welk speciaal onderwijs?

• Hil

Mijn zoontje van 4 (wrsch. ADHD/ Oppositioneel opstandige stoornis/ Aut.spectrum) ‘moet’ vermoedelijk naar speciaal onderwijs. Hij is ook nog eens erg slim (leest en rekent al enzo). Kan iemand mij vertellen wat voor een soort scholen er zijn voor deze kinderen of waar je daar info over kan vinden??

Alvast bedankt!

Hilde

• adhd ma

Hoi,

Degene die de diagnose heeft gesteld weet die niet welke school het beste aansluit bij je kind.

Als je dat weet kan je schoolgids van die school aanvragen.

Bij ons was het een cluster 4 school en dan moet je bij het rec zijn die je eerst een indicatie gesprek afnemen.

De indivcatie commisie beslist dan of je kind op een cluster 4 school thuis hoort.

Dus vraag het eens na bij degene die de diagnose heeft gesteld, want die moet je toch wel hebben als je je kind naar speciaal onderwijs wilt doen.

Groetjes adhd ma

• Hil

Hoi ADHD ma

Bedankt voor je reactie. De (vermoedelijke) diagnose is al gesteld toen mijn zoon drie was in het ziekenhuis en nu gaan ze op zijn school beginnen met een observatie omdat t daar niet goed gaat. Dus ik ben al een beetje vooruit aan het denken waar hij uiteindelijk terecht zou kunnen komen. Ik heb nl geen idee van wat voor scholen er dan zijn.

groetjes, Hilde

• Jet

Hallo Hilde,

Geen idee of je wat aan deze site hebt…

http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/

gr. Jet

• nina

Heel veel info te vinden op deze site

http://www.oudersenrugzak.nl/index.html

• Hil

Hartstikke bedankt! Het wordt me al een stuk duidelijker allemaal, REC's, cluster 4 rugzakje enzo.. Lijkt me nog bijzonder moelijk om een school te vinden voor mijn zoon die gedragsproblemen heeft, maar een bovengemiddelde intelligentie. Ik zie vooral scholen voor kinderen met gemiddelde tot wat lagere intelligentie. Maar wie weet is ambulante begeleiding nog een optie..!

groetjes, Hilde

• nina

Verschilt echt per kind, wat de problematiek is, hoe de school tegenover je kind staat, wat ze willen investeren. Zoveel factoren.

Ik heb een kind op cluster 4 onderwijs en een kind op regulier onderwijs met een rugzakje (met cluster 4 indicatie).

Ligt aan alles wat beter is. Je gevoel over de school, de sfeer op school, medewerking van de reguliere school om een rugzakje in te zetten. Hoe je kind wordt benaderd op school door docenten, hoe je kind zelf is, wat de problematiek is, enzenz…

Ik kan vergelijken. Mijn zoon heeft een bovengemiddeld iq, adhd en dyslexie. Hij heeft op psychiatrische dagbehandeling gezeten omdat hij (simpel gezegd) niet meer te hanteren was. Op school was hij volledig vastgelopen. Niets konden zij meer voor hem doen.

Mijn dochter heeft een iq-kloof, tussen performaal en verbaal zit een groot verschil, en adhd en dyslexie. Ze heeft moeite met verwerken van informatie waardoor ze nogal blond kan overkomen. Ze onthoud echter alles en kan goed rekenen.

Mijn zoon faalde op de school waar mijn dochter perfect onderwijs krijgt en nu verder met de hulp van een rugzakje. De hele klas profiteert zelfs mee van de tips en trucs van de ambulant begeleidster. Meer zwakke leerlingen krijgen een steuntje. Echt super!

Eerst een aanvraag doen bij een van de REC's. Dan ga je op gesprek en formulieren ophalen, invullen en rapporten opvragen. Je hebt niet zomaar een cluster 4 indicatie.

Op cluster 4 zitten kinderen met een iq van 80 tot 120.

Groetjes

Nina

• Annemarie

Hallo,

Heb je reeds duidelijk over wat voor een soort autistische stoornis het gaat? Je zou eens aan de arts kunnen navragen of hij het syndroom van Asperger heeft. Dit is een stoornis in het Autistische Spectrum, waarbij het kind een bovengemiddeld IQ heeft. Deze kinderen lopen wel vaak vast op sociaal gebied. Het hoge IQ maakt dat de mensen om hem heen veel van hem verwachten, terwijl hij toch echt een sociale handicap heeft. Hierdoor komt het kind vaak voor teleurstellingen te staan.

De ADHD komt erg vaak voor in combinatie met de atistische stoornis. Er is dan sprake van comorbiditeit (meerdere stoornissen). En voor een behandeling gaan ze vaak kijken wat het meest van de twee aanwezig is.

Wellicht is het een goed idee om te proberen de diagnose verder uit te kristalliseren, zodat je weet welke vorm van autisme het is.

Wat betreft scholen: Ik zou proberen hem in ieder geval op een hele kleine school te krijgen. Je zou via Bureau Jeugdzorg (of via een school voor Speciaal onderwijs) eens kunnen informeren naar instellingen die schooladviezen regelen. Er bestaan zogenaamde teams die scholen adviseren wat te doen met probleemgevallen. Wellicht kan je voordat hij op een school begint, alvast hem laten önderzoeken" en advies vragen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Annemarie

• Hil

Hoi Nina en Annemarie

Bedankt voor jullie uitgebreide reactie! We gaan binnenkort het hele traject in van inschakelen zorgplatform en observatie en zo, dus ik kijk maar even aan wat het allemaal gaat worden. Annemarie, je vroeg of het misschien geen Asperger is wat mijn zoontje heeft. Daar denk ik zeker aan, want mijn vader heeft dat namelijk. En mijn zoon vertoont wel veel symptomen die in die richting wijzen.

Het wordt nog een traject met veel moeilijke keuzes, ben ik bang. Dus ik zal nog wel vaker prikken! In ieder geval hartstikke bedankt voor de info!

groetjes, Hilde