Tijdens een gesprek met een vriendin zaten we een beetje te brainstormen over normen en waarden. Wat probeer je je kind mee te geven. Hoe hoop je dat je kind later als volwassene gaat worden.
- Je mag niet stelen……dat wil ik absoluut niet dat mijn kinderen dat doen. Maar….mijn kinderen spelen vaak hier op het schoolplein na school. Daar vinden ze af en toe een verdwaalde bal. Wat moet je dan? De bal mee nemen? Is dat stelen? Moet je proberen het bij de rechtmatige eigenaar terug te brengen, maar hoe doe je dat met een bal? Wordt hij dan niet snel door iemand anders gepikt? Tja….
- Je mag niet liegen……dat wil ik absoluut niet dat mijn kinderen dat doen.
Maar….ik heb ze beide toen ze nog klein waren eens voor me gehad….Ja hé mamma, als wij het nou allebei niet aan je vertellen weet jij het lekker niet hé. En wat nou als ze je betrappen op een leugentje om bestwil…Tot hoever gaat dat? Als ze op school en in hun omgeving zien dat sommige mensen gewoon met hun leugens weg komen? Er nog hun voordeel mee doen ook?
- Je mag geen geweld gebruiken…..dat wil ik ook niet dat mijn kinderen dat doen. Maar een half jaar geleden is mijn oudste zoon slachtoffer geworden van zinloos geweld. Nou wat had ik die gozer die dat gedaan heeft graag een gigantische dreun voor zijn knar gegeven….Hoe zinloos is dat terugslaan dan? Als ze door een klasgenootje gepest worden en geschopt of geslagen….Moeten ze dan maar weerloos aan de kant blijven staan? Naar de Juf gaan. Tja, maar als die er dan maar luchtig overheen stappen en geen actie ondernemen tegen de dader? Welk voorbeeld geef je dan…Hoe werk je niet in de hand dat kinderen zelf het heft in handen nemen en terug gaan meppen?