Verschilt echt per kind, wat de problematiek is, hoe de school tegenover je kind staat, wat ze willen investeren. Zoveel factoren.
Ik heb een kind op cluster 4 onderwijs en een kind op regulier onderwijs met een rugzakje (met cluster 4 indicatie).
Ligt aan alles wat beter is. Je gevoel over de school, de sfeer op school, medewerking van de reguliere school om een rugzakje in te zetten. Hoe je kind wordt benaderd op school door docenten, hoe je kind zelf is, wat de problematiek is, enzenz…
Ik kan vergelijken. Mijn zoon heeft een bovengemiddeld iq, adhd en dyslexie. Hij heeft op psychiatrische dagbehandeling gezeten omdat hij (simpel gezegd) niet meer te hanteren was. Op school was hij volledig vastgelopen. Niets konden zij meer voor hem doen.
Mijn dochter heeft een iq-kloof, tussen performaal en verbaal zit een groot verschil, en adhd en dyslexie. Ze heeft moeite met verwerken van informatie waardoor ze nogal blond kan overkomen. Ze onthoud echter alles en kan goed rekenen.
Mijn zoon faalde op de school waar mijn dochter perfect onderwijs krijgt en nu verder met de hulp van een rugzakje. De hele klas profiteert zelfs mee van de tips en trucs van de ambulant begeleidster. Meer zwakke leerlingen krijgen een steuntje. Echt super!
Eerst een aanvraag doen bij een van de REC's. Dan ga je op gesprek en formulieren ophalen, invullen en rapporten opvragen. Je hebt niet zomaar een cluster 4 indicatie.
Op cluster 4 zitten kinderen met een iq van 80 tot 120.
Groetjes
Nina