adhd en rugzakje...

  • Cécile

    adhd en rugzakje?

    Is het dus werkelijk zo dat als je een rugzakje aanvraagt, er iemand je kind in de klas komt beoordelen en zonodig naar speciaal onderwijs verwijst?

    Het rugzakje zie ik wel zitten, aangezien onze oudste niet tot nauwelijks klassikaal iets kan ondernemen, maar met 1 op 1 aandacht dus prima doet.

    Hij kan het wel, maar wordt belemmerd door een zeer slechte concentratie. Ook is zijn tempo niet wat het zou moeten zijn.

    Ik vind het geen ramp en voor mij staat zijn geluk op de 1e plaats, maar speciaal onderwijs ????

    Iemand hier ervaring mee?

  • miriam ma van tim,sanne en rik

    hio,onze zoon zat op een gewone basisschool,en werd daar getest door de onderwijs advies dienst.

    na een aantal testen en observaties,werd duidelijk dat hij daar niet op zijn plek was, ons argument van we vragen een rugzak aan werd eigenlijk gelijk al de grond in geboort,daar hadden ze helemaal geen tijd voor!

    dus onze zoon werd naar een special basis onderwijs school doorverwezen.

    met alle gevolgen van dien, hij neemt gedrag over van klasgenoten,hij kan zich niet concentreren,met het gevolg dat school nu wil dat hij getest wordt op adhd!!!

    nou dat traject moet nog beginnen maar erg blij zijn we er niet mee.

    ik zou gewoon een gesprek met school aangaan hun kunnen je daar bij helpen,en wat de mogenlijk heden zijn. succes gr,miriam.

  • mas

    Hoi, hier heb ik nog niet van gehoord, ik heb destijds samen met school de rugzak aangevraagd, maar het heeft weinig goed opgeleverd. Hij kwam op het vmbo, van de rugzak werd ambulante begeleiding ingekocht ( 1 uur per 3 weken) dat schiet niet veel op, deze man maakte het handelingsplan ( had ik zelf ook wel kunnen doen). Mijn zoon is een lastige leerling, en omdat hij de rugzak heeft ( cluster 4) mag school hem verwijderen naar een cluster 4 school ( zmok). Dat is gebeurd, school heeft onze zoon verwijderd van school, hij zit nu al vanaf de herftvakantie thuis. De rugzak keert zich tegen hem, want welke school neemt nog een kind aan met een cluster 4 indicatie die van school af is gestuurd?? Ik ben dus niet zo voor de indicatie, ik zou als ik het over mocht doen het niet aanvragen, maar mijn pgb gebruiken voor hulp voor/op school.

    Kijk, wij zijn ervan overtuigd dat een cluster 4 school weinig goeds zal opleveren voor onze zoon, maar er zijn veel kinderen die er wel thuis horen. Als mijn kind daar wel op zijn plek zou zijn zou ik het aanmoedigen. Het gaat erom…wáár zit je kind op zijn plek? Eigenlijk is het dus heel persoonlijk allemaal.

    sterkte

    mas

  • esther

    (Kleuter)school wilde hem naar speciaal onderwijs sturen. Hij zou nooit stil op een stoeltje kunnen blijven zitten in groep 3. Ik was daar op tegen en heb op eigen houtje een rugzakje aangevraagd. Het REC (waar je dat naartoe stuurt) heeft school aangemaand hun deel ook te sturen. School was boos want in die aanvraag hadden ze geen zin, lukte toch niet etc.

    Ik heb mijn zoon op een andere, zo klein mogelijke, basisschool gezet en ze kregen er gratis een rugzakje bij. Vorige week kwam hij thuis met zijn allereerste rapport. We glimmen van trots. Op bijna alle vlakken heeft hij de hoogste score, alleen niet bij gym en tekenen. Zelfs zijn gedrag naar juf en andere leerlingen toe is uitmuntend. En zijn concentratie? Ook ruim voldoende!!!

    Ga op je gevoel af en zoek zelf actief naar oplossingen.

  • bea veenstra

    Hoi

    Ik sluit me aan bij Mas, onze zoon had ook een rugzak (op de basisschool) maar is niks geworden.

    School wilde zich niet volledig inzetten voor hem.

    Dan hang je als ouders want het project valt of staat met goede medewerking en begeleiding van school en ambulant begeleider.

    Hij zit nu op een cluster 4 school (dat is het dubbele vind ik persoonlijk een rugzak is tevens een indicatie voor een cluster 4 en werkt t niet of in ons geval willen ze niet dan kan ie mooi naar een andere school de indicatie is er immers al)

    Hij is daar wel op zijn plek en heeft t reuze naar de zin.

    Het is echt dag en nacht verschil met m nu.

    Ook het leren gaat geweldig.

    Ook ik wilde er eerst niet aan om hem naar het s.o te sturen maar ben nu blij dat ik t wel heb gedaan.

    Hij kon hier door zijn adhd niet goed met de lesstof omgaan.

    Nu is hij de beste van de klas en jee hij is zo onwijs trots daarop.

    Het gaat er om dat je zelf aanvoelt waar je kind het beste af is, dat verschilt per kind en is heel persoonlijk.

    Onze zoon is nu eindelijk weer happy en dat is mij ook heeeeel veel waard.

    Veel succes

    Bea

  • nina

    Hoi

    Hier uitstekende ervaring met een rugzakje op regulier onderwijs. De school werkt goed mee. Andere zwakke leerlingen in de klas profiteren en passant mee, omdat uit het rugzakje leermiddelen zijn aangekocht waar ook andere kinderen indirect gebruik van maken. Voorbeeld is een aangeschafte klok waar niet alleen mijn dochter kan zien hoeveel tijd ze krijgt/nog heeft voor een opdracht. De hele klas kan meekijken. Is zo'n klok met gekleurde vlakjes.

    Dat soort dingen. Mijn dochter wordt (door de hele klas te betrekken) ook niet in een uitzonderingspositie gezet.

    Groetjes

    Nina

  • anna39

    Hoi

    Onze zoon kreeg ook in groep 7 een rugzakje en een ambulant begeleider.

    Ik heb echter weinig gemerkt van dit alles, zit nog steeds te wachten op de verantwoordings formulieren waar het geld nu eigenlijk ingestoken is. Volgens mij alleen in de zakken van school. Ook onze zoon kreeg weinig begeleiding op school en moest maar naar een cluster4 school.

    Ik heb dit tegen gehouden en gezegd dat onze zoon gewoon het reguliere onderwijs af zou maken. Hij zit nu op de havo/vwo en nu gaat de begeleiding werkelijk fantastisch. Hij is compleet opgebloeid. Kortom het staat of valt bij de goede intenties van school. Hij heeft nog steeds het rugzakje

    Groetjes Anna

  • Cécile

    Dank je wel voor jullie reacties. Jee dat er zoveel verschil in kan zitten. Gelukkig zet de school zich goed in voor “bijzondere” kids en weet ik dat ze oprecht ze willen helpen. Ze doen nu al namelijk meer dan menig school zou doen. Hij krijgt al heel veel 1 op 1 begeleiding.

    Ik laat het rugzakje doorgaan en we zien wel wat eruit komt. Zoals het nu gaat is het ook niet alles. Inderdaad ik zie hem liever op speciaal onderwijs en dat hij het goed doet dan altijd maar de slechtste cijfers hebben van de klas. Dat is totaal niet goed voor zijn eigenwaarde.

    Groetjes