ADHD en Gilles de la tourette

• Aatje

Via de zoekfunctie heb ik al gekeken of ik de informatie kon vinden waarnaar ik op zoek ben, dit is niet helemaal gelukt vandaar op deze manier mijn vraag.

Onze oudste zoon heeft ADHD en gebruikt sinds anderhalf jaar geleden van Ritalin naar Concerta overgestapt. Nou heeft hij vanaf het moment dat hij begon met Ritalin last gehad van trekken in het gezicht. (Noem je dat tics?) Na verloop van tiid is het wel minder geworden maar nu maakt hij sinds een half jaar heel veel geluid, een soort heel hard schrapen van de keel.

De kinderarts zei ons dat het een vorm van Gilles de la tourette is en dat zich dat in de pubertijd ontwikkeld en het twee kanten op kan gaan: het gaat over of word erger en blijvend. Tot nu toe beperken de geluiden zich tot thuis, op school of bij anderen heeft hij er geen last van. Van de kinderarts moeten we het in de gaten houden en als het erger word contact met hem opnemen want dan schrijft hij medicijnen voor.

Nu is mijn vraag wie heeft er soortgelijke ervaringen, wie gebruikt er medicijnen en werken die of juist niet. Ik zelf vind het heel moeilijk om hem nog meer medicijnen te geven maar de situatie thuis is verre van leuk.

Wie o wie kan mij wat meer informatie geven.

• ianpieps

denk dat je deze vraag misschien beter op het gts prikbord kunt stellen.

ik kan je wel vertellen over mijn zoon.

hij heeft adhd, pdd en gts.

hij krijgt ritalin, op dit moment ‘s morgens 10 mg en ’s middags 5 mg.

de tics die hij heeft gaan op en neer.

hij heeft last van knipperen met de ogen, vingers over elkaar heen wrijven, geluiden maken ( is net een beat box af en toe) zet zomaar de letter T in woorden, snuiven.

Het aantal tics en het soort tics varieerd.

Als ik jou was zou ik het een tijdje aankijken.

Het kan best zijn dat ze binnenkort verdwijnen.

http://www.tourette.nl/content/index.shtml (dit is een gts forum)

http://www.tourette.nl/content/index.shtml (dit is een prikbord, maar die doet niet heel veel, maar je kunt je vraag stellen, misschien reageert er iemand.)

Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Je mag ook prive mailen, of via msn.

Groetjes,

sandra

• Aatje

Sandra,

Dank je wel voor je reactie, ik was al bang dat niemand mij hier iets wijzer kon maken. Ik zal zeker op het door jou genoemde forum gaan kijken. Ik heb n.a.v. jouw reactie één vraag, wat is gts?

Bij voorbaat vriendelijk bedankt! Groetjes Aatje

• Aatje

Oh ik was weer veel te snel (impulsief) met mijn vraag.(De ADHD appel valt niet ver van de boom)

Ik heb even snel op de door jouw genoemde site gekeken en ik denk dat daar om te beginnen wel een hoop informatie te halen valt voor mij, mijn vraag aan jou is in ieder geval al beantwoord.

Vanavond op mijn gemak maar eens verder neuzen daar.

Nogmaals groetjes Aatje

• Elma

Beste Aatje,

Jouw verhaal zou over mijn zoon kunnen gaan, hij is 11 en precies dezelfde klachten, dus je bent niet de enige. Ik wil er later wel op terugkomen, maar heb nu niet al te veel tijd. Ik heb een dochter van 17 met G de la T. die gebruikt Risperdal maar mijn zoon heeft ADHD en daar werken die medicijnen weer niet goed voor. Van Ritalin of Concerta krijgen ze de tics en zeker als G de la T al in de familie zit, is er verhoogde kans.

Groetjes Elma

• Melleke mv 3.

Hoi, ik heb een zoon van 10 met adhd, en gilles… en mcdd. Mijn zoon gebruikt ritalin en geen medicijnen tegen tics, omdat die ernstige bijwerkingen kunnen hebben.

• ianpieps

Gilles de la TouterreS

• Aatje

Dank jullie wel voor jullie reactie.

Ik was er al bang voor dat medicijnen de nodige bijwerkingen zouden hebben, vandaar mijn berichtje op dit prikbord.

Ook weet ik dat ritalin en concerta tics kunnen veroorzaken. Toen onze zoon met ritalin begon trok hij heel erg met zijn mond en knipperde veel met zijn ogen maar na een paar maanden was dat over en heeft hij nergens meer last van gehad, kwa tics dan. Na één jaar is hij overgestapt op concerta omdat hij naar het voortgezet onderwijs ging en wij concerta dan handiger vinden.

Na ongeveer een half jaar concerta slopen de tics (als ik het zo mag noemen) er langzaam maar zeker in. Nu, wwer een jaar verder staat hij ermee op en gaat er mee naar bed. Buitenshuis heeft hij het vrij goed onder controle en beperkt het zich tot heel zachte geluid maar thuis is het hard en zo doordringend dat ik er soms hypernerveus van word en dan wel eens uitval naar hem zo van: Kap nou is man, bij een ander hoor ik je ook niet. Tja en daar voel ik me dan weer schuldig over want hij kan er immers niets aan doen.

Verder vind ik het ook heel vervelend voor hem dat zijn 3 jarige broertje hem weleens na loopt te doen. Je legt hem dan wel uit dat z'n broertje het niet verkeerd bedoelt maar toch.

Ik ben heel blij met de link naar de site van gts daar staat een hoop informatie en ervaringen op waar ik me zeker in ga verdiepen

Groetjes Aatje