Juist over die persoon of personen gesproken wordt die niet bij het gesprek aanwezig is/zijn en zich dus niet kan/kunnen verdedigen. Waar ligt de grens tussen roddelen en kwaadspreken? Medeleven of bemoeizucht?

    Waar ligt bij jullie de grens van je eigen waardigheid?

    Waar liggen bij jullie de normen en waarden en hoe ga je om met die grensgevallen?

    Lukt het jullie je kinderen of familieleden het spreekwoord bij te brengen…..

    “Wat u niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet.”?

    gr. Jet

  • Greet

    Tja, wat antwoord je daarop?

    Ik probeer het zo brengen (vooral dan aan mijn leerlingen want mijn eigen kinderen zijn nu al op een leeftijd dat ze het wel doorhebben ; ) : als je in je binnenste een stemmetje hoort dat ‘halt’ roept, betekent dit dat je eigenlijk wel wéét dat wàt je gaat doen, niet het juiste is. Met een groot woord : je ‘geweten’ spreekt…

    Jij leert waarden en normen aan die erg belangrijk zijn en waar je kinderen later, geloof me, ook enorm veel belang aan gaan hechten en ernaar gaan leven.

    Maar aan de andere kant geef je voorbeelden van net diè uitzonderingen die de regel bevestigen :een verloren gerolde bal mee naar huis nemen, is niet fout, tenzij je WEET van wie die bal is maar… dan zal dat ‘stemmetje’ de kop wel op steken, denk ik ; neen, wéét ik!

    En het recht op zelfverdediging zoals dat kloppen en gestampt door klasgenootjes bestaat natuurlijk ook, alléén leven we in een maatschappij waar je het recht niet zomaar in eigen handen kan en mag nemen en dat moeten ze ook leren : indien mogelijk moet er over dat pestgedrag met de leraar gesproken worden en als ze het zelf niet kunnen of durven, zal je wel via via te weten komen wat er zich afspeelt en dan kan jij als ouder met de dir. gaan praten.

    Je kan hen moeilijk zeggen dat ze maar ‘terug moeten kloppen’. Ik denk hierbij aan mijn schoonpa die aan mijn man , toen die voor het eerst naar de kleuterklas ging èn toen al een dikkertje was, zei ‘je moet je niet laten doen hè!’ Gevolg : enkele dagen later bezoek van de juf met de mededeling dat mijn lieverd met takken op andere kinderen hun kop klopte, gewoon voor ‘t geval dat…’ ;)

    Je probeert je kinderen normen en waarden bij te brengen maar da's een heel leerproces : het is niet voor niks dat onze ‘vogeltjes’ op z'n minst ;) 20 jaar nodig hebben om uit te vliegen…

    Ik weet nu wel uit ondervinding dat de waarden en normen die wij onze kinderen hebben ‘proberen’ bij te brengen, dingen zijn die ze spontaan toepassen en zelfs doorgeven, bv in een klasgesprek bij mijn dochter herken ik vaak dingen waarvan ik denk van ‘wel heb je van je leven…’

    Ik hoop dat ik niet te verwarrend overkwam want m'n kop staat weer op ‘halver-twintig’ :D

    Liefs, Greet

    PS Enneuh, roddelen doen we allemaal wel 's, ook al is het een smerige eigenschap

  • mas

    “Wat u niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet.”?

    Dat roep ik dikwijls, en zo is het ook. Dus die bal…stel dat jij hem even vergeten bent, en je gaat hem halen…is die weg! nou???dus die bal wordt gewoon terug gebracht naar de plek waar die gevonden is.

    Ik draai altijd de zaken om, ga altijd op de stoel van een ander zitten en geef dat als voorbeeld. Dat doe ik zelfs met een kinderverkrachter( want dát zal je kind maar zijn) alles van alle kanten belichten. Neem de mensen zoals ze zijn, en niet zoals ze moeten zijn.

    Het lukt me aardig dacht ik, en ik vind dat Greet het mooi verwoord heeft, met dat stemmetje in je, je geweten. Zo loopt er hier een vrouw rond met een rond van 16, het verhaal gaat dat die zoon een aantal oppaskinderen van die moeder heeft misbruikt, hij zou daarvoor ook opgepakt zijn.

    Laatst stond die vrouw buiten te schreeuwen ‘laat mijn zoon met rust’! Iedereen kijkt met een argusoog naar het gezin. Dan zeg ik wel gelijk ' het is allemaal via, via verteld, als je écht wilt weten hoe het zit moet je die vrouw aanspreken, doe je dat niet, dan kun je beter je mond houden. Ook hier…stel dat jij die vrouw/moeder bent, en het verhaal dat ten ronde gaat klopt niet!.

    Nou ja, ook hier warrig, het is nog vroeg:D:D misschien is het toch nog begrijpelijk wat ik bedoel te zeggen. De normen en waarden zijn heel belangrijk en als ouder moet je het goede voorbeeld geven. Ik vind het bv ook vreselijk als mensen zonder respect met ouderen omgaan, vergeet niet dat je zelf ook zo oud wordt.

    groetje van mas

  • Edwin

    Wat een drukte hier zeg..det moet er toch niet aan denken dit te moeten moderaten haha.

    Ik doe hetzelfde als mas ik probeer me in te leven in de andere positie dan kan je bijna altijd een goede beslissing nemen.

    De rest tja kan ik het ook wel mee eens zijn.sla er desnoods een bijbel op na zit je altijd goed! :D