hallo
wie kan ons helpen
moet je zorg in natura nemen of pgb
we weten het niet meer
wie kan ons helpen
groet
Hoi gea,
Dat ligt eraan wat wil je ermee gaan doen?
Met een pgb koop je zelf je zorg in en kan je dus zelf beslissen wie je kind gaat begeleiden.
Ik heb voor mijn beide kinderen een PGB en moet zeggen het bevalt me goed, we huren een particulier psycholoog in die beide kinderen 2 keer in de week begeleid.
een oppas, een logeeropvang en de kinderen huren mij in als ondersteuning in de weekenden en de woensdag middag.
Hoe dat het precies werkt in natura heb ik geen ervaring mee, iemand anders misschien?
Groetjes adhd ma
Hoi,
Zorg in natura is als de zorginstelling de rekening direct naar het zorgkantuur stuurt. Je krijgt hooguit te maken met eigen bijdrage als je boven de 18 jaar bent.
PGB is als je zelf een zak geld krijgt om zorg in te kopen.
Je moet elke 3 maanden aan het zorgkantoor verantwoorden waar je dat geld aan hebt besteed.
Je moet zelf zorgverleners zoeken, sollicitatiegesprek voeren, een arbeidsovereenkomst mee sluiten en betalen. Heb je iemand meer dan 2 dagen in dienst dan moet je een loonadministratie gaan voeren, wat je ook kan laten doen door de SVB.
De zorgverlener moet zelf aangifte doen bij de belastingdienst en jij moet ook opgeven wat je een zorgverlener over een jaar betaald heb.
Is je zorgverlener ziek loop je risico dat er geen vervanger is.
Geld wat je niet besteed aan zorg moet je terugbetalen.
Kortom wil je altijd zorg, weinig tot geen keuzevrijheid over wie jou zorg verleent en geen administratieve rompslomp, is zorg in natura handig.
Wil je helemaal zelf bepalen wie jou zorg biedt en heb je geen moeite met allerlei administratie en financiële rompslomp, dan is PGB handig.
Voor beide mogelijkheden heb je een indicatie nodig van het CIZ.
Groetjes
Nina
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?