Zelf laten testen op adhd?

• Maaikie

Mijn zoon zit momenteel in het eh.. testtraject ivm eventuele ADHD. De kans is groot dat hij het van 1 van de ouders heeft is mij verteld en nu vroeg de psychologe of ik erover na wil denken om me te laten testen. En dan? De kans is groot dat ik het heb (manlief is erg rustig), maar wat heb ik er aan om het te weten? Hebben jullie je laten testen? Raden jullie het aan of af? Ik hoor het graag!

• esther

Kennis is macht!

• mas

Ik heb me laten testen ( en heb dus adhd) ik vond het heel erg prettig dit te weten, erg emotioneel wel. Alles viel op zijn plaats, veel vragen werden beantwoord, en ik begrijp mezelf een stuk beter en accepteer ook meer van mezelf. Dat was/is het voordeel voor mij, verder niets. Ik heb een tijdje ritalin geslikt, het ging heel goed, maar na een tijdje voelde ik me er niet lekker meer bij. Ik slik dus niets. Voor de omgeving voegt het weinig toe is mijn ervaring, het wordt eerder tegen je gebruikt.

groetje van mas

• anoniem

Sluit me aan bij Mas.

Ik heb mezelf laten testen omdat ik voor mezelf duidelijkheid wilde.

Ik weet nu dat ik met sommige dingen moeite heb, en dat dat niet altijd echt aan mijzelf ligt, zeg maar. Ik voelde me zo machteloos soms. Nu kan ik mezelf beter accepteren. Ik wil nog geen hulp, maar kan het nu wel sneller krijgen, als ik dat wil. En ik krijg langer tijd voor examens bij mijn opleiding. :)

Ook voor de mensen in mijn omgeving (die het weten) geeft het vaak meer begrip, maar dat is alleen bijkomend voordeel. (Kan ook weer voor vooroordelen zorgen, maar kan een voordeel zijn. ;))

Als je nog vragen hebt, horen we het wel!

Liefs, Merel

• nina

Hoi Maaike,

Ik ben voor mezelf blij dat ik weet wat me “mankeert”. Het heeft me geholpen mijn leven van de grond af aan opnieuw op te bouwen. ADHD is maar een stukje van me. Als ik me alleen laat leiden door ADHD wordt mijn leven een lijdensweg.

Toen ik net wist dat ik ADHD had dacht ik dat mensen me beter zouden begrijpen. Het tegendeel is waar. De mensen die toch wel om me geven maakt het weinig uit, die houden onveranderd van me. De rest vindt het onzin of begrijpt het niet.

Ik praat er eigenlijk nooit meer met iemand over want het helpt me niets verder. Moet ik vooroordelen gaan uitleggen of mensen denken dat ik niet spoor, of “zien niets aan me”. Allemaal geen zin in.

Groetjes

Nina

• Breedbekkikker

Ik heb me laten testen omdat ik ergens “tegen op liep”, mijn hele leven al. ALs jij dat gevoel ook hebt, kan het zinvol zijn. Heb je dat niet, dan zie ik het nut er niet zo van in.

Als je zoon ADHD blijkt te hebben, is het natuurlijk wel heel goed om er meer over te weten te komen.

Vind het trouwens een beetje een vreemde insteek; ADHD kan erfelijk zijn, maar om dan gelijk de hele familie te testen?

Lijkt mij dat testen alleen iets bijdraagt als je tegen zaken aanloopt, anders creer je (volgens mij dan) alleen maar problemen.